Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: JDS skrivet 17 april 2012, 21:23:33 PM

Titel: MAN utan bakljus
Skrivet av: JDS skrivet 17 april 2012, 21:23:33 PM
När jag såg Jan I Nilssons tråd Bakljus (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52663.0;topicseen) kom jag att tänka på en sak jag har undrat en längre tid.

Keolis tvåaxliga MAN i Stockholm framförs ofta utan bakljus. Hur kommer sig detta - saknas det ljusautomatik helt och hållet, eller är det enstaka förare som medvetet kör med varselljus?
Titel: MAN utan bakljus
Skrivet av: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 21:36:08 PM
Är det inte samma regler som nya bilar? Sk. dagsljusbelysning endast framåt... Eu-anpassning...
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: KG skrivet 17 april 2012, 21:47:50 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 21:36:08 PM
Är det inte samma regler som nya bilar? Sk. dagsljusbelysning endast framåt... Eu-anpassning...

Det stämmer, så är det på GUBs nya MAN. Det är pga att blinkers och bromsljus syns bättre på dagtid om bakljusen är släckta.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: JDS skrivet 17 april 2012, 22:01:12 PM
Men det är bara typ 10-25% av förarna som använder sig av det i Stockholm. Och det kanske är lika bra, för det händer ofta att man glömmer tända bakljuset när det blir mörkt.

Detta är egentligen ett argument mot varselljus i största allmänhet, det är svårare att komma ihåg att sätta på halvljuset i tid och dessutom finns det många som felaktigt tror att man syns bra så länge det är ljust på himlen.

Vore det inte bättre om alla gjorde likadant, vare sig man nu väljer det ena eller det andra sättet?
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: KG skrivet 17 april 2012, 22:06:31 PM
Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 22:01:12 PM
Men det är bara typ 10-25% av förarna som använder sig av det i Stockholm. Och det kanske är lika bra, för det händer ofta att man glömmer tända bakljuset när det blir mörkt.

Detta är egentligen ett argument mot varselljus i största allmänhet, det är svårare att komma ihåg att sätta på halvljuset i tid och dessutom finns det många som felaktigt tror att man syns bra så länge det är ljust på himlen.

Detta löste man för länge sedan i USA genom att införa ljusautomatik. Vet att vissa premiumbilar från tyskland också har detta men dom är ju löjligt dyra.
Är inte direkt svårt att montera en ljussensor och koppla till bilens/bussens dator.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Blue skrivet 17 april 2012, 22:20:59 PM
Jag har ljussensor på min Setra, vrider man reglaget till A så tänder bussen själv ljuset när det blir tillräckligt (lagom) mörkt.
Tyvärr är den lite för gammal för att ha den nya typen av varselljus framåt så det fyller ingen egentlig funktion i länder med ljuskrav på dagtid. Fast det är ju smidigt att läslamporna styrs över ljusbrytaren så dom också tänds när det blir lagom mörkt.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 17 april 2012, 22:29:47 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 21:36:08 PM
Är det inte samma regler som nya bilar? Sk. dagsljusbelysning endast framåt... Eu-anpassning...

Visst är det nya EU-regler. Man har kommit på ett helt nytt typ av ljus, som man kallar Day Running Lights, eller varselljus på svenska. "Helt nytt" är givetvis ironi då Volvo 240 fick varselljus som standardutrustning på årsmodellen 1975 och Saab 99 årsmodellen 1977. Dessa satt kvar fram till mitten av 1980-talet då de ersattes med reducerat halvljus för ljusvredets 0-läge.


Det vi ser nu är alltså inte en utveckling, utan mera en ren tillbakagång till 1965-1975 års modeller.




