Hade precis klivit av Älvsnabben efter att ha besökt SSRS 100-årsjubileum på Eriksberg när vi får syn på detta...
(http://www.adiafora.net/tomsabilder/070603-GS304.jpg)
Efter en liten stund kom tungbärgare 390 och backade intill
(http://www.adiafora.net/tomsabilder/Karen-390-o-GS304.jpg)
(http://www.adiafora.net/tomsabilder/Karen-390-o-GS304-2.jpg)
(http://www.adiafora.net/tomsabilder/Karen-390-o-GS304-3.jpg)
Vad hände med denna skönhet :o?
Det ekipaget mötte jag vid hpl Nordstan (bärgare o buss alltså)
passande reklam på bakstammen
VT / GS bussar är proffs på att ha pasasande reklam ;)
Är det nära till cykelhuset från haveriplatsen? :D
Intressanta bilder! Jag brukar själv dokumentera bussbärgningar då jag stöter på dem. Kommer förmodligen att visa ett litet bildsvep på detta lite senare här på Bussnack.
Lite *off topic*, men är det bara i Göteborg som tungbärgarna har rätt att använda blåljus? Kommer ihåg att en polare till mig, som faktiskt kör tungbärgare, fick problem när han kom till Malmö för ett uppdrag och blev stoppad av polis som hade svårt att förstå varför bärgaren var försedd med blåljus...
Citat från: AL skrivet 02 augusti 2008, 09:37:52 AM
Lite *off topic*, men är det bara i Göteborg som tungbärgarna har rätt att använda blåljus? Kommer ihåg att en polare till mig, som faktiskt kör tungbärgare, fick problem när han kom till Malmö för ett uppdrag och blev stoppad av polis som hade svårt att förstå varför bärgaren var försedd med blåljus...
Satt precis i samma tankar. Vid vilka tillfällen har bärgaren rätt att "blåa"?
MVH
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 augusti 2008, 13:38:18 PM
I samband med arbeten för Spårvägen
Rälsbunden trafik har lite speciella regler. Det är därför som t.ex GS får ha blåljus på sina trafikledarbilar medans t.ex Swebus inte får ha det.
Även "gas"-bilar får ha det, t.ex har Göteborg Energis gasavdelning blåljus.
Däremot finns det mig veterligen ännu inget förbud mot att ha blåljus på en bil så länge de inte är inkopplade och/eller brukas. Vissa bärgare har blåljuskupor men sätter i röda lampor vilket ger ett lila sken.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 september 2008, 22:04:27 PM
Om fordonet inte är godkänt som utryckningsfordon får du inte ha "blåljus" monterade även om du inte tänkt att använda dem, det enda undantaget som finns är museala fordon med särskilt tillstånd
Källa?
Monterade får du ha de, men inte inkopplade och inte i bruk. Det har testats ett antal gånger juridiskt, polisen har fått lämna tillbaka ramper etc vid ett antal gånger när de har beslagtagit. Har inte akt- och diarienummer just nu framför mig...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 augusti 2008, 13:38:18 PM
I samband med arbeten för Spårvägen
Bärgning med larm
via SOS Alarm.
Privata bärgningsbilar tog över den tjänst som Göteborgs Räddningstjänst utförde. Dessa hade då 1 st bärgningsbil komb med annat (kran alltså) och 1 st Vo N88 utförd med container och baktill lyft för bärgning.
Bärgning kan alltså avse såväl bussar (oberoende av ägare) och spårvagnar. Men även annat via SOS alarm
Citat från: ch skrivet 05 september 2008, 21:58:24 PM
Även "gas"-bilar får ha det, t.ex har Göteborg Energis gasavdelning blåljus.
Är det sådana som rycker ut vid t.ex gasläckor i fastigheter(med gasspisar) etc.?
även Fortum Stockholm har en gasjours bil med Blåljus.
Citat från: Z skrivet 05 september 2008, 23:16:41 PM
Är det sådana som rycker ut vid t.ex gasläckor i fastigheter(med gasspisar) etc.?
Ja, det anses vara så akut och trängande att det krävs blåljus för det.
En absurd bieffekt är att när de har varit parkerade vid en gasläcka så lappas inte de blåljusade fordonen för felparkering men de övriga fordonen från Göteborg Energi. ;)
I Stockholm finns det även budbilar med blåljus (ASA Transport, de sköter blod- och organtransporter) samt väktarbilar med blåljus. Det handlar då om t.ex bevakning av ambassader, skyddsobjket etc.
Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2008, 22:47:20 PM
Bärgning med larm via SOS Alarm.
Privata bärgningsbilar tog över den tjänst som Göteborgs Räddningstjänst utförde. Dessa hade då 1 st bärgningsbil komb med annat (kran alltså) och 1 st Vo N88 utförd med container och baktill lyft för bärgning.
