På Heden i Göteborg någon av dagarna före jul 1966 står dessa två bussar och väntar på att julklappshandlarna ska åka hem. En Mölnlyckebuss som enligt skylten ska gå via Mölndal och Pixbo och en Kållereds-CF, redan ombyggd, som ska ända ut till Inseros.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/1_19r.jpg)
Det ser dåligt ut med snö. Jag var en tur till Göteborg ett par månader tidigare (något som inte hände ofta på den tiden), men minns inte att jag då såg den gamla Arvika-bussen O583. Därför är det extra trevligt att få se denna bild!
O583 var en ScV B63 med chassinr 91665 år 1950. 44 sittplatser har jag antecknat.
O658 var en ScV CF6557 med chassinr 550076 år 1960.
Det är alltså bara 10 år mellan bussarna, men trots det tycker jag att CF:en fortfarande ser modern ut, medan Arvika-bussen ser lika antik ut som den var när bilden togs.
Frånsett vindrutetorkare, speglar och några ytterligare smådetaljer är bussen väldigt lik den allra första lättmetallbuss som Arvika Karosseri byggde, sedan Höglunds i Säffle hade tagit över verksamheten. Just denna första buss gick till Mölnlycke Bil & Omnibus. Eftersom jag inte hittar någon annan samtida Arvika-buss till Mölnlycke, så gissar jag att det kan vara samma buss. I så fall har jag en bild på bussen som ny, en bild som härrör från Arvika Karosseri via lättmetallbussens skapare. Jag vet dock inte om jag vågar lägga ut den här. Det har ju "bara" gått 62 år sedan bilden togs.
Hej !
Trevlig sv/v bild, hade CF:en även dörr på vänstersidan ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 28 april 2012, 12:44:56 PM
Hej !
Trevlig sv/v bild, hade CF:en även dörr på vänstersidan ?
Mvh Peter Ö
Jo, det måste den ha haft eftersom det var vänstertrafik ytterligare nästan ett år. Troligen till och med två dörrar, för jag minns inget annat än att Kållereds ombyggnadsvagnar hade två dörrar på förarplatssidan.
Intressant! Kiosk/vänthall är väl då till höger utanför bilden. Hur länge gick CF:n i Kållered och är det bussgods till höger om den?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 28 april 2012, 15:07:50 PM
Intressant! Kiosk/vänthall är väl då till höger utanför bilden. Hur länge gick CF:n i Kållered och är det bussgods till höger om den?
/Gunnar
Terminalbyggnaden ligger helt riktigt till höger. Mölnlycke-, Kållereds- och Mölndalsbussarna hade hållplats på baksidan, medan Linjebuss Partillelinjer stannade på framsidan.
Ytterligare en bild på samma Kålleredsbuss men nu i högertrafik på Mölndalsvägen, troligen senhösten 1968. Även denna gång är bussen tillsammans med en Mölnlyckebuss. Den är dock några år nyare, årgång 1961, än den på bilden från Heden och den blev så småningom GDG 1150. Jag tror att Kålleredsbussen var kvar på företaget ett par år till. Bilden är en repris men nu skannad med en bättre skanner.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/G26r.jpg)
Åhh! Va`underbart!! Fotat vid spårvagnshpl. Lackarebäck riktn. Göteborgs centrum! Vid denna tidpunkt var jag bara 5 år gammal men kommer ihåg att även Mölndalsbussarna hade en CF??? Eller minns jag fel?? Bodde iaf. på Hagåkersgatan, som ligger i krokarna, och där körde Mölndalsbussarna sin linje Heden-Mölndal-Solängen-V:a Frölunda fram till sept. 1978. Mestadels var det Scania-Vabis BF 76:or och senare även en del Säffle B 58:or. Kul iaf. Någon som har foton på Mölndalsbussar i Mölndal från säg 60, 70-talet någon gång?? :D :D ;)
Jodå, Mölndalsbussarna hade en enda CF. Kålleredsbussarna hade två och Mölnlyckebussarna sex.
Jag har nog en del bilder på Mölndalsbussar från åren 1976-77, men jag har inte hunnit dit ännu i mitt skannande. De kommer med tiden.
