Tänkte vi kunde göra upp en liten lista över de operatörsbyten som kommer ske i landet i sommar, fyll gärna på och ändra:
Juni:
* Finspångs stadstrafik -> Keolis
* Angered -> Keolis
* Uppland -> Nobina
Augusti:
* Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna -> Arriva
Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2012, 10:40:45 AM
Augusti:
* Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna -> Arriva
+ Norrort -> Arriva
Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2012, 10:40:45 AM
Tänkte vi kunde göra upp en liten lista över de operatörsbyten som kommer ske i landet i sommar, fyll gärna på och ändra:
Juni:
* Finspångs stadstrafik -> Keolis
* Angered -> Keolis
* Uppland -> Nobina
Härryda -> Sandarna Transporter
Citat från: DEB skrivet 15 april 2012, 11:01:31 AM
+ Norrort -> Arriva
Fast Norrort sker väl inte förrän efter årsskiftet?
Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2012, 10:40:45 AM
Tänkte vi kunde göra upp en liten lista över de operatörsbyten som kommer ske i landet i sommar, fyll gärna på och ändra:
Juni:
* Finspångs stadstrafik -> Keolis
* Angered -> Keolis
* Uppland -> Nobina
Augusti:
* Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna -> Arriva
Om man ska ta Råsta och Bromma kommunvis/stadsdelsvis så kan man i så fall även lägga till Järva då en stor del av linjerna i t.ex. Tensta, Rinkeby, Kista, Husby och Akalla f.n. körs av Keolis, men tas över i augusti.
Å Karlskoga får Söne trafik istället för Buss i väst trafik Ab.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2012, 12:02:49 PM
Det som Bivab hade?
Sandarna Transporter tar över från Buss i Väst Trafik AB och kommer att köra som delägare i Buss i Väst. Buss i Väst Trafik AB är enligt vanligtvis välunderrättad källa på väg ut och den trafik de kör skall läggas ut på delägarna.
Citat från: bisquit skrivet 15 april 2012, 12:10:51 PM
Å Karlskoga får Söne trafik istället för Buss i väst trafik Ab.
Jaha ja, Tillbaka igen då..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2012, 12:20:45 PM
Sandarna Transporter tar över från Buss i Väst Trafik AB och kommer att köra som delägare i Buss i Väst. Buss i Väst Trafik AB är enligt vanligtvis välunderrättad källa på väg ut och den trafik de kör skall läggas ut på delägarna.
Aha, trodde man skulle behålla bolaget mer än så.
Kalmar Län då? Där äger man ju bussarna även om man inte kör med sitt egna bolag..
Citat från: bisquit skrivet 15 april 2012, 12:10:51 PM
Å Karlskoga får Söne trafik istället för Buss i väst trafik Ab.
det visste jag inte, nu blev Karlskoga inressant igen, när är detta?
Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2012, 13:41:20 PM
det visste jag inte, nu blev Karlskoga inressant igen, när är detta?
Det är ingen avtalsändring utan det är en intern ändring inom Buss i Väst. Buss i Väst Trafik AB skall alltså upphöra med sin nuvarande verksamhet och den skall läggas ut på några av delägarna i Buss i Väst. Exakt datum för detta tror jag inte är bestämd men det lär inte dröja så länge. Någon ändring i vagnpark eller så torde det inte bli utan skillnaden blir i stort sett bara att bussarna märks på annat sätt.
Detta gäller även den trafik som Buss i Väst Trafik AB kör runt Vänersborg och - som redan berörts - i Härryda.
(Med reservation för att mina vanligtvis pålitliga källor har kommit med felaktiga uppgifter.)
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2012, 12:36:34 PM
Jaha ja, Tillbaka igen då..
Söne har tidigare bara kört tätortstrafiken i Karlskoga. Denna övergick till Vänersborgs Linjetrafik, som då redan körde regionaltrafiken, i samband med att Buss i Väst fick ökat uppdrag i Lindesberg/Kopparberg.
Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2012, 12:37:26 PM
Aha, trodde man skulle behålla bolaget mer än så.
Kalmar Län då? Där äger man ju bussarna även om man inte kör med sitt egna bolag..
Antagligen ingen ändring i Kalmar län. Buss i Väst Trafik AB har som du skriver aldrig kört där. Ändringarna berör så vitt jag vet bara den trafik som körs av Buss i Väst Trafik AB, det vill säga den som tidigare kördes av Vänersborgs Linjetrafik.
Citat från: Nico skrivet 15 april 2012, 11:27:27 AM
Om man ska ta Råsta och Bromma kommunvis/stadsdelsvis så kan man i så fall även lägga till Järva då en stor del av linjerna i t.ex. Tensta, Rinkeby, Kista, Husby och Akalla f.n. körs av Keolis, men tas över i augusti.
