(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/1b.jpg)
Lokalt bussnackarmöte i Hemmesta!
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/1a.jpg)
Volvo 8900 är en trevlig bekantskap trots lilla 7-liters motorn. Ännu trevligare är det med utsikten framåt nattetid, rejäla lampor!
Härlig destination! "utskog" låter onekligen som riktigt ute på landet... "skogen längst ifrån gårdscentrum" i detta fall Duvnäs :)
Citat från: Marc skrivet 25 mars 2012, 18:01:59 PM
Volvo 8900 är en trevlig bekantskap trots lilla 7-liters motorn. Ännu trevligare är det med utsikten framåt nattetid, rejäla lampor!
Marc, trevliga bilder (som vanligt)!
Vad är det för växellåda i Keolis 8900:or i SL-land?
/MrH
Vilket kom först, ändhållplatsen i Hemmesta eller sopstationen ? Är i vilket fall väldigt dåligt planerat, är ju inte särkillt trevligt att känna den aromen när man väntar på bussen, och lär knappast vara trevligt för bussförare att invänta avgångstid med denna arom heller. >:(
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2012, 22:38:19 PM
Vilket kom först, ändhållplatsen i Hemmesta eller sopstationen ? Är i vilket fall väldigt dåligt planerat, är ju inte särkillt trevligt att känna den aromen när man väntar på bussen, och lär knappast vara trevligt för bussförare att invänta avgångstid med denna arom heller. >:(
Vändslingan låg först på andra sidan vägen, intill bostadsområdet. Men sedan linje 474 invigdes och bussar vände var tionde minut vid Hemmesta vägskäl, tröttnade de boende på bullret och en del av infartsparkeringen fick bli vändplan istället.
Det är ju grovavfall som hanteras i Hemmesta, och inte hushållssopor, så lukten är inte särskilt påtaglig.
Citat från: Andy skrivet 26 mars 2012, 16:16:41 PM
Det är ju grovavfall som hanteras i Hemmesta, och inte hushållssopor, så lukten är inte särskilt påtaglig.
det är inte återvinningsanläggningen som luktar utan reningsverket som kan lukta mer än de borde
Alltid skönt med bra belysning när det är mörkt, nåt som man ibland glömmer bort att konstruera på vissa modeller bara för att det skall se snyggt ut.
7-liters motor verkar ha ganska bra power vad jag märkte när jag åkte med Danielssons Virde förra veckan.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 mars 2012, 18:24:12 PM
7-liters motor verkar ha ganska bra power vad jag märkte när jag åkte med Danielssons Vidre förra veckan.
Vägen mellan Uppsala och Knutby är ju i stort sett helt platt, och bussarna är korta. I sådana lägen passar den snåla 7-litersmotorn mycket bra. Det finns i stort sett bara en uppförsbacke mellan Uppsala och Länna, och den kan man planera in i tempot genom att dra upp till högsta tillåtna hastighet innan backen börjar, och sedan släppa mera på gasen i själva backen. Då blir det även ett rätt bra resultat i "gröna resan" som sedan två år mäter bränsleförbrukningen i Nobinavagnarna i området.
Som jämförelse rullar det sedan nio år tillbaka en B7R som skolbuss i grannbyn Rimbo, och tack vare det platta landskapet i dessa krokar är det inte ofta man stör sig på att 7-litersmotorn har lite mindre kraft än en "vanlig" 10-12 litersmotor.
Några synpunkter med anledning av bilden på Keolis 5707:
När det gäller linje 409 borde den vara skyltad Skuru eftersom den trafikerar nästan hela Skuru och Duvnäs utskog bara är ett bostadsområde längs vägen. På motsvarande sätt borde 410 skyltas Duvnäs, så som föregångaren BSBV-linje 2 skyltades.
En annan sak som framgår tydligt på denna bild är det svårlästa typsnittet framförallt på linjenumret. Detta gäller Keolis alla nya vagnar. De relativt nya Omnilinkarna som tillhör Nobina i Tyresö har mycket bättre läsbarhet. Det skulle vara intressant att se en bild på enTyresöbuss bredvid en Nackabuss med samma skyltning t.ex. 403 Hästhagen.
Kaj
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5704_Kyrkviken_20111103.jpg)
Tack för dessa bilder! Kul att du fick bild på en 8900-vagn på 400-linje. Dessa vagnar är ju vanligast på linje 71.
