Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bjorn_k skrivet 17 mars 2012, 09:30:58 AM

Titel: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: bjorn_k skrivet 17 mars 2012, 09:30:58 AM
5512 mötte jag i Rimbo på förmiddagen. Måste vara skönt med styrande sista axel :) hann tänka "den kommer klättra" innan jag observerade utsvängande bakdel.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 10:23:53 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 17 mars 2012, 09:30:58 AM
5512 mötte jag i Rimbo på förmiddagen. Måste vara skönt med styrande sista axel :) hann tänka "den kommer klättra" innan jag observerade utsvängande bakdel.

Skönt att kunna manövrera åtminstone en som en vanlig 12-meters, utan att behöva hålla ut onödigt mycket som med de övriga.

Synd att ingen buss är "komplett". Dvs att inte ett enda exemplar har alla funktioner ospärrade. Dvs styrbar tredjeaxel (enbart 5512) samt medföljande instrumentbräda (enbart 5517) på alla 55xx.
Nåja, numera har till en början 5517 & 5520 fått lagade rattnav så att blinkersspaken hoppar tillbaka av sig själv efter sväng. Samt att 5512-5521 nu även fått yttre dörrknappar eftermonterade, så att man kan stänga framdörren utifrån med motorn igång. Sakta men säkert börjar de få viss utrustning som räknas som standardutrustning på alla bussar utanför Stockholms län. Synd bara att det är för dyrt att bygga styrbar tredjeaxel, medföljande instrumentbräda och montera luftstol på varenda en. Då hade de blivit nästan lika trevliga som 006x.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 10:36:56 AM
"Medföljande" instrument som du kallar det hade hela serien som nya, det var dina kollegor i sydöst som ordnade så att dessa togs bort.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 10:45:14 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 10:36:56 AM
"Medföljande" instrument som du kallar det hade hela serien som nya, det var dina kollegor i sydöst som ordnade så att dessa togs bort.

De flesta Norrtäljeförare har vetskap (och en hel del åsikter) om att alla tänkbara bra funktioner och smidiga hjälpmedel spärrades eller togs bort på bussarna i sydöst.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 10:55:34 AM
Och då kan man ju undra varför kraven på sin arbetsplats kan skilja sig så mycket mellan två trafikområden som båda trafikerar ungefär samma typ av områden?

Det är ju sånt här som driver upp kostnaderna
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 11:07:45 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 10:55:34 AM
Och då kan man ju undra varför kraven på sin arbetsplats kan skilja sig så mycket mellan två trafikområden som båda trafikerar ungefär samma typ av områden?

Det är ju sånt här som driver upp kostnaderna

För att dagens län är så stora till ytan att de olika kulturella skillnaderna inom länen ibland är rätt stora. Norrtälje har i regel mer gemensamt med Uppsala län, än med Botkyrka. Vilket inte SL riktigt insett. Nu ska det t.ex bli krav på att eftermontera "Råstabroms" på alla gamla dörrbromsförsedda bussar i Norrtälje. Det är väl en bra säkerhetsfunktion, även om jag anser att Roslagsförarna (liksom UL-förarna nån enstaka mil härifrån) redan vet vart parkeringsbromsen sitter, och har kunskap att använda den. Dörrbroms och Råstabroms är mig veterligen inget krav i UL-trafiken.

Det jag menar är att jag fortfarande har en tilltro till att mina kollegor klarar av att köra buss i linjetrafik utan att SL tvingar på dem en massa spärrade hjälpfunktioner och extra säkerhetsbromsar.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 11:47:08 AM
Nu är det ju inte SL som kräver att en det ena en det andra ska spärras eller tas bort utan förarkollektivet, och inte i Botkyrka utan där bussarna var placerade som nya, d.vs i Björknäs m omnejd.