Nu tror jag det var avtalsområdenas namn som fick litet missvisande snedstreck. Områdena är Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna. Tillika tar Arriva över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan vid samma tidpunkt, 20 augusti. Norrort och Roslagsbanan tas över den 7 januari 2013.
Vad gäller Karlskoga. Så sker det inom den närmaste tiden. Personalen I Kga är redan informerade. Enligt en kompis som jobbar där!
8)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2012, 14:15:36 PM
Antagligen ingen ändring i Kalmar län. Buss i Väst Trafik AB har som du skriver aldrig kört där. Ändringarna berör så vitt jag vet bara den trafik som körs av Buss i Väst Trafik AB, det vill säga den som tidigare kördes av Vänersborgs Linjetrafik.
En ren övergångslösning
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: virtual1 skrivet 15 april 2012, 10:40:45 AM
Tänkte vi kunde göra upp en liten lista över de operatörsbyten som kommer ske i landet i sommar, fyll gärna på och ändra:
Juni:
* Finspångs stadstrafik -> Keolis
* Angered -> Keolis
* Uppland -> Nobina
Augusti:
* Bromma/Solna/Sundbyberg/Sollentuna -> Arriva
Augusti:
* Strängnäs -> Bergkvarabuss (nuvarande: Keolis)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2012, 14:12:51 PM
Det är ingen avtalsändring utan det är en intern ändring inom Buss i Väst. Buss i Väst Trafik AB skall alltså upphöra med sin nuvarande verksamhet och den skall läggas ut på några av delägarna i Buss i Väst. Exakt datum för detta tror jag inte är bestämd men det lär inte dröja så länge. Någon ändring i vagnpark eller så torde det inte bli utan skillnaden blir i stort sett bara att bussarna märks på annat sätt.
Detta gäller även den trafik som Buss i Väst Trafik AB kör runt Vänersborg och - som redan berörts - i Härryda.
(Med reservation för att mina vanligtvis pålitliga källor har kommit med felaktiga uppgifter.)
Vem i Buss i Väst tar hand om Åmål Bengtsfors?
Citat från: Hagri skrivet 16 april 2012, 08:33:53 AM
Vem i Buss i Väst tar hand om Åmål Bengtsfors?
Enligt vad jag hört blir det Uddevalla Omnibus AB. Halmbergs och Ferdinandssons behåller förstås den trafik de har i dag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2012, 14:15:36 PM
Antagligen ingen ändring i Kalmar län. Buss i Väst Trafik AB har som du skriver aldrig kört där. Ändringarna berör så vitt jag vet bara den trafik som körs av Buss i Väst Trafik AB, det vill säga den som tidigare kördes av Vänersborgs Linjetrafik.
Man kan ju med fog anta att detta bara är en rent adminstrativ förändring, de dåliga avtalen som bidrog till VL:s konkurs lever ju delvis kvar och BiV lär även fortsättningsvis pumpa in centrala pengar till de delägare som kör avtalen med förlust, på samma sätt som sker i Kalmar län.
Citat från: Håkan_E skrivet 16 april 2012, 10:26:18 AM
Man kan ju med fog anta att detta bara är en rent adminstrativ förändring, de dåliga avtalen som bidrog till VL:s konkurs lever ju delvis kvar och BiV lär även fortsättningsvis pumpa in centrala pengar till de delägare som kör avtalen med förlust, på samma sätt som sker i Kalmar län.
Ja så lär det ju bli, men man bedömer att det blir billigare att göra så än att behålla uppdragen inom Buss i Väst Trafik AB. Detta bolag har gått med stora förluster. Jag avstår från vidare kommentarer tills vidare.
Ja givetvis blir det billigare utan dubbla administrationer. BiV Trafik tillkom ju med anledning av att ingen delägare ville ta över VL:s dåliga avtal och BiV ville blockera Konkursförvaltarens försäljning av VL Buss, om detta sedan var speciellt klokt med tanke på hur delägarföretagens ekonomi påverkas kan man ju diskutera
Ett sent inkommet byte är Lidingöbanan, som övergår till Arriva den 20 augusti. Ett kontrakt som varar fram till den planerade stora avstängningen 2013 (2014?). Därmed har Veolia inga uppdrag kvar i SL-området.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2012, 09:32:05 AM
Enligt vad jag hört blir det Uddevalla Omnibus AB. Halmbergs och Ferdinandssons behåller förstås den trafik de har i dag.
Var i Åmål förra veckan och det stod fortfarande BiVAB Trafik på bussarna samt att bussarna ännu är reggade på densamma. Dock sa en förare att han fick lön från Uddevalla Omnibus.
Så än är inte BiVAB Trafik avvecklat.. Hur det är i karlskoga vet jag inte, verkar vara samma. Fortfarande reggade på BIVAB Trafik...
De nya UE-avtalen i Dalarna börjar gälla på måndag.