Fantastiskt! Jag bara väntar på att få se några av dessa blandade och udda bussar som detta bolag hade INNAN Mölndals kommun köpte upp det 1977, tror jag det var?? Kommer fortfarande ihåg reg. nr. på några av dom t.ex. CDU 396, EHN 201, DHM 016, EHN 261, FHM 006, HOW 139, JUM 786, JUZ 616, FHM 254, EHM 184, HJG 410, JEO 428...jaja; sifferminne el. vad man nu ska kalla dé, men så ére!!! 8) :-\ ;)
CDU 396 var min favorit bland Mölndalsbussar på 70-talet! Den var blåvit lackad som deras turistbussar var, (linjebussarna var helblå), hade Scania-Vabis BF 76-chassi, men Säfflekaross som HJG 410 & HOW 139 (Volvo B58), mycket märkligt men mycket mysig buss. Sen hade den faktiskt dörrställning 1-1-0, vilket ju var mycket ovanligt för Mölndalsbussar på den tiden då alla andra hade 1-0-1 med stor ståplats bak. Fina höga blå sitt och ryggstöd hade den också. Ibland gick den på Hagåkersgatan och då rusade jag ner till hållplatsen för att åka med den....Känna mig som en turist i min egen stad... :-* ;D :) :)
Hej! Den gamla Arvika-karosserade ScV:n från 1950 var en riktig höjdare att se! Kollar man noggrannt kan man notera att den under sin levnad fått en modernare ratt, den stora två-ekrade, som var standard mellan 1953-57! Hur länge fungerade Heden som buss-station, bodde i närheten första halvåret 1978 men minns inga bussar där då? Hälsn. BengaB40
Mölndalsbussarna "fick koncession" eller vad det heter att starta upp linjetrafik mellan Frölunda Torg-Solängen-Mölndals tätort-Göteborgsvägen-Heden år 1966, tror jag. Linjen fick då INTE trafikera "Spårvägens" bussterminal vid Frölunda Torg utan var hänvisad till baksidan vid Åhléns (infart/utfart Marconigatan). Sedan då via Radiovägen, Frölundagatan, Lammevallsgatan, Frejagatan, Fiskargatan, Toltorpsgatan, (vissa turer via Åbyvägen/Nedanvägsgatan/Broplatsen), Hagåkersgatan, Vänortsgatan, Göteborgsvägen, Mölndalsvägen, Södra Vägen till Heden. Från Heden kördes Parkgatan, Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Södra Vägen och som ovan...Heden fungerar ju idag som ändhållplats för Mölndalslinjer men för just Mölndalsbussarnas linje (704) som var den sista varianten av deras ursprungslinje försvann den väl på sent 80-tal då den trafikerade uppe vid Ericssons(Flöjelbergsgatan)???Denna linje kortades då av till att bara köras från Krokslätt till Frölunda, om jag minns rätt?? :-X ???
Citat från: Bengt H skrivet 28 april 2012, 17:41:31 PM
Ytterligare en bild på samma Kålleredsbuss men nu i högertrafik på Mölndalsvägen, troligen senhösten 1968. Även denna gång är bussen tillsammans med en Mölnlyckebuss. Den är dock några år nyare, årgång 1961, än den på bilden från Heden och den blev så småningom GDG 1150. Jag tror att Kålleredsbussen var kvar på företaget ett par år till. Bilden är en repris men nu skannad med en bättre skanner.
Tackar, tackar! CF på västkusten är för mig ganska exotiskt!
/Gunnar
Citat från: BengaB40 skrivet 28 april 2012, 19:44:21 PM
Hej! Den gamla Arvika-karosserade ScV:n från 1950 var en riktig höjdare att se! Kollar man noggrannt kan man notera att den under sin levnad fått en modernare ratt, den stora två-ekrade, som var standard mellan 1953-57! Hur länge fungerade Heden som buss-station, bodde i närheten första halvåret 1978 men minns inga bussar där då? Hälsn. BengaB40
Heden fanns kvar då iaf
Tack för info! Jag måste ha varit en dålig buss-spanare då! Hälsn. BengaB40
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2012, 20:21:54 PM
Heden fanns kvar då iaf
Fanns kvar denna vinter också, dock ombyggt.
