Nobina redovisar en förlust på 230 milj det senaste året
NWT Arbetsekonomi (http://http://www.nwt.se/arbeteekonomi/ekonomitelegram/article1056898.ece)
Länk för den som är mer intresserad (http://vcw.dagensps.se/tjanster/pressreleaser/press1.php?id=305789&page=0)
Ja verksamheten inom Express och den upphandlade trafiken i Norge, Danmark o Finland har blivit en kvarnsten, undrar när man följer Veolia och avvecklar engagemanget i Norge?
Även om de nyvunna avtalen på papperet är lönsamma betyder det inte att man lyckas drifta dom med lönsamhet.
Här hittade jag en länk till
http://www.cisionwire.se/nobina-ab/r/nobina-ab---bokslutskommunike-2011-2012,c9252616 (http://www.cisionwire.se/nobina-ab/r/nobina-ab---bokslutskommunike-2011-2012,c9252616)
Enligt VD så har Danmark och Finland bättrat sin ekonomi men Norge är förlust och Express har stora utmaningar.
Nobina har lagt in rejält låga anbud både i Tromsø och det nya i Oslo som ännu inte är uppstartat.
Hamar som Nobina slitit med upphör i sommar och Nettbuss tar över trafiken.
Även att norska chefen avgick kanske har med detta att göra http://www.nobina.com/no/Norge/Nyheter1/Ny-administrerende-direktor-i-Nobina-Norge/ (http://www.nobina.com/no/Norge/Nyheter1/Ny-administrerende-direktor-i-Nobina-Norge/)
Problemet på Express är ju att bränslepriserna stiger och att marknadssegementet är extremt priskänsligt
Egentligen är det bara Bus4You/Nettbuss express som har en bra nisch som inte är lika starkt inriktad på lägsta pris.
Norge verkar vara en svår marknad för många aktörer. Svår att driva med vinst vill säga.
Snarare verkar det vara svårt att göra en realistisk anbudskalkyl 8)
Bränslepriserna är de samma för alla så det är inte anledningen till problemen.
Tidigare har man fått en godispåse (ekonomiskt tillskott) och då smaskat i sig allt på en gång genom anbud för att försvara område eller att lägga låga anbud för att komma in på vissa områden. Kan denna process fortfarande pågå eller finns annan anledning till underskottet? Det tycks nämligen komma strax efter att man fått ekonomiskt tillskott varje gång.
Citat från: Mittlinje skrivet 28 april 2012, 21:50:56 PM
Bränslepriserna är de samma för alla så det är inte anledningen till problemen.
Nu avsåg jag expresstrafiken där just Swebus antas ha en mer priskänslig kundgrupp än t.ex Nettbuss Express, då är det svårare att enbart genom prishöjningar kompensera sig.
Bränslepriser är väl inte samma för all bolag köper du mkt blir det lägre pris än för smååkare