Tänk vad enkelt det skulle vara om SJ Buss fanns kvar. Då skulle de inte behöva låna/hyra in ersättningsbussar om något stoppar trafiken.
(Rubriken ändrad av admin)
Citat från: Bussmupp skrivet 25 april 2012, 15:53:15 PM
Tänk vad enkelt det skulle vara om SJ Buss fanns kvar. Då skulle de inte behöva låna/hyra in ersättningsbussar om något stoppar trafiken.
För att SJ Buss skulle inte ha någon egen trafik att prioritera? ::)
(Rubriken ändrad av admin)
Citat från: Muk skrivet 25 april 2012, 16:05:00 PM
För att SJ Buss skulle inte ha någon egen trafik att prioritera? ::)
Alldeles frånsett det så skulle det naturligtvis bli mycket dyrare att hålla tillräckligt med bussar och förare i beredskap jämfört med att hyra in vid behov.
Redan på den tiden SJ Buss fanns kunde de långt ifrån köra alla tågersättningar utan även då fick hyras in från andra bussbolag.
Visst skulle det gå att ha ersättningsbussar och utbildade beredda jourförare på alla större orter med järnväg. Men vilka hiskeliga summor det skulle kosta! Detta oavsett om bussarna och förarna hade tillhört SJ Buss eller privata inhyrda åkare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2012, 16:22:06 PM
Alldeles frånsett det så skulle det naturligtvis bli mycket dyrare att hålla tillräckligt med bussar och förare i beredskap jämfört med att hyra in vid behov.
Men det är ju ett utmärkt sätt att nyttja de timanställda man har som är tillgängliga. Kanske klarar man inte av att köra allt, men en stor del!
Bara tågersättningen sker på helger eller kvällar så finns det ju bussar och det är just dessa tider som alla planerade tågstopp är.
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 18:39:04 PM
Men det är ju ett utmärkt sätt att nyttja de timanställda man har som är tillgängliga. Kanske klarar man inte av att köra allt, men en stor del!
Bara tågersättningen sker på helger eller kvällar så finns det ju bussar och det är just dessa tider som alla planerade tågstopp är.
Det finns inte många timanställda vid SJ och ännu färre av dem har busskort. Det räcker inte heller med bussförare utan man behöver bussar också. Tågersättningar är inte koncentrerade till helger eller kvällar och även planerade tågstopp kan gälla hela veckor. Så är det just nu t ex mellan Ängelholm och Laholm.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2012, 18:55:49 PM
Det finns inte många timanställda vid SJ och ännu färre av dem har busskort. Det räcker inte heller med bussförare utan man behöver bussar också. Tågersättningar är inte koncentrerade till helger eller kvällar och även planerade tågstopp kan gälla hela veckor. Så är det just nu t ex mellan Ängelholm och Laholm.
Jag trodde vi pratade om att OM SJ Buss fanns kvar. Alltså att SJ hade hela Nobinas verksamhet under egen flagg?
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 19:05:31 PM
Jag trodde vi pratade om att OM SJ Buss fanns kvar. Alltså att SJ hade hela Nobinas verksamhet under egen flagg?
Då är jag med på hur du menar. Men historien runtom hade ju inte avstannat bara för att SJ hade behållit sin bussverksamhet. Redan från 1990 blev Swebus dessutom ett eget aktiebolag som visserligen ägdes av SJ men som var helt skilt från tågtrafiken. Om SJ hade behållit SJ Buss i sin gamla form hade de inte vunnit många upphandlingar och alltså sannolikt varit ett litet företag i dag.
Om Nobina har en mängd timanställda som inte hellre vill än att jobba så kan de ju erbjuda sina tjänster till de bussföretag som upphandlar ersättningstrafik. Men det är ganska ovanligt att man ser Nobina med bland dem och ännu ovanligare Swebus. Så var det till och med på den tiden som Interbus ägdes av Swebus och hade ansvaret för tågersättningar runt Göteborg. Det var mycket ovanligt att Swebus ställde upp när Interbus egna bussar inte räckte till. (Observera att jag här avser körningar för SJ AB.)
