Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bese001 skrivet 01 april 2012, 13:54:08 PM

Titel: SWEBUS 6220
Skrivet av: Bese001 skrivet 01 april 2012, 13:54:08 PM
Hej!  Visst körs väl denna buss, XCU 706, i UL-trafik fram till juni då de nya bussarna kommer? Enligt bilregistret är den avställd 2011-10-27 men besiktigad och godkänd 2012-01-24? Känns inte bra om man kär med en avställd buss?
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Jan skrivet 01 april 2012, 14:08:17 PM
Citat från: Bese001 skrivet 01 april 2012, 13:54:08 PM
Hej!  Visst körs väl denna buss, XCU 706, i UL-trafik fram till juni då de nya bussarna kommer? Enligt bilregistret är den avställd 2011-10-27 men besiktigad och godkänd 2012-01-24? Känns inte bra om man kär med en avställd buss?
Att man kör med avställda fordon sker ofta i Sverige, alla typer av fordon gäller detta. Vissa är medvetna om detta andra inte. Hur det ligger till med 6220 vet jag inte.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 april 2012, 14:24:42 PM
Ju större företag desto oftare missas detta.

Tyvärr för föraren som ofta kan få problem, riktigt illa går det om man råkar ut för en olycka och det visar sig att fordonet då saknar trafikförsäkring.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Mikey skrivet 01 april 2012, 14:30:09 PM
(http://i1182.photobucket.com/albums/x447/Mikeys-bilder/DSC_20552-PS.jpg)

Förra veckan fångade jag den ute...
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 april 2012, 17:01:28 PM
I morgon är bussen påställd ska du se...
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: KG skrivet 02 april 2012, 15:57:27 PM
Fortfarande avställd enligt bilregistret.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2012, 16:14:37 PM
Citat från: KG skrivet 02 april 2012, 15:57:27 PM
Fortfarande avställd enligt bilregistret.

Det kan ta  ett par dagar från det bussen de facto är påställd till dess att det syns på den publika delen av fordonsregistret.

Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: D_skalis skrivet 02 april 2012, 22:10:37 PM
Citat från: KG skrivet 02 april 2012, 15:57:27 PM
Fortfarande avställd enligt bilregistret.
Nu i trafik
Registreringsnummer:XCU706
Fabrikat:NEOPLAN PG5
Färg:Flerfärgad
Fordonsslag:BUSS
Fordonsår:2005
Brukare
Namn:SWEBUS EXPRESS AB
Adress:ARMÉGATAN 38
Postnr:171 71
Förvärvsdatum:2005-06-10
Ort:SOLNA
Fordonsstatus:I trafik (2012-04-02)
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: KG skrivet 02 april 2012, 22:33:08 PM
Ska bli intressant om förarna får en ursäkt av den ansvarige. Det har dock aldrig hänt förr och lär inte hända nu heller.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2012, 22:56:04 PM
Citat från: KG skrivet 02 april 2012, 22:33:08 PM
Ska bli intressant om förarna får en ursäkt av den ansvarige. Det har dock aldrig hänt förr och lär inte hända nu heller.

Det kan ju faktiskt ha varit Transportstyrelsen som missat också. Det vill säga att de  har missat att skriva in att bussen är påställd. Efter påpekande har de gjort det i dag och då blir det förstås dagens datum.

Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2012, 23:13:47 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2012, 22:56:04 PM
Det kan ju faktiskt ha varit Transportstyrelsen som missat också. Det vill säga att de  har missat att skriva in att bussen är påställd. Efter påpekande har de gjort det i dag och då blir det förstås dagens datum.

Företagen jobbar själva direkt i Transportstyrelsens system så det är någon som glömt att ställa på bussen, inte ovanligt alls.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: KG skrivet 03 april 2012, 13:49:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2012, 22:56:04 PM
Det kan ju faktiskt ha varit Transportstyrelsen som missat också. Det vill säga att de  har missat att skriva in att bussen är påställd. Efter påpekande har de gjort det i dag och då blir det förstås dagens datum.

Som Håkan skriver så jobbar man direkt mot Transportstyrelsen datasystem så jag har svårt att tro att det beror på någon miss från deras sida.
Det kan ju vara så att det blev en liten fnurra på tråden när man tryckte på knappen för påställning. Men då får man ju faktiskt dubbelkolla att kommandot gick fram.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 april 2012, 13:52:32 PM
Man får en bekräftelse och sen kommer skatteavin, om den inte kommer så reagerar man på det.

