Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ivo skrivet 14 mars 2012, 15:53:37 PM

Titel: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ivo skrivet 14 mars 2012, 15:53:37 PM
Nu börjar det märkas att H 18 epoken snart är slut. I fack 22 i Söderhallen står nu 5087 & 5093 med röda skyltar med texten Avställd. Tyvärr känns de gamla pärlorna slitna. Och pärlor är de trots sitt nötta yttre & innre. Men körkänslan kan inte många andra vagntyper slå när det gäller citybuss körning. 2012 verkar bli sista året med H 18.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Robert Brink skrivet 14 mars 2012, 17:45:13 PM
H18 användandet lär väl minska snart när nya MAN levereras oxå. Men några lär bli kvar över sommaren i alla fall! ;D Försöker tänka positivt, och njuta av att dom ändå blev kvar så länge i Sthlm City!
För som du skriver, även om dom börjar bli slitna, så är dom otroligt trevliga att köra! Som extra bonus, får man sitta högt och se över trafiken...

//R
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: DEB skrivet 14 mars 2012, 18:09:14 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 14 mars 2012, 17:45:13 PMSom extra bonus, får man sitta högt och se över trafiken...

//R

En mycket bekväm bonus som jag verkligen uppskattar. Synd att hela innerstan blir låggolv, men är ändå glad över att det tog så lång tid.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Jacob skrivet 14 mars 2012, 18:14:42 PM
Någon som vet när den sista MaxCin försvinner i Stockholm?

//Jacob
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ivo skrivet 15 mars 2012, 07:33:13 AM
Citat från: Jacob skrivet 14 mars 2012, 18:14:42 PM
Någon som vet när den sista MaxCin försvinner i Stockholm?

//Jacob

Du hinner nog fotografera hela det som är kvar av detta året. Men eftersom Keolis City Söder ska få 29 MAN första kvartalet 2012 så är mitt garage snart tömt på Scania Maxci.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Carl Eric skrivet 15 mars 2012, 08:31:56 AM
Personligen tycker jag att det är bra att MaxCi-bussarna försvinner. Eftersom att de är riktigt slitna, skakar, skramlar mer än någon annan buss och bara är allmänt ofräscha. Jag tycker att det inte spelar någon roll alls hur bra de va när de sattes i trafik, eller hur länge de har klarat sig. För tillfället är MAN-bussarna de bästa och fräschaste bussarna i Stockholm City, och det är det man borde bedöma efter, inte hur de var när de var nya!
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ted Selander skrivet 15 mars 2012, 11:12:48 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 15 mars 2012, 08:31:56 AM
Personligen tycker jag att det är bra att MaxCi-bussarna försvinner. Eftersom att de är riktigt slitna, skakar, skramlar mer än någon annan buss och bara är allmänt ofräscha. Jag tycker att det inte spelar någon roll alls hur bra de va när de sattes i trafik, eller hur länge de har klarat sig. För tillfället är MAN-bussarna de bästa och fräschaste bussarna i Stockholm City, och det är det man borde bedöma efter, inte hur de var när de var nya!

Som passagerare uppskattar jag hela bakre salongen, med famåtåkande sittplatser och med bra utsikt. MAN och andra låggolvsbussar har mycket få bekväma sittplatser bland alla hjulhusen.

Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Jacob skrivet 15 mars 2012, 11:16:24 AM
Sen har ju MaxCi ett väldigt trevligt motorljud också :D

//Jacob
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ted Selander skrivet 15 mars 2012, 11:16:37 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 14 mars 2012, 17:45:13 PM
H18 användandet lär väl minska snart när nya MAN levereras oxå. Men några lär bli kvar över sommaren i alla fall! ;D Försöker tänka positivt, och njuta av att dom ändå blev kvar så länge i Sthlm City!
För som du skriver, även om dom börjar bli slitna, så är dom otroligt trevliga att köra! Som extra bonus, får man sitta högt och se över trafiken...

