Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Robert Brink skrivet 09 april 2012, 14:18:59 PM

Titel: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 09 april 2012, 14:18:59 PM
Westinbuss MAN har precis lastat vid Södermalmstorg på körning för MTR i Torsdags fm!

(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/01-19.jpg)

//R
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Bussmupp skrivet 09 april 2012, 14:40:39 PM
Första gången jag ser MTRs buss med passagerare.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 april 2012, 00:12:00 AM
Ersätter Röda Linjen, klassisk gammal slöskyltning istf Linjenummer och destination..
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2012, 00:15:54 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 10 april 2012, 00:12:00 AM
Ersätter Röda Linjen, klassisk gammal slöskyltning istf Linjenummer och destination..

Slöskyltning eller ej beror väl på vad dessa vita bussar har för skyltsystem, och vad för texter ägaren/huvudmannen valt att lägga in i den.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Christer K skrivet 10 april 2012, 05:56:30 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 09 april 2012, 14:18:59 PM
Westinbuss MAN har precis lastat vid Södermalmstorg på körning för MTR i Torsdags fm!

(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/01-19.jpg)

//R
Hoppas att den eller de som kör tänker på trafiksäkerheten, sikten åt vänster är lika med noll då det står folk så långt fram.

När jag körde hade vi kravet att alla skulle stå bakom förarplatsen annars så körde vi inte. Båda dörrarna skulle vara fria för utsikt.

// Christer K
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: HJP skrivet 10 april 2012, 08:39:21 AM
Citat från: Christer K skrivet 10 april 2012, 05:56:30 AM
Hoppas att den eller de som kör tänker på trafiksäkerheten, sikten åt vänster är lika med noll då det står folk så långt fram.

När jag körde hade vi kravet att alla skulle stå bakom förarplatsen annars så körde vi inte. Båda dörrarna skulle vara fria för utsikt.

// Christer K
****
Håller med dig i din tankegång.
Någon gång råkade jag ut för denna situation, på min förartid. Inte alls kul. I detta fall är det tveksamt om föraren ser högra backspegeln. De två personerna, med ryggen mot vindrutan, står illa till för det.
Som "färsk" bussförare, överraskades man ibland, och förutsåg inte denna situation, men man lärde sig att dra gränsen.

HJP
Titel: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: bjorn_k skrivet 10 april 2012, 10:37:58 AM
Jag fick lära mig av min handledare att man skulle lasta bussen, sedan köra ut höger näve med en bestämd rörelse åt sidan, träffades någon säger man till folk att backa, annars går/rullar inte bussen från hpl. :-)
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 10 april 2012, 12:36:05 PM
Generellt så kör man inte med folk fram till framrutan! Men samtidigt är det väldigt svårt att praktisera detta i verkligheten utan att hamna i bråk... Kan säga, att han fick lämna folk på hållplatsen.

Högerspegeln ser han nog i, för annars kör man inte, det är i alla fall ett minikrav...

Sen kan jag tillägga, att Keolis/Busslinks Flexbuss stod på Södermalmstorg! Där satt föraren och läste tidningen, så tråkigt man inte kan "hyra" in den av Keolis för att få bättre kapacitet.

//R
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: JDS skrivet 10 april 2012, 12:59:55 PM
Är inte tanken att flexbussens förare ska kunna uppfatta behovet och självmant föreslå körning, om inte TL redan har gett order?
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Nico skrivet 10 april 2012, 16:04:53 PM
I vanliga fall (för egen linjetrafik) kan man ju förstärka på så vis, men här handlar det lite om vad MTR beställer. Anser de att det räcker med deras egna bussar så är det väl ingen idé (i dagens krassa ekonomi) att köra gratis åt ett annat bolag. Ska flex in på detta så krävs det sannolikt en explicit beställning på fler vagnar från MTR.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: JDS skrivet 11 april 2012, 00:10:55 AM
Citat från: Nico skrivet 10 april 2012, 16:04:53 PM
I vanliga fall (för egen linjetrafik) kan man ju förstärka på så vis, men här handlar det lite om vad MTR beställer. Anser de att det räcker med deras egna bussar så är det väl ingen idé (i dagens krassa ekonomi) att köra gratis åt ett annat bolag. Ska flex in på detta så krävs det sannolikt en explicit beställning på fler vagnar från MTR.

