(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CFUppsalaOkt72Web2.jpg)
SJ 3400 vilar sig lite undanskymd i Uppsala i okt 1972. Kåpan till radion pekar på att den kanske har varit "halvturist" tidigare. Någon som vet mer om dess historia?
Mvh Gunnar
Tack för ett trevligt SJ-foto, tycker den ser ut att vara i ett bra skick.
Funderar på varför inte SJ byggde om den till h-trafik utförande.
Citat från: zjbus skrivet 21 mars 2012, 21:15:15 PM
Tack för ett trevligt SJ-foto, tycker den ser ut att vara i ett bra skick.
Funderar på varför inte SJ byggde om den till h-trafik utförande.
Ja, vid högertrafikomläggningen 1967 var ju bussen bara fyra år gammal. Intressant att den flyttades till Uppsala och fick C-skyltar 1967-10-09, dvs en månad efter högertrafikomläggningen. Det borde ju ha funnits några planer för den, då man behöll den i bilregistret och beställde nya skyltar.
Det verkade dock inte som att den fick något nytt regnr under 1972, så man får väl gissa att den var avställd då bilden togs. Vad hände med den sedan? Skrot eller export redan under det tidiga 70-talet?
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=6074
Såg längst ner i din länk: Högerombyggd 661021, delvis högerombyggd var den väl då dörrarna sitter på höger sida.
1973 användes både nya och gamla skyltarna, alla nyregistrerade fordon det året försågs med de nya och befintliga fordon hade året på sig att byta.
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2012, 21:33:48 PM
Det verkade dock inte som att den fick något nytt regnr under 1972, så man får väl gissa att den var avställd då bilden togs. Vad hände med den sedan? Skrot eller export redan under det tidiga 70-talet?
Att den var avställd vid fototillfället tvivlar jag på, ny regnrplåt kom nog upp något senare. Minns inte exakt var i centrala Uppsala bilden togs men smalspåret mot Faringe/Rimbo skymtar nere t.v.
/Gunnar
Fick inte h-ombyggda bussar nya nummer i 4-serien? Tackar för fin bild.
Citat från: Walter skrivet 22 mars 2012, 08:00:06 AM
Fick inte h-ombyggda bussar nya nummer i 4-serien? Tackar för fin bild.
Endast helombyggda bussar fick nummer i 4-serien. Nästan alla SJ:s CF utom dem som hamnade hos SL fick endast delombyggnad och behöll ratten på höger sida och det gamla inv. numret.
SJ hade både landorts- och stadstrafik, och filosofin var att bygga om så lite som möjligt. Man bytte helt enkelt vagnpark mellan landsorten och de stora städerna. Nya högerbussar med tillfällig vänsterdörr gick på landsorten till Dagen H. Tvärtom gick de gamla kärrorna i staden och fick ny höger dörr bakom axeln, som bussen på bilden. Sedan bytte man bussar vid Dagen H och landsorten fick nöja sig med gamla bussar med ratten på fel sida.
Men 3400 var ju av 1963 års modell, så den borde väl ändå ha varit förberedd för ombyggnad till vänsterstyrd?
Den första CF som var anpassad för högertrafik var CF76 som kom 1964. CF65 ersattes av CF66 under 1963, vilken sedan snabbt ersattes av CF76 när det blev aktuellt att tillverka högertrafikbussar.
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2012, 08:36:44 AM
Men 3400 var ju av 1963 års modell, så den borde väl ändå ha varit förberedd för ombyggnad till vänsterstyrd?
Högeromläggningen spikades 1963. CF65 var inte förberedda på något vis. Detta kom med CF66 som fick kraftigare ram (har jag för mig) för att klara tiden med dörrar på båda sidor. och SJ:s CF66:or helombyggdes och hamnade hos SL utom några stycken.
Att bygga om en CF var en ganska dyr affär, och staten sparade pengar på detta vis. Man ansåg att bussar med dörren bakom föraren dög på landsortslinjer och de flesta äldre SJ-bussar byggdes om på detta vis.
Här lär man sig saker. :)
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 mars 2012, 08:46:53 AM
Högeromläggningen spikades 1963.
