Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mattias Petersson skrivet 03 april 2012, 20:17:01 PM

Titel: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 03 april 2012, 20:17:01 PM
Vet att malmö ska staffa nya bussar 2013 det kan bli denna buss typen fast längre än denna bussen.

http://www.phototrans.eu/14,523355,0,Solaris_Urbino_18_Hybrid_S_9_HAP.html
http://www.phototrans.eu/14,523357,0,Solaris_Urbino_18_Hybrid_S_9_HAP.html
http://www.phototrans.eu/14,542725,0,Solaris_Urbino_18_Hybrid_BM_791_QV.html
http://www.phototrans.eu/14,542798,0,Solaris_Urbino_18_Hybrid_BM_791_QV.html
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Andreas91 skrivet 03 april 2012, 20:36:29 PM
 :o
Den fronten var banne mig det fulaste jag har sett och jo - då bedömer jag det som att jag har fått se både ett o annat när det gäller bussars olika fronter! ^^ Jag känner igen den där fronten från ett fordon jag kör på dataspel hemma och då sitter den fronten på... en spårvagn! Jag gissar på att om de kommande VDL-boggierna till Arriva  var hemska (som jag dock gillar), så misstänker jag att BM lär få stora skälvan när han får se den här! :p Jag är väldigt nyfiken på den skärm (?) som sticker ut rakt fram från taket och vad den egentligen har för funktion. Mycket tacksam för svar! :)
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Erling.L skrivet 03 april 2012, 20:41:23 PM
Rymdskepp fick precis en ny innebörd
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 april 2012, 21:06:24 PM
Näää dra mig på en kälke.  Usch låter oss slippa eländet
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2012, 21:22:31 PM
Frontens design var det inget direkt anmärkningsvärt med. Den är då snyggare än de motsvarande spårvagnskopiorna från Volvo och VanHool. Då är det värre med alla dessa pekskärmar på förarplatsen.
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: homer skrivet 03 april 2012, 21:29:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 april 2012, 21:22:31 PM
Då är det värre med alla dessa pekskärmar på förarplatsen.

instrumentpanelen och ratten  ser ut som ett arkadspel från slutet på 80 talet
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Camilla skrivet 03 april 2012, 21:41:28 PM
Det var den fulaste buss jag har set
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2012, 21:50:42 PM
Citat från: Camilla skrivet 03 april 2012, 21:41:28 PM
Det var den fulaste buss jag har set

Är VanHool ExquiCity rejält mycket snyggare?
http://www.vanhool.be/eng/public%20transport/hybrid%20diesel-electric/exquicity18dieselelecEN.html
http://www.busstidningen.se/2011/10/20/premiar-for-van-hools-nya-turistbussar-och-superbussen-exquicity/

Eller Volvos motsvarighet?
http://www.busstidningen.se/2011/12/02/volvo-presenterar-framtidsbuss-2/
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 april 2012, 23:46:57 PM
Solaris har ju alltid haft den klassiska designen med snedrutan elle vad man ska kalla det i fronten. Varför ändra på en snygg design?
Nån där i Polen måste ha fått gjärnsläpp...
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: ResVille skrivet 04 april 2012, 00:08:04 AM
Inte var den vacker inte.  :( :( :(
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2012, 05:39:58 AM
Citat från: ResVille skrivet 04 april 2012, 00:08:04 AM
Inte var den vacker inte.  :( :( :(

Vilken av de tre?
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: yngrot skrivet 06 april 2012, 22:53:49 PM
Volvo är snyggast av dessa 3 . Men vilken hemsk förarmiljö i Solaris fy 17 hoppas detta inte blir vanligt.
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 april 2012, 23:21:40 PM
Citat från: Camilla skrivet 03 april 2012, 21:41:28 PM
Det var den fulaste buss jag har set