Jo det förutsätter jag, men det normala vid ett stopp i innerstan är ju att man beställer allt som finns att beställa på kort varsel, man får vara bra obstinat för att låta bli...
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Nico skrivet 11 april 2012, 07:51:46 AM
Citat från: JDS skrivet 11 april 2012, 00:10:55 AMmen det normala vid ett stopp i innerstan är ju att man beställer allt som finns att beställa på kort varsel, man får vara bra obstinat för att låta bli...

Är du säker på det? Själv kan jag inte minnas att jag läst den regeln någonstans.

Ett bussbolag sätter sedan knappast bussar i extern trafik på eget bevåg, i synnerhet inte om man inte ens säkert vet att man får en peng för det. Här bör i så fall vara upp till hur beställaren vill göra så vill MTR bara ha sina egna bussar i trafik eller bara ett visst antal så blir det det man får anpassa sig efter.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 08:34:11 AM
Jag är allergisk mot kommentarer av typen det stod en buss där som kunde satts men föraren satt bara och läste i tidningen. Det kan ju vara så att den bussen är bokad för något annat uppdrag lite senare och ett bussbolag skall ju inte behöva sätta sig självt i knipa därför att ett annat har problem att klara sitt uppdrag.

Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Robert Brink skrivet 11 april 2012, 13:27:18 PM
CitatJag är allergisk mot kommentarer av typen det stod en buss där som kunde satts men föraren satt bara och läste i tidningen. Det kan ju vara så att den bussen är bokad för något annat uppdrag lite senare och ett bussbolag skall ju inte behöva sätta sig självt i knipa därför att ett annat har problem att klara sitt uppdrag

Staffan! Jag tror du missförstår mig här? Jag vet hur det fungerar, och visst kan det vara så, att den ska ut på annat uppdrag! Men jag vet också, att det ofta handlar om pengar idag, resenärerna kommer i andra hand!
Jag skrev desstuom "hyra" i mitt inlägg, självklart sätter inte Keolis in sin buss gratis!

Och jag kan lova, att alla dom resenärer som stod på Södermalmstorg , inte tyckte det såg vidare lustigt ut med en tom buss och en tidningsläsande förare!
Dom vet inte hur branschen fungerar, dom vill bara ha en buss att åka i, och har Keolis/Busslink en ledig Flexbuss på platsen, ska självklart MTR/Westin hyra in den för att snabbare få resenärerna till sina arbeten. Förutsatt att Keolis kan hyra ut bussen förstås.
Och det är naturligtvis inte den tidningsläsande bussförarens problem, utan det är dom som behöver kapacitet som ska beställa allt dom kan få tag på. Inte hålla igen bara för att spara pengar...

//R
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 14:34:50 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 11 april 2012, 13:27:18 PM
Staffan! Jag tror du missförstår mig här? Jag vet hur det fungerar, och visst kan det vara så, att den ska ut på annat uppdrag! Men jag vet också, att det ofta handlar om pengar idag, resenärerna kommer i andra hand!
Jag skrev desstuom "hyra" i mitt inlägg, självklart sätter inte Keolis in sin buss gratis!

Och jag kan lova, att alla dom resenärer som stod på Södermalmstorg , inte tyckte det såg vidare lustigt ut med en tom buss och en tidningsläsande förare!
Dom vet inte hur branschen fungerar, dom vill bara ha en buss att åka i, och har Keolis/Busslink en ledig Flexbuss på platsen, ska självklart MTR/Westin hyra in den för att snabbare få resenärerna till sina arbeten. Förutsatt att Keolis kan hyra ut bussen förstås.
Och det är naturligtvis inte den tidningsläsande bussförarens problem, utan det är dom som behöver kapacitet som ska beställa allt dom kan få tag på. Inte hålla igen bara för att spara pengar...

//R

Mitt inlägg var inte riktat speciellt till dig utan mer att allmänt inlägg i debatten. Jag beklagar att jag valde en formulering som kunde uppfattas som ett angrepp på det du skrev. Jag vet naturligtvis att du har stor erfarenhet även från utförarsidan när det gäller varför inte just den bussen kan gå till Stockholm just nu.

