Det finns en OmniLink på Shetlandsöarna och denna vecka gick jag att hitta den.
Vid Mossbank vid den norra delen av huvudön
http://citybus.piwigo.com/picture?/6487/category/25-uk_scania_omni
I Lerwick, den viktigaste staden på ön
http://citybus.piwigo.com/picture?/6488/category/25-uk_scania_omni
Jag har också lagt till några Omni bilder på bussar från Första och några i den nya "gammaldags" horrible livré i Edinburgh.
http://citybus.piwigo.com/index?/category/25-uk_scania_omni
imponerat på mig många omnibussar på har fotat på hemsidan det får du tumme för :)
Trevligt. Tackar
En enda? På hela ön? Vad är de andra bussarna för typer?
Great pics. I really like the Lothian "brown-ish" livré. Is that the new one?
Citat från: Bussmupp skrivet 12 april 2012, 11:36:55 AM
En enda? På hela ön? Vad är de andra bussarna för typer?
http://citybus.piwigo.com/index?/category/37-uk_shetland
Citat från: Muk skrivet 12 april 2012, 11:49:52 AM
Great pics. I really like the Lothian "brown-ish" livré. Is that the new one?
The maroon (known locally as madder) and white is the new livery. Which is the old livery. The Omnicity doesn't look too bad, but the Wrights bodied vehicles look dreadful, especially when they add brandings.
The previous fleet livery
http://www.flickr.com/photos/34922585@N08/3472228437/
The previous fleet livery with brandings
http://www.flickr.com/photos/dwbphotos/4555539680/
The new "old fashioned" livery
http://www.flickr.com/photos/kasakarim/6026507912/
Then the new "old fashioned" livery with "modern" brandings
http://www.flickr.com/photos/28287907@N05/5548379406/
http://www.flickr.com/photos/46341292@N05/6307084802/
and old buses in the old livery
http://www.flickr.com/photos/beepee2004/3556157383/
Citat från: Citybus skrivet 12 april 2012, 19:59:01 PM
http://citybus.piwigo.com/index?/category/37-uk_shetland
Så... Whites Coaches har bara en buss? De kan i alla fall ta åt sig "äran" att äga den enda Scania Omnin på hela ön. ;D
Citat från: Citybus skrivet 12 april 2012, 20:09:33 PM
The new "old fashioned" livery
http://www.flickr.com/photos/kasakarim/6026507912/
Then the new "old fashioned" livery with "modern" brandings
http://www.flickr.com/photos/28287907@N05/5548379406/
http://www.flickr.com/photos/46341292@N05/6307084802/
Jag tycker faktiskt att dessa ser helt ok ut.
Citat från: Bussmupp skrivet 12 april 2012, 21:11:51 PM
Så... Whites Coaches har bara en buss? De kan i alla fall ta åt sig "äran" att äga den enda Scania Omnin på hela ön. ;D
Den senaste förteckningen jag såg innehåller fyra mini-bussar (Transit och Mercedes), men jag tror att de har gått. Vit gjorde egen B10BLE som nu med Leask.
Den linje 23 går tillhör leask, men White är en underleverantör.
Citat från: Citybus skrivet 13 april 2012, 00:25:09 AM
Den senaste förteckningen jag såg innehåller fyra mini-bussar (Transit och Mercedes), men jag tror att de har gått. Vit gjorde egen B10BLE som nu med Leask.
Den linje 23 går tillhör leask, men White är en underleverantör.
Jaha, ok. Då förstår jag.
Nice bilder men vad är grejen med att bara ha dörrar i fram? :o
Citat från: Marcus17 skrivet 13 april 2012, 10:42:01 AM
Nice bilder men vad är grejen med att bara ha dörrar i fram? :o
Samma sak på Malta..
Citat från: Marcus17 skrivet 13 april 2012, 10:42:01 AM
Nice bilder men vad är grejen med att bara ha dörrar i fram? :o
Att kunderna betalar för sig. Passagerarna passerar föraren både på in- och utgång vilket ger mindre risk att någon smiter in eller ut genom en obevakad dörr osedd. Viktigt för mindre privata bussbolag att få in stålarna och fortfarande en väldigt vanlig dörrställning i Storbritannien.
Citat från: Cero skrivet 13 april 2012, 17:16:16 PM
Att kunderna betalar för sig. Passagerarna passerar föraren både på in- och utgång vilket ger mindre risk att någon smiter in eller ut genom en obevakad dörr osedd. Viktigt för mindre privata bussbolag att få in stålarna och fortfarande en väldigt vanlig dörrställning i Storbritannien.