Problemet är att man är så stora och centraliserade att det inte är någon lokalt som har en aning om vad som sker.

Det bästa sättet att få något gjort är faktiskt att skriva en blänkare i forumet :-)
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 03 april 2012, 14:07:09 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 03 april 2012, 13:52:32 PM
Man får en bekräftelse och sen kommer skatteavin, om den inte kommer så reagerar man på det.

Problemet är att man är så stora och centraliserade att det inte är någon lokalt som har en aning om vad som sker.

Det bästa sättet att få något gjort är faktiskt att skriva en blänkare i forumet :-)
Funkar det lika bra med ägarbyten  ;)
RMK094 ägs av Lund trots att den rent fysiskt finns i Trollhättan sen förra våren...
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Bese001 skrivet 03 april 2012, 19:13:03 PM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 03 april 2012, 14:07:09 PM
Funkar det lika bra med ägarbyten  ;)
RMK094 ägs av Lund trots att den rent fysiskt finns i Trollhättan sen förra våren...

I detta ämne kan jag lägga till 5603, TAE 817. Kom till Uppland 2011-02 ,enligt mina noteringar, står fortfarande registrerad på Nobina Katrineholm, dit den kom 2010-08 från Swebus.

Vi kanske ska starta en tråd om de c:a 250 f.d Swebus/Nobinor som står reggade på Busmarket och där en stor del är exporterade?
De är ju dock avställda.  Eller de c:a 90 hos Hölö  ;) Apropå uppdateringar hos Transportstyrelsen alltså ;)
Känns för övrigt bra om mitt grävande i bilregistret gör någon nytta förutom att tillfredsställa en kalenderbitare. Antar väl även att det kan förekomma böter om man kör med en avställd buss?
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 april 2012, 19:24:53 PM
1200 i penningböter för att köra ett avställt fordon.

Värre kan det bli om man blir inblandad i en trafikolycka med personskada, men då är det fordonsägaren som blir ruinerad då försäkringsbolaget aldrig kommer att betala en spänn

Det finns ju vagnparksägare där man med fog kan misstänka att man sätter detta i system, det är stora pengar det gäller om man slipper skatt o försäkring.

Det finns ju gränser för hur bristfällig fordonshantering man kan ha och i vissa län (B.la Västra Götaland) har Polisen väldigt noga koll på fuskande bussföretag, sätter man detta i system så hämmar det klar konkurrensen på precis samma sätt som om man inte betalar avtalsenliga löner eller andra skatter.

Just Nobina och dess företrädare Swebus har ju visat sig ha väldigt svårt att hålla ordning på sina fordon och varje gång det påtalas här så är fordonet påställt dagen efter, knappast en tillfällighet.
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: KG skrivet 03 april 2012, 20:03:27 PM
Citat från: Bese001 skrivet 03 april 2012, 19:13:03 PMAntar väl även att det kan förekomma böter om man kör med en avställd buss?

Ja det ger något i stil med 1200kr i böter. Men jag tror även företaget får böta 1200kr. Men det är ju en fjärt i rymden för Nobina. Det är värre för föraren...
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Carl Eric skrivet 03 april 2012, 20:58:32 PM
Det är alltså föraren som är ytterst ansvarig och således borde föraren kolla upp mot bilregistret inför varje tur om bussen är påställd eller inte?
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: KG skrivet 03 april 2012, 21:13:19 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 03 april 2012, 20:58:32 PM
Det är alltså föraren som är ytterst ansvarig och således borde föraren kolla upp mot bilregistret inför varje tur om bussen är påställd eller inte?

Japp! Föraren är skyldig att kontrollera en helsikes massa saker. Föraren ska göra säkerhetskontroll vilket är självklart i lastbilsbranschen, men i bussbranschen får man varken betalt för det eller ens möjlighet att göra det (avlösning på linjen).
Titel: SV: SWEBUS 6220
Skrivet av: Ersa skrivet 03 april 2012, 21:17:52 PM
Citat från: KG skrivet 03 april 2012, 21:13:19 PM
Japp! Föraren är skyldig att kontrollera en helsikes massa saker. Föraren ska göra säkerhetskontroll vilket är självklart i lastbilsbranschen, men i bussbranschen får man varken betalt för det eller ens möjlighet att göra det (avlösning på linjen).

I bussbranschen får föraren ofta ta över bussar fulla med resenärer längs linjen. Eller snabbt ta över en tom buss av en inkommande förare på depån för att därefter omedelbart bege sig ut till starthållplatsen för att inte avgången ska bli försenad.