Skriver Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14746793.ab).
Bakom kom en polskregistrerad lastbil från Sandvikenhållet och dundrade in i serviceekipaget bakifrån. Kollisionen blev fruktansvärd. Servicebilen flög ut på en åker och 60-åringen krossades till döds mellan bilarna.
Mycket tråkigt, mina tankar går till de anhöriga...
MVH Carl Eric
Ytterligare en artikeln om olyckan
http://gd.se/nyheter/gavle/1.4654526-en-dod-i-olycka-pa-riks-80 (http://gd.se/nyheter/gavle/1.4654526-en-dod-i-olycka-pa-riks-80)
Tyvärr är ju detta ett jättevanligt problem för dem som jobbar på och i närheten av vägarna.
Det finns ju en anledning att många av entreprenörerna som utför arbete på vägarna har skyddsbilar med påkörningsskydd.
När många inte ens ser/bryr sig om en lastbil med fyrdubbla blixtljus så är det inte förvånande att man missar en Renault Kangoo med takramp.
Väldigt tragiskt.
Väldigt tråkigt att höra om detta. Mitt ödmjukaste deltagande till arbetskamraterna och anhöriga.
Mycket svårt att arbeta ute på vägen på ett 100% säkert sätt även om man har blixtljus och annat...
Många kör väldigt nära...väldigt nära, även om man ställer servicebilen en bit ut i vägbanan när man jobbar vid en buss.
Om det finns många som inte respekterar en bärgningsbil på vägen så lär det inte vara bättre när det gäller oss som har mindre servicebilar. Utan att säga något om just det här fallet.
Men att anlita bärgare i alla lägen blir nog svårt i det långa loppet trots allt?
Hälsningar
Henrik
Det pågår ett försök i Stockholms län där man inte får bärga eller assistera på E4 utan skydd av tma, faller det väl ut så kommer det nog bli krav på tma i hela landet på vägar med 70km/h och uppåt.
Problemet är att det kommer ta väldigt lång tid att få hjälp om det är många som behöver hjälp (läs snökaos).
Citat från: Blue skrivet 27 april 2012, 21:36:48 PM
Det pågår ett försök i Stockholms län där man inte får bärga eller assistera på E4 utan skydd av tma, faller det väl ut så kommer det nog bli krav på tma i hela landet på vägar med 70km/h och uppåt.
Problemet är att det kommer ta väldigt lång tid att få hjälp om det är många som behöver hjälp (läs snökaos).
Försök är det nog inte, det är krav från arbetsmiljöverket.
http://www.av.se/dokument/Press/Forbud_Bilbargning.pdf (http://www.av.se/dokument/Press/Forbud_Bilbargning.pdf)
Så detta kommer sakta men säkert gälla hela landet.
// Christer K
Förklara gärna vad ni menar med "Tma".
Och visst är det extremt bedrövligt att folk inte tar hänsyn till orange blinkande ljus, med tanke hur många bilbärgare och vägarbetare som körs ihjäl varje år trots extremt bra varningsljus. Vad är nästa steg? Måste man ta till spikmattor närmast varningsfordonet för att få folk att hålla ut längre bort från arbetszonen?
Citat från: Ersa skrivet 27 april 2012, 23:16:28 PM
Förklara gärna vad ni menar med "Tma".
Truck Mounted Attenuator
Citat från: KG skrivet 27 april 2012, 23:32:38 PM
Truck Mounted Attenuator
Aha, en sån där rejäl "stötdämpare".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Truck_Mounted_Attenuator
Citat från: Ersa skrivet 27 april 2012, 23:53:29 PM
Aha, en sån där rejäl "stötdämpare".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Truck_Mounted_Attenuator
Dessa är riktigt bra, har man en sån monterad så kan ett fordon åka in i den i 120km/h utan att det stillastående fordonet skadas
En personbil ja.
Däremot inte en tradare i 80.
Fordonet man sätter ett TMA-skydd på ska väga 7,5ton eller mer, men det är som det antyds ovan så att ett ekipage på 40-60ton i 80-90 km/h skickar även TMA-fordonet ganska långt ut på en åker...
Det är nog så att det är för lätt att FÅ (inte ta) körkort idag och alldeles för svårt att mista körkortet.
Dessutom finns det alldeles för få som övervakar lagen därute idag... :-(
Det borde ju vara höga påföljder på att köra på stillastående objekt. Särskilt om de är överlastade med blixtljus.
Helt klart borde det vara i minst samma straffskala som att avsiktligt korsa heldragen spärrlinje, och att inte stanna vid stoppskylt.
Citat från: UglyJazz skrivet 29 april 2012, 15:53:57 PM
Fordonet man sätter ett TMA-skydd på ska väga 7,5ton eller mer, men det är som det antyds ovan så att ett ekipage på 40-60ton i 80-90 km/h skickar även TMA-fordonet ganska långt ut på en åker...
Det är nog så att det är för lätt att FÅ (inte ta) körkort idag och alldeles för svårt att mista körkortet.
Dessutom finns det alldeles för få som övervakar lagen därute idag... :-(
Tyvärr har du helt rätt.. :P
Enligt AB var det att chauffören pillade på sin GPS.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14760026.ab
Det är bedrövligt att sådan här olyckor skall behöva hända, och ännu bedrövligare att det är en yrkesförare som är vållande. Hade bussen varit kvar på platsen hade antagligen även den blivit påkörd.
Mobiler, gps, surfplattor och annan ny teknik stjäl mycket koncentration och uppmärksamhet från det bilföraren skall ägna sig åt, att framföra fordonet.
Jag tycker att fler och fler använder mobilen och andra prylar under tiden de kör. Kollar man förare som beter sig underligt på vägen håller de vanligen på med mobilen eller andra grejor.
Visst behöver säkerheten höjas för de som jobbar med assistans och bergning på vägarna. Ingen skall behöva jobba med livet som insats.
En privatperson som stannade i motsatta körbanan för att ta en bild har väckt upprördhet hos en annan trafikant: http://gd.se/insandare/1.4665269-sa-osmakligt-och-korkat-
Citat från: Anders Noren skrivet 02 maj 2012, 11:32:44 AM
En privatperson som stannade i motsatta körbanan för att ta en bild har väckt upprördhet hos en annan trafikant: http://gd.se/insandare/1.4665269-sa-osmakligt-och-korkat-
Ja, kvällspressens uppmuntran av fotande har lett till ett lite märkligt prioriterande bland vissa förbipasserande. Förr stannade man för att hjälpa till. Inte för att fota.
Citat från: Christer K skrivet 27 april 2012, 22:19:10 PM
Försök är det nog inte, det är krav från arbetsmiljöverket.
http://www.av.se/dokument/Press/Forbud_Bilbargning.pdf (http://www.av.se/dokument/Press/Forbud_Bilbargning.pdf)
Så detta kommer sakta men säkert gälla hela landet.
Kan förstå på ett sätt att man stegvis inför TMA-kravet men varför inför varselkläders-kravet bara i tre län och inte hela landet? Finns det redan eller?
Citat från: Ersa skrivet 02 maj 2012, 12:36:04 PM
Ja, kvällspressens uppmuntran av fotande har lett till ett lite märkligt prioriterande bland vissa förbipasserande. Förr stannade man för att hjälpa till. Inte för att fota.
Att det fotas hejvillt idag beror till stor del på att alla har en kamera i fickan, räcker med att det kommer en liten kattunge gående så ska "alla" upp med sina mobiler och fota.