På väg mot Tuzla i Bosnien och Hercegovina, bilden tagen i början av 1996
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4695&g2_serialNumber=2)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4699&g2_serialNumber=2)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4702&g2_serialNumber=2)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4705&g2_serialNumber=2)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4708&g2_serialNumber=2)
Läckert! Var är vi?
Inte direkt raka vägen då :)
Dom ser ut att vara i mycket fint skick!
Fortfarande skyltade 639, 634 och 650. Synd att man aldrig hann åka en sådan på långa 639:an. Och vad de ser ut att vara fina i lacken. En sån skulle man haft. :)
Ganska rak väg till närmaste järnväg från Norrtälje antar jag. Närmaste godsjärnväg altså, då man inte kör bussar på godståg från Kårsta och Faringe till utlandet så ofta längre.
Den här transporten minns jag. Det var faktiskt en hel del bussar av den här typen som skickades i denna tranport till Bosnien och Hercegovina. Det var inte bara ett tåg. Minns nu inte hur måga tåg det var men minst 2 minns jag att det var. Samtliga bussar var just den här typen av SL-lackade Volvo Säffle och de verkade vara i gott skick. Samtliga var lackade i SL 86-lacken utom en enda buss som var i oxblod. Det fanns en annan buss också som avvek för den hade vikdörrar istället för bladdörrar som alla andra hade. Bussen med vikdörrar hade SL 86-lack. Jag fick vid ett tillfälle möjlighet att prata lite med de som jobbade med att lasta bussarna på godståget. Fick veta att kunden i Bosnien och Hercegovina hade önskemål om en större serie bussar och att de ville ha en enhetlig serie i åtminstone ungefär samma lack och att de skulle vara i somma modell. Hoppas därför att de trots detta godkände dels bussen med vikdörrar och dels den som var i oxblod
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 19:21:43 PM
Denna export skedde i Vägverkets regi tillsammans med Sida.
//Lars
Jo det minns jag nu när du säger det. I början av 1996 var det s.k. Daytonavtalet som innebar fred i Bosnien alldeles nyligen undertecknat (skrevs under i november 1995) och oroligheterna i landet hade precis tagit slut så detta var ett led i att återuppbygga landet
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 19:21:43 PM
Denna export skedde i Vägverkets regi tillsammans med Sida.
//Lars
många inblandade då? eftersom Busscentrum & Lidköpings Projektuppföljning ingick också.
Nån som vet om nån av dessa rullar kvar???
Citat från: virtual1 skrivet 10 oktober 2007, 19:51:05 PM
Nån som vet om nån av dessa rullar kvar???
Hittade några bilder på dem i betydligt sämre skick....Samtliga tagna 5/8 2003
Fd 5623 (http://ht-busser.dk/billede.php?id=553)
Fd 5668 (http://ht-busser.dk/billede.php?id=554)
Fd 5677 (Jämför skicket!) (http://ht-busser.dk/billede.php?id=555)
Fd 5680 (http://ht-busser.dk/billede.php?id=556)
Fd 5623 igen (http://ht-busser.dk/billede.php?id=582)
Vet dock ej om de rullar fortfarande idag...
Fredrik Mattsson: Mkt trevliga bilder! Dem tackar jag för! :D