Var förbi Busmarket inatt och fick se att det var öppet så gick in och tog några kort, var rätt mörkt så var svårt att få till bra kort men ja :)
Fick först syn på Nobina 7408
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/531336_10150954306668332_787628331_13098674_875301429_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/562970_10150954306908332_787628331_13098676_292086530_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/537827_10150954307048332_787628331_13098677_443303295_n.jpg)
Har krockat med något?
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/535242_10150954307218332_787628331_13098680_1547258574_n.jpg)
Veolia 3831, Numera skriven på Nobina Norrtälje från 13/4, Något nytt vi får upp hit snart antar jag?
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/581150_10150954307368332_787628331_13098681_11517516_n.jpg)
Nobina 1305
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/552905_10150954307708332_787628331_13098684_441428382_n.jpg)
Keolis 5518
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/563582_10150954308143332_787628331_13098688_1318191795_n.jpg)
Nobina 7396 (Framdelen) Bakdörren hängde löst så tog några kort inuti
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/562241_10150954308593332_787628331_13098693_1814401942_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/403544_10150954308843332_787628331_13098696_222233678_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/582731_10150954309043332_787628331_13098698_72587890_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/150193_10150954309358332_787628331_13098701_424574561_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/524441_10150954310378332_787628331_13098708_1723303994_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/392436_10150954311093332_787628331_13098716_975356500_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/314222_10150954312008332_787628331_13098726_1246825893_n.jpg)
/ Johan
Verkar inte hänt så mycket med 7396.... Känns som om det kommer dröjja innan den rullar igen... bakdelen från 7399 var väl ganska rejält skadad den med?
Citat från: Johan L skrivet 15 april 2012, 13:45:42 PM
Verkar inte hänt så mycket med 7396.... Känns som om det kommer dröjja innan den rullar igen... bakdelen från 7399 var väl ganska rejält skadad den med?
Ja det lär nog dröja, såg ju inte så fint ut inuti heller just nu.
Fast den kanske aldrig kommer rulla igen?
Vad var det egentligen dom där båda 7396 och 7399 råkade ut för,krockade dom med varandra eller var det 2 olika olyckor?Ingen som har bilder på dom utan presenningar på?
Citat från: j-a skrivet 15 april 2012, 13:58:38 PM
Vad var det egentligen dom där båda 7396 och 7399 råkade ut för,krockade dom med varandra eller var det 2 olika olyckor?Ingen som har bilder på dom utan presenningar på?
Det var två olika olyckor. Båda involverade väl varsin lastbil?
Någon som kan se vilket nummer som står till vänster om framdörren på fd Veolia 3831? Tackar för intressanta bilder.
Citat från: Walter skrivet 15 april 2012, 16:48:53 PM
Någon som kan se vilket nummer som står till vänster om framdörren på fd Veolia 3831? Tackar för intressanta bilder.
Det står så mycket som 3831 :)
Citat från: KG skrivet 15 april 2012, 16:29:47 PM
Det var två olika olyckor. Båda involverade väl varsin lastbil?
Eget vållande?
Eftersom de inte är reparerade är det förmodligen inte lönsamt utan billgare att lösa ut finansieringen och plocka delar o sälja resten som skrot, hade det varit en motpartsskada har hela saken varit annorlunda.
Rent generellt kan vållandefrågor sannolikt ta tid att utreda. Råkar det dessutom handla om ytterligare faktorer, t.ex. ifall flera fordon är inblandade eller att det kanske är så att (vilket ju inte är helt sällsynt där motparten är ett annan tungt fordon) rör sig om utländska fordon/förare/försäkringsbolag, personskador osv. Fick en gång en bil påkört av ett diplomatreggat fordon och vi kan ju säga att det tog sin lilla tid att få rätsida på det ärendet.
