Hej! Någon som vet när den nya bussdepån i Uppsala ska invigas imorgon?
//Jacob
Nya bussdepån i Uppsala?
Ja, den i fyrislund.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 30 mars 2012, 09:30:37 AM
Ja, den i fyrislund.
//Jacob
Vet jag inget om, för vem?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 mars 2012, 09:31:26 AM
Vet jag inget om, för vem?
UL äger den och tvingar utföraren av regiontrafiken att hyra, vilket blir Nobina.
Här kommer lite ritningar från projektet, intressant lösning av bussgodset vid anläggningen syns bra på bild 03
http://www.karavanlandskap.se/projekt/bussdepa-fyrislund.html (http://www.karavanlandskap.se/projekt/bussdepa-fyrislund.html)
Citat från: KG skrivet 30 mars 2012, 10:16:48 AM
UL äger den och tvingar utföraren av regiontrafiken att hyra, vilket blir Nobina.
Tvingar och tvingar... Hyran av den nya stora depån ingick i upphandlingen och är ju samma procedurer som sker på de flesta håll i landet (senast i Örebro) samt som det alltid varit i hela SL-trafiken. Depån är för övrigt byggd med "SL-ritningar" vilket gjorde att UL slapp betala dyrt för att utveckla helt egna specifikationer. På Nobina lär man knappast klaga då dagens gamla lokstallar som man hållit till i sedan man hette SJ-Buss inte är helt optimala för dagens verksamhet. Frågan är vad Jernhusen nu ska göra med gamla depån.
Den nya depån skulle faktiskt ha varit invigd för lite mindre än ett år sedan, men hela bygget blev rejält försenat. Fast då även hela stora upphandlingen gick åt skogen och fick göras om, så gick ju de bägge förseningarna hand i hand.
Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2012, 11:19:41 AMFrågan är vad Jernhusen nu ska göra med gamla depån.
Riva skiten är väl en bra idé kanske...
Citat från: Leif D skrivet 30 mars 2012, 18:59:25 PM
Riva skiten är väl en bra idé kanske...
Går tyvärr inte då den är K-märkt.
Citat från: Leif D skrivet 30 mars 2012, 18:59:25 PM
Riva skiten är väl en bra idé kanske...
Finns ett stort åkeri på fastigheten bredvid som är extremt trångbodda. Bara en tanke...
Citat från: caa skrivet 30 mars 2012, 19:00:36 PM
Går tyvärr inte då den är K-märkt.
En kul (men smådyr) grej vore att åter bygga lokstall med vändskiva av den, men med 891 mm spårvidd. Sen låter man ett 891 mm-spår gå från området och på en egen bro över över Strandbodgatan, för att sedan ansluta till Roslagsbanan intill Uppsala "Resecentrum" på södra sidan Stationsgatan.
Då får man plats med flera smalspårsfordon i föreningen, och då får man ju gott om kapacitet. Så då är det bara att förlänga järnvägen från Faringe stn vidare till Hemåla (Knutby stn) via Rånäs till Rimbos lokstallar, där man även kan bygga vändskiva och garagera tåg! Till sist elektrifiera hela banan i farten.
Om man hade en gnutta kapital som sagt... ::)
..eller kände någon landstingpolitiker som gillar spår... ;D
Den var kanske inte snäll, men kanske en idé......
Jag är glad över att man inte tillåts riva den gamla depån. det hade varit synd då det är en gammal anrik byggnad och det som kan vara charmigt med området skulle försvinna.
Bussdepå kommer det inte vara efteråt. Och troligen kommer inte järnvägen vilja ta tillbaks detta. Så en teori från min sida är att byggnaden troligen renoveras och blir kontor. Förmodligen försvinner nog en del av charmen med byggnaden när det görs om till en sådan funktion.
"lite smådyrt" haha :-)
Grymt förslag annars! Men glöm inte växel i Knutby mot Norrtälje, Hallsta, Herräng ;)