Hälsar lampnörden som pga mycket fritid bl.a byggt växlande blinkers på sidomarkeringsljusen i sin gamla Volvo 245 -79 för 10 år sedan. Förra året själv kopplat in 21W-varselljus istället för reducerat halvljus på sin Saab 90 -86. Samt under våren ska prova sig fram att montera 21W eller LED-varselljus intill H1-lampan i de nymonterade originaldimstrålkastarna på sin Saab 9-3 -99. 8)
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: JDS skrivet 17 april 2012, 23:00:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 22:29:47 PM
  • På våra svensktillverkade 70- och 80-talsbilar bestod de inbyggda varselljusen av två st 21W-lampor framtill, och var tända samtidigt som bakljusen, instrumentbelysningen och registreringsskyltbelysningen. Lamporna var av dubbeltrådig modell (21/5W) och gick ner till 5 watts parkeringsljus när halvljuset tändes.

Hm, när ändrades detta sedan? På min 92:a (245-853 om det säger dig något) är det 5W s-lampor och halvljus i 0-läget. (Ena strålkastaren är dock från 84 års modell på grund av anledning och behöver därför en 5/21W-lampa där bara 5W-glödtråden är inkopplad  ::))

Var det inte också så att före 1984 års modell lyste inte bakljuset i 0-läget? Eller har jag blandat ihop det där...


Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 22:29:47 PM
  • På dagens nya EU-anpassade bilar med "DRL" består varselljuset av lysdioder (populärt och lite småfelaktigt kallat LED). De är de enda ljuskällorna som ska vara tända dagtid. Dvs att bakjus, instrumentbelysningen och registreringsskyltbelysningen förväntas vara släckta dagtid. Men under en övergångsperiod tillåts det att bakljus är tända samtidigt som dessa nya varselljus.


LED betyder light emitting diode, alltså lysdiod, så det ser jag inte som något fel även om "lysdiod" känns svenskare och bättre.

I dagens svenska trafikregler antas tänt bakljus vara normaltillståndet, sedan anges det att det inte behöver vara tänt när man kör med varselljus. Menar du alltså att detta är tänkt att ändras?
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:17:14 PM
Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 23:00:14 PM
Hm, när ändrades detta sedan? På min 92:a är det 5W s-lampor och halvljus i 0-läget. (Ena strålkastaren är dock från 84 års modell på grund av anledning och behöver därför en 5/21W-lampa där bara 5W-glödtråden är inkopplad  ::))

Var det inte också så att före 1984 års modell lyste inte bakljuset i 0-läget? Eller har jag blandat ihop det där...

Ändringen skedde under tiden då Volvo 240, 740 och Saab 900 tillverkades. Saab avskaffade 21/5W-lamporna helt i och med nya frontdesignen på 1987 års modell. Därefter var det bara 5W-lampor under blinkersen. Volvo fortsatte med 21/5W i några år till, troligtvis 1980-talet ut. Men på senare 240 och 940 var det bara 5W-lamor framtill.

Nej, bakljusen lös på 0-läget tillsammans med främre 21W-ljus på alla Volvo 240 från 1975, samt Saab 99 från 1977. Iaf på familjens Saab 99 -79 och på mina första tre slit-och-släng-Volvo 240:or från 77, 79 och 84.

Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 23:00:14 PM
LED betyder light emitting diode, alltså lysdiod, så det ser jag inte som något fel.

I dagens svenska trafikregler antas tänt bakljus vara normaltillståndet, sedan anges det att det inte behöver vara tänt när man kör med varselljus. Menar du alltså att detta är tänkt att ändras?

Inget fel med att kalla dem för LED, men språkpolisen i mig blir smågrinig när den hör saker som:
"Lysdiod? Har jag aldrig hört talas om. Menar du en ledd?"
"Ja, jag menar en led. Jag ska ha den som ledljus i taket min ledvagn. Jag vill även ha en sån där led-tv, som borde ha gångjärn så att den går att vinkla" (försöker jag låta bli att svara) 8)

Via forum jag surfat på har jag fått fram det bedrövliga beskedet att vi i framtiden ska påtvingas att släckta bakljus ska bli normaltillståndet. Något som jag minsann ska vägra så länge jag kan. Jag kan gå med på att instrumentbelysning och registreringsskyltsbelysning inte behövs dagtid, men mitt bakljus vill jag ha tänt tillsammans med varselljuset dagtid så länge jag själv kör bil.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: JDS skrivet 17 april 2012, 23:25:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:17:14 PM
Via forum jag surfat på har jag fått fram det bedrövliga beskedet att vi i framtiden ska påtvingas att släckta bakljus ska bli normaltillståndet. Något som jag minsann ska vägra så länge jag kan. Jag kan gå med på att instrumentbelysning och registreringsskyltsbelysning inte behövs dagtid, men mitt bakljus vill jag ha tänt tillsammans med varselljuset dagtid så länge jag själv kör bil.