En aspekt till: år 2001 upphörde det gamla affärsverket Statens järnvägar och det företag som i dag heter SJ AB kör bara persontrafiken från det gamla affärsverket. Det är alltså ett helt annat företag än vad SJ var när de hade egen bussverksamhet. SJ AB har aldrig ägt något bussbolag och om bussarna funnits kvar när affärsverket upphörde hade den verksamheten inte hamnat hos SJ AB om man ser till hur den övriga verksamheten delades upp på olika aktiebolag.
Tyvärr är ju Nobina inte längre intresserade av något annat än linjetrafik. Man anser sig inte ha kompetent personal för beställningskörningar längre.
Man har ju varken fordon eller förare annat än på väldigt få ställen numera som passar till beställningstrafik etc och det är ju en långsiktig medveten strategi att enbart inrikta sig upp upphandlad linjetrafik.
Sedan sköter systerbolaget Swebus långväga expressbusstrafik och viss charter genom att merutnyttja expressbussarna.
Lokal beställningstrafik har på många håll avknoppats från koncernen genom medarbetare som slutat och startat eget samt genom försäljningen av Interbus till Strömmakoncernen.
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 20:21:30 PM
Tyvärr är ju Nobina inte längre intresserade av något annat än linjetrafik. Man anser sig inte ha kompetent personal för beställningskörningar längre.
Det kan jag livligt föreställa mig men är det verkligen hela förklaringen? Jag tänker mig att en nästan ännu viktigare del är att man inte har någon organisation för att marknadsföra och arrangera beställningstrafik, utan hela företaget är liksom konstruerat för att köra enligt förplanerade omlopps- och tjänstepaket och den improvisationskapacitet som finns är fullt upptagen med att hantera sjukskrivningar och trasiga bussar.
Citat från: JDS skrivet 25 april 2012, 20:32:27 PM
Det kan jag livligt föreställa mig men är det verkligen hela förklaringen? Jag tänker mig att en nästan ännu viktigare del är att man inte har någon organisation för att marknadsföra och arrangera beställningstrafik, utan hela företaget är liksom konstruerat för att köra enligt förplanerade omlopps- och tjänstepaket och den improvisationskapacitet som finns är fullt upptagen med att hantera sjukskrivningar och trasiga bussar.
Jag tror också att det är den främsta förklaringen. Det är ju fler stora bussbolag som sällan ställer upp och kör tågersättningar för SJ eller andra tågbolag med fjärrtrafik: Keolis och Arriva t ex. De andra stora som Veolia, Nettbuss och Bergkvarabuss har vanligen beställningstrafiken organiserad skild från linjetrafiken.
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 20:21:30 PM
Tyvärr är ju Nobina inte längre intresserade av något annat än linjetrafik. Man anser sig inte ha kompetent personal för beställningskörningar längre.
Vilka belägg har du att Nobina inte anser att man har kompetent personal. En stor anledningar till att beställningstrafiken minskat, är att företaget inte vill vara med att dumpa priser. Senast idag fick jag redan på att ett bolag kommer avveckla sig på grund av olönsamhet. Den resa som idag kostar 1000 kronor kostade 900 kronor för ett antal år sedan, Då har kostnaderna löner bränsle och annat ökat. Inte har kostnaderna för beställningstrafiken följt index.
Citat från: Jan skrivet 25 april 2012, 21:34:13 PM
Vilka belägg har du att Nobina inte anser att man har kompetent personal. En stor anledningar till att beställningstrafiken minskat, är att företaget inte vill vara med att dumpa priser. Senast idag fick jag redan på att ett bolag kommer avveckla sig på grund av olönsamhet. Den resa som idag kostar 1000 kronor kostade 900 kronor för ett antal år sedan, Då har kostnaderna löner bränsle och annat ökat. Inte har kostnaderna för beställningstrafiken följt index.