Bärgning kan alltså avse såväl bussar (oberoende av ägare) och spårvagnar. Men även annat via SOS alarm
Kan komplettera med att det troligen inte var någon regelrätt upphandling när bärgningsföretag tog över efter brandkår. Men det var minst en brandman som startade eget företag med bärgningsbil. För att då kunna ta över erfordrades det trafiktillstånd. Då hade räddningstjänsten skrivit på att det fanns "behov" av bärgningsföretaget (övertag i princip). Den som skulle köra bärgningsbilen skulle då "köra upp" och visa att han kunde köra blåljusbil. Intyg och en brandförman som följde med gjorde detta lätt. Men alla gånger är inte detta lätt. Det finns två fall från Göteborg. När SJ anskaffade en MB Unimog för att ersätta en äldre 6-hjuldriven lastbil så var tanken att denna skulle få blåljus. Men det erfordrades då speciell personal. Detta kunde SJ inte binda sig för. Nästa fall och ganska nyligen är Trafikassistenten. Denna var utrustad med såväl gult ljus som blått ljus och kördes av räddningstjänst. En sådan bil körs till olika olyckor för att stänga av vägen. När räddningstjänsten sedan inte kunde köra så körs denna troligen av vägverket. Vem där vet jag inte. Den är märkt vägverket. Blåljuset togs bort. Numera har en ny bil anskaffats för detta ändamål. En brandbilsbyggd lastbil med dubbelhytt finns men den har gult ljus. Alltså det krävs personal utbildad i blåljuskörning. Vad gäller bärgningsbilar i Göteborg så fick de sitt blåljus för att brandkårens och spårvägens bilar hade det redan.Kan ses som en form av privatisering på samma sätt som när ambulanser förs över från brandkårer till sjukhus och sedan till olika privata företag.
Ett blåljusuppdrag för bärgningsbilar är när bilar kört ned i hamnen. Alltså i Göteborg körs ned i Göta Älv och i Stockholm i Mälaren. I Stockholm antar jag brandkåren har kvar bilar med linspel.
Citat från: S Svensson skrivet 06 september 2008, 11:46:20 AM
Ett blåljusuppdrag för bärgningsbilar är när bilar kört ned i hamnen. Alltså i Göteborg körs ned i Göta Älv och i Stockholm i Mälaren. I Stockholm antar jag brandkåren har kvar bilar med linspel.
Nope, inte i Göteborg iallafall. Det är ett antal olika bärgningsföretag som har avtal med t.ex polisen, om det inte har ändrats så sköter de två stora företagen varsin vecka förutom fredagar då ett pyttelitet bolag kör. Komiskt var att det lilla bolaget inte hade fordon klassade för att köra i miljözonen men hade avtal för att göra uppdrag där... ;)
Vet inte om det är ändrat numera, men det är ett flertal olika bolag som kör för t.ex polisen, räddningstjänsten etc. Men bara ett bärgningsbolag (och vissa av deras fordon) som har blåljus. Vissa av dem har kvar blåljusrampen men har satt i röda lampor, och kör med lila ljus när de bärgar. Gult ljus respekteras inte längre.
"Vi har blåljus genom göteborgs spårvägar endast för att vi ska komma fram fort när någon har hamnat under en vagn eller när bussar hindrar spårvagnstrafiken.Detta får endast andvändas när spårvägen begär ett såkallat trängande fall vi får ej andvända det på annat sätt"
saxat ur en tråd i ett annat forum
(http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=972&highlight=bl%E5ljus)
/Stefan
Citat från: ch skrivet 06 september 2008, 09:14:36 AM
...samt väktarbilar med blåljus. Det handlar då om t.ex bevakning av ambassader, skyddsobjket etc.
Då är det inte väktare vi pratar om utan skyddsvakter, det är STOR skillnad! Aktuella bilar har dessutom texten "Skyddsvakt" stripat på sina bilar.
Men om fasta blåljus är inte elektriskt kopplade med något då kan de inte tolkas som komplett anordning? Då kan de inte tolkas som "ljusanordning" om de inte kan ge något ljus? Undrar bara.
Utbildning måste finnas för blåljuskörning. Den mest vanliga utbildningen är ju den som deltidsbrandmän får. Exakt hur man examinerar kunskaperna vet jag ej.
För tydlighetens skull så vill jag också nämna det jag fick redan på i samband med att jag genomgick utbildnig i brandskydd.
Räddningslagen förutsätter att det är räddning av egendom,folk eller djur. Vid räddning körs oftast med blåljus. Räddningstjänst ansvar sträcker sig till just räddning. Det som räddningstjänsten(=brandkår) gör utöver detta får var och en betala själv. Vid olyckshändelse kan räddningstjänst hyra in mobilkran eller bärgningsbil.