Väl rutet! Jag tänker för min del köra med halvljus och bakljus så länge det är tillåtet.

Titel: MAN utan bakljus
Skrivet av: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 23:29:49 PM
Ja, jag kan inte se hur mindre/färre ljus blir tydligare... Jag har däremot snappat att polisen knappast kan bötfälla för körning med p-ljus+dimljus dagtid även i god sikt, därför kör jag med det så ofta jag kommer ihåg, spar massor med brinntimmar på dyra xenonlampor i huvudstrålkastaren.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:31:17 PM
Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 23:25:33 PM
Väl rutet! Jag tänker för min del köra med halvljus och bakljus så länge det är tillåtet.

För övrigt ett rätt uselt argument att bromsljusen inte skulle synas tydligt om bakljusen är tända. Ha separata 21W-bromsljus vid sidan av 5W-bakljuset då. Som det redan är i det tredje bromsljuset i mitten. Problemet löst, utan att behöva släcka ner bakstammen på vartenda fordon i de mörka EU-länderna Sverige och Finland.
Titel: MAN utan bakljus
Skrivet av: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 23:40:40 PM
Det finns ett argument till mindre belysning fast det gäller i framänden och det gäller för att konstruktionen är rent felaktig, moderna bilar har så ofta såå kassa (placering, ljusstyrka) framblinkers att om man har det vanliga halvljuset tänt så syns ju sällan blinkers tydligt på mer än kanske 10 meters håll... Konstruktionsfel!
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:59:13 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 23:40:40 PM
Det finns ett argument till mindre belysning fast det gäller i framänden och det gäller för att konstruktionen är rent felaktig, moderna bilar har så ofta såå kassa (placering, ljusstyrka) framblinkers att om man har det vanliga halvljuset tänt så syns ju sällan blinkers tydligt på mer än kanske 10 meters håll... Konstruktionsfel!

Det har ju bl.a Volvo/Säffle gått i bräschen för. Dubbla tydliga växlande blinkers runt hörnet på Säffle 2000 ersattes av en enda stor tydlig blinkers runt hörnet på Säffle 2000NL, och blev till slut en pytteliten rund plutt framtill på 8500:an 2002. Och numera är det små runda ljus även bak på t.ex 8900. Visserligen starka diodljus, men ändå lite väl små med tanke på hur mycket yta det finns på bussarna.

Nej, en främre blinker ska se ut som på en Setra i 400-serien. Rejält stor till ytan trots att den är upplyst av lysdioder. Det reflekteras orange sken från vägpinnars reflexer och trafikskyltar tillbaka i ens ögon när man blinkar kvällstid. Ett föredöme! :)
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: JDS skrivet 18 april 2012, 00:35:41 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 23:29:49 PM
Ja, jag kan inte se hur mindre/färre ljus blir tydligare... Jag har däremot snappat att polisen knappast kan bötfälla för körning med p-ljus+dimljus dagtid även i god sikt, därför kör jag med det så ofta jag kommer ihåg, spar massor med brinntimmar på dyra xenonlampor i huvudstrålkastaren.

Trafikförordningen är egendomligt formulerad men jag tror egentligen inte att det var meningen att man skulle få köra med dimljus annat än i dimma. Tyvärr verkar både författaren och redigeraren ha haft otur när de skrev texten (vart tog t ex första halva meningen i 3 kap 68 § vägen i nätversionen?) så det är lite svårt att förstå vad de menar. Det är inte konstigt om polisen vägrar att bötfälla folk när det inte är begripligt vad man egentligen får och inte får göra.