Ptja, bara en sån sak som att man får order om att aldrig avvika från rutt, inte ens under tomkörning alltså. För vi klarar inte av att köra på "okända" vägar.
Sen har ju busstyperna som används vid beställningskörningar blivit alltmer olika dem som används på dem upphandlade trafiken. På 80-90 talet var ju länsbussarna och de enklare turistbussarna väldigt lika varandra komfortmässigt. Idag används ju ofta helt olika typer av bussar för kollektivtrafik respektive upphandlad trafik. Det blir ju då naturligt att tex Kelios och Nobina inte kör så mycket beställningstrafik då de på de flesta platser har väldigt få bussar som passar för beställningskörningar.
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 21:36:48 PM
Ptja, bara en sån sak som att man får order om att aldrig avvika från rutt, inte ens under tomkörning alltså. För vi klarar inte av att köra på "okända" vägar.
När man räknar i sitt anbud med tomkörningar och då kan man inte köra vilka vägar som helst efter som detta kostar pengar och tjäna pengar är det som är hela saken. En arbetsledare som säger det som du skriver är en person som inte vill föra företaget framåt. Även på detta garaget finns det säkert bussförare som mycket väl skulle kunna köra beställningstrafik och med ett gott resultat.
Citat från: Jo skrivet 25 april 2012, 22:03:40 PM
Sen har ju busstyperna som används vid beställningskörningar blivit alltmer olika dem som används på dem upphandlade trafiken. På 80-90 talet var ju länsbussarna och de enklare turistbussarna väldigt lika varandra komfortmässigt. Idag används ju ofta helt olika typer av bussar för kollektivtrafik respektive upphandlad trafik. Det blir ju då naturligt att tex Kelios och Nobina inte kör så mycket beställningstrafik då de på de flesta platser har väldigt få bussar som passar för beställningskörningar.
Delvis rätt men i många län finns det fortfarande expresslinjevagnar som funkar bra som beställningsbussar.
Eftersom min post, som tydligen blev starten på denna tråd, har blivit missförståd så får jag väl ta och förklara hur jag menar. Det vore mycket enklare för SJ att fixa tågersättning om SJ Buss fanns kvar, men naturligtvis skulle det vara bäst om hela SJ Buss nätet fanns kvar så att det finns både bussar och personal ifall det skulle behövas.
Citat från: Bussmupp skrivet 25 april 2012, 22:12:50 PM
Eftersom min post, som tydligen blev starten på denna tråd, har blivit missförståd så får jag väl ta och förklara hur jag menar. Det vore mycket enklare för SJ att fixa tågersättning om SJ Buss fanns kvar, men naturligtvis skulle det vara bäst om hela SJ Buss nätet fanns kvar så att det finns både bussar och personal ifall det skulle behövas.
Du har ju fått svar på just det. Så vad skulle missförståndet bestå i. Eftersom inte det SJ du talar om finns kvar i dag så kan det bara bli gissningar om hur det skulle varit i dag om SJ Buss funnits kvar. Det går ju inte vrida tillbaka utvecklingen.
Dessutom som jag redan svarat var det inte ens på den tiden då SJ hade sin egen bussdivision så att SJ kunde köra alla tågersättningar själva, inte ens de med utgångspunkt från de orter där de hade garage.
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 21:36:48 PM
Ptja, bara en sån sak som att man får order om att aldrig avvika från rutt, inte ens under tomkörning alltså. För vi klarar inte av att köra på "okända" vägar.
Döm inte ut hela företaget. Nobina (läs dåvarande Swebus) har länge kört mycket beställningstrafik i Umeås och Karlstads trafikområden. Och med god vinst bör tilläggas, så det handlade inte om några dumpade priser.
Citat från: Jo skrivet 25 april 2012, 22:03:40 PM
Sen har ju busstyperna som används vid beställningskörningar blivit alltmer olika dem som används på dem upphandlade trafiken. På 80-90 talet var ju länsbussarna och de enklare turistbussarna väldigt lika varandra komfortmässigt. Idag används ju ofta helt olika typer av bussar för kollektivtrafik respektive upphandlad trafik. Det blir ju då naturligt att tex Kelios och Nobina inte kör så mycket beställningstrafik då de på de flesta platser har väldigt få bussar som passar för beställningskörningar.
