(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_MOJ885_Rimbo_020927b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_LMA929_Riala_970926c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_LMA929_Sattra_970926.jpg)
Väldigt saknade VanHooler. Otroligt starka och stabila landsbygdsbussar med riktiga kofångare, alltid vita nacköverdragstyg på alla stolar och en utmärkt nattbelysning med läslampor. Två Bosch Big Knick fram räckte mer än väl, då det ordinarie helljuset bestående av fyra st H4-lampor utklassade allt som finns på dagens bussar. Oj, som dessa kunde glida fram kvällstid längs 625:ans väg med nöjda Brottbybor i. Att neka en rullator eller barnvagn var det inte tal om, då det fanns rejält med bagageutrymme baktill. Samt plats för två barnvagnar innanför mittdörren. :)
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2012, 22:11:32 PM
Väldigt saknade VanHooler. Otroligt starka och stabila landsbygdsbussar med riktiga kofångare, alltid vita nacköverdragstyg på alla stolar och en utmärkt nattbelysning med läslampor. Två Bosch Big Knick fram räckte mer än väl, då det ordinarie helljuset bestående av fyra st H4-lampor utklassade allt som finns på dagens bussar. Oj, som dessa kunde glida fram kvällstid längs 625:ans väg med nöjda Brottbybor i. Att neka en rullator eller barnvagn var det inte tal om, då det fanns rejält med bagageutrymme baktill. Samt plats för två barnvagnar innanför mittdörren. :)
Ja j***ar, det var tider det! När man hade ordentliga arbetsredskap!
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_GOK842_Ledinge_970926.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_GOK842_Ledinge_970926b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_GOK842_Mora_970926.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_GOK842_Soderhall_970926.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fridstroms_Busstrafik_GOK842_Soderhall_970926b.jpg)
Finns ju faktiskt ett litet bussföretag "Sättra Buss" på Öland :)
Nu förstår jag att fotoresan till Sättra genomfördes den 26 september 1997. Båda linjerna 656 och 657 (idag 644 och 659) var då helt nya. De kördes för första gången den 18 augusti samma år. Skillnaden då mot nu var att 656:an 1997 bara gick mellan Ledinge trafikplats och Mora vägskäl. Några år senare förlängdes linjen från Ledinge vidare via Kilen och Väsbylund till Söderhalls trafikplats. Och för några få år sedan blev den nummerändrad till 644.
LMA 929 = fd. SL H2 6475.