Givetvis skall Westins Buss, som  väl svarar för ersättningstrafiken för tunnelbanan, beställa bussar från andra företag om de egna resurserna inte räcker till. Men jag är inte säker på att även om de ringt Keolis hade fått omedelbar tillgång till deras förfogandevagn.


Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: JDS skrivet 11 april 2012, 22:06:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 14:34:50 PM
Givetvis skall Westins Buss, som  väl svarar för ersättningstrafiken för tunnelbanan, beställa bussar från andra företag om de egna resurserna inte räcker till. Men jag är inte säker på att även om de ringt Keolis hade fått omedelbar tillgång till deras förfogandevagn.

Det är väl Keolis som sköter trafikledningen (rätta mig om jag har fel) så de borde ju iofs kunna lägga ihop ett och ett. Givetvis finns det fall där det inte fungerar, men det jag egentligen försöker få fram är att när det är tunnelbanestopp så sitter inte trafikledarna på tunnelbanan med räknesnurror och funderar över vad som är billigast, utan då får det liksom kosta det som räkningen råkar stanna på.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 22:21:12 PM
Citat från: JDS skrivet 11 april 2012, 22:06:18 PM
Det är väl Keolis som sköter trafikledningen (rätta mig om jag har fel) så de borde ju iofs kunna lägga ihop ett och ett. Givetvis finns det fall där det inte fungerar, men det jag egentligen försöker få fram är att när det är tunnelbanestopp så sitter inte trafikledarna på tunnelbanan med räknesnurror och funderar över vad som är billigast, utan då får det liksom kosta det som räkningen råkar stanna på.

När tog i så fall Keolis över detta uppdrag från Westins? Bussen på bilden står fortfarande registrerad på Westins.

Eftersom det är mig du svarar så undrar var jag har påstått att det är ekonomin som avgör att man inte tar bussar från ett visst bolag? Problemet att man inte tar första lediga buss är mer logistiskt än ekonomiskt.



Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: JDS skrivet 11 april 2012, 22:30:11 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 22:21:12 PM
Problemet att man inte tar första lediga buss är mer logistiskt än ekonomiskt.

Ja, men ännu mer är det ett informationsproblem. Hur vet man att bussen finns där, att den behövs och att den är tillgänglig? Ibland vet föraren detta och ingen annan, då gäller det att han/hon inte har gått på fikarumssnacket om att allt är omöjligt och att egna förslag kommer att hånas och bestraffas. Det kan ibland vara en bra idé att påminna trafikledningen om att man finns; människor är inte gudar och i synnerhet en överbelastad trafikledning kan utan vidare glömma bort en buss någonstans.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 april 2012, 23:35:14 PM
Citat från: JDS skrivet 11 april 2012, 22:06:18 PM
Det är väl Keolis som sköter trafikledningen (rätta mig om jag har fel) ----
Det stämmer, det är dock MTR som (utifrån sin kunskap om stoppet) beställer att bussarna ska tas i trafik, och även om ytterligare resurser från Keolis ska avropas. Vid detta tillfälle användes fem vagnar utöver Westins, varav två från Stockholm Sydväst. Själva stoppet varade ca 30 minuter, vilket inte låter mycket, men störningarna, även på ytan, blir långvarigare än så.
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: JDS skrivet 12 april 2012, 00:14:11 AM
Aha, tack för fakta, då var det precis som jag trodde. Ja 30 minuters stopp räcker för att ställa till en rejäl cirkus resten av skiftet, och det kan ta lång tid innan folk har fattat att trafiken är igång igen. Många stackare vandrar ju liksom iväg till ersättningsbussarnas hållplatser, och kommer det ingen buss kan de stå kvar där bra länge; det är många som inte riktigt hittar i stan och som inte förstår att man som regel kommer fram fortare om man ger upp tanken på att åka och går till fots i stället...
Titel: SV: Här blev det knökfullt!
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 19 april 2012, 16:49:29 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 22:21:12 PM
När tog i så fall Keolis över detta uppdrag från Westins? Bussen på bilden står fortfarande registrerad på Westins.
Som Ted skrev ovan är det Keolis som sköter trafikledningen för Westins ersättningsbussar och har vad jag kan minnas gjort så sedan Westin vann kontraktet för MTR.
Dock skall det sägas att Westinbuss äger kontraktet och har lejt in Keolis som underentreprenör för att få tillgång till större resurser gällande både bussar och trafikledning.
//Fredrik