Men om det nu mot min förmodan var meningen att man skulle få använda dimljus vid god sikt, så får det naturligtvis vara tänt tillsammans med positonsljus - eller rättare sagt, främre positionsljusen SKALL vara tända när man kör med dimljus (vilket framgår av regeln att de inte behöver vara tända när man kör med halv- eller helljus).
Titel: MAN utan bakljus
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 april 2012, 00:39:36 AM
Precis som du så tror jag att det har missats... Och man får umera lära sig på körskola, att man i händelse av att ena halvljuset går sönder oc man inte har möjlighet att byta lampa direkt, ska tända dimljus framåt dagtid såväl som under mörker...
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 18 april 2012, 00:55:30 AM
Vad jag vet ska alla parkeringsljus runtom vara kopplade så att de måste vara tända för att de främre dimstrålkastarna (55W-halogenlampor) ska kunna lysa. Dimstrålkastare får som de flesta vet ersätta halvljus under dagtid. Men aldrig kombineras med halvljus, då fyra ljuspunkter (på över 5W) räknas som bländande ljus.

Främre parkeringsljus (5W-lampor) behöver inte lysa framtill medan varselljus (21W-lampor eller motsvarande lysdioder) är tända. Detta gäller oavsett årsmodell och marknad. Däremot har det som sagt varit olika regler för huruvida bakre parkeringsljus/positionsljus (5W) behöver vara tända tillsammans med varselljus.

Vad gäller halv/helljus vet jag inte om främre parkeringsljus rent juridiskt måste lysa tillsammans med dem. Men rent personligen föredrar jag nog att de gör det. För om t.ex vänster halvljuslampa går sönder (på en bil som saknar dimstrålkastare att ha som akuta reservljus) så försvinner ju bredmarkeringen på vänster sida helt om främre parkeringsljusen inte får ström i halvljusläget. Vilket kan leda till missförstånd under mörker.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Cero skrivet 18 april 2012, 07:51:23 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:31:17 PM
För övrigt ett rätt uselt argument att bromsljusen inte skulle synas tydligt om bakljusen är tända. Ha separata 21W-bromsljus vid sidan av 5W-bakljuset då. Som det redan är i det tredje bromsljuset i mitten. Problemet löst, utan att behöva släcka ner bakstammen på vartenda fordon i de mörka EU-länderna Sverige och Finland.

Efter vad jag förstått kommer det här nydumma påhittet med släckta bakljus från de tyska biltillverkarna som upptäckt att man genom att släcka några lampor kan får någon milliliter lägre bränsleförbrukning i EU-körcykeln. Detta kryddat med någon miljövinkling och en stark lobbyverksamhet kan säkerligen få tyska politiker och i förlängningen EU att anamma förändringen.

Personligen tycker jag detta är förkastligt och jag har själv fått verkstaden att omprogrammera en av mina bilar så det alltid lyser runt om.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 18 april 2012, 08:54:52 AM
Citat från: Cero skrivet 18 april 2012, 07:51:23 AM
Efter vad jag förstått kommer det här nydumma påhittet med släckta bakljus från de tyska biltillverkarna som upptäckt att man genom att släcka några lampor kan får någon milliliter lägre bränsleförbrukning i EU-körcykeln. Detta kryddat med någon miljövinkling och en stark lobbyverksamhet kan säkerligen få tyska politiker och i förlängningen EU att anamma förändringen.

Personligen tycker jag detta är förkastligt och jag har själv fått verkstaden att omprogrammera en av mina bilar så det alltid lyser runt om.