Det känns som att man vill försöka göra nån sorts självuppfyllande profetia 'Man trodde att bussar
skulle se ut så här för 50 år sen, då måste vi ju se till att det blir så' eller nåt - det klassiska talesättet
'If it ain't broken, don't try to fix it' klasar ju väl in här med. Detsamma gäller ju de konceptbilar som man
visar skisser på nu (t.ex. spårtaxis och bilar med alternativa bränslen) som beräknas komma om 10-20
år från nu, alla de ser ju sjukt fula ut! Det är som man inte litar på att folk gillar att det ser ut ungefär
som det alltid gjort. Kan inte nån slå in nåt hårt i skallen på utvecklarna och säga på skarpen till dem,
NEJ - vi vill inte ha fula designer bara för att ni ska ha nåt att göra!!!
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 06 april 2012, 23:48:23 PM
Alla busstillverkare (för tråden handlar om fler än bara Solaris) verkar ha enats om att dessa hybrider till "spårvagnsbyggen" på gummihjul ska se ut på ett visst sätt, och därmed skilja sig från vanliga traditionella bussar. Tyvärr verkar många skribenter detta forum inte vilja förstå att dessa specialbussar är en egen "klass" för sig. Dvs att de tillhör en ny "klass" mellan stadsbussar och spårvagnar. Att bara gnälla på Solaris när b.a Volvo och VanHool har gjort egna hybrider i samma design tycker jag är lite väl ensidigt.

Vad gäller den yttre designen struntar jag som arbetar i branschen fullständigt i den. Att den saknar en massa onödig elektronik, är enkel att serva, reparera samt smidig byta yttre glödlampor i är betydligt mycket viktigare för mig. En av de värsta sakerna "utvecklarna" redan har gjort var när H4-lamporna ersattes med de smått värdelösa H7-lamporna i början av 2000-talet. Att ingen sa ifrån på skarpen då...
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 april 2012, 09:14:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 06 april 2012, 23:48:23 PM
Alla busstillverkare (för tråden handlar om fler än bara Solaris) verkar ha enats om att dessa hybrider till "spårvagnsbyggen" på gummihjul ska se ut på ett visst sätt, och därmed skilja sig från vanliga traditionella bussar. Tyvärr verkar många skribenter detta forum inte vilja förstå att dessa specialbussar är en egen "klass" för sig. Dvs att de tillhör en ny "klass" mellan stadsbussar och spårvagnar. Att bara gnälla på Solaris när b.a Volvo och VanHool har gjort egna hybrider i samma design tycker jag är lite väl ensidigt.


men vad är det där för underligt argument? bara för att man tillverkar en ny
produktgrupp behöver det väl inte se för j-A fult ut för det??? vill man locka folk
att åka kollektivt så hjälper ju inte ett strykfult yttre på vagnarna. direkt!
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 07 april 2012, 11:28:28 AM
Citat från: virtual1 skrivet 07 april 2012, 09:14:02 AM
men vad är det där för underligt argument? bara för att man tillverkar en ny
produktgrupp behöver det väl inte se för j-A fult ut för det??? vill man locka folk
att åka kollektivt så hjälper ju inte ett strykfult yttre på vagnarna. direkt!

Så det är okej att tillverka nya spårvagnar (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A32/420/A32_421_Liljeholmen_T_060203.jpg) med precis denna moderna design. Men samma design får inte komma på bussar som ska köras på samma typ av trafik som spårvagnarna, fast med gummihjul?

Vi börjar därefter närma oss en rätt intressant frågeställning! :) Hur många kollektivtrafikresenärer bryr sig om hur fordonet är designat? Hur mycket påverkar fordonets design resandet för den genomsnittlige pendlaren? Kliver folk ens ombord på ett tåg som ser ut så här (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Tag/Sverige/Motorvagnar/X031K/slides/X31K_4535_Angelholm_061019.html) i fronten? Jag vet själv inte svaren, så jag låter frågorna förbli öppna. Vad tror ni andra?
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Omnilasse skrivet 07 april 2012, 11:55:17 AM
Citat från: Ersa skrivet 07 april 2012, 11:28:28 AM
Så det är okej att tillverka nya spårvagnar (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Stockholm-Lidingo/Vagntyper/SL_A32/420/A32_421_Liljeholmen_T_060203.jpg) med precis denna moderna design. Men samma design får inte komma på bussar som ska köras på samma typ av trafik som spårvagnarna, fast med gummihjul?