En bidragande orsak kan det nog vara, ja. I de två ovan nämna trafikområden var ju en Carrus Star 502 och Volvo 9700 att räkna som en normalstor linjevagn, och då kunde man använda dessa stora linjevagnar till just beställningar.
Citat från: Jan skrivet 25 april 2012, 22:08:06 PM
Delvis rätt men i många län finns det fortfarande expresslinjevagnar som funkar bra som beställningsbussar.
Javisst, som Nobina Uppsalas komfortbussar. Problemet är att dessa ofta är låsta till sina linjekörningar, och kan därför inte vara borta på andra ärenden så ofta. Reservbussar är det ju alltid ont om, tyvärr.
Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 22:56:02 PM
Javisst, som Nobina Uppsalas komfortbussar. Problemet är att dessa ofta är låsta till sina linjekörningar, och kan därför inte vara borta på andra ärenden så ofta. Reservbussar är det ju alltid ont om, tyvärr.
Ja för enklare uppdrag typ skolklasser och sådant kan det vara ett alternativ, däremot är de ofta genom sin storlek och ofta prist på utrustning och skick inte alls lämpade för mer krävande beställningsuppdrag, dessutom blir alltfler huvudmän en aning irriterade om man använder avtalsbundna och designade bussar till egna uppdrag.
Citat från: Håkan_E skrivet 25 april 2012, 23:24:24 PM
dessutom blir alltfler huvudmän en aning irriterade om man använder avtalsbundna och designade bussar till egna uppdrag.
Lite ur spår, men så länge som det är "bra" uppdrag som inte resulterar i att bussen blir nedspydd och sönderslagen (eller i vagnbrist och förseningar på hemmaplan) borde det väl inte göra något att man gör reklam för länstrafiken? Ibland känns det som att folk retar upp sig på sådant där mest för att de för tillfället inte har så mycket annat att reta upp sig på.
Jag kan dock förstå att länstrafiken helst inte vill bli inblandad i just tågersättning på fel sätt, det kan ju skapa onödiga klagomål när folk inte förstår att bussen är abonnerad och att alla gör så gott man kan, utan tycker att XYZLT är ett riktigt uselt företag som kommer för sent och inte hittar till åäöhults f d stationsvändplan.
Citat från: Håkan_E skrivet 25 april 2012, 23:24:24 PM
Ja för enklare uppdrag typ skolklasser och sådant kan det vara ett alternativ, däremot är de ofta genom sin storlek och ofta prist på utrustning och skick inte alls lämpade för mer krävande beställningsuppdrag, dessutom blir alltfler huvudmän en aning irriterade om man använder avtalsbundna och designade bussar till egna uppdrag.
Bristen på bagageutrymme gör ofta att länsbussar inte lämpar sig att köra ersättning för fjärrtåg även om bussarna sittkomfort och utrustning med t ex toa och AC inte är något att anmärka på. Men i länstrafik är det ganska ovanligt att bussarna byggs för att 50 resenärer skall kunna medföra en eller två stora väskor var. Det är också så att folk som åker tåg inte är lika noga med att begränsa sin bagagemängd som de som t ex åker expressbuss.
Citat från: KG skrivet 25 april 2012, 18:39:04 PM
Men det är ju ett utmärkt sätt att nyttja de timanställda man har som är tillgängliga. Kanske klarar man inte av att köra allt, men en stor del!
Bara tågersättningen sker på helger eller kvällar så finns det ju bussar och det är just dessa tider som alla planerade tågstopp är.
Fast vid planerade tågstopp brukar det väl knappast vara några problem att få tag på bussar eftersom man då ofta vet månader i förväg vilka avgångar som ställs in och kan boka upp bussar långt i förväg utan det är ju framför allt vid oplanerade stopp i tågtrafiken som det kan vara svårt att få tag på bussar.