Jag har fyra st 5w-lampor som bakljus, vilket innebär att jag sparat hela 20 watt som jag skulle släcka dem. Nya bilar har ju dessutom lysdioder som drar en fjärdedel av en glödlampa. Dvs c.a 4 watt totalt. Det blir en rejält liten miljövinst, som dessutom försvinner direkt om man startar bilstereon...
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: mushkot skrivet 18 april 2012, 09:16:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 april 2012, 08:54:52 AM
Jag har fyra st 5w-lampor som bakljus, vilket innebär att jag sparat hela 20 watt som jag skulle släcka dem. Nya bilar har ju dessutom lysdioder som drar en fjärdedel av en glödlampa. Dvs c.a 4 watt totalt. Det blir en rejält liten miljövinst, som dessutom försvinner direkt om man startar bilstereon...
För att leka djävulens advokat, så tänk på att (även moderna) generatorer genom sin konstruktion kan ha så lite som 50% verkningsgrad, dvs belastningen av motorn blir det dubbla. Visserligen endast 40w i ditt exempel, men andra elförbrukare kan äta upp duktigt med motorkraft.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Knut skrivet 18 april 2012, 09:42:57 AM
EU standarden dor kjørelys er kun dioder foran.
Når man kjører med vanlig lys så blir det lys rundt hele bussen.
Våre nye MB Citaro kan kjøres med vanlig på "aut", så om man da kjører inn i en tunell f.eks så blir det normalt lys rundt hele og innvendig lys tendes.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: yngrot skrivet 18 april 2012, 11:53:44 AM
Tycker det är vanligt att ljusaut inte fungerar man ser bilar utan bakljus tända när det är mörkt. Veolia programer om Solaris i Gbg för halvljuset inte tändes när de kör i tunnlar.. och där bör man ju ha bakljus tända.  Men ändå får man väl säga att det är ett fall framåt att EU bestämt att det ska vara varselljus .. sen är det ju en annan 5a  att det är extremt lite att spara på att släcka ledljus baktill .. . Då är det ju mer slöseri med dem som kör med både dimljus och halvljus tända vilket ju inte heller är tillåtet ..
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: groenis skrivet 18 april 2012, 16:45:35 PM
Då tråden går åt lite olika håll angående ljusbild framåt kontra bakåt.
Så M B T.ex så var den fram till -86 årsmodell kopplad så att dimljus endast gick med park. och helljus.
På de nyare så har elektroniken tagit över så att om ett halvljus slocknar så går dimljuset in automatiskt likadant bak slocknar en baklampa
så släcks motsvarande ner och bakdimljusen tar över med reducerad effekt samt att broms och blinkersljus är kvar på ordinarie plats.

Blev för övrigt stoppad en kväll på väl upplyst gata då ena halvljuset slocknat och dimljuset tog över och trafikpolisen som inte var insatt i "nya" bilars
konstruktion gav böter för "diffus" ljusbild.

På många Japanska märken så eftermonterades en ljusautomatik som tände ljuset oavsett hur ljusknappen stod.

Har även råkat ut för att en i Sthlm ökänd trafikpolis stoppat mig och påstått att amerikanska bilar har oranget parkeringljus fram,
bilprovningen kontrollerade mitt p-ljus fram och kom fram till att nyss nämnda polis "måste vara färgblind"

/Lennart
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 april 2012, 16:52:04 PM
Citat från: groenis skrivet 18 april 2012, 16:45:35 PM

Har även råkat ut för att en i Sthlm ökänd trafikpolis stoppat mig och påstått att amerikanska bilar har oranget parkeringljus fram,
bilprovningen kontrollerade mitt p-ljus fram och kom fram till att nyss nämnda polis "måste vara färgblind"

/Lennart

Antar att han var MC buren
Titel: MAN utan bakljus
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 april 2012, 22:08:33 PM
En sådan finns det i Norrtälje också... MC-buren ökänd polis alltså.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 april 2012, 01:02:55 AM
I Göteborg programmerade man ju om på Solarisarna så att alla lampor runt om lyser oavsett vilken typ av halvljus man använder. Varför inte göra likadant i Stockholm och Uppsala? Även om blinkerslamporna syns lite sämre så syns väl fordonet bättre när baklamporna också lyser.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Optimal skrivet 19 april 2012, 02:05:18 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 april 2012, 01:02:55 AM
I Göteborg programmerade man ju om på Solarisarna så att alla lampor runt om lyser oavsett vilken typ av halvljus man använder. Varför inte göra likadant i Stockholm och Uppsala? Även om blinkerslamporna syns lite sämre så syns väl fordonet bättre när baklamporna också lyser.