Vi börjar därefter närma oss en rätt intressant frågeställning! :) Hur många kollektivtrafikresenärer bryr sig om hur fordonet är designat? Hur mycket påverkar fordonets design resandet för den genomsnittlige pendlaren? Kliver folk ens ombord på ett tåg som ser ut så här (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Tag/Sverige/Motorvagnar/X031K/slides/X31K_4535_Angelholm_061019.html) i fronten? Jag vet själv inte svaren, så jag låter frågorna förbli öppna. Vad tror ni andra?

Frågan handlar nog bara om marknadsföring egentligen. Det gäller ju även blåbusskonceptet. Ingen åker väl hellre med en buss för att den är blå istället för röd!

Så frågan kanske egentligen handlar om hur man på mest effektiva sättet får resenärer att upptäcka bussen och att en förbindelse finns? Och hur får man det att framstå som attraktivt? Mycket av tanken ligger väl i att spårvagnar tydligen attraherar på framförallt den manliga arbetande befolkningen.

Jag tror dock det handlar om att bussresor ofta upplevs som långsamma med många stopp och även rätt stor tidsåtgång vid hållplatsuppehållen, samt även att de fastnar i trafiken. Vill man marknadsföra att detta istället rör sig om bussar med få stopp, snabba hållplatsuppehåll och med egna körfält, så kan väl design vara ett sätt (det är ju få som inte noterar att det rör sig om något annat än en vanlig buss).

Sedan är väl dock frågan vilka andra sätt som detta kan göras på och som kanske också är billigare och eller enklare.
Samtidigt, om bussföretaget inte tar något extra betalt för designen, så kanske det är ett bliligt sätt att marknadsföra en ny stomlinje (BRT-lösning) på? Design är ju också i slutändan en fråga om smak - en del av dessa "moderna" skapelser tycker jag nog ändå sett rätt läckra ut.   
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: danneh skrivet 07 april 2012, 14:09:07 PM
Av alla jag hört (utöver här på Buss-snack vs) så är nästan alla mer intresserade av att åka "Volvos framtidbuss" än en vanlig ledbuss.
Med detta vill jag få sagt att bara för (nästan) hela Buss-snack tycker att dessa "framtidsbussar" är fula, innebär inte det att resten av världen tycker det. De flesta jag hört lockas helt klart mer av sätta sig på en "framtidsbuss" än en vanlig traditionell buss.
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: virtual1 skrivet 07 april 2012, 15:18:07 PM
Citat från: danneh skrivet 07 april 2012, 14:09:07 PM
Av alla jag hört (utöver här på Buss-snack vs) så är nästan alla mer intresserade av att åka "Volvos framtidbuss" än en vanlig ledbuss.
Med detta vill jag få sagt att bara för (nästan) hela Buss-snack tycker att dessa "framtidsbussar" är fula, innebär inte det att resten av världen tycker det. De flesta jag hört lockas helt klart mer av sätta sig på en "framtidsbuss" än en vanlig traditionell buss.

nej, men det innebär precis lika lite att resten av världen tycker de
är snygga heller! ett exempel som kanske är dåligt, men likväl är då killarna
i bilprogrammet top gear radar upp modeller som de och publiken får rata
som coola eller ocoola, nästan alltid vinner rena linjer och klassiska designer
över rymdskeppsliknande dito. säger inte allt, men en hel del tror jag att om
om folk hade gillat rymdskeppsdesign, ja då hade vi redan haft dessa monster
ute på vägarna, men det har vi inte! sen som erik försöker påstå att man med
detta försöker efterlikna nya spårvagnar så stämmer inte det hellet. enbart fåtalet
av nya vagnsmodeller ute i världen ser ut som rymdskepp , de flesta gör det inte!
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: danneh skrivet 07 april 2012, 15:23:10 PM
Sen menade jag inte heller att alla på jordklotet tyckte det heller.
Men sen är det en rätt klassisk tendens på det här forumet, att om majoriteten här tycker en sak, så skall resten av världen tycka samma.
Men visst, det nog en kombination, jag kanske överskattar hur populära dessa bussar är, och en del här underskattar det..