Citat från: Jonas1968 skrivet 26 april 2012, 13:20:32 PM
Fast vid planerade tågstopp brukar det väl knappast vara några problem att få tag på bussar eftersom man då ofta vet månader i förväg vilka avgångar som ställs in och kan boka upp bussar långt i förväg utan det är ju framför allt vid oplanerade stopp i tågtrafiken som det kan vara svårt att få tag på bussar.
Nu jobbar bussbolagen med rätt korta puckar och lägger ut sådana här körningar vanligtvis med bara någon vecka innan. Men visst brukar tågbolagen beställa dem minst en månad innan. Några problem att få tag i bussar om beställningen görs en vecka innan har jag trots lång erfarenhet av sådant här jobb aldrig varit med om. Problem uppstår om oplanerat möter planerat, t ex att det förbeställda antalet bussar inte räcker till.
När det gäller oplanerade stopp är det att man får ta det man kan få tag i som gäller. Det finns inget bussbolag som kan hålla en sådan reserv av fordon och förare att de alltid kan ställa upp med någon timmes varsel. Det skulle naturligtvis inte utgöra någon väsentlig skillnad om tågbolagen själva ägde bussarna. Om tågbolagen nu ändå vill kosta på den beredskapen kan de lika väl köpa upp den från något bussbolag. De flesta förare skulle uppleva detta som ett synnerligen tråkigt jobb eftersom det oftast innebär att sitta i bussen åtta-tio timmar varje dag och vänta på att ett tåg eventuellt havererar. Därtill kommer ju att de aldrig kan veta när de slutar eftersom de kan komma ut på körning strax innan passningstiden går ut.
Som alltid: den utveckling som sker den har rationella orsaker förankrade i verkligheten. Det var därför som SJ först skilde ut sin bussverksamhet i en egen division och sedan i ett eget aktiebolag. Det var likaså anledningen till att det senare sedan såldes.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2012, 22:33:56 PM
Du har ju fått svar på just det. Så vad skulle missförståndet bestå i. Eftersom inte det SJ du talar om finns kvar i dag så kan det bara bli gissningar om hur det skulle varit i dag om SJ Buss funnits kvar. Det går ju inte vrida tillbaka utvecklingen.
Dessutom som jag redan svarat var det inte ens på den tiden då SJ hade sin egen bussdivision så att SJ kunde köra alla tågersättningar själva, inte ens de med utgångspunkt från de orter där de hade garage.
Missförståndet med det hela ligger i att det SJ Buss jag tänker mig skulle fortsätta existera som en del av SJ. Fast, som du säger, så finns ju inte det SJ kvar. Men det har det också blivit lite missförstått, eftersom det jag menade, men glömde bort att påpeka, var att SJ Buss borde också ha blivit en del av Statens Järnvägar AB.
Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 15:50:29 PM
Missförståndet med det hela ligger i att det SJ Buss jag tänker mig skulle fortsätta existera som en del av SJ. Fast, som du säger, så finns ju inte det SJ kvar. Men det har det också blivit lite missförstått, eftersom det jag menade, men glömde bort att påpeka, var att SJ Buss borde också ha blivit en del av Statens Järnvägar AB.
Det finns inget som heter Statens Järnvägar AB. Antingen är det Affärsverket Statens järnvägar, som dock mest ägnar sig åt fordonsuthyrning, eller också SJ AB som sysslar med persontrafik med tåg. Jag har redan utvecklat varför det inte varit troligt att SJ Buss, som 1990 blev Swebus om det varit kvar i SJ:s ägo skulle ha hamnat inom SJ AB.
För övrigt borde du ha fått utförliga svar på varför det inte finns någon som helst anledning att SJ AB skall köra ersättningsbussar i egen regi.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2012, 21:46:32 PM
Det finns inget som heter Statens Järnvägar AB. Antingen är det Affärsverket Statens järnvägar, som dock mest ägnar sig åt fordonsuthyrning, eller också SJ AB som sysslar med persontrafik med tåg. Jag har redan utvecklat varför det inte varit troligt att SJ Buss, som 1990 blev Swebus om det varit kvar i SJ:s ägo skulle ha hamnat inom SJ AB.