Jag har talat med Verkstaden i Frihamnen och dom högre cheferna om att fixa halvljusautomatik. Men svaret man får är att bussarna är specade så och då ska det vara så. Men efter mer påtryckningar så kanske detta fixas.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 19 april 2012, 05:46:22 AM
Citat från: Jim skrivet 19 april 2012, 02:05:18 AM
Jag har talat med Verkstaden i Frihamnen och dom högre cheferna om att fixa halvljusautomatik. Men svaret man får är att bussarna är specade så och då ska det vara så. Men efter mer påtryckningar så kanske detta fixas.

Sådana frågor drivs vanligtvis genom någon organisation, istället för genom någon enstaka enskild förare.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: sa0azs skrivet 24 april 2012, 16:27:08 PM
Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 22:06:31 PM
Detta löste man för länge sedan i USA genom att införa ljusautomatik. Vet att vissa premiumbilar från tyskland också har detta men dom är ju löjligt dyra.
Är inte direkt svårt att montera en ljussensor och koppla till bilens/bussens dator.
Även simplare bilar som Skoda har dylikt numera. Auto-läget på ljusvredet tänder halvljus, bakljus och instrumentbelysning vid behov (dvs mörker), annars går den med varselljus fram och inget bak.
Ljussensor har jag för övrigt tom i min V50 från 2006, där styr den förvisso bara instrumentbelysningen.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: groenis skrivet 24 april 2012, 17:08:33 PM
Synd att kalla Skoda Och SEAT för enklare bilar i dagens läge då många modeller har blivit riktigt lyxiga.

/Lennart
Som förstod andemeningen med inlägget
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Cero skrivet 24 april 2012, 17:42:18 PM
Citat från: sa0azs skrivet 24 april 2012, 16:27:08 PM
Även simplare bilar som Skoda har dylikt numera. Auto-läget på ljusvredet tänder halvljus, bakljus och instrumentbelysning vid behov (dvs mörker), annars går den med varselljus fram och inget bak.
Ljussensor har jag för övrigt tom i min V50 från 2006, där styr den förvisso bara instrumentbelysningen.

Tyvärr har inte koncernens ännu simplare bilar av märket VW något autoläge. Åtminstone inte min av åm 2011. Någon sorts ljussensor har den för instrumentbelysningen, som släcker densamma när det blir mörkt. Blir till att använda halvljusknappen istället som förr i tiden. Gick utvecklingen framåt?
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Johan B skrivet 24 april 2012, 21:27:08 PM
Citat från: Cero skrivet 24 april 2012, 17:42:18 PM
Tyvärr har inte koncernens ännu simplare bilar av märket VW något autoläge. Åtminstone inte min av åm 2011. Någon sorts ljussensor har den för instrumentbelysningen, som släcker densamma när det blir mörkt. Blir till att använda halvljusknappen istället som förr i tiden. Gick utvecklingen framåt?

Jodå det finns fast bara om man kryssar i tillvalet Ljus- och siktpaket alt. väljer xenon, då kommer autoläget med. Kan dock tycka att sådant borde vara standard...
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: KG skrivet 24 april 2012, 21:35:34 PM
Citat från: Johan B skrivet 24 april 2012, 21:27:08 PM
Jodå det finns fast bara om man kryssar i tillvalet Ljus- och siktpaket alt. väljer xenon, då kommer autoläget med. Kan dock tycka att sådant borde vara standard...

Är elhissar bak tillval fortfarande på syskonet Audi?  ;D
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Cero skrivet 24 april 2012, 23:02:10 PM
Citat från: Johan B skrivet 24 april 2012, 21:27:08 PM
Jodå det finns fast bara om man kryssar i tillvalet Ljus- och siktpaket alt. väljer xenon, då kommer autoläget med. Kan dock tycka att sådant borde vara standard...

Eftersom säljaren inte upplyste om detta blev det inte ikryssat. Hade han å andra sidan gjort det hade det blivit bil av annat märke. Alla övriga bilar jag ägt sedan 1980-talet av såväl enklare som exklusivare slag och märken har haft halvljusautomatik som standard så det är inte något man direkt tänker på att man måste beställa extra. Men det finns ju andra att handla av nästa gång.