Knappast förvånande att sådant händer då stora delar av riksväg 77 är smal och oprioriterad. Gäller framför allt genom Långhundra-, Sjuhundra- och Lyhundrabygden. (Länsgränsen-Rimbo-Finsta-Rösa). Men även trafikplasten Brunnby vid E4, där det är hela 70 km/t på 77:an under E4-viadukten(!) Detta i kombination med dålig sikt leder självklart till flera krockar varje år. Det kanske börjar bli dags att börja bygga om vägen mellan Länsgränsen och Rösa trafikplats snart?
Trist om det är så att utredningar stoppar upp lagningen av 7396. Vore bättre om man bara kunde olycksbesikta bussen för att därefter skicka sedan iväg den till Säffle där Värmlänningarna kan popnita ihop den igen. Bussar ska inte stå stilla och kosta pengar, utan de ska helst lagas och rulla i trafik så mycket det bara går.
Det hade man ju kunnat göra om man haft försäkring utöver trafik, i sådana fall får försäkringsbolagen strida om vållandefrågan.
Saknar man som flera av de största bussföretagen försäkringar så fungerar det inte så, får man inte det hela till att motparten var vållande så måste man väga reparationskostnaderna gentemot restvärdet - de intäkter man kan få av oskadade delar.
Blir det billigare eller i a f inte märkbart dyrare beställer man hellre en ny buss som ersättning eller kanske genom interna flyttar löser fordonstillgången.
5518 är inget bra nummer i SL-land. Swebus dåvarande dito brann upp.
Citat från: Johan Ek skrivet 15 april 2012, 09:01:18 AM
Veolia 3831, Numera skriven på Nobina Norrtälje från 13/4, Något nytt vi får upp hit snart antar jag?
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/581150_10150954307368332_787628331_13098681_11517516_n.jpg)
Kul att du fångat bussen som Maltkvist fångade på E4an tidigare under lördagen.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 15 april 2012, 22:30:03 PM
Kul att du fångat bussen som Maltkvist fångade på E4an tidigare under lördagen.
//Jacob
haha ja ellerhur! hur ofta händer det?
7396
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0500.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0501.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0527-1.jpg)
7399
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0086.jpg)
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0085.jpg)
//Jacob
hej !
Vad är det för Scaniabuss som står bredvid dubbeldäckaren på den översta bilden ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 16 april 2012, 17:56:22 PM
hej !
Vad är det för Scaniabuss som står bredvid dubbeldäckaren på den översta bilden ?
Mvh Peter Ö
Ex Jönköpingvagn, Scania Omnilink, Arriva 639X.
Citat från: Nico skrivet 15 april 2012, 18:33:43 PM
Rent generellt kan vållandefrågor sannolikt ta tid att utreda. Råkar det dessutom handla om ytterligare faktorer, t.ex. ifall flera fordon är inblandade eller att det kanske är så att (vilket ju inte är helt sällsynt där motparten är ett annan tungt fordon) rör sig om utländska fordon/förare/försäkringsbolag, personskador osv. Fick en gång en bil påkört av ett diplomatreggat fordon och vi kan ju säga att det tog sin lilla tid att få rätsida på det ärendet.
Det kan ju faktiskt vara så att motpartens försäkringbolag löst in fordonen och sedan sålt dem tilll Busmarket (som även äger Demonteringar AB) som reservdelsobjekt/skrot
Jo, du har rätt i det för så kan det givetvis vara. För den som är hugad så är det väl bara egentligen att slå på reg.nr och se vem som står som ägare.
Båda bussarna ägs utav Nobina Sverige AB och är i trafik.
Klarar man trafiken på 677 utan dessa två då? 2200 är väl ute på 677 också antar jag?
Citat från: tågluffaren skrivet 17 april 2012, 09:15:58 AM
Klarar man trafiken på 677 utan dessa två då? 2200 är väl ute på 677 också antar jag?
7399 är ju i trafik sen någon månad. så det rullar totalt 7 bussar: 2199, 2200, 7394, 7395, 7397, 7398 och 7399. Sen händer det ju att en röding får rycka in.
//Jacob