Just dörrbroms är ju något som i princip är standrd hos de trafikhuvudmän som använder sig av SLTF:s kravlista i Buss 2000 vid sina upphandlingar, även i UL Trafiken lär det vara ett krav framöver.
Sedan är ju dörrbroms och dörrautomatik inte samma sak som några tycks tro.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: KG skrivet 17 mars 2012, 14:35:11 PM
Bara jag som inte gillar medföljande instrumentbräda? Jag ser inte alla varningslampor då jag har ratten i "min" position...
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 14:40:19 PM
Citat från: KG skrivet 17 mars 2012, 14:35:11 PM
Bara jag som inte gillar medföljande instrumentbräda? Jag ser inte alla varningslampor då jag har ratten i "min" position...

Volvopanelen som kom 2002 är helt klart inte direkt optimal hur man än försöker att ställa in den, spärrad som ospärrad. Men då fanns den heller inte direkt många år på marknaden innan den fick bytas ut mot ytterligare en nyare modell. Jag föredrar både föregångaren som fanns från kring 1985 fram till 2001, samt efterföljaren med sina "satelliter". Båda med pedal för att ställa in ratten.

Denna tråd är f.ö. nu delad från tråden om blå dubbeldäckare på SL 639.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 14:46:35 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 11:47:08 AM
Nu är det ju inte SL som kräver att en det ena en det andra ska spärras eller tas bort utan förarkollektivet, och inte i Botkyrka utan där bussarna var placerade som nya, d.vs i Björknäs m omnejd.

Björknäsförarna får själva svara på varför sådant blev av. Vi har ju flera av dem på detta forum.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 mars 2012, 15:14:48 PM
Råstabroms?
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 15:52:44 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 mars 2012, 15:14:48 PM
Råstabroms?

Först kom dörrbromsen som var tänkt som en säkerhetsåtgärd. Denna ledde dock till slut till att förarna vande sig så mycket vid denna broms att de aldrig drog åt parkeringsbromsen. Och då dörrbromsen släpper då strömmen stängs av har flera bussar hamnat på rull och vissa av dem har dessutom kört över sina förare med dödsfall som följd.
Därför uppfann man "Råstabromsen" som en ytterligare säkerhetsåtgärd till den första säkerhetsåtgärden. Den ska förhindra att bussen rullar även om parkeringsbromsen inte dragits åt.

Däremot är det ytterst få tunga fordon utan dörrbroms som lastbilar och turistbussar som brukar rulla iväg.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Krille skrivet 17 mars 2012, 17:17:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 14:46:35 PM
Björknäsförarna får själva svara på varför sådant blev av. Vi har ju flera av dem på detta forum.

Gör det någonting att bussarna är utrustade med "Råstabroms"?
Är det negativt på något sätt? Låter så på ditt resonemang.

/K
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 17:46:02 PM
Citat från: Krille skrivet 17 mars 2012, 17:17:25 PM
Gör det någonting att bussarna är utrustade med "Råstabroms"?
Är det negativt på något sätt? Låter så på ditt resonemang.

/K

Det är väl mest kostnaden att eftermontera sådan utrustning som är tråkig. Idag har väl ingen av bussarna det. Men räddar det liv är det självklart bra.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: homer skrivet 17 mars 2012, 17:57:54 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 14:46:35 PM
Björknäsförarna får själva svara på varför sådant blev av. Vi har ju flera av dem på detta forum.

alla 55 vagnar hade instrumentbräda och ratt som satt ihop som 5517 fortfarande har. Anledningen var att dem skakade något fruktansvärt när man körde, därför "spärrades" dom, dvs man frikopplade ratten och satte upp själva instrumentpanelen på nån sorts stativ som dock blev alldeles för vågrätt (jämför gärna själv med 6130-6131 om du ser dem)

yttre framdörrstängning har jag för mig bussarna hade när dem var nya, men kanske togs de av någon anledning bort i botkyrka vad vet jag...

och ang, styrbar boggi axel var de nog något som önskades när bussarna var nya, men 5512 var en demobuss som facket fick provköra och godkände, när sen swebus kom med resterande vagnar var den saken bortspecad, om de var av kostadsskäl eller något annat kan jag inte svara på....
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 17 mars 2012, 18:39:29 PM

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 10:23:53 AMNåja, numera har till en början 5517 & 5520 fått lagade rattnav så att blinkersspaken hoppar tillbaka av sig själv efter sväng.