Men personligen tror jag inte designen beror på att efterlikna en spårvagn, utan mer för att sticka ut från resten av bussarna. Dvs för att marknadsföra linjen/linjerna lite extra.
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: New_options skrivet 10 april 2012, 09:41:02 AM
Jag tycker nog att av de tre som nämnts är VanHool den klart fulaste. Andraplatsen kniper Solaris i stark konkurrens. Inte för att Volvon är snygg, men den vinner på att åtminstone vara minst ful (och minst futuristisk)

Man kan fråga sig vad man gör om datorspelet i förarmiljön i solaris skulle paja under färd....
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: buskörare skrivet 11 april 2012, 07:56:39 AM
Citat från: Ersa skrivet 06 april 2012, 23:48:23 PM
Alla busstillverkare (för tråden handlar om fler än bara Solaris) verkar ha enats om att dessa hybrider till "spårvagnsbyggen" på gummihjul ska se ut på ett visst sätt, och därmed skilja sig från vanliga traditionella bussar. Tyvärr verkar många skribenter detta forum inte vilja förstå att dessa specialbussar är en egen "klass" för sig. Dvs att de tillhör en ny "klass" mellan stadsbussar och spårvagnar. Att bara gnälla på Solaris när b.a Volvo och VanHool har gjort egna hybrider i samma design tycker jag är lite väl ensidigt.

Vad gäller den yttre designen struntar jag som arbetar i branschen fullständigt i den. Att den saknar en massa onödig elektronik, är enkel att serva, reparera samt smidig byta yttre glödlampor i är betydligt mycket viktigare för mig. En av de värsta sakerna "utvecklarna" redan har gjort var när H4-lamporna ersattes med de smått värdelösa H7-lamporna i början av 2000-talet. Att ingen sa ifrån på skarpen då...

Fortsatt hyllning av Solaris ser jag  ;) Tråden börjar med Solaris, den handlar således om Solaris i första hand. Alla läser inte igenom alla inlägg innan man skriver och då blir det såklart att man svarar på TS ämne? Fullt normalt och inte alls konstigt. Hade TS lagt ut bilder på Volvo hade svaren i majoritet gällt den, så var inte ledsen för att just Solarisen får ta "smällen" i detta fall.
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 11 april 2012, 08:56:05 AM
Citat från: buskörare skrivet 11 april 2012, 07:56:39 AM
Fortsatt hyllning av Solaris ser jag  ;) Tråden börjar med Solaris, den handlar således om Solaris i första hand. Alla läser inte igenom alla inlägg innan man skriver och då blir det såklart att man svarar på TS ämne? Fullt normalt och inte alls konstigt. Hade TS lagt ut bilder på Volvo hade svaren i majoritet gällt den, så var inte ledsen för att just Solarisen får ta "smällen" i detta fall.

Nja, inte helt. Huvudsakligen reagerade jag på att så många i detta forum verkade leva i någon slags tro att Solaris var den enda tillverkare som någonsin tagit fram en buss med denna slags design. VanHoolen och Volvon har ju varit uppe på bild förr här, dock helt utan debatt. Därefter tyckte jag att det var rätt märkligt att hela kategorin BRT-bussar verkade vara helt okänd för många skribenter. Detta är ju ändå ett bussforum, där deltagarna annars brukar ha en vid helhetssyn på branschen.