//R
En viktig aspekt, som jag också delar. Ett 45-tal H18 lär överleva hösten. Hornsberg får ju släppa sina äldsta i vår i utbyte mot 97-or från Söder. Trådskaparen har ju rätt i att endast ett fåtal MaxCi blir kvar i Söderhallen.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ersa skrivet 15 mars 2012, 14:21:20 PM
Det tråkigaste är att man inte fortsatte att bygga vida välbyggda gedigna konstruktioner som Scania MaxCi. Ersättarna OmniCity, OmniLink och de nya MAN-bussarna är ju inte ens hälften så välbyggda och dessa "nya fräscha" efterträdare känns ofta lika slutkörda och slitna efter bara 5-6 år i tjänst, som en MaxCi känns efter 10-15 år i hård stadstrafik.
Vore väl lite väl lätta pengar att tjäna att satsa på att dagens nya MAN-bussar inte kommer att klara av MaxCins över 15 tjänsteår med innerstadstrafik, och att om de ändå skulle klara det kommer att se vara helt bedrövliga att arbeta med framåt år 2027.

Men idag anses det ju nästan mer miljövänligt att bygga en hel ny avancerad plastbuss var 7:e år, än att bygga en gedigen lättservad buss som håller i 15 år.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Carl Eric skrivet 15 mars 2012, 16:37:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2012, 14:21:20 PM
Det tråkigaste är att man inte fortsatte att bygga vida välbyggda gedigna konstruktioner som Scania MaxCi. Ersättarna OmniCity, OmniLink och de nya MAN-bussarna är ju inte ens hälften så välbyggda och dessa "nya fräscha" efterträdare känns ofta lika slutkörda och slitna efter bara 5-6 år i tjänst, som en MaxCi känns efter 10-15 år i hård stadstrafik.
Vore väl lite väl lätta pengar att tjäna att satsa på att dagens nya MAN-bussar inte kommer att klara av MaxCins över 15 tjänsteår med innerstadstrafik, och att om de ändå skulle klara det kommer att se vara helt bedrövliga att arbeta med framåt år 2027.

Men idag anses det ju nästan mer miljövänligt att bygga en hel ny avancerad plastbuss var 7:e år, än att bygga en gedigen lättservad buss som håller i 15 år.

Jag håller med dig i vad du skriver Ersa, dock tycker jag att är fel av de som använder argumentationen att MaxCi borde behållas i all evighet eftersom att de har hållit längre. I dagsläget är MAN-bussarna bättre och därför är det bra att MaxCi-bussarna försvinner! :)
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Robert Brink skrivet 15 mars 2012, 20:46:00 PM
Sitter möjlligen Ted på facit över hur få H18 som blir kvar på Söder?
När det gäller sitta högt, så menar jag nog mest ur förarsynpunkt, men uppskattar det också som resenär där bak med teatersittningen!
Men som förare är det guld värt, att komma upp en bit och se längre fram i trafiken.

//R
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Bingoberra skrivet 15 mars 2012, 22:19:12 PM
Citat från: Ted S skrivet 15 mars 2012, 11:12:48 AM
Som passagerare uppskattar jag hela bakre salongen, med famåtåkande sittplatser och med bra utsikt. MAN och andra låggolvsbussar har mycket få bekväma sittplatser bland alla hjulhusen.

