SL föreslår i ett tjänsteutlåtande inför trafiknämndens styrelsemöte på tisdag att man skall stoppa ombyggnaden av bussdepån i Hornsberg - och den rätt komplicerade ombyggnaden under idrottsplatsen. Istället finns möjlighet att ta över Tomteboda i och med att posten planerar att lämna området.
Även om det väl kan kännas trist att ett depåplats helt lämnas som varit en sådan väsentlig del av innerstadens kollektivtrafik, tycks förslaget ändå vara rätt klokt. Därmed slipper man en mycket komplicerad underjordisk depå med liten kapacitet och där man inte har möjlighet till gastankning, till förmån för en dubbelt så stor depå i Tomteboda med mycket större möjligheter på sikt.
Dessutom skulle kostnaden bli mindre (från 1,4 miljarder till 800 miljoner). I detta ingår att man kan ordna med avfart från/till Essingeleden.
Det låter ju mycket vettigt!
Var i Tomteboda skulle depån i så fall byggas?
Och vad ska Posten överge? Bara det gamla huset? Inte nybygget väl?
Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 12:39:14 PM
Var i Tomteboda skulle depån i så fall byggas?
Och vad ska Posten överge? Bara det gamla huset? Inte nybygget väl?
Huvudkontoret blir kvar men all sortering flyttas till nybygget i Rosersberg.
Citat från: Krille skrivet 24 mars 2012, 12:42:48 PM
Huvudkontoret blir kvar men all sortering flyttas till nybygget i Rosersberg.
Så det är alltså det äldre gula huset, samt marken omkring som ska avyttras?
Om det nu finns nån mark att tala om mellan Postens HK, Ingentingskogen, järnvägsspåren och Pampaslänken.
Plus det faktum att det byggs en massa nya bostäder i Ingentings-området och bussgarage brukar ju tyvärr inte uppfattas som bra grannar utan man bullrar, osar och syns i största allmänhet till de boendes förtret.
Å andra sidan lät förslaget med underjordisk depå i Kristineberg som rena aprilskämtet i alla fall så om man nu skrinlägger det hela så blir jag inte förvånad. Skulle inte heller bli förvånad ifall man helt sonika lät Hornsberg bli kvar. Lokalerna är ju sedan ett tag tillbaka i alla fall delvis uppräschade, man har byggt en ny ramp och frågan är egentligen varf-n man ska förlägga en innerstadsdepå?
Citat från: Nico skrivet 24 mars 2012, 17:33:12 PM
Skulle inte heller bli förvånad ifall man helt sonika lät Hornsberg bli kvar. Lokalerna är ju sedan ett tag tillbaka i alla fall delvis uppräschade, man har byggt en ny ramp och frågan är egentligen varf-n man ska förlägga en innerstadsdepå?
En rejäl depå i Vallentuna och en annan i Västerhaninge? ;)
Ett litet skämt där, men som ändå är rätt kul att dra till när debatten om att "köra ut alla bussgarage ur stan" kommer igång.
Jo, men nog verkar det vara så ibland. Dvs. att all störande verksamhet ska förläggas så långt bort som möjligt. Det gäller då allt från kollektitrafikdepåer via asfaltsstationer och betonganläggningar vidare till bensinstationer. Kruxet är att man ändå inte kommer ifrån att vissa faciliteter ändå måste ligga i en viss närhet till uppdraget.
Citat från: Nico skrivet 25 mars 2012, 09:51:48 AM
Jo, men nog verkar det vara så ibland. Dvs. att all störande verksamhet ska förläggas så långt bort som möjligt. Det gäller då allt från kollektitrafikdepåer via asfaltsstationer och betonganläggningar vidare till bensinstationer. Kruxet är att man ändå inte kommer ifrån att vissa faciliteter ändå måste ligga i en viss närhet till uppdraget.
Det är naturligtvis bra att flytta bort störande verksamhet från boende, men samtidigt kan man undra vad vi får för stad då. I många städer runt om i världen varvas butiker, kontor, verkstäder, boende och till och med fabriker i en salig röra. Just denna röran upplever jag att vi svenskar betraktar som pitoresk, spännande, mysig, internationell och mångkulturell och det är därför vi tycker om vissa platser. Det blir helt enkelt inte sterilt, vilket jag får intrycket av att vi tycker svenska städer ofta är. Jag antar att även Stockholm var på det sättet under första hälften av 1900-talet innan 60-talets skövling inleddes. Frågan är hur mysigt Stockholm blir med bara bostäder, kontor och gallerior. Blir det en stad som är rolig och spännande att vistas i? Och hur praktiskt blir det och vad kostar det att verka i en sådan miljö, speciellt när bränslepriser och miljökrav gör det omöjligt att åka bil?
På www.trafikminnen.se finns nu två artiklar om Hornsbergshallen förutom att startsidan ägnas åt detta ämne
http://www.trafikminnen.se/hornsbergs_garaget.html är den ena länken och
http://www.trafikminnen.se/hornsbergs_hallen_B.html går till artikeln om själva byggnaderna.
Men Sverige och i synnerhet Stockholm har enligt mig ett lite väl centraliserat synsätt ibland. Alla bostäder och arbetsplatser bör ligga inne i Stockholms innerstad, och man bör lösa alla kollektivtrafikbekymmer med tunnelbana. Alla störande verksamheter samt grönområden som ligger på stadsnära mark är värd så mycket att där bör byggas bostäder. Staden måste ju förtätas.