Vet inte om detta är en funktion som behöver 'lagas' utan snarare handlar det om att man lägger tillbaka en fjäder. Själv avskyr jag dock funktionen med återfjädrande blinkers. I tät trafik så tycker i alla fall jag personligen att det är bättre att blinka tills dess man inte längre behöver... och då själv få slå av funktionen... än att vagnen helt plötsligt på egen hand slutar blinka när man t.ex. lämnar en hållplats bara för att man råkat motstyra lite... med följd att bilarna ibland blir negativt överraskade.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: KG skrivet 17 mars 2012, 18:42:04 PM
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2012, 18:39:29 PM
Vet inte om detta är en funktion som behöver 'lagas' utan snarare handlar det om att man lägger tillbaka en fjäder. Själv avskyr jag dock funktionen med återfjädrande blinkers. I tät trafik så tycker i alla fall jag personligen att det är bättre att blinka tills dess man inte längre behöver... och då själv få slå av funktionen... än att vagnen helt plötsligt på egen hand slutar blinka när man t.ex. lämnar en hållplats bara för att man råkat motstyra lite... med följd att bilarna ibland blir negativt överraskade.

Ja precis, det är väl mer regel än undantag att blinkersen slår av när man inte vill det. Att glömma blinkers på i en Volvo B12 är omöjligt, då är man döv.  ;D
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:06:53 PM
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2012, 18:39:29 PM
Vet inte om detta är en funktion som behöver 'lagas' utan snarare handlar det om att man lägger tillbaka en fjäder. Själv avskyr jag dock funktionen med återfjädrande blinkers. I tät trafik så tycker i alla fall jag personligen att det är bättre att blinka tills dess man inte längre behöver... och då själv få slå av funktionen... än att vagnen helt plötsligt på egen hand slutar blinka när man t.ex. lämnar en hållplats bara för att man råkat motstyra lite... med följd att bilarna ibland blir negativt överraskade.

Visst förstår jag hur du menar. Men i ren landsbygdstrafik 90% av tiden norr om Arninge är det precis lika störande att blinkersen inte slår av sig själv. Att återställa är dock både enkelt och billigt. Man byter bara en svart plastbricka i rattnavet. Tar bort ratten och avlägsnar den gamla brickan där piggen är synbart avbruten, och sätter dit en ny hel plastbricka. Sen är alla nöjda igen. :)
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 17 mars 2012, 20:12:21 PM
Visst, men i och med att bussar flyttas kors och tvärs så hamnar ju fordonen i alla fall på 'fel' ställe förr eller senare. Då bör det väl ändå vara enklare att jobba för de som behöver stänga av blinkersen manuellt än tvärtom? I det första fallet handlar det ju bara om att det kan vara irriterande i vissa lägen att slå av blinkersen medan man med återfjädrande blinkers i många andra fall riskerar en incident för att man, om uppmärkamheten ligger på annat, ofrivilligt slutar blinka i ett kritiskt läge.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:26:14 PM
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2012, 20:12:21 PM
Visst, men i och med att bussar flyttas kors och tvärs så hamnar ju fordonen i alla fall på 'fel' ställe förr eller senare. Då bör det väl ändå vara enklare att jobba för de som behöver stänga av blinkersen manuellt än tvärtom? I det första fallet handlar det ju bara om att det kan vara irriterande i vissa lägen att slå av blinkersen medan man med återfjädrande blinkers i många andra fall riskerar en incident för att man, om uppmärkamheten ligger på annat, ofrivilligt slutar blinka i ett kritiskt läge.

