(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Bandhagsv23apr64Web2.jpg)
En ny tvärlinje kom till söderort i april 1964. Här har en H19 på den nya linjen 193 (Svedmyra-Bredäng) stannat till vid hpl Bandhagsvägen den 23 apr 1964. Pappskylten skvallrar om att denna tur inte går ända till Bredäng utan vänder förmodligen vid Långbro.
Mvh Gunnar
Härligt! Här var det inget tjafs om att stolpen ska stå på visst sätt, antal meter från korsningen, ha regnskydd, vara handikappvänlig eller andra fackliga krav eller EU-direktiv. Behövdes en hållplats just där så satte man ner stolpen och körde. 8)
Strålande! Såna här bilder kan man inte se för mycket av. Inför omläggningen den 5 april trodde jag att 193:an skulle bli en Metropollinje. Det fanns förstås inget stöd för min teori, så insatt var jag inte om hallplaceringar och vilka behov som behövde täckas på olika håll. Jag tror att jag tänkte mig den nya linje 193 som en omläggning av 191:an, och där hade jag aldrig sett något annat än Metropol.
Så döm om min besvikelse när jag vaknar på söndagen och upptäcker att 193:an endast trafikeras av Capitoler. >:(
143:an som ersatte Capitolerna på 66:an hade däremot blivit en ren Metropollinje. Men den gick inte utanför mitt fönster. Det kändes klart orättvist. >:( >:(
På måndagen blir jag dock lite lyckligare när det trots allt dyker upp en Metropol på 193:an också. Fast endast en av de 6 turer som var ute samtidigt. Och så blir standardutsättningen den närmaste tiden, för det mesta endast en Metropol om dan. Så det blev till att hålla koll på tidtabellen så att jag kunde passa in mina resor och utnyttja den lyx det var att ha en egen Metropollinje. :)
Minns inte allt förstås, men jag tror att Metroploen endast sattes ut måndag - fredag. Tror att det kan ha varit Metropolfria vardagar också, och att det ibland också kan ha kommit ut två vagnar. Efter ett tag, kanske framåt 1966, blir det fler och fler Metropoler på linjen, och den sista tiden fram till dagen H har Capitolerna försvunnit helt.
Jag har aldrig förstått varför man valde att sätta ut endast en Metropol per dag. Jag minns inte om det alltid var på samma tur. Tycker det ser ut att vara på tur 4 här.
Pappskylten i fönstret bör väl haft texten Spadvägen, som nu även blev namnet på 65:ans gamla ändhållplats Långbro / Fru Marias Väg, fast själva Spadvägen inte låg direkt i anslutning till den platsen, utan var nästa hållplats mot Södertäljevägen till. Det var ett inkonsekvent val av hållplatsnamn.
Hade du tagit en bild på hpl Bandhagsvägen i riktning mot Svedmyra hade biografen Corso kommit med. Men man kan ju inte få allt.
Citat från: Gunnar D skrivet 23 april 2012, 18:46:07 PM
En ny tvärlinje kom till söderort i april 1964. Här har en H19 på den nya linjen 193 (Svedmyra-Bredäng) stannat till vid hpl Bandhagsvägen den 23 apr 1964. Pappskylten skvallrar om att denna tur inte går ända till Bredäng utan vänder förmodligen vid Långbro.
Mvh Gunnar
Härlig bild! Amerikanare passerar amerikanare, kan man nog kalla bilden!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 april 2012, 20:41:27 PM
Härlig bild! Amerikanare passerar amerikanare, kan man nog kalla bilden!
Javisst, och den passerande amerikanaren är en De Soto - säger min minnesbank....
/ LYR
LYR
Kollade in fronten tycker det ser ut som en tidningsdroska på väg hem.
Enligt en tidningskollega som körde dessa så kan det vara en av Pamp's Chryslerbilar.
/Lennart
Citat från: Mr G skrivet 23 april 2012, 20:32:56 PM
Pappskylten i fönstret bör väl haft texten Spadvägen, som nu även blev namnet på 65:ans gamla ändhållplats Långbro / Fru Marias Väg, fast själva Spadvägen inte låg direkt i anslutning till den platsen, utan var nästa hållplats mot Södertäljevägen till. Det var ett inkonsekvent val av hållplatsnamn.
En bildanalys pekar på att skylten har texten "Långbro". Om jag minns rätt var "Spadvägen" ett något senare påfund, möjligen fr.o.m. Dagen H.