Men lite mer tidsödande kan tyckas. Speciellt för rörelsehindrade, rullatorresenärer, rullstolsburna och breda barnvagnar. I Sverige skulle det inte bli populärt, utan snarare "kränkande behandling" om man tvingade in alla resenärer via framdörren i en lågentrébuss utanför städerna.
En nackdel som jag ser med denna lösning är säkerheten vid utrymning eftersom det kan bli trångt vid den enda dörröppningen när alla vill ut samtidigt. Tycker därför att det borde ha varit ett dörrpar i mitten också.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 april 2012, 23:50:49 PM
En nackdel som jag ser med denna lösning är säkerheten vid utrymning eftersom det kan bli trångt vid den enda dörröppningen när alla vill ut samtidigt. Tycker därför att det borde ha varit ett dörrpar i mitten också.
Brittiska bussar har alltid en (lagstadgad) nödutgång någonstans på längre bak på höger sida eller i bakrutan. Många svenska landsortsbussar hade ju också bara en dörr förr i tiden. T.o.m den omtalade scanialedbussen till Hjälmarestranden på sextiotalet hade endast dörr fram. Det gick bra då och skulle antagligen funka på vissa håll idag också men i Sverige har vi ju ganska höga krav på allt numera, även hur många dörrar en buss ska ha. SL krävde ju till och med dubbla trappor i dubbeldäckarna. Engelsmännen måste ha undrat vad det var frågan om när de såg den beställningen. ;D
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 april 2012, 23:50:49 PM
En nackdel som jag ser med denna lösning är säkerheten vid utrymning eftersom det kan bli trångt vid den enda dörröppningen när alla vill ut samtidigt. Tycker därför att det borde ha varit ett dörrpar i mitten också.
Där har ju britterna dock en väldigt bra uppfinning. En nödutgång i form av en halvdörr (öppningsbart fönster) på bussens högra sida. Dvs inte samma sida som den vanliga framdörren. Bara att öppna och hoppa ut, utan att behöva slå sönder en enda ruta. Perfekt vid ej akut tömning av en dikeskörd buss som har dörrarna blockerade av dikeskanten.
Detta borde införas även på svenska bussar, eller bli lag i hela EU på alla bussar tillverkade från och med ett visst årtal.
Dörren syns här:
http://citybus.piwigo.com/picture?/6487/category/25-uk_scania_omni
Och först nu ser jag att Cero svarat på samma inlägg som jag. Nåja...
Ett tillägg: Spårvägssällskapet äger en VanHool Alizée -84 som har denna "brittiska nöddörr" längst bak. Dock på vänster sida, såklart.
Övre gångjärnet till dörren syns här:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=118
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2012, 00:23:32 AM
Och först nu ser jag att Cero svarat på samma inlägg som jag. Nåja...
Ett tillägg: Spårvägssällskapet äger en VanHool Alizée -84 som har denna "brittiska nöddörr" längst bak. Dock på vänster sida, såklart.
Övre gångjärnet till dörren syns här:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=118
The escape door is not required in the UK if a bus has more than one normal door, so if a bus is 2-2-0, then there is no offside escape door, as shown here on a Citaro
http://www.flickr.com/photos/je1791/5758577699/
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2012, 00:19:41 AM
Där har ju britterna dock en väldigt bra uppfinning. En nödutgång i form av en halvdörr (öppningsbart fönster) på bussens högra sida. Dvs inte samma sida som den vanliga framdörren. Bara att öppna och hoppa ut, utan att behöva slå sönder en enda ruta. Perfekt vid ej akut tömning av en dikeskörd buss som har dörrarna blockerade av dikeskanten.
Detta borde införas även på svenska bussar, eller bli lag i hela EU på alla bussar tillverkade från och med ett visst årtal.
Håller med! Har varit med om en lättare dikeskörning där vi blev inlåsta av snön. Några av passagerarna fick panik till den grad att vi var tvungna att krossa en ruta. Bara det att det var -20 ute... När de hade lugnat ner sig var det även -20 inne och vi fick vänta över en timme på hjälp...
Jag trodde att den där lilla dörren på andra sidan var till för att lyfta in och ur rullstolar. Sådana doningar fanns ju på vissa svenska turistbussar.