Citat från: Bussmicke skrivet 17 augusti 2012, 00:10:24 AM
Var i Åmål förra veckan och det stod fortfarande BiVAB Trafik på bussarna samt att bussarna ännu är reggade på densamma. Dock sa en förare att han fick lön från Uddevalla Omnibus.
Så än är inte BiVAB Trafik avvecklat.. Hur det är i karlskoga vet jag inte, verkar vara samma. Fortfarande reggade på BIVAB Trafik...
Jo, avvecklingen har inte gått så fort som man räknade. Antagligen därför att Uddevalla Omnibus, som det kommunala företag det är, inte utan vidare kan köpa bussarna. Buss i Väst Trafik AB äger alltså fortfarande bussarna men Uddevalla Omnibus och Söne kör dem.
Okej, då fick jag lite mer bilder till min mapp med BiVAB-bilder.
Citat från: Ted S skrivet 15 april 2012, 14:36:24 PM
Nu tror jag det var avtalsområdenas namn som fick litet missvisande snedstreck. Områdena är Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna.
Varför inte bara tala om Bromma (Lunda) och Råsta?
Ingen kritik mot just dig Ted men det är väl enklare att tala om två depåer än fyra trafikområden :-)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 17 augusti 2012, 10:55:37 AM
Varför inte bara tala om Bromma (Lunda) och Råsta?
Ingen kritik mot just dig Ted men det är väl enklare att tala om två depåer än fyra trafikområden :-)
Givetvis fungerar förenklingen för de flesta. Jag tycker dock att information bör vara så korrekt som möjligt, med risk för att den blir litet torr.
Det är alltså
tre trafikområden som är berörda, och tråden handlar om operatörsbyten, dvs. trafikavtal som övertas av någon annan. Då är det lika enkelt att tala om dem, naturligtvis i kombination med de fysiska garagen som berörs. I fallet Solna/Sundbyberg (ett avtal), är ju också Hornsberg berört i och med att linje 507 som körts därifrån följer med över till Arriva. Även Täby (Norrort) berörs i och med att visst produktionsutbyte nu upphör.
Citat från: Ted S skrivet 17 augusti 2012, 11:17:30 AM
Givetvis fungerar förenklingen för de flesta. Jag tycker dock att information bör vara så korrekt som möjligt, med risk för att den blir litet torr.
Det är alltså tre trafikområden som är berörda, och tråden handlar om operatörsbyten, dvs. trafikavtal som övertas av någon annan. Då är det lika enkelt att tala om dem, naturligtvis i kombination med de fysiska garagen som berörs. I fallet Solna/Sundbyberg (ett avtal), är ju också Hornsberg berört i och med att linje 507 som körts därifrån följer med över till Arriva. Även Täby (Norrort) berörs i och med att visst produktionsutbyte nu upphör.
Ska man vara helt petig så berörs ju även Frihamnen då 507:an har funnits med på deras omlopp. Jag vet att Frihamnen/Hornsberg har ett väldigt nära sammarbete men då de har separata omlopp och vagnar väljer jag att betrakta de garagen som två olika! :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2012, 14:12:51 PM
Det är ingen avtalsändring utan det är en intern ändring inom Buss i Väst. Buss i Väst Trafik AB skall alltså upphöra med sin nuvarande verksamhet och den skall läggas ut på några av delägarna i Buss i Väst. Exakt datum för detta tror jag inte är bestämd men det lär inte dröja så länge. Någon ändring i vagnpark eller så torde det inte bli utan skillnaden blir i stort sett bara att bussarna märks på annat sätt.
Datum var väl från 1 maj i år. Då började det stå Söne på förarnas omloppslistor och numera står det även Söne på förarskjortorna. I övrigt inga märkbara skillnader, utan trafiken förlöper som vanligt.
Citat från: Carl Eric skrivet 17 augusti 2012, 11:24:36 AM
Ska man vara helt petig så berörs ju även Frihamnen då 507:an har funnits med på deras omlopp. Jag vet att Frihamnen/Hornsberg har ett väldigt nära sammarbete men då de har separata omlopp och vagnar väljer jag att betrakta de garagen som två olika! :)
Frihamnen blir inte av med några bussar, det blir Hornsberg, vilka nummer framgår av en annan tråd i ämnet (vars namn jag redan glömt (tråden inte ämnet)).
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2012, 11:54:24 AM
Datum var väl från 1 maj i år. Då började det stå Söne på förarnas omloppslistor och numera står det även Söne på förarskjortorna. I övrigt inga märkbara skillnader, utan trafiken förlöper som vanligt.
Jo, det stämmer men det visste jag inte när jag skrev mitt inlägg den 15 april.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2012, 12:16:47 PM
Jo, det stämmer men det visste jag inte när jag skrev mitt inlägg den 15 april.
Jo, jag vet, men eftersom det inte framkommit längre fram i tråden vilket datum det var så fyllde jag på det nu.
Kolla på det står på bussrana i Karlskoga, Söne eller BiVab.