/Gunnar
Hej! Tryggt med långlivade buss-stationer! Hälsn. BengaB40
Vad har de gjort av grillen till Pixbo bussen?
Trägrill har väl aldrig varit standard eller? ;)
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 30 april 2012, 16:34:02 PM
Vad har de gjort av grillen till Pixbo bussen?
Trägrill har väl aldrig varit standard eller? ;)
/Lennart
Bussen såg faktiskt ut så här när den var ny, men då var grillribborna blanka. De har nog oxiderat med årets lopp och blivit matta.
Vilket individnummer hade denna Kålleredsbuss?
O 658 som syns på bilderna hade tydligen inget inventarienummer?? Någon som vet varför? O 657 fick inventarienummer 2. Båda två CF:are. Capitolen var buss nr. 1. 3 - 7 var väl Volvo B655 om jag minns rätt? ??? ???
Citat från: Johan skrivet 30 april 2012, 23:15:11 PM
Vilket individnummer hade denna Kålleredsbuss?
Jag tror inte att den fick något individnr. De infördes väl när de nya reg.numren kom 1972/73. O658 hann säljas redan 1972-12-31.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 maj 2012, 04:36:37 AM
O 658 som syns på bilderna hade tydligen inget inventarienummer?? Någon som vet varför? O 657 fick inventarienummer 2. Båda två CF:are. Capitolen var buss nr. 1. 3 - 7 var väl Volvo B655 om jag minns rätt? ??? ???
Nr 3 var kvar när jag börja där 1977 4 +5 fanns inte kvar nästa var nr 6 den enda som hade förargrind.. 7+8 minns jag inte heller, 9 var en halvturist..
Lite Kålleredsinfo gällande äldre bussar som fick inv.nr 1973 och var levererade 1958-65:
1 O557 EHM017 ScV C70/3 Capitol år 1958. Såld 1975
2 O657 DHM037 ScV CF6557 år 1960. Såld 1974
3 O177 EHM077 Vo B65508/Hägglund år 1961. Såld 1978/79
4 N101 DKJ811 Vo B65508/Hägglund år 1962. Såld ?
5 O367 EHM067 Vo B65508/Hägglund år 1962. Såld 1978/79
6 O341 FHN311 Vo B65508/Hägglund år 1964. Såld 1978/79
7 O549 FHM199 Vo B65508/Hägglund år 1964. Såld 1979
8 O697 EHM117 Vo B75508/Säffle år 1965. Såld 1982
9 O699 FHM159 Vo B75508/Säffle år 1965. Såld 1982
Jag var på studieresa 1976 från Göteborg till olika företag i Västergötland. Vi åkte då med Kålleredsbussarna nr 9 och 14 som var i halvturistutförande. Nr 14 var en Volvo B58/Säffle från 1972. Jag åkte i nr 14 och den körde som förstabuss. När vi kom upp till Trollhättan fick vi vänta ca 15-20 min på att nr 9 skulle komma. Den var så slö med sin sugmotor på 150 hk att den nästan stod still i backarna enligt de som åkte i den. Nr 14 med turbo-motor på 210 hk flög fram. Sedan åkte vi till Skara via Vargön och där stod vi ca 30 minuter vid hotellet i Skara innan nr 9 dök upp!
