(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2204_UON659_Kallhall_120323.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2204_UON659_Kallhall_120323b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2205_UON719_Jakobsberg_120323.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2205_UON719_Jakobsberg_120323b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_2206_UON389_Jakobsberg_120323.jpg)
På garaget fick jag höra att de flyttas till Norrtälje med början nästa vecka och nej jag vet inte vad som ersätter..
Tack för detta trevliga bildsvep, Micke!
Undrar även vilka vagnar 2204-06 kommer att ersätta i Norrtälje. Kanske blir det några Vegorna (f.d. Keolis/Busslink).
Tack själv.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 mars 2012, 15:48:05 PM
Undrar även vilka vagnar 2204-06 kommer att ersätta i Norrtälje. Kanske blir det några Vegorna (f.d. Keolis/Busslink).
Förhoppningsvis inte. En dieseldriven Vega går alltid tystare och billigare än en RME-driven B9S, samt tar lika många sittande. De fem Vegorna och de övriga 2001:orna från Uppsala blir säkert kvar alla sina fyra återstående år. Dvs tills de fyllt 16 år. Detta då de är nästan lika driftsäkra som yngre bussar, trots deras ålder och miltal.
Man säger det är för lite barnvagnsplatser
Citat från: Bussmicke skrivet 24 mars 2012, 21:42:15 PM
Man säger det är för lite barnvagnsplatser
Vadå? Ska de ersätta alla dubbeldäckarna? ;)
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 22:01:11 PM
Vadå? Ska de ersätta alla dubbeldäckarna? ;)
;D ;)
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 21:28:26 PM
Förhoppningsvis inte. En dieseldriven Vega går alltid tystare och billigare än en RME-driven B9S, samt tar lika många sittande. De fem Vegorna och de övriga 2001:orna från Uppsala blir säkert kvar alla sina fyra återstående år. Dvs tills de fyllt 16 år. Detta då de är nästan lika driftsäkra som yngre bussar, trots deras ålder och miltal.
Jag håller med. Men om så skulle vara fallet så täcker som tur är 2204-06 inte alla sex Vegor från Busslink/Keolis.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 mars 2012, 21:42:15 PM
Man säger det är för lite barnvagnsplatser
Är de som flyttas isåfall av den äldre modellen med barnvagnsplats även i släpet? Dvs färre sittande än en Vega som väl tar 59? Annars är ju B9s erkänt dåliga på just barnvagnar. Det går inte ens in två st om man ska vara helt laglig :-S
Citat från: bjorn_k skrivet 27 mars 2012, 08:33:24 AM
Är de som flyttas isåfall av den äldre modellen med barnvagnsplats även i släpet? Dvs färre sittande än en Vega som väl tar 59? Annars är ju B9s erkänt dåliga på just barnvagnar. Det går inte ens in två st om man ska vara helt laglig :-S
Har inte ni barnvagnsplatser längst bak? På de i Nacka-Värmdö går det (rent praktiskt) att få in fyra stycken...
Tittade inte längst bak hur det såg ut. i framvagnen får det plats En barnvagn.
Dessa är uppenbart lite annorlunda invändigt än de 38-vagnar Veolia specade till Kallhäll 2005 (som numera är Nobina 65**)
4 fler sittande innebär väl endast plats för barnvagnar etc innanför mittdörren...?
2204 (3800)
Antal passagerare, max: 89
Antal sittande passagerare, max: 59
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max: 1
Antal stående passagerare, max: 25
KLAFFSTOLAR 2 ST
Tankvolym, liter: 570
6596 (3853)
Antal passagerare, max: 99
Antal sittande passagerare, max: 55
Antal bältade passagerare, max: 55
Antal passagerare i rullstol, max: 1
Antal stående passagerare, max: 46
3ST KLAFFSTOLAR
Tankvolym, liter: 450
Citat från: Carl Eric skrivet 27 mars 2012, 08:42:05 AM
Har inte ni barnvagnsplatser längst bak? På de i Nacka-Värmdö går det (rent praktiskt) att få in fyra stycken...
Ingen av de nyare 73xx har plats i bak. 00xx-lederna inte heller vad jag vet. Mer osäker på exvis 2193 och de andra "uddanummer"-vagnarna
2204 stod idag,4/4, vid Tekn Högskolan 13.30 så den synes flyttad i a f./Ulf
Om man inte har byggt om dem så är det ingen barnvagsplats bak på dem.
De B9S som gick i Östergötland och som jag har åkt med hade 59 sittplatser och bara en (med lite god vilja två) barnvagns/handikappsplats precis innan mittendörren.