Hej!
Jag har en fråga som jag undrat över väldigt länge och som jag hoppas någon av er har ett svar på.
Det tillverkades 200 st Scania Vabis Metropol C50 under åren 1953 och 1954.
En av dessa trafikerade Jönköping.
Nu till frågan. Är det någon som vet mellan vilka år som "Metropolen" trafikerade Jönköping?
Enligt hörsägen ska bussen ha byggts om för högertrafik. Har ingen aning om detta stämmer eller inte. Om det stämmer borde detta göra bussen unik i sig då Stockholms spårvägar som ägde resterande 199 st ansåg det för dyrt att bygga om Metropolerna.
Citat från: FrNi skrivet 13 april 2012, 15:34:07 PM
Hej!
Jag har en fråga som jag undrat över väldigt länge och som jag hoppas någon av er har ett svar på.
Det tillverkades 200 st Scania Vabis Metropol C50 under åren 1953 och 1954.
En av dessa trafikerade Jönköping.
Nu till frågan. Är det någon som vet mellan vilka år som "Metropolen" trafikerade Jönköping?
Enligt hörsägen ska bussen ha byggts om för högertrafik. Har ingen aning om detta stämmer eller inte. Om det stämmer borde detta göra bussen unik i sig då Stockholms spårvägar som ägde resterande 199 st ansåg det för dyrt att bygga om Metropolerna.
Metropolen i Jönköping såldes till SOAB i Södertälje på 60-talet och målades om i SOAB:s blå färg.
Den slopades vid Dagen H och gick sedan tillsammans med ca 130 SS Metropoler till en fabrikör i Silverdalen.
Av bilder att döma slaktades den där på delar och skrotades. Ca 100 SS-Metropoler såldes sedan till Nigeria efter "penselrenovering". Den blev alltså aldrig ombyggd till högertrafik, men däremot såldes en fd SS Metropol till en bussåkare som lät sätta in högerdörrar på mitten och använde den som skolbuss en tid.
Tack för informationen Björn!
Mycket tråkigt att dessa vackra bussar gick i graven.
I USA byggdes det sedan större bussar och i Sverige mindre, snålare, effektivare och enligt mitt tycke fulare bussar.
Däremot bussarna som byggs idag tycker jag har blivit vackrare igen.
Citat från: FrNi skrivet 13 april 2012, 17:00:06 PM
Tack för informationen Björn!
Mycket tråkigt att dessa vackra bussar gick i graven.
I USA byggdes det sedan större bussar och i Sverige mindre, snålare, effektivare och enligt mitt tycke fulare bussar.
Däremot bussarna som byggs idag tycker jag har blivit vackrare igen.
En tröst är att det finns hela tre stycken SS-Metropoler bevarade, de finns hos Scania, Spårvägssällskapet och Spårvägsmuseum i Stockholm.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 april 2012, 16:41:34 PM
... men däremot såldes en fd SS Metropol till en bussåkare som lät sätta in högerdörrar på mitten och använde den som skolbuss en tid.
(Även)detta har undgått mina ögon.
Berätta,eller länka,till lite mer info om denna SS Capitol./Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 april 2012, 21:25:15 PM
(Även)detta har undgått mina ögon.
Berätta,eller länka,till lite mer info om denna SS Capitol./Ulf
Metropol var det! Tror det var den bussen som stod i en grusgrop och omhändertog av någon som tänkte få ihop en komplett buss av den och SvOf.s Metropol. De båda bussarna vandrade runt mellan olika ägare men köptes sedan av museets vänförening och skänktes till museet. Svof:s fd buss renoverades sedan under Runar Alvesäters ledning under nästan 10 år, med en del delar från den andra bussen som skrotades.