...för övrigt; på bilden från Heden syns tydligt att bussfållan längst till vänster är nyanlagd med ny typ av refug och "gulmarkerade" strecklinjer. Denna bussfålla ska inom kort komma att användas av Mölndalsbussarnas nyinrättade linje Heden-Mölndals/Göteborgsvägen-Mölndals tätort-(Åby)-Solängen-Frölunda Torg. Denna linje startades 1966/67, tror jag? Man kan se någon slags hållplatsinfo på en "flyttbar" hpl. stolpe vid denna refug; DOCK ingen hpl. tavla ännu med den så karaktäristiska rektangulära järntavlan på stolpen med texten kort och gott MÖLNDALSBUSSARNA...underförstått då hållplats för dylika bussar. Tänk; på den tiden fick människorna tänka i mycket STÖRRE omfattning själva utan en massa gå hit och dit och bussen är försenad 3 sek. m.m....Men, så var ju ALLT lugnare på den tiden; åtminstone när det gäller kollektivtrafiken, eller?? :D :D ;)
Trevligt Mats med listan på Kålleredsvagnar. Lustigt att det fanns flera som jag inte har nått minne va då jag körde där 1977-78.. Men som du säger vagn 9 var inte den snabbaste vi hade var ute på en körning med den och visst fram kom vi men inte så fort dock var inte 14 med den gången men den var riktigt go att köra . Då kunde Säffle bygga bra bussar . Sen gick det utför när vi fick 18-20 så var de mycket sämre massa som satt löst nedskickat..Vagn nr 3 var heller ingen fartraket minns en gång när kopplingen paja en bit ovanför Hällesåker efter det var den väldigt tung i kopplingen .
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 28 april 2012, 20:03:19 PM...Heden fungerar ju idag som ändhållplats för Mölndalslinjer men för just Mölndalsbussarnas linje (704) som var den sista varianten av deras ursprungslinje försvann den väl på sent 80-tal då den trafikerade uppe vid Ericssons(Flöjelbergsgatan)???Denna linje kortades då av till att bara köras från Krokslätt till Frölunda, om jag minns rätt?? :-X ???
Jag minns inte att Mölndalsbussarna körde via Flöjelbergsgatan innan "tvärlinjen" från Dalgångsgatan via Krokslätts Parkgata kom till. Den sträckan trafikerades innan enbart av Evalds Buss, som hade sin enda linje (709) från Mölndals Bro via Lasarettet-Krokslätts Industriområde-Krokslätts Parkgata-Lekevallsgatan utanför Toltorpsskolan. Denna blev ersatt av 705, som gick enligt ovan och vidare via Balltorp-IKEA-Sagsjön-Lindome Station-Lindome Centrum-Kyrkängen, när det området byggdes.
Däremot vill jag minnas att Helenevikslinjen då svängde vänster efter bron, innan Kvarnbyskolan, och följde järnvägen till ljussignalerna vid korsningen med Gunnebogatan, sedan svängde höger upp mot Mölndals Övre. Mao precis innan Ericsson :)
Kålleredsbussarna fick så småningom också vissa turer via Flöjelbergsgatan under högtrafik (linje 710/711), mot Heden på morgonen, mot Lindome på eftermiddagen.
När Evald blev av med sin lilla lokallinje fick han istället ta över Mölndalsbussarnas trafik till Åbro Industriområde.
Frölundalinjen tror jag aldrig slutade i Krokslätt, förmodligen vid Mölndals Bro. Mölndal ville tydligen skrota all busstrafik längs Göteborgsvägen och få folk att ta tåget eller vagnen istället. Kålleredsborna var inte glada över det...
Fr.o.m. 2 okt. 1978 flyttades Mölndalsbussarnas linje Heden - Frölunda Torg upp till Lackarebäcks Industriområde d.v.s. Flöjelbergsgatan - Järnvägsgatan till Mölndals Bro. Det vet jag för jag bodde då på Hagåkersgatan där linjen tidigare hade körts. Den parallellkörde då ett antal år förbi Ericsson med Evalds linje mot Krokslätt/Toltorp. 1983 lades Evalds linje ner, den hann få linjenr. 709. Mölndalsbussarnas linje 704 kortades av någon gång i den vevan till att vända Krokslätts Torg/Krokslätts Södra Ind. omr. och ej köra in till Heden. Vad det gäller Helenevikslinjen stämmer det att den kördes via Järnvägsgatan fram till 1981 men att den under en 10-årsperiod därefter flyttades ner till Ågatan (i riktn. mot Helenevik) och Göteborgsvägen (i riktn. mot Mölndalsbro), för att kunna angöra Mölndals sjukhus. Det fanns två hållplatser på Ågatan i höjd med dagens Mölndals Sjukhus och Lackarebäck, strax innan högersvängen uppför viadukten till Gunnebogatan över motor- och järnvägen.