Av dessa tre skulle jag personligen på alla vis välja VanHoolen i första hand, före allt som MAN och Solaris byggt. Förarplatsens instrument i Solarisen är ju bedrövligt överdrivet rent tekniskt, och inget jag vill arbeta med. Volvon vete sjutton. Då väntar jag nog hellre på en BRT-buss från Scania.
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Otto skrivet 11 april 2012, 19:19:52 PM
Inlägget kalas "Framtidens buss i Malmö".En mycket bra rubrik.
Därför måste man ju starta i rätt ände. Om Malmö stad vill ha ny trafik med nya bussar måste ju infrastrukturen anpassas för det.
Jag ser inget fel med ny design på nya bussar,men den måste ju vara funktionabel. Politiker pratar gärna om hur bra trafiken skulle kunna bli(och skulle kunna bli det också)

För att locka fler resenärer till en ny trafik krävs ju lite nytänkande, men i grunden är ju resenären bara intresserad av en sak. Komma fram så fort och enkelt som möjligt.
Vad spelar det då för roll om de nya "sciensfiktion-bussarna" måste trängas på gator där infrastrukturen är gjord för häst o vagn.

Det närmaste som liknar gummihjulsspårvagn är väl (om jag inte tar fel) de dubbelleder som körs i Brasilien. De har ett eget nät med hållplatser och kan inte stanna någon annan stans
eftersom golv och dörrar är ca en meter över gatan.(Någon här har säkert en bra bild på det)

Tyvärr hänger inte design och funktion alltid ihop heller. Se bara på hur olika förarplatser är konstruerade.T ex backspegelns placering.
Höger backspegel måste givetvis vara så högt placerad så att den inte slår i huvudet på folk vid hållplatsen.
Men vänster spegel vill jag ha så lågt som möjligt för att inte den ska skymma trafik och gående. Tyvärr så på många bussar sitter den i ögonhöjd,gärna intill stolpen mellan fram och sidoruta.
Där bakom döljs ett halvt åkeri!!  Bussfotografer som gillar design tycker nog inte det är snyggt,men kan man se över spegeln så minskar olycksrisken.

Ska föraren sälja biljetter och kolla färdbevis? Då måste ju förarplatsen vara anpassad för det från början,men det är nog en förgången tid. Ska det vara effektiv kollektivtrafik så
ska det vara möjligt att gå på och av i vilken dörr som helst.Det är inte meningen att 50-60 pers ska vänta på att en person ska hitta sitt busskort.

Det är ju huvudmannen som bestämmer vilken trafik de vill ha. Då måste de ju se till att det finns förutsättningar att ta sig fram med de nya fordonen som kommer.
Inte bara de som kommer i år eller nästa år. Även de nya fordon som kan tänkas komma om 10 år. Därför är det ju viktigt att inte helt såga nya idèer.

MVH Otto.

 
Titel: SV: Framtidens buss i Malmö.
Skrivet av: Ersa skrivet 11 april 2012, 20:46:00 PM
Tack för ett helhetsskrivet inlägg, Otto.

Tanken med dessa bussar är ju oftast att göra BRT-busstrafiken mer lik spårvagnstrafiken. Dvs helt separata körfält, ingen kundhantering från förarplatsen, och instigning i alla dörrar. Snabbt och effektivt ska det vara, med lika korta hållplatsstopp som i spårvagnstrafiken.
Att köra normalgolvade BRT-bussar med rejäla hållplatser som är så höga att det ändå blir lågentré (som i tunnelbanan) vore en god idé. Förarplatsen kan då byggas hög nog att föraren får bra sikt över trafiken, samt i speglarna. Och då kommer även passagerarna så högt upp att krocksäkerheten höjs vid påkörning med personbil från sidan av bussen. Men detta kräver dock att huvudmannen lägger ner pengar på att bygga bra hållplatser, samt att linjen blir svårt att ersätta med ersättningsbussar som har låggolv/lågentré. Här i Sverige bygger vi ju gärna inte alls om hållplatserna, utan det är bara bussarna som ska se till att vara låga nog att matcha den gamla låga nivån på hållplatsernas kantsten.