Ursäkta sidospåret!
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Blue skrivet 24 april 2012, 23:53:21 PM
Citat från: Cero skrivet 18 april 2012, 07:51:23 AM
Efter vad jag förstått kommer det här nydumma påhittet med släckta bakljus från de tyska biltillverkarna som upptäckt att man genom att släcka några lampor kan får någon milliliter lägre bränsleförbrukning i EU-körcykeln. Detta kryddat med någon miljövinkling och en stark lobbyverksamhet kan säkerligen få tyska politiker och i förlängningen EU att anamma förändringen.

Personligen tycker jag detta är förkastligt och jag har själv fått verkstaden att omprogrammera en av mina bilar så det alltid lyser runt om.

Fast i Tyskland är det ett kliv framåt då det fortfarande kör runt många bilar helt utan ljus på dagtid.

Citat från: Cero skrivet 24 april 2012, 23:02:10 PM
Eftersom säljaren inte upplyste om detta blev det inte ikryssat. Hade han å andra sidan gjort det hade det blivit bil av annat märke. Alla övriga bilar jag ägt sedan 1980-talet av såväl enklare som exklusivare slag och märken har haft halvljusautomatik som standard så det är inte något man direkt tänker på att man måste beställa extra. Men det finns ju andra att handla av nästa gång.

Ursäkta sidospåret!

Du har alltså inget ljus på din bil om du inte använder vredet?
Eller har du modernt varselljus men skulle hellre haft vanligt halvljus på läge noll?
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Cero skrivet 25 april 2012, 07:45:31 AM
Citat från: Blue skrivet 24 april 2012, 23:53:21 PM

Eller har du modernt varselljus men skulle hellre haft vanligt halvljus på läge noll?

Exakt. Numera dock omprogrammerad så det lyser både fram och bak även om vredet är på noll. ;D
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: AndersP skrivet 25 april 2012, 10:43:41 AM
Är det tillåtet att koppla om sin bil så att det finns strömbrytare till alla par av lampor? Eller, kommer det att få avslag på besiktningen, eftersom otillåtna kombinationer av ljus då blir möjliga?
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 13:20:25 PM
Citat från: Andy skrivet 25 april 2012, 10:43:41 AM
Är det tillåtet att koppla om sin bil så att det finns strömbrytare till alla par av lampor? Eller, kommer det att få avslag på besiktningen, eftersom otillåtna kombinationer av ljus då blir möjliga?

Det får vara möjligt att kunna tända vilken olaglig kombination som helst. Men föraren har ansvar att själv se till att ha rätt ljus tända.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Matte skrivet 25 april 2012, 13:56:58 PM
Jag hade på min föredetta SAAB 9000 CD från årsmodell 90 eller91 kopplat så bak ljuset och dim bak ljuset va av på läge 0 och då även bromsljus. Sammtidigt va halv ljus/hel ljus helt av och endast 2st 5W pakr ljus tända. Fram kunde man när som hellst tända 4st Dim ljus under stötfångaren med en knapp tryckning och oavsett vad vredet stod. Och när hel ljuset tändes så så tändes vanliga hel ljusen och 3st Borch Big Knick och även 4st dim ljus.
Ganska lagom ljus framåt på mörka svenska vägar  ;D

Kan avsluta med att denna SAAB hade vart "skydds bil" på SÄPO och användes för att köra Stadsministern eller dyligt under sin tjänste tid. Den va dess utom 587kg tyngre än en likvärdig SAAB 9000 CD och årsmodell. Fast jag fick betala skatt som en "Vanlig" SAAB 9000 CD. Och även va det nått speciellt vid besikning hos bilprovning. Det kontrollerades aldrig avgasvärden, motor rum, ljus och däck alla dom 6-7ggr jag besiktigade bilen.
Så jag misstänker att det va någon som "glömt" koppla bort alla "special" dragningar till alla ljus för SÄPOs räkning.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: JDS skrivet 25 april 2012, 14:34:36 PM
Citat från: Andy skrivet 25 april 2012, 10:43:41 AM
Är det tillåtet att koppla om sin bil så att det finns strömbrytare till alla par av lampor? Eller, kommer det att få avslag på besiktningen, eftersom otillåtna kombinationer av ljus då blir möjliga?

