Vi har träffat en överenskommelse om att ta ett historiskt steg för kollektivtrafiken i Stockholms län: att bygga ut tunnelbanans blå linje till Nacka. En förstudie kommer att inledas om en sträckning till Nacka Forum från Kungsträdgården via östra Södermalm, Hammarby sjöstad, Sickla och Järla sjö. Förstudien ska finansieras gemensamt av landstinget, Stockholm stad och Nacka kommun.
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/nu-bygger-vi-bla-linjen-till-nacka (http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/nu-bygger-vi-bla-linjen-till-nacka)
			
			
			
				Det låter ju ytterst positivt! Men detta beslut innebär väl att "alliansen" i Stadshuset gör en vändning i fråga om tunnelbanans utbyggnad till Nacka. Så sent som i januari/februari var borgarna i Stadshuset emot förslaget. Visserligen med hänvisning för lite betänketid.
En artikel i DN författad av trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M):
http://www.dn.se/sthlm/nej-till-studie-om-t-bana-till-nacka
/Peter
			
			
			
				Måste passa på att citera Gert Fylking; "Äntligen!" :)
			
			
			
				
Kan bara instämma. Bussar i all ära, men för en hållbar kollektivtrafik behövs även ett väl utbyggt stomnät och det kan i dagsläget inte bussar erbjuda. 
			
			
			
				Citat från: Peter Rost skrivet 15 mars 2012, 05:51:13 AM
Det låter ju ytterst positivt! Men detta beslut innebär väl att "alliansen" i Stadshuset gör en vändning i fråga om tunnelbanans utbyggnad till Nacka. Så sent som i januari/februari var borgarna i Stadshuset emot förslaget. Visserligen med hänvisning för lite betänketid.
En artikel i DN författad av trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M):
http://www.dn.se/sthlm/nej-till-studie-om-t-bana-till-nacka
/Peter
Men det handlade just om det. SL var precis klar med ett förslag med några olika alternativ. För att påbörja förstudie måste man alltså besluta vilka alternativ som skall utredas. För detta måste ju också viss politisk förankring etc. ske. Så S försökte väl egentligen bara köpa några lättköpta politiska poänger. Att en förstudie skall göras, är ju redan beslutat i verksamhetsplanen som togs redan i höstas.
			
 
			
			
				I Metro står det "Snart kan du ta t-banan till Nacka" eller något liknande.
Jösses, har de någon aning om vilka tidsperspektiv det rör sig om? Utredning, tjafs, finansiering, utredning, tjafs, upphandling, tjafs, omfattande byggen under många år....De flesta av oss har nog vid det laget seglat vidare genom skorstenen eller nått pensionsåldern.
			
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2012, 11:37:23 AM
I Metro står det "Snart kan du ta t-banan till Nacka" eller något liknande.
Jösses, har de någon aning om vilka tidsperspektiv det rör sig om? Utredning, tjafs, finansiering, utredning, tjafs, upphandling, tjafs, omfattande byggen under många år....De flesta av oss har nog vid det laget seglat vidare genom skorstenen eller nått pensionsåldern.
Det vet dom nog ja, dom vill "sälja lösnummer" eller ja, i deras fall. Få fler läsare.
			
 
			
			
				ska bli intressant och se vad som kommer hända med saltsjöbanan, en inte för vild gissning är att de inte kommer göras ett skit dem närmaste 10 åren iallafall, så den efterlängtade och kanske nödvändiga upprustningen lär väl knappast bli av
			
			
			
				Citat från: homer skrivet 15 mars 2012, 22:30:53 PM
ska bli intressant och se vad som kommer hända med saltsjöbanan, en inte för vild gissning är att de inte kommer göras ett skit dem närmaste 10 åren iallafall, så den efterlängtade och kanske nödvändiga upprustningen lär väl knappast bli av
Menar du då konverteringen till tvärspårvägsstandard och anslutning till denna? Det har varit rätt tyst om detta ett tag.