Citat från: Kaj skrivet 26 mars 2012, 23:24:47 PM
Några synpunkter med anledning av bilden på Keolis 5707:
När det gäller linje 409 borde den vara skyltad Skuru eftersom den trafikerar nästan hela Skuru och Duvnäs utskog bara är ett bostadsområde längs vägen. På motsvarande sätt borde 410 skyltas Duvnäs, så som föregångaren BSBV-linje 2 skyltades.
En annan sak som framgår tydligt på denna bild är det svårlästa typsnittet framförallt på linjenumret. Detta gäller Keolis alla nya vagnar. De relativt nya Omnilinkarna som tillhör Nobina i Tyresö har mycket bättre läsbarhet. Det skulle vara intressant att se en bild på enTyresöbuss bredvid en Nackabuss med samma skyltning t.ex. 403 Hästhagen.
Kaj
Jag håller inte alls. Tycker att Keolis typsnitt är mycket snyggare än Nobinas. Framförallt så är siffrorna väldigt mycket fylligare!
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 mars 2012, 07:58:29 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5704_Kyrkviken_20111103.jpg)
Tack för dessa bilder! Kul att du fick bild på en 8900-vagn på 400-linje. Dessa vagnar är ju vanligast på linje 71.
Fototips för er som vill se 8900-vagnar på 400-linjer: i princip varje dag (mitt på dagen) går de på 467 på ett av Björknäs omlopp!
Citat från: Kaj skrivet 26 mars 2012, 23:24:47 PM
En annan sak som framgår tydligt på denna bild är det svårlästa typsnittet framförallt på linjenumret. Detta gäller Keolis alla nya vagnar. De relativt nya Omnilinkarna som tillhör Nobina i Tyresö har mycket bättre läsbarhet. Det skulle vara intressant att se en bild på enTyresöbuss bredvid en Nackabuss med samma skyltning t.ex. 403 Hästhagen.
Citat från: Carl Eric skrivet 27 mars 2012, 08:40:32 AM
Jag håller inte alls. Tycker att Keolis typsnitt är mycket snyggare än Nobinas. Framförallt så är siffrorna väldigt mycket fylligare!
Läsbarhet och "snygghet" kan ju iofs vara två olika saker. Praktiskhet/duglighet går inte alltid hand i hand med design/symmetri.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 mars 2012, 07:58:29 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5704_Kyrkviken_20111103.jpg)
Tack för dessa bilder! Kul att du fick bild på en 8900-vagn på 400-linje. Dessa vagnar är ju vanligast på linje 71.
Hehe, det var nog inte bara en tillfällighet att vagnen ifråga gick på en Nackalinje om man säger så... ;D
/MrH
Citat från: Kaj skrivet 26 mars 2012, 23:24:47 PM
När det gäller linje 409 borde den vara skyltad Skuru eftersom den trafikerar nästan hela Skuru och Duvnäs utskog bara är ett bostadsområde längs vägen.
Nja, man kan ju hävda att "Duvnäs utskog" är allt mellan Utskogsvägen och Prinsvägen och det är främst dessa till dessa hållplatser som folk vill åka till från Ektorp. "Skuru" är inte bra eftersom det troligen associeras av många till Skuru skola och Skurustugan som ligger längs Värmdövägen, trots att det egentliga Skuru sträcker sig längre norrut än så. Jag skulle säga upp till Kungsborgsvägen ungefär.
Redan vid Bråvallaplan skyltar bussen sedan om till "Slussen".
Jag har verkligen missat något: kan man styra den bakre axeln på 57xx bussarna? :o
Citat från: Bussmupp skrivet 27 mars 2012, 21:07:37 PM
Jag har verkligen missat något: kan man styra den bakre axeln på 57xx bussarna? :o
Medstyrande tredjeaxel har varit standardutrustning på de flesta boogibussar som tillverkats de senaste 10 åren.
Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2012, 21:27:50 PM
Medstyrande tredjeaxel har varit standardutrustning på de flesta boogibussar som tillverkats de senaste 10 åren.
På de flesta? Ok, det kan förklara varför jag aldrig lagt märke till det förut.
Trevligt. 8900 verkar vara ett lyft mot tidigare. Går väldigt tyst och fint även över spårvagnsspår och kullersten. Hoppas att det förblir så även efter några år. Någon som sitter på interiörbilder från 5707 eller någon av syskonen?