Vi skall också komma ihåg att folkomröstningen om högertrafik 1955 blev ett rungande nej till sådan. Det var därför inte många i slutet av 1950-talet som trodde att Sverige skulle få högertrafik inom rimlig tid. Antagligen aldrig eftersom kostnaderna för att övergå till en sådan ökade kraftigt för varje år med ökande trafik och alltmer komplicerade trafikapparater. Men så låg övriga Europa på i början av 1960-talet och ställde närmast ultimatum att Sverige skulle övergå till högertrafik så det blev mindre än två är mellan att debatten på nytt inleddes och fram till beslut.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2012, 09:20:14 AM
Vi skall också komma ihåg att folkomröstningen om högertrafik 1955 blev ett rungande nej till sådan. Det var därför inte många i slutet av 1950-talet som trodde att Sverige skulle få högertrafik inom rimlig tid. Antagligen aldrig eftersom kostnaderna för att övergå till en sådan ökade kraftigt för varje år med ökande trafik och alltmer komplicerade trafikapparater. Men så låg övriga Europa på i början av 1960-talet och ställde närmast ultimatum att Sverige skulle övergå till högertrafik så det blev mindre än två är mellan att debatten på nytt inleddes och fram till beslut.
Ja, det var väl i grevens tid att det infördes då. Idag skulle kostnaderna bli oerhörda.
Det kan väl också nämnas att tyskarna tämligen hårdhänt införde högertrafik i några ockuperade vänstertrafikländer. Hade vi råkat ut för detta hade vi sannolikt fått högertrafik redan på 40-talet.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 mars 2012, 09:30:43 AM
Det kan väl också nämnas att tyskarna tämligen hårdhänt införde högertrafik i några ockuperade vänstertrafikländer. Hade vi råkat ut för detta hade vi sannolikt fått högertrafik redan på 40-talet.
Bl.a Österrike-Ungern och Tjeckoslovakien hade vänstertrafik, men fick högertrafik efter Tysklands invasion, och behöll högertrafiken efter 1945. Ungern blev aldrig ockuperat men stred på axelmakternas sida, så även de gick över till högertrafik på 1930-talet, samt behöll den.
Även de Brittiska kanalöarna Jersey, Guernsey och Alderney fick högertrafik under 40-talets ockupation, men återgick till vänstertrafik efter befrielsen. Samma gäller Falklandsöarna där Argentina införde högertrafik under sin korta besättning av ön under det 74 dagar korta Falklandskriget 1982, men någonstans har jag läst att öns brittiska invånare vägrade att köra på höger sida under det Argentinska styret.
Var det inte t.o.m. så att olika regioner i Österrike hade vänster- resp högertrafik vid Anschluss 1938? Sedan blev det snabbt enhetlig högertrafik.
Vill minnas att någon politiker/debattör i Sverige föreslog att man skulle införa högertrafiken successivt! Kanske en skröna dock.
/Gunnar
Jo, enligt engelskspråkiga och tyskspråkiga Wikipedia verkar du ha rätt om Österrike. Övergången var tydligen uppdelad i fem etapper mellan 1921 till 1938.
Citat från: en.wikipedia.orgThe Austro-Hungarian Empire drove on the left. Successor countries switched to the right separately. Austria did it in stages, beginning from the west:
Vorarlberg: 1919,
Tirol and western half of Salzburg: 1930,
Carinthia and East Tirol: 1935,
Upper Austria, Styria, eastern half of Salzburg: 1 June 1938,
Lower Austria: 19 September 1938.
http://de.wikipedia.org/wiki/Linksverkehr
http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_side
Enligt Wikipedia infördes högertrafik exempelvis i Ungern först utanför Budapest 6 juli 1941 och sedan i Budapest 9 nov 1941.
Så det kanske ändå var så att någon föreslog stegvis införande av högertrafik i Sverige inspirerad av här nämnda exempel bl.a.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 23 mars 2012, 10:54:25 AM
Enligt Wikipedia infördes högertrafik exempelvis i Ungern först utanför Budapest 6 juli 1941 och sedan i Budapest 9 nov 1941.
Så det kanske ändå var så att någon föreslog stegvis införande av högertrafik i Sverige inspirerad av här nämnda exempel bl.a.
/Gunnar
Ja, Grönköping införde högertrafik på samma sätt. I varje fall om man skall tro riksupplagan av det lokala organet Grönköpings Veckoblad. Deras förslag var dock ännu mer sofistikerat. Först skulle lastbilar och "busar" börja köra på höger sida, sedan "automobiler" och så motorcyklar.