Nu handlar det ju bara att på ett billigt och enkelt sätt "återställa" just 55xx, så att de får samma återfjädrande blinkersspak som alla andra SL-bussar i Roslagen redan har. Dvs skapa en mer enhetlig vagnpark för förarkåren. Alla röda B9S och nyare B12B från Björknäs samt alla f.d. Uppsala-B10B som rullar hos Nobina Norrtälje idag hade ju återfjädrande blinkersspak redan när de kom hit, vilket de flesta förare föredrar här uppe. Jag är rätt även säker på att alla blå B9S på 677 och VDL på 676 körs med återfjädrande blinkersspak idag.

Då "kulturen" och trafikområdena ser olika ut runtom i länet får man väl lov att acceptera att bussarna är olika, och därför måste kompletteras/justeras efter depåflyttar.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: ResVille skrivet 18 mars 2012, 06:06:07 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:06:53 PM
Visst förstår jag hur du menar. Men i ren landsbygdstrafik 90% av tiden norr om Arninge är det precis lika störande att blinkersen inte slår av sig själv. Att återställa är dock både enkelt och billigt. Man byter bara en svart plastbricka i rattnavet. Tar bort ratten och avlägsnar den gamla brickan där piggen är synbart avbruten, och sätter dit en ny hel plastbricka. Sen är alla nöjda igen. :)

Det handlar om att förare tycker olika och ser olika fördelar. Själv tycker jag att en blinkersspak som hoppar tillbaka av sig själv är mer till besvär än hjälp, oavsett om jag kör stadstrafiken eller landsbygd. Att behöva trycka i spaken mer än en gång när man vill vara tydlig i t.ex. rondeller är ingen höjdare.
Titel: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:06:01 PM
Har ni brutit av piggen i era privata bilar också? Vem hade velat haft ständig blinkers på bilen....

5527 har också hela instrumentbrädan. Vilka som har dörrknapparna kvar vet jag inte...
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Optimal skrivet 18 mars 2012, 22:10:32 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 15:52:44 PM
Först kom dörrbromsen som var tänkt som en säkerhetsåtgärd. Denna ledde dock till slut till att förarna vande sig så mycket vid denna broms att de aldrig drog åt parkeringsbromsen. Och då dörrbromsen släpper då strömmen stängs av har flera bussar hamnat på rull och vissa av dem har dessutom kört över sina förare med dödsfall som följd.
Därför uppfann man "Råstabromsen" som en ytterligare säkerhetsåtgärd till den första säkerhetsåtgärden. Den ska förhindra att bussen rullar även om parkeringsbromsen inte dragits åt.

Däremot är det ytterst få tunga fordon utan dörrbroms som lastbilar och turistbussar som brukar rulla iväg.

Om du glömmer handbromsen på en Omni och vrider på huvudströmmen händer inget. Känns som jag skrivit detta för många år sen med, känns bekant :P
Titel: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:36:40 PM
Citat från: Jim skrivet 18 mars 2012, 22:10:32 PM
Om du glömmer handbromsen på en Omni och vrider på huvudströmmen händer inget. Känns som jag skrivit detta för många år sen med, känns bekant :P
Menar du"VRIDER på" med betoningen på vrider eller "vrider PÅ"? För meningen är ju att man inte ska vrida AV strömmen utan att lägga i p-broms (vilket man väl ändå gör när man ska öppna förargrinden... Å gör man det inte så piper det och lever rövare ändå.. Eller)
Titel: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:46:59 PM
Funderar också på en sak... Vem skulle INTE vilja ha medstyrande axel? Så mycket mer än en stel boggi svänger det ju inte ut...
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: KG skrivet 18 mars 2012, 23:42:44 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:06:01 PM
Har ni brutit av piggen i era privata bilar också? Vem hade velat haft ständig blinkers på bilen....

5527 har också hela instrumentbrädan. Vilka som har dörrknapparna kvar vet jag inte...

