(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4720&g2_serialNumber=2)
Härligt med lite nutidshistoria
Lika stilig som för 2 timmar sen :)
Citat från: jocke skrivet 12 oktober 2007, 15:54:02 PM
Lika stilig som för 2 timmar sen :)
du har du ett litet hum vad som ska dyka upp? ;)
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 12 oktober 2007, 15:25:11 PM
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4720&g2_serialNumber=2)
Fin bild! Förövrigt avslutade Swebus 3039 sina dagar efter att ha blivit påkörd av ett tåg på depåområdet i Uppsala hösten 2002. Ingen person kom dock till skada eftersom tåget körde in i bakre delen av bussen. Ska väl för tydlighetens skull berätta att det rör sig om ett "industrispår" som går genom depån.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2007, 16:06:54 PM
Trevlig bild, dessa ledbussar hann bli SJ stripade innan Swebus bildades, men hur var det byttes stripningen ut eller gick dem så där ända till man miste flygbusstrafiken?
//Lars
Minns jag inte galet ersattes dessa av 3566-3568 hösten 1994. 3038 och 3039 fick dåvarande UL/Swebus-lack medan 3037 kom att bli VL-lackad för att gå på linje 574. De bussar som gick på Arlandatrafiken när GUB tog över 1996 var 3266-3269 samt nämnda 3566-3568. Som kuriosa vill jag minnas att 3740-3742 först var ämnade för Arlandatrafiken men placerades i Östhammar istället eftersom man då visste att GUB skulle ta över.
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 12 oktober 2007, 15:25:11 PM
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4720&g2_serialNumber=2)
Bilden är gissningsvis från sommaren-93, då denna och systern 3038 varit på säffle för någon form av garantilack. I samband med denna erhöll de rött under vindrutan, samt även den röda randen längst sidorna* och på bakstammen. Tanken var väl att "snabba upp" nästa lackering.
*)Jo den röda randen syns på högtalaren.
Mvh/JoSe