Jag antar att jag kommer få en massa s*** för det jag kommer säga nu men för mig är de där samma sak. SJ är SJ i mina ögon. Har alltid varit, kommer alltid vara.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2012, 21:46:32 PMFör övrigt borde du ha fått utförliga svar på varför det inte finns någon som helst anledning att SJ AB skall köra ersättningsbussar i egen regi.
Jag har läst dina poster, men jag tycker fortfarande att det vore lättare, både för SJ och passagerarna, om SJ Buss hade funnits kvar. Ni säger att det inte skulle vara värt det att ha förare och bussar på stand-by, men man får igång ersättningstrafiken snabbare än om man ska kontakta en massa andra företag, som Westin Buss eller Ekmanbuss t.ex.
Och om det fortfarande känns onödigt att bara ha dem på stand-by: öppna några reguljära linjer med buss.
Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:19:46 PM
Jag antar att jag kommer få en massa s*** för det jag kommer säga nu men för mig är de där samma sak. SJ är SJ i mina ögon. Har alltid varit, kommer alltid vara.
I dina ögan kanske. Men inte i verkligheten, och i de insattas ögon.
Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:19:46 PM
Jag har läst dina poster, men jag tycker fortfarande att det vore lättare, både för SJ och passagerarna, om SJ Buss hade funnits kvar. Ni säger att det inte skulle vara värt det att ha förare och bussar på stand-by, men man får igång ersättningstrafiken snabbare än om man ska kontakta en massa andra företag, som Westin Buss eller Ekmanbuss t.ex.
Lättare, ja. Snabbare, ja.
Men som sagt skulle det innebära chockartade biljettprishöjningar. Eller skattehöjningar. Eller bådadera. Med ännu fler dyra idéer är landet inom kort uppe i en skattesats där alla betalar minst 50% skatt på allt de tvjänar. Räcker det inte att dagens (i många fall onödigt höga) utgifter för stat, kommuner och landsting gör att Sverige redan idag sägs ha världens näst högsta skattetryck?
Nej, dra istället ner på onödiga utgifter för att kunna satsa på annat. Snöröjning t.ex?
Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:28:29 PMLättare, ja. Snabbare, ja.
Men som sagt skulle det innebära chockartade biljettprishöjningar. Eller skattehöjningar. Eller bådadera. Med ännu fler dyra idéer är landet inom kort uppe i en skattesats där alla betalar minst 50% skatt på allt de tvjänar. Räcker det inte att dagens (i många fall onödigt höga) utgifter för stat, kommuner och landsting gör att Sverige redan idag sägs ha världens näst högsta skattetryck?
När man tänker på det så låter det som en dum idé, men det gjorde inte jag när denna tråd startades.
Citat från: Ersa skrivet 26 april 2012, 22:28:29 PMNej, dra istället ner på onödiga utgifter för att kunna satsa på annat. Snöröjning t.ex?
På tal om snöröjning, enda gången jag har sett nordens största snöröjare, som för övrigt kostade några hundratusen(om inte 1m:-), rulla så var det bara 1-2cm snö som djupast. Och vad gjorde den? Rullade fram och tillbaka, fram och tillbaka, gång på gång. Avstängd var den också. Gjorde ingen som helst skillnad på bangården.
Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:51:55 PM
När man tänker på det så låter det som en dum idé, men det gjorde inte jag när denna tråd startades.
På tal om snöröjning, enda gången jag har sett nordens största snöröjare, som för övrigt kostade några hundratusen(om inte 1m:-), rulla så var det bara 1-2cm snö som djupast. Och vad gjorde den? Rullade fram och tillbaka, fram och tillbaka, gång på gång. Avstängd var den också. Gjorde ingen som helst skillnad på bangården.
