X-trafik vill utveckla trafiken Gävle-Sandviken samt Hofors-Falun..
Läs artikeln nedan.. Förslaget låter bra tycker jag, kanske en ny "linje" 101 el liknande igen..
Hoppas bara det görs en bra motorvägs hpl vid Valbo Köp C när den nya delen är klar den så kallade södra sidan av Riksväg 80...
Detta blir säkert i samband med en ny upphandling, satsar dom på ledbussar (så folk kan sitta) med AC samt säkerhetsbälte så kommer nog åkandet öka lavinartat....
Artikeln
http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=573524&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=573524&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif)
//Fredde
// ;D :D
Fast lika fort som tåget kan bussarna Gävle-Sandviken aldrig gå. Problemet är väl att kapaciteten på järnvägen tidvis är hårt ansträngd.
Bussarna tar ca 30 min tåget ca 16 min dock har ju tåget ett problem det stannar bara på 1 ställe i vardera ort i sandviken är det en bra bit fr citykärnan (dock nära många busslinjer) & i Gävle tar det ca 5-7 min att gå fr tåg till stadsbussarna förutom Linje 15 mot högskolan - Sydöstra sätra (ej centrum) samt linje 1 mot Bomhus samt Valbo, dessa har hpl närmare..
För dirkekt pendling till skola samt jobb vill man helst komma så nära som möjligt utan byten (riskera missa vid försening) eller behöva gå längre sträckor.. Ska man till city eller till sandvik så är nog bussen det bästa ändå.. tåget är ett bra komplement helt klart.. men som sagt ofta kräver det byten samt en uppryckning vad gäller hålla tiden..
Ska det vara pendlingsvänligt kör på samma tider typ kl xx.30 hela dagarna.. nu är det dåligt med sådant..
Det var ju snack för något år sedan om olika tågslingor i Bergslagen samt Mälardalen bla...
Har för mig det fanns ett förslag bla Stockholm-Avesta-Borlänge-Falun-Sandviken-Gävle-Uppsala-Stockholm Ett tåg avgår tex kl xx.05 i riktning mot Uppsala samt ett avgår xx.10 i riktning Avesta detta skulle ge alla orter 1 timmes trafik hela trafikdygnet..
Vad hände med dessa förslag det var en hel drös med bla Norrköping i söder Örebro i Väster???
//Fredde
Citat från: Fredde skrivet 11 oktober 2007, 15:15:28 PM
Det var ju snack för något år sedan om olika tågslingor i Bergslagen samt Mälardalen bla...
Har för mig det fanns ett förslag bla Stockholm-Avesta-Borlänge-Falun-Sandviken-Gävle-Uppsala-Stockholm Ett tåg avgår tex kl xx.05 i riktning mot Uppsala samt ett avgår xx.10 i riktning Avesta detta skulle ge alla orter 1 timmes trafik hela trafikdygnet..
Vad hände med dessa förslag det var en hel drös med bla Norrköping i söder Örebro i Väster???
//Fredde
"Nian" i Bergslagen. De förslag som fanns förutsatte att man först byggde ut spårkapaciteten både här och där. Som bekant har det inte hänt så mycket på den fronten och förslagen har alltså runnit ut i sanden. Sen Upptåget förlängdes har det blivit ännu svårare. Nian är nog helt död... tyvärr.
Märk väl: matarbussen mellan Hofors och Robertsholm, som anslöt till tågen, är enligt landstinget en helt lokal förbindelse, endast till för lokala resor mellan metropolerna Hofors och Robertsholm och utan någon som helst regional betydelse och är därför ingen landstingsangelägenhet. Därför läggs den bussen ned. Och eftersom Hoforsborna inte längre kommer till tåget måste landstinget sätta in parallell busstrafik...
Nä du, trafiklandstingsråd Alf Norberg, er logik haltar betänkligt.
Den här bussoffensiven är för övrigt ett symptom på att det ibland råder närmast vattentäta skott mellan kommun och landsting när det gäller kollektivtrafiken i Gävleborgs län. Man konstaterar, helt riktigt, att bytena mellan lokal och regional busstrafik inte fungerar. Men i stället för att dra den rätta slutsatsen, att förbättra bytesmöjligheterna, så funderar man på att sätta in parallella regionalbusslinjer. Hållplatser och lokal busstrafik är nämligen en kommunal angelägenhet och det är tydligen lättare för landstinget att inrätta egen, parallell, busstrafik i stället för att ta ett snack med kommunen om hur man skulle kunna förbättra befintlig trafik.
Halva problemet vore löst om Gävle kommun planerade för omstigningsmöjligheter mellan tåg, regionalbuss och lokalbuss och om landstinget kastade sin stelbenta linjesträckningspolicy i papperskorgen och lät 41:an och 1:an trafikera Sandvikens centrum. Som det är nu saknas helt ordnade omstigningsmöjligheter i Gävle (och enligt den översiktsplan för Gävle stad som är f.n. ute på samråd och avses gälla till 2025(*) kommer dagens struktur, utan omstigningsmöjligheter mellan trafikslagen, att permanentas) medan 1:an och 41:an nogsamt undviker centrala Sandviken p.g.a. landstingets policy om att regionala linjer ska gå direkt från resecentrum till resecentrum utan hänsyn till målpunkter.
Anders
(*) Enligt plan- och bygglagens intentioner ska en ny översiktsplan göras varje mandatperiod, inte vartannat årtionde...
Vi är visserligen ute i ämnets tassemarker nu men hur går det med spårbilssystemet mellan Robertsholm och Hofors centrum? Detta projekt drivs av SkyCab, som inte skall förväxlas med Vectus som kör provbanan för spårbilar i Uppsala.
Ännu mer trafik till Lugnet.....