Det måste jag hålla med om, på en lågentré är alla platser förhållandevis bekväma.
På en låggolvare har man "kungatronen" (Den upphöjda 4-sitsen, där man kan ha fötterna på hjulhuset framför), är den upptagen får man finna sig att sitta antingen baklänges, med ihoppressade ben eller nästintill på golvet.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 15 mars 2012, 23:32:36 PM
Citat från: Ivo skrivet 14 mars 2012, 15:53:37 PM
Nu börjar det märkas att H 18 epoken snart är slut. I fack 22 i Söderhallen står nu 5087 & 5093 med röda skyltar med texten Avställd. Tyvärr känns de gamla pärlorna slitna. Och pärlor är de trots sitt nötta yttre & innre. Men körkänslan kan inte många andra vagntyper slå när det gäller citybuss körning. 2012 verkar bli sista året med H 18.
Kan tillägga att 5072, 5075, 5079, 5088, 5094 och 5100 också är avställda nu.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ersa skrivet 16 mars 2012, 01:06:12 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 15 mars 2012, 16:37:15 PM
Jag håller med dig i vad du skriver Ersa, dock tycker jag att är fel av de som använder argumentationen att MaxCi borde behållas i all evighet eftersom att de har hållit längre. I dagsläget är MAN-bussarna bättre och därför är det bra att MaxCi-bussarna försvinner! :)

Bättre? Snarare kan din älskade förändring upplevas som pest eller kolera för många inblandade i yrket när de sista välbyggda med utslitna bussarna ersätts med moderna saker som upplevs som obekvämare och som i vissa fall ofta krånglar mer än de äldre bussarna. Så nog förstår jag förare som är besvikna och rentav byter jobb när de blir påtvingade för mycket plast, datorer och stenhård fjädring.

Jag menar inte på något vis att alla nya MAN alltid är dåliga, utan bara att det finns fler vinklar på alla historier att se från, än bara sin egen. Och för förare som har mångårig vana av Scania MaxCi finns det nog inga som helst argument som en D-kortslös människa kan säga, som kan få dem att ändra den rådande uppfattningen att alla MaxCins ersättare har fler nackdelar än MaxCin. Hur nya och fräscha de än må vara.

Bussmickes mångåriga försök till just detta har ju snarare resulterat i ännu fler MaxCi-anhängare. ;D
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: yngrot skrivet 18 mars 2012, 00:46:42 AM
Bra skrivet Ersa  ;)
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Barve skrivet 18 mars 2012, 10:25:38 AM
Nån H:18 som kommer att bevaras?
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Nico skrivet 18 mars 2012, 10:27:48 AM
Visst känns H18 mer gedigna ur en synvinkel och i sig är det en okomplicerad modell. Sedan så handlar nog mycket om vad man är van vid. En annan får ju av diverse orsaker inte så mycket körtid numera, men ibland så är man framme. I kväll i somras så skulle jag av någon dunkel orsak ta över en 43:a vid Södermalmstorg och det visade sig vara en M.A.N... gick ju bra det med, men jag hann sitta och filosofera lite med då jag fick tänka till lite pga av ovana vid vagntypen. Främst funderade jag på hur enkelt det hade varit med en H18 som de flesta kan utan och innan och nästan kan köra i sömnen medan en ny vagntyp kanske i alla fall kräver ett par års tillvänjning innan man blir lika bekväm med den.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ersa skrivet 18 mars 2012, 14:12:44 PM
Citat från: Barve skrivet 18 mars 2012, 10:25:38 AM
Nån H:18 som kommer att bevaras?

Bra fråga. Jag ska kolla upp det med vissa lämpliga föreningar. Det vore ju kul att bevara minst 1-2 st fullt körbara. Dock är väl etanolen inte direkt rolig att kladda med för veteranbussföreningarna om 5-10 år. Hur många dieseldrivna MaxCis i bra skick finns kvar där ute idag?
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Kristian skrivet 18 mars 2012, 14:24:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2012, 14:12:44 PM
Hur många dieseldrivna MaxCis i bra skick finns kvar där ute idag?
Busslink 5158-5167 är dieseldrivna.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Jacob skrivet 18 mars 2012, 14:24:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2012, 14:12:44 PM
Bra fråga. Jag ska kolla upp det med vissa lämpliga föreningar. Det vore ju kul att bevara minst 1-2 st fullt körbara. Dock är väl etanolen inte direkt rolig att kladda med för veteranbussföreningarna om 5-10 år. Hur många dieseldrivna MaxCis i bra skick finns kvar där ute idag?