Snöröjning är inte SJ:s ansvar. Det är Trafikverket som svarar för denna på spår och plattformar. Men det finns naturligtvis mycket annat där SJ kan använda sina pengar bättre än att satsa på att ha en massa bussar och förare standby.
Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2012, 22:19:46 PM
Jag antar att jag kommer få en massa s*** för det jag kommer säga nu men för mig är de där samma sak. SJ är SJ i mina ögon. Har alltid varit, kommer alltid vara.
Jag har läst dina poster, men jag tycker fortfarande att det vore lättare, både för SJ och passagerarna, om SJ Buss hade funnits kvar. Ni säger att det inte skulle vara värt det att ha förare och bussar på stand-by, men man får igång ersättningstrafiken snabbare än om man ska kontakta en massa andra företag, som Westin Buss eller Ekmanbuss t.ex.
Och om det fortfarande känns onödigt att bara ha dem på stand-by: öppna några reguljära linjer med buss.
Vilken passagerare är viktigast; den som åker tåg och behöver en ersättningsbuss eller den passagerare som åker reguljär linje med buss?
Någon av dem måste ge upp sitt säte, OM du inte räknar med en rejäl vagnreserv som bara står och väntar.
Och är det verkligen bekvämare att kontakta en "massa" förare än att kontakta en "massa" bussbolag? Den senare "massan" lär i varje fall vara mindre. ;)
Citat från: Bussmupp skrivet 25 april 2012, 15:53:15 PM
Tänk vad enkelt det skulle vara om SJ Buss fanns kvar. Då skulle de inte behöva låna/hyra in ersättningsbussar om något stoppar trafiken.
(Rubriken ändrad av admin)
Detta vore det nog inte så jättestor skillnad även om SJ fortfarande ägt Nobina
Till de som inte vet så ägs ju Nettbuss av Norska NSB men det är absolut inte givet att det är en Nettbuss som kör tågersättningen utan detta upphandlas och billigaste får köra.
Men inte på samma sätt som i Sverige utan det Norska systemet fungerar mycket bättre!
Det fungerar ungefär så att den som lämnat billigaste pris har förstatjing på ersättningstrafiken och sedan beställs bussar från övriga anbudsgivare utifrån deras lämnade anbud.
Vid oförudsedda stopp gäller lite andra regler. Då får den som finns i närheten köra men priserna är förhandlade i förväg.
Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 16:36:13 PM
Detta vore det nog inte så jättestor skillnad även om SJ fortfarande ägt Nobina
Till de som inte vet så ägs ju Nettbuss av Norska NSB men det är absolut inte givet att det är en Nettbuss som kör tågersättningen utan detta upphandlas och billigaste får köra.
Men inte på samma sätt som i Sverige utan det Norska systemet fungerar mycket bättre!
Det fungerar ungefär så att den som lämnat billigaste pris har förstatjing på ersättningstrafiken och sedan beställs bussar från övriga anbudsgivare utifrån deras lämnade anbud.
Vid oförudsedda stopp gäller lite andra regler. Då får den som finns i närheten köra men priserna är förhandlade i förväg.
NSB har en rätt stor egen organisation för att beställa bussar vid trafikavbrott. De anlitar alltså inte som SJ ett externt företag som har i uppdrag att sköta detta. Tågkompaniet använder samma princip i Gävle även om det där räcker med en man som har jourtjänst utanför kontorstid. För Tågkompaniets trafik Göteborg-Kornsjö och i Värmland anlitas Nettbuss, som har samma ägare, för att skaffa fram bussar. Förutom med egna bussar kör de med vad de kan få tag i.
Ersättningstrafik med buss fungerar i dag hyfsat bra vid SJ sedan Björks tagit krafttag för att bli nästan lika duktiga som de lovade innan de fick uppdraget.
NSB:s lösning är mer kostsam än SJ:s men kan innebära marginella kvalitetsfördelar för resenärerna. Dock tror jag att de som kör ersättningsbussarna upplever NSB:s system som väsentligt bättre.