Hej!
Jag är nybliven ägare till en Neoplan Jetliner N216H årsmodell 1976. Tyvärr saknas handbok och servicemanual för bussen. Enligt Neoplans reservdelskontor har nuvarande tyska ägare slängt rubb och stubb vad gäller dokumentation av äldre modeller. Låter småskumt, men konstigare saker har väl hänt?!
Min fråga är; finns det någon som har dokumentation för bussen i fråga eller vet hur och var man kan få tag på sådan? I första hand är jag intresserad av ett elschema för säkringar och reläer men all dokumentation är av intresse.
Tack på förhand!
Google kanske kan vara till hjälp, men du kanske redan har dammsugit Google...
Jo, jag har letat en hel del utan lycka. Mest på svenska och engelska, borde väl ge det ett seriöst försök på tyska också. Men söker man på modell och typbeteckning (språkoberoende) så hittar man dock inte mycket matnyttigt.
Men jag har inga stora förhoppningar om att nån digitaliserat service- och handböcker. Min förhoppning är att nån entusiast sitter på fysiska kopior och är beredd att dra dom igenom en scanner eller så. :)
Som sagt, alla små tips är mycket välkomna!
Interbus i Göteborg var stor användare av Neoplan på sin tid. Kan de tänkas ha något kvar?
Det är kanske så att M.A.N inte har något kvar ,men det har nog Veteranbussvärldens störste beivrare herr Konrad Auwärter, skulle tro att han tagit reda på det mesta vad det gäller Neoplan dokumentation ,Kolla hans hemsida konrad-auwaerter.de krävs kanske lite tyska kunskaper
Förresten vad sitter det för motor i Jetlinern ,en DAF kanske
Hej...
Vet Du vilket bussbolag den ursprungligen kommer ifrån,möjligt att dom har något kvar.Vi körde jetliner på 70talet med både Henschel (1974)Mercedes och DAF motorer,Henschel upphörde någon gång mitten 70talet.Jag kommer ihåg den stora veskan som tillhörde varje buss med utförlig instruktion ,för alla funktioner,elschema ,luftschema,reservdelsöversikt,skötseltips,m,m. Jag är övertygad att det fins någon gömd någonstans i vårt avlånga land, jag skall leta själv i mina gömmor om något finns kvar.Har Du någon bild på bussen,är den orginal eller ombygd.Det står en Jetlander i Askersund vid norra infarten.
Mvh/Magnus
Mats: Interbus har inget gammalt kvar och hänvisade till huvudkontoret i Stuttgart. På det tyska huvudkontoret fick jag mer eller mindre en utskällning för att jag frågade. MAN har eliminerat all gammal Neoplan-information enligt mannen jag talade med.
Saurer: Tack för tipset, Konrad är mailad. DAF-motor stämmer bra!
Veteranbuss: Wibergs Turisttrafik kanske? Här är fordonet i fråga:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=30345
En sån väska skulle man ju vilja lägga vantarna på, låter som en guldgruva! Mycket tacksam om du tar en titt i dina gömmor. Bussen är delvis ombyggd till husbuss. Förra ägaren hade bussen ståendes i Askersund. :)
Jag återkommer med foto!
Här kommer en bild som utlovat:
(http://s16.postimage.org/hzak5p6ph/Jetliner_N216_H.jpg)
Citat från: MatineKungen skrivet 21 mars 2012, 19:52:53 PM
Här kommer en bild som utlovat:
(http://s16.postimage.org/hzak5p6ph/Jetliner_N216_H.jpg)
Är fronten moderniserad? Jag har för mig att det egentligen var lite äldre utförande på fronten på 1976 års modell av Jetliner.
Inte mig veterligen, men jag kan ha fel.
Jag tror att den ursprungliga rostfria kofångaren har blivit utbytt mot något annat (nyare?).
Tillägg: jag har kollat bilder och det är nog 1979 års kofångare som bussen har fått efter kanske någon smärre krock.
Intressant! Det här påstås vara en N216H av -79 års modell, ser inte riktigt ut som fronten på min buss. Tex dom däringa räfflorna som min har stämmer ju inte med 79ans, eller?!
http://www.flickr.com/photos/jaaki2/6076753964/ (http://www.flickr.com/photos/jaaki2/6076753964/)
Mats, jag är väldigt nyfiken på om du haft möjlighet att kika i gömmorna ännu?! :)
Citat från: MatineKungen skrivet 24 mars 2012, 08:17:13 AM
Intressant! Det här påstås vara en N216H av -79 års modell, ser inte riktigt ut som fronten på min buss. Tex dom däringa räfflorna som min har stämmer ju inte med 79ans, eller?!
http://www.flickr.com/photos/jaaki2/6076753964/ (http://www.flickr.com/photos/jaaki2/6076753964/)
Mats, jag är väldigt nyfiken på om du haft möjlighet att kika i gömmorna ännu?! :)
Nya kofångaren kom 1979, men den hamnade kanske på 1980 års modeller, som väl kom hösten 1979.
Det förklarar saken! :)
Den gode Konrad hade tyvärr inget nytt ljus att kasta.
Förresten, vet någon var chassinumret brukar/brukade sitta på gamla Neoplan-bussar?
sitter på en skylt i instegsbrunnen i ditt fall en klisterfolie
tyvärr är den tillhälften bortriven
var och studerade den aktuella bussen för något år sedan
Det är alltså en ett fordons nr i detta fall
En del neoplan byggdes på hela chassien tex från Volvo eller Scania
Men i ditt fall är DAF motorn installerad i ett färdigbyggt fordon
Men fordonsnr borde kunna fås fram genom fordonshandlingar eller bilregistret
Hej!
Jo, den rivna lappen har jag hittat och jag har chassinumret från regbeviset. Bilprovningen ville dock se numret stansat i en plåt eftersom märket var rivet. Går det att hitta?
Inte riktigt med på vad du menade med "Det är alltså en ett fordons nr i detta fall".
Bilprovningen borde veta var chassinumret är instansat på en Neoplan. Normalt brukar tunga fordon ha chassinumret instansat framtill på vänster rambalk. Kolla innanför grillen, i vänster hjulhus eller underifrån om det kan finnas något nummer instansat i någon balk i regionen mellan framaxel och front. Vore underligt om Neoplan har placerat numret någon annanstans. Kanske har någon form av underredsmassa sprutats på vänster balk så att numret döljs?
Tack för tipsen Mats! Jag tyckte också det var märkligt att BP inte visste var de skulle leta.
Du menar så
Kolla på balken där undre länkarmarna är infästa ,det blir mitt under bussen alltså i framvagnen
Jag menar att de äldre Neoplan modellerna hade inget egentligt chassie som en modern Neoplan där chassiedelarna tas från M.A.N´s produktion
Citat från: saurer skrivet 10 maj 2012, 18:08:38 PM
Du menar så
Kolla på balken där undre länkarmarna är infästa ,det blir mitt under bussen alltså i framvagnen
Jag menar att de äldre Neoplan modellerna hade inget egentligt chassie som en modern Neoplan där chassiedelarna tas från M.A.N´s produktion
Nej, inga kraftiga längsgående rambalkar fanns, men väl en balkstruktur som framvagnen var infästad i.