Vi har ju så ont om tillgänglig mark när det gäller det övriga landet... eller? ::)
Många hitresta utlänningar/turister främst från övriga Europa brukar ofta fascineras av hur vi fåtaliga svenskar i vårt stora land med flit skapar vår egen "onaturliga" storstadsträngsel inne i Stockholm, samtidigt som det upplevs att det mest bara är en massa glesbebygd skog mellan Stockholm och Uppsala, samt öster om Arlanda. Mycket har man hört från sina resenärer genom åren.
Någonstans måste man ju dra en gräns, när depåerna hamnar så långt från trafikområdet att de dagliga tomkörningarna blir alltför långa.
Nu är det ju inte kollektivtrafikanterna som står i fokus för den här förtätningen och utflyttningen av all värdeskapande verksamhet från innerstaden, utan de osäkra väljarna i medelklassen. Vill bara förtydliga det så att inte någon felaktigt tror att det är bussresenärernas behov som styr var bussgaragen placeras...
Citat från: Ersa skrivet 25 mars 2012, 11:56:48 AM
Någonstans måste man ju dra en gräns, när depåerna hamnar så långt från trafikområdet att de dagliga tomkörningarna blir alltför långa.
Nu är det tveksamt om de totala tomkörningskm blir fler med en depå i Tomteboda jmf med gamla Hornsberg, allrahelst när en statsning på en underjordisk efterföljare direkt skulle innebära att en stor del av vagnparken finge omstationeras till Råsta eller Nyboda av kapacitetsskäl.
Vissa tomkörningsrelationer blir längre medans andra blir kortare, efter någon tidtabellsperiod har man lärt sig att optimera omloppen meed hänsyn till den nya depålösningen om man inte kombinerar den med ett helt nytt trafikavtal.
Kanske kan Tomteboda och Frihamnen på sikt även ersätta Söderhallen också.
Citat från: Håkan_E skrivet 25 mars 2012, 20:10:11 PM
---
Kanske kan Tomteboda och Frihamnen på sikt även ersätta Söderhallen också.
Nja, Det är mer än 320 bussar som ska härbärgeras. Problemet hittills har varit att alla nya garage byggs för små. Söderhallens planerade ersättare Fredriksdal blir mindre än Söderhallen, och Hornsberg under gräset skulle också blivit mindre än det nuvarande. På lång sikt kan spårvägssatsningar minska behovet av bussuppställning, men det ska fungera fram till dess också.
I Tomtebodafallet kan man om man har den viljan sannolikt bygga en lösning för tillräckligt många bussar, men risken är väl att Locum eller vilka det nu är som tillhandahåller lokaler åt Landstinget väljer att bygga enbart för en betydligt mindre volym utan möjlighet att bygga ut.
Sen ska ju kommunen säga sitt oxå och frågan är som sagt om Solna vill ha ett garage för linjer som knappt ens rullar i Solna? På senare år verkar det även ha varit problem med att hitta lämpliga platser med tillräcklig storlek och ingen av de senast byggda depåerna, dvs. Frihamnen, Lunda, Gubbängen, har direkt den bästa kapaciteten. Ja, Lunda fick ju t.o.m. byggas på två olika platser för att det skulle blli av. Samtidigt har även många äldre depåer utrymmesproblem samtidigt som ytorna hos flera av dessa betraktas med lystna ögon av exploateringssugna kommuner mm.
Lunda 2 olika platser?
Har inte varit där.
Citat från: Nico skrivet 26 mars 2012, 00:24:38 AM
Sen ska ju kommunen säga sitt oxå och frågan är som sagt om Solna vill ha ett garage för linjer som knappt ens rullar i Solna? På senare år verkar det även ha varit problem med att hitta lämpliga platser med tillräcklig storlek och ingen av de senast byggda depåerna, dvs. Frihamnen, Lunda, Gubbängen, har direkt den bästa kapaciteten. Ja, Lunda fick ju t.o.m. byggas på två olika platser för att det skulle blli av. Samtidigt har även många äldre depåer utrymmesproblem samtidigt som ytorna hos flera av dessa betraktas med lystna ögon av exploateringssugna kommuner mm.
Vad som framgår av underlaget (http://www.sll.se/Handlingar/Trafiknämnden/2012/mars/Ärende%205%20Genomförandebeslut%20alt%20lokalisering%20Hornsbergsdepån%20till%20Tomteboda.pdf ), så räknar man med att Solna skall vara positiv (man måste hyra/köpa viss mark från kommunen också. Detta genom att man gör en ramp från Essingeleden och att bussarna alltså i princip inte kommer trafikera kommunen - så det verkar inte vara något problem. 240 platser är det tänkt för i Tomteboda och då räknar man med att inte behöva någon depå i Värtahamnen.
Tycker att det verkar lite känsligt med in- och utfart via Norra länken, särskilt utfarten lär väl bli en rejäl propp i eftermiddagsrusningen...
Citat från: Bussmicke skrivet 26 mars 2012, 09:11:42 AM
Lunda 2 olika platser?
Har inte varit där.
Varsin sida gatan vars namn jag just nu glömt av...