Skillnaden är att bussen kräver flera rattvarv för att svänga mot en personbil.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2012, 00:04:27 AM
Ja nog kan det vara fördel med att slippa återgång på blinkerspaken  . Förr hade vi det som krav när jag körde i Borås  och satt med i vagnkommittén så hade vi som krav blinker utan återgång då den ju ofta stängde av sig i fel läge.. vi speca även annat läge på dörrvred då normbuss läget var väl långt fram..
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2012, 00:12:12 AM
Debatten är bra vriden och låst nu. Nu är det ju så att alla bussar i Norrtälje, utom 55xx-vagnarna från Botkyrka, redan har (och alltid har haft) återfjädrande blinkersspakar vilket majoriteten av förarkåren verkar trivas med. Då är det väl helt naturligt att 55xx-vagnarna pysslas om, kompletteras och lagas så att de blir mer lika den övriga vagnparken? Eller? Det är ju trots allt väldigt billiga och enkla modifikationer vi talar om. :)

SL-folket som bor söder om Arninge får väl helt enkelt acceptera att SL-folket i norr faktiskt vill ha bussarna på liknande vis som UL-förarna och förare i övriga grannlän runtom Mälardalen vill? ;)
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2012, 00:16:03 AM
Du har rätt Ersa bästa är ju om bussar är så lika som möjligt.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: JDS skrivet 19 mars 2012, 00:18:36 AM
Citat från: yngrot skrivet 19 mars 2012, 00:16:03 AM
Du har rätt Ersa bästa är ju om bussar är så lika som möjligt.

Så lika vadå som möjligt? Inom SL är det normalt tunnelbanan och innerstadsbussarna som saker ska likna, annars är de konstiga.  ;D
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 19 mars 2012, 00:38:41 AM
Citat från: JDS skrivet 19 mars 2012, 00:18:36 AM
Så lika vadå som möjligt? Inom SL är det normalt tunnelbanan och innerstadsbussarna som saker ska likna, annars är de konstiga.  ;D

Så lika varandra som möjligt. Visst går samma "enighetsmål" att få till genom att demolera rattnaven på varenda ny fin B9S, VDL och äldre B10 i kommunen, men det verkar lite väl drastiskt. I så fall föredrar jag att med ett glatt humör "laga" minoriteten B12:or.
Att tvingas köra 10 mil nästan spikrak väg på linje 639 (enkel resa) med icke återfjädrande blinkersspak, och det enbart pga argumentet att "det är enklare i tätortstrafik"? Nja, det känns lite väl verklighetsfrånvänt, eller hur? ;)

Vi är väl helt enkelt konstiga här uppe. Liksom alla konstiga bussförare i de andra konstiga länen utanför Stockholms län. ;D
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2012, 00:40:54 AM
Det underlättar både för förare och verkstad om bussar är lika . men tyvärr är ju verkligheten inte sådan..
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2012, 00:44:02 AM
Citat från: bjorn_k skrivet 18 mars 2012, 22:36:40 PM
Menar du"VRIDER på" med betoningen på vrider eller "vrider PÅ"? För meningen är ju att man inte ska vrida AV strömmen utan att lägga i p-broms (vilket man väl ändå gör när man ska öppna förargrinden... Å gör man det inte så piper det och lever rövare ändå.. Eller)

Problemet uppstår när grindsummern p.ga bristande underhåll o sabotage(avklippta kablar) inte längre fungerar medans förarkåren eller del därav jobbar som om denna funktion fortfarande finns, man litar för mycket på ett ytterst osäkert hinder och slutar att tänka själv.

Dessa incidenter o utvecklade olyckor har till stor del varit Stockholmsbaserade, jag tillhör dem som har en kollega o nära vän som omkommit i en sådan här olycka (Hässelby på -80 talet) då grundsummern var ur funktion. Dessutom vet jag känslan när bussen börjar rulla medans du står utanför med nyckeln i handen (Östra Sthlm 2000, Hino) en buss utan grindsummer och med defekt spärr till p-bromsen.

Råstabromsen är typ hängslen o livrem och gör ju tyvärr inget alls åt problemet med lättjan utan det blir ytterligare ett system som kanske kan vara en barriär till om den första fallerar, men även Råstabromsen kommer att drabbas av bristande underhåll o sabotage och då får man införa ytterligare ett system, osv.

