Gratis kollektivtrafik i Tallinn.
http://hbl.fi/nyheter/2012-03-26/kollektivtrafiken-ska-bli-gratis-i-tallinn
Intressant med ett fullskaleexperiment.
Bensin är förresten några kronor billigare i Estland än i Sverige, men lönerna bara en tredjedel av de svenska, så man kan anta att esterna redan kör mindre bil än svenskarna.
Stryk gärna ordet "gratis" omedelbart, då detta ord inte bör förekomma i debatten. Det är aldrig gratis att bedriva och utveckla kollektivtrafik.
Tallinns invånare ska få åka avgiftsfritt på stadens kollektivtrafiklinjer från och med 2013. Biljettkontrollerna blir kvar. Turister och boende i kranskommuner måste fortfarande betala för sig. Alla måste registrera sin resa med det nya RFID-systemet som beställdes förra året.
Dvs är detta mer likt mitt eget förslag än piratpartisternas och ungdomsvänsterns förslag att alla ska åka avgiftsfritt i Stockholm oavsett var de är skrivna i för svensk kommun. Dvs oavsett var/om de betalar kommunskatten som finansierar den kollektivtrafik de vill åka avgiftsfritt på.
Mera om detta ämne här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=34267
Att åka avgiftsfritt, eller "gratis" som gemene man brukar kalla det, innebär också att man som resenär inte kan förvänta sig på att eventuellt framställda krav på tjänstens utförande behöver beaktas av den som levererar. Således kan turtätheten försämras, skicket på fordonen urarta, allmän otrivsel i form av bråk eller ostädade fordon förekomma, tidshållningen fallera, etc och eventuella klagomål kan från leverantörens sida besvaras med att "priset (på marginalen) är noll så vad förväntar du dig?". Vilka krav kan man ställa på en tjänst eller vara som för den enskilde har avgiften noll? Inga.
Och vilket incitament har de som utför tjänsten att göra ett bra jobb? Stackars anställda.
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2012, 22:14:02 PM
Stryk gärna ordet "gratis" omedelbart, då detta ord inte bör förekomma i debatten. Det är aldrig gratis att bedriva och utveckla kollektivtrafik.
Tallinns invånare ska få åka avgiftsfritt på stadens kollektivtrafiklinjer från och med 2013. Biljettkontrollerna blir kvar. Turister och boende i kranskommuner måste fortfarande betala för sig. Alla måste registrera sin resa med det nya RFID-systemet som beställdes förra året.
Dvs är detta mer likt mitt eget förslag än piratpartisternas och ungdomsvänsterns förslag att alla ska åka avgiftsfritt i Stockholm oavsett var de är skrivna i för svensk kommun. Dvs oavsett var/om de betalar kommunskatten som finansierar den kollektivtrafik de vill åka avgiftsfritt på.
Mera om detta ämne här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=34267
Innebär förslaget rent konkret att alla invånare i kommunen kommer att få ett busskort hemskickat?
Citat från: Anders Noren skrivet 27 mars 2012, 08:42:19 AM
Innebär förslaget rent konkret att alla invånare i kommunen kommer att få ett busskort hemskickat?
Jag vet inga detaljer, men det ska bli intressant att få veta lösningarna på sådana praktiska frågor med tiden.
Citat från: Ersa skrivet 26 mars 2012, 22:14:02 PM
Stryk gärna ordet "gratis" omedelbart, då detta ord inte bör förekomma i debatten. Det är aldrig gratis att bedriva och utveckla kollektivtrafik.
Rätt så.