Flygplatsparkeringen MA har ju två stycken, de borde väl vara dieseldrivna? Det enda är väl att de har några stolar utbytta till bagagehylla....

//Jacob
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Robert Brink skrivet 18 mars 2012, 14:49:30 PM
Citat
Bra fråga. Jag ska kolla upp det med vissa lämpliga föreningar. Det vore ju kul att bevara minst 1-2 st fullt körbara. Dock är väl etanolen inte direkt rolig att kladda med för veteranbussföreningarna om 5-10 år. Hur många dieseldrivna MaxCis i bra skick finns kvar där ute idag?

Fd Linjebuss/Connex/Busslink 4821 som  nu är på Möja, är diesel! Den är ju dock ingen H18, men ändå en trevlig Maxci och har enbart rullat i SL trafiken. Dörrställning 1+1+1 dock, så mera förortsvagn! ;D

//R
Titel: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: J0han skrivet 18 mars 2012, 15:13:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2012, 14:12:44 PM
Bra fråga. Jag ska kolla upp det med vissa lämpliga föreningar. Det vore ju kul att bevara minst 1-2 st fullt körbara. Dock är väl etanolen inte direkt rolig att kladda med för veteranbussföreningarna om 5-10 år. Hur många dieseldrivna MaxCis i bra skick finns kvar där ute idag?

Töm en etanolare på soppa och sätt på en vattenavskiljare på soppaledningen igen och vips så har du en dieselmotor igen :)


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ktipew
Sent from my iPhone using Tapatalk
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 mars 2012, 15:24:36 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 18 mars 2012, 14:49:30 PM
Fd Linjebuss/Connex/Busslink 4821 som  nu är på Möja, är diesel! Den är ju dock ingen H18, men ändå en trevlig Maxci och har enbart rullat i SL trafiken. Dörrställning 1+1+1 dock, så mera förortsvagn! ;D

//R
4820 är numret.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Barve skrivet 18 mars 2012, 18:49:16 PM
Citat från: Kristian skrivet 18 mars 2012, 14:24:28 PM
Busslink 5158-5167 är dieseldrivna.

Vilket garage tillhör dom?
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: J0han skrivet 18 mars 2012, 18:54:53 PM
Citat från: Barve skrivet 18 mars 2012, 18:49:16 PM
Vilket garage tillhör dom?

Kan de vara Handen? dom har en del Diesel MaxCi
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: DEB skrivet 18 mars 2012, 19:12:06 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 18 mars 2012, 18:54:53 PM
Kan de vara Handen? dom har en del Diesel MaxCi

Alldeles riktigt. Vi har 5158 - 5159, 5162 - 5163 och 5165 - 5167. (7 stycken)
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 mars 2012, 19:41:36 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 15 mars 2012, 20:46:00 PM
Sitter möjlligen Ted på facit över hur få H18 som blir kvar på Söder?
---
//R
Allt från 0 till ett par stycken. Det är beroende på viss omstuvning pga. brunna bussar osv.

Lägsta H18 i City torde bli runt nr 5115 när våren är över.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Kristian skrivet 18 mars 2012, 20:08:22 PM
Citat från: DEB skrivet 18 mars 2012, 19:12:06 PM
Alldeles riktigt. Vi har 5158 - 5159, 5162 - 5163 och 5165 - 5167. (7 stycken)
5158 eller 5159 vore trevligt att ha kvar, de åkte jag ofta hem med från skolan i Sorunda. :) Huvudstöd och grejer från tiden på Kamomillen.
Titel: SV: Nu närmar sig slutet för H 18 i city Söder
Skrivet av: Robert Brink skrivet 19 mars 2012, 12:36:23 PM
Kan i alla fall meddela, att 5080 rullar fortfarande, såg den på 74:an med silvertejp i bakre hörnet! ;D

//R