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 13:20:25 PM
Det får vara möjligt att kunna tända vilken olaglig kombination som helst. Men föraren har ansvar att själv se till att ha rätt ljus tända.

Nja, vissa föreskrifter om hur det ska vara kopplat finns det ju. I olika fall krävs det enligt fordonsbestämmelserna att positionslyktor, skyltlyktor och baklyktor skall lysa automatiskt när en viss lampa framtill är tänd. Detta går förstås att åstadkomma med några dioder, men helt oberoende av varandra får alltså inte de olika paren av lampor vara (som Andy undrade).
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Johan B skrivet 25 april 2012, 17:19:30 PM
Citat från: KG skrivet 24 april 2012, 21:35:34 PM
Är elhissar bak tillval fortfarande på syskonet Audi?  ;D

Nej jag har för mig det ska vara standard på alla modeller numera. Blir nog billigare så för tillverkaren.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Johan B skrivet 25 april 2012, 17:30:36 PM
Citat från: Cero skrivet 24 april 2012, 23:02:10 PM
Eftersom säljaren inte upplyste om detta blev det inte ikryssat. Hade han å andra sidan gjort det hade det blivit bil av annat märke. Alla övriga bilar jag ägt sedan 1980-talet av såväl enklare som exklusivare slag och märken har haft halvljusautomatik som standard så det är inte något man direkt tänker på att man måste beställa extra. Men det finns ju andra att handla av nästa gång.

Ursäkta sidospåret!

Tyvärr är detta nog något vi måste vänja oss vid framöver såväl på bilar som på bussar och lastbilar. Allt som blir framtaget efter den här EU-regeln lär ha varselljus fram - släckt bak på 0-läge. Personligen är det inget som stör mitt på ljusan dag men när det börjar skymma och i tunnlar är det inte så roligt med fordon som kör nedsläckt bak. Ska man behålla detta system bör man överväga att kräva att tillverkaren tillhandahåller automatisk omkoppling som standard också.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2012, 18:52:23 PM
Citat från: JDS skrivet 25 april 2012, 14:34:36 PM
Nja, vissa föreskrifter om hur det ska vara kopplat finns det ju. I olika fall krävs det enligt fordonsbestämmelserna att positionslyktor, skyltlyktor och baklyktor skall lysa automatiskt när en viss lampa framtill är tänd. Detta går förstås att åstadkomma med några dioder, men helt oberoende av varandra får alltså inte de olika paren av lampor vara (som Andy undrade).

Jisses. Så avancerad tänkte jag inte mig Andys fråga. Jag menade mera nåt i stil med att Bilprovningen struntar fullständigt i om det t.ex går att tända främre dimstrålkastare tillsammans med halvljus. Utan att det är förarens ansvar att själv se till att denne släcker halvljuset i samband med att dimstrålkastarna ska tändas.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Lars skrivet 27 april 2012, 16:19:42 PM
På nya VW har ljusknappen ytterligare läge 0 - Auto - Park - Hel/Halv
På autoläget med de nya LED-varselljusen så finns det en ljussensor som tänder ordinarie halv och bakljus vid mörker t.ex. en tunnel
Detta skulle inte heller vara nån svårighet att få till på bussar.
Titel: SV: MAN utan bakljus
Skrivet av: Blue skrivet 27 april 2012, 21:30:02 PM
Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 16:19:42 PM
På nya VW har ljusknappen ytterligare läge 0 - Auto - Park - Hel/Halv
På autoläget med de nya LED-varselljusen så finns det en ljussensor som tänder ordinarie halv och bakljus vid mörker t.ex. en tunnel
Detta skulle inte heller vara nån svårighet att få till på bussar.

Då är det ju kopplat på Setra också, fast jag har inga varselljus. I bussens meny kan man ställa in om man vill ha halvljusautomatik eller inte. Ville man skulle man kunna montera led-ljus fram och stänga av halvljusautomatiken.