Utbilda förarna är ingen option eller?
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: yngrot skrivet 19 mars 2012, 00:49:18 AM
Tyvärr har det hänt även utanför Sthlm olyckor där bussar rullat iväg när huvudströmmen bryts  en förare fick sin fot förstörd när bussen börja rulla bakåt .. På den tiden hade tvättpersonalen tagit bort grindsummer för de tyckte det var lättare för dem men då hände det ju olyckor så efter det fick vi till att motorn inte kunde stängas av innan p-bromsen var ansatt ..
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2012, 00:52:20 AM
Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2012, 00:12:12 AM
Debatten är bra vriden och låst nu. Nu är det ju så att alla bussar i Norrtälje, utom 55xx-vagnarna från Botkyrka, redan har (och alltid har haft) återfjädrande blinkersspakar vilket majoriteten av förarkåren verkar trivas med. Då är det väl helt naturligt att 55xx-vagnarna pysslas om, kompletteras och lagas så att de blir mer lika den övriga vagnparken? Eller? Det är ju trots allt väldigt billiga och enkla modifikationer vi talar om. :)

SL-folket som bor söder om Arninge får väl helt enkelt acceptera att SL-folket i norr faktiskt vill ha bussarna på liknande vis som UL-förarna och förare i övriga grannlän runtom Mälardalen vill? ;)

Problemet är att sådana här "enkla" modifieringar har en tendens att vara väldigt kostsamma, i många fall krävs besök på extern verkstad med tomkörningar o stillestånd + dyra reservdelar o dito arbetstid, när detta sedan tas gånger ett två eller tre siffrigt antal fordon så spricker budgeten garanterat vilket innebär att det så viktiga förebyggande underhållet får stå i skamvrån.

Detta drabbar ju koncerner med trafik på många håll i landet allra mest med oväntade modifieringskostnader på flyttade bussar
Titel: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: bjorn_k skrivet 19 mars 2012, 09:49:46 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 19 mars 2012, 00:44:02 AM
Problemet uppstår när grindsummern p.ga bristande underhåll o sabotage(avklippta kablar) inte längre fungerar medans förarkåren eller del därav jobbar som om denna funktion fortfarande finns, man litar för mycket på ett ytterst osäkert hinder och slutar att tänka själv.

Dessa incidenter o utvecklade olyckor har till stor del varit Stockholmsbaserade, jag tillhör dem som har en kollega o nära vän som omkommit i en sådan här olycka (Hässelby på -80 talet) då grundsummern var ur funktion. Dessutom vet jag känslan när bussen börjar rulla medans du står utanför med nyckeln i handen (Östra Sthlm 2000, Hino) en buss utan grindsummer och med defekt spärr till p-bromsen.

Råstabromsen är typ hängslen o livrem och gör ju tyvärr inget alls åt problemet med lättjan utan det blir ytterligare ett system som kanske kan vara en barriär till om den första fallerar, men även Råstabromsen kommer att drabbas av bristande underhåll o sabotage och då får man införa ytterligare ett system, osv.

Utbilda förarna är ingen option eller?
Bra skrivet där Håkan! Jag skrev "...eller" just med tanke på att säkerhetssystem inte är idiotsäkra, oavsett hur många man har.

Ingen vill vara med om olyckor, och en omkommen är en för mycket...

Utbildning är enda hållbara vägen enligt min uppfattning.
Titel: SV: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2012, 12:36:56 PM
Det finns ju en gammal (2008) tråd om detta med bristen på säkerhetstänkande i SL Trafiken där b.la livrem o hängslen debatteras.
Intressant läsning!
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12487.0
Titel: Spärrat och blockerat på SL-bussar
Skrivet av: bjorn_k skrivet 19 mars 2012, 13:21:29 PM
2008 var jag varken buss-snackare eller buss-förare :-D