/Gunnar
Citat från: Mr G skrivet 23 april 2012, 20:32:56 PM
– – –
Minns inte allt förstås, men jag tror att Metroploen endast sattes ut måndag - fredag. Tror att det kan ha varit Metropolfria vardagar också, och att det ibland också kan ha kommit ut två vagnar. Efter ett tag, kanske framåt 1966, blir det fler och fler Metropoler på linjen, och den sista tiden fram till dagen H har Capitolerna försvunnit helt.
En bild från sista tiden fram till dagen H. Juni 1967 och platsen är väl Bredäng?
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_2r.jpg)
Visst är det Bredäng. Tack för guldklimpen!
Citat från: Bengt H skrivet 24 april 2012, 20:18:38 PM
En bild från sista tiden fram till dagen H. Juni 1967 och platsen är väl Bredäng?
Även jag tackar för bilden från ett Bredäng där jag stod några gånger fem år senare med H34 Leyland. Linje 193 var en bra linje att köra men att ha ändstntid i Bredäng kvällstid var ingen höjdare.
/Gunnar
Citat från: LYR skrivet 23 april 2012, 22:56:39 PM
... den passerande amerikanaren är en De Soto - säger min minnesbank...
/ LYR
Citat från: groenis skrivet 24 april 2012, 07:55:51 AM
LYR
Kollade in fronten tycker det ser ut som en tidningsdroska på väg hem.
Enligt en tidningskollega som körde dessa så kan det vara en av Pamp's Chryslerbilar.
/Lennart
Hej!
Kan mycket väl vara en tidningsbil från tiden. Extraljuset tyder på det. Ofta var det amerikanska bilar som gick i tidningssvängen.
Förutom de för uppgiften mera passande herrgårdsvagnarna förekom det sedaner med urmonterade baksäten för att få plats med tidningarna.
Bilen är f ö som tidigare nämnts en De Soto (från 1959).
mvh K R
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.
Citat från: Olle H skrivet 25 april 2012, 19:49:49 PM
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.
Kul att höra från en Hammarbyförare från Metropoltiden och tack för info!
På SS-kartorna från 1964 o 1965 benämns hpl i vändslingan i Långbro "Fru Marias Väg" medan den heter "Spadvägen" på 1966 års SS-karta (godk för publ nov-65). Texten på den använda pappskylten torde ha ändrats på motsv sätt.
Vore kul om någon kan visa en bild på den unika Capitolen bakifrån!
/Gunnar
Även dom sista H24 hadde dessa runda baklysen likt H30 och fotoceller för bakdörr öppning istället för skramelstegen började på nummer kring 5497-98 tror jag. 5499 på spårvägsmuset har detta. Den skulle det vara underbart att fåigång igen :D
John.
Citat från: Olle H skrivet 25 april 2012, 19:49:49 PM
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.
Vet inte om frågan uppe tidigare. Men hur stort antal Capitoler fanns i Hammarby, mellan säg 1965 - och dagen H 1967. Linje 181 trafikerades väl mellan Björken - via Kärrtorp - Pungpinan?
/Peter
Hej K R
Kollade med kollegan som körde Ford Fairlane Sthlm-Jönköping så var de flesta sedaner med urmonterade baksäten och ett skyddsöverdrag
från bakrutan och fram samt helsoffa.
Att det var sedaner berodde nog mer på att sammansättningen skedde här i Sverige och det var vanligare med sedaner så.
lite olika platser för sammansättningar.
Chevrolet i Hammarbyhamnen senare blev lokalerna övertagna av SS.
Ford i Frihamnen numera hemvist åt OMX Börsen
Chrysler i Nyköping hos ANA, när importen upphörde så tömdes lagret på allt som hade med Chrysler att göra och gick i soporna,reservdelar,verktyg samt all dokumentation.
Ett sidospår på en trevlig bild
/Lennart
Citat från: Olle H skrivet 25 april 2012, 19:49:49 PM
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.
Tack. Det här är intressanta uppgifter. Någon gång mellan 1964 och 1967 har det gjorts omdispositioner bland Hammarbys Capitoler. Antingen har de flyttats till någon annan hall, eller så kan det ha tillförts linjer till Hammarby under den tiden som lagt beslag på Capitolbeståndet. Det senare skulle i så fall gälla om t ex 90-91 varit placerade i Söderhallen direkt efter den 5 april 1964, och senare flyttat ut till Hammarby.
Jag tror mer på att man plockat Capitoler från förortshallarna in till stan, för att kunna ersätta vagnar som skickats iväg för ombyggnad till högertrafik. Förutom 193:an var även 71:an en linje där Capitolerna nästan helt dominerade efter den 5 april. I Nyboda var det samma sak för 145:an, men om mitt minne stämmer var övergången till Metropoler snabbare där. Det fanns ju också rätt gott om Metropoler i både Söder som Hornsberg före den 5 april, och rätt stora omdispositioner gjordes försås inför den omläggningen. Frågan är då hur hallfördelningen har ändrats senare, om det varit en större omläggning, eller om man flyttat vagnar succesivt.
Det fanns väl några trafikomläggningar 1965 där man kan ha passat på att ändra i hallfördelningen samtidigt. Tunnelbaneförlängning i maj tror jag, och minns jag rätt sker en del linjeförändringar i november också. När Metropolerna tog över helt på 193:an låter jag vara osagt, jag var inte mer än en slyngel på den tiden, så den som hade förmånen att sitta bakom ratten då istället är förstås mer trovärdig.
Citat från: Mr G skrivet 26 april 2012, 11:40:09 AM
Tack. Det här är intressanta uppgifter. Någon gång mellan 1964 och 1967 har det gjorts omdispositioner bland Hammarbys Capitoler. Antingen har de flyttats till någon annan hall, eller så kan det ha tillförts linjer till Hammarby under den tiden som lagt beslag på Capitolbeståndet. Det senare skulle i så fall gälla om t ex 90-91 varit placerade i Söderhallen direkt efter den 5 april 1964, och senare flyttat ut till Hammarby.
Min bild är att Hammarbys Capitoler var i stort oförändrade iaf under år 1963-67 dvs 75231-75250 (20 st).
/Gunnar
Hej! På tal om "amerikanarnas" sammansättning i Sverige: Minns beteckningen på lådorna innehållande en hel bil som lossades i Frihamnen och Hammarbyhamnen, skullle uppges vid aviseringen till mottagarna, ett jobb jag hade då på Svenska Amerika Linien. "CKD", betydde Completely Knocked Down, och snart därefter återuppstod dollargrinen som "fågel Fenixar" färdiga att sprida morgontidningar med bl.a.! Hälsn. BengaB40
Citat från: Olle H skrivet 25 april 2012, 19:49:49 PM
Hej.
Jag började köra i Hammarbyhallen, Hyh, 1965. Alla turer kördes då från Hyh med Metropol. De få Capitoler som fanns gick på 90, 91 och
181. De räckte knappt till, så ofta gick det Metropoler på 90/91.
Varannan tur på 193 gick då till Spadvägen vilket skyltades med pappskylt.
Hyh hade dessutom en unik Capitol, nämligen 244 som hade runda röda broms- och bakljus i likhet med H30.
Intressant med ett "på-platsen-vittne"! Har du något minne av att ni plockade ut/ställde in Metropoler i Söderhallen för att tursätta på Hammarbylinjerna. Bl.a de yngsta Metropolerna som före 5/4 64 gick på linjerna 63 och 64.
Mr H
Hej igen.
Jo samtliga turer på 130 och 144 var Hammarbyplacerade, men vagnarna, Metropoler, de "nyaste", var stationerade i Söderhallen.
Capitolerna försvann succesivt till innerstan. Det behövdes dock 2 st för 181 och 1 för 183 där det inte gick att köra
Metropoler.
En snabb genomgång av observationer av de "gamla" Hammarbycapitolerna sommaren 1967 gav följande:
Dag Vnr Linje/tur
30 juli -67 75231 90/2
" 75241 183/1
" 75245 181/1
25 aug-67 75242 96/82
/Gunnar
Citat från: Olle H skrivet 26 april 2012, 20:33:06 PM
Hej igen.
Jo samtliga turer på 130 och 144 var Hammarbyplacerade, men vagnarna, Metropoler, de "nyaste", var stationerade i Söderhallen.
Capitolerna försvann succesivt till innerstan. Det behövdes dock 2 st för 181 och 1 för 183 där det inte gick att köra
Metropoler.
Hej!
Tack för det! Uppgiften om de söderplacerade Metropolerna som gick i Hammarby har vi haft uppe för diskussion här tidigare så din historia bekräftar det! Då kanske det heller inte skulle vara så konstigt om Metropoler före 5/4 1964 plockades ut från Brommahallen för att gå på Brännkyrkalinjerna. Men, men det finns få bilder på sådana utsättningar!
Mr H