http://bazonline.ch/panorama/vermischtes/28-Tote-bei-Unfall-im-Wallis/story/19274588
Är det inte dumt att det finns sådana "utstickande" väggar i tunnlar, ser det ut så i Sverige? Om det hade varit "slät vägg" att skrapa emot kanske det inte hade slutat lika illa :'(
Påminner lite om Måbödalen 15 Augusti -88. :'(
Ja, det är dumt om inte annat så kan man väl ha en vägg som är vinklad.
Bussen en Van Hool Altano chnr YE2916SU374M25907 tillhör Top Tours, Aarshot, Belgien och är från 2002.
//Niclas
Hemskt.
Vad var det som orsakade att bussen åkte in mot kanten/in i väggen?
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 14 mars 2012, 19:55:49 PM
Hemskt.
Vad var det som orsakade att bussen åkte in mot kanten/in i väggen?
//Jacob
Ingen som vet än, då alla vuxna ombord (enligt uppgift i media) omkom. Kan ha varit allt från punktering till sjukdom.
Finns ofta "parkeringsfickor" i utländska tunnlar där fordon med problem kan uppställas och dessa väggar som omger dessa är ju i 90 grader.
Om det är en sådan de brakat in i och de hållt 100 blåss så fattar man...
Undrar hur många som hade bälte på sig?
Bussen är ju ändå förhållandevis intakt.
Citat från: Jacob skrivet 14 mars 2012, 19:55:49 PM
Hemskt.
Vad var det som orsakade att bussen åkte in mot kanten/in i väggen?
//Jacob
Lek med telefon kanske, det fibblas mycket med dessa i Malmöområdet under körning även i rusningstrafik.
//jan
Citat från: Blue skrivet 14 mars 2012, 20:37:10 PM
Undrar hur många som hade bälte på sig?
Bussen är ju ändå förhållandevis intakt.
Antagligen inte särskilt många.. diskussionen förs i schweiziska tidningar med fokus på just bilbälte
Det er nevnt ulykken i Måbødalen for 24 år siden, det er laget en reportasje om det her ; http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8034115 .....sterke intrykk fra politimannen i første videoen og enda sterkere intrykk fra neste video....... Trist og sørgelig da, like trist og sørgelig i dag..... :'(
Frågan är då vilken inverkan bältsanvändning skulle ha haft ,tror inte att någon av de döda skulle ha klarat sig
Halva bussen är ju krossad ,Kanske skulle bälten ha lindrat brutna tummar och blåmärken på de som satt längst bak
Visst är bälten bra men det är ju inte en persnbil de sitter i ,där bältet ska förhindra att man slår i karossen vid krock
Man kan fundera vad bältena förhindrar i en buss ,Det finns olyckor där folk skulle ha klarat sig om man använt bälte
Däribland vältningsolyckan utanför Luleå där en skolelev ramlade ut genom en krossad ruta och ner på en annan körbana
Där bälten skulle haft negativ inverkan är bla krocken mellan en timmerbil och en skolbuss ,där timmret ramlade ini bussen,hade barnen suttit fastspännda när stockarn flög in hade de varit stendöda nu
En annan anspekt på bältena är att de är felkonstruerade ,man har stirrat sig blind på att det ska vara bilbälte i bussar varför det ,kanske för att det är hjul på bussen som på bilen,man ska nog titta lite på flyget,där de har begripit uppgiften förbälten samtidigt som de har en konstruktion som gör det lätt att ta sig loss om bältet är sträckt
Tror ni att skolbarnen skulle kunna ta sig loss själva om det hänger i bussens bilbälten ,och stressar på situationen med lite eld ,
/S
Citat från: saurer skrivet 14 mars 2012, 22:12:06 PM
Frågan är då vilken inverkan bältsanvändning skulle ha haft ,tror inte att någon av de döda skulle ha klarat sig
Halva bussen är ju krossad ,Kanske skulle bälten ha lindrat brutna tummar och blåmärken på de som satt längst bak
Visst är bälten bra men det är ju inte en persnbil de sitter i ,där bältet ska förhindra att man slår i karossen vid krock
Man kan fundera vad bältena förhindrar i en buss ,Det finns olyckor där folk skulle ha klarat sig om man använt bälte
Däribland vältningsolyckan utanför Luleå där en skolelev ramlade ut genom en krossad ruta och ner på en annan körbana
Där bälten skulle haft negativ inverkan är bla krocken mellan en timmerbil och en skolbuss ,där timmret ramlade ini bussen,hade barnen suttit fastspännda när stockarn flög in hade de varit stendöda nu
En annan anspekt på bältena är att de är felkonstruerade ,man har stirrat sig blind på att det ska vara bilbälte i bussar varför det ,kanske för att det är hjul på bussen som på bilen,man ska nog titta lite på flyget,där de har begripit uppgiften förbälten samtidigt som de har en konstruktion som gör det lätt att ta sig loss om bältet är sträckt
Tror ni att skolbarnen skulle kunna ta sig loss själva om det hänger i bussens bilbälten ,och stressar på situationen med lite eld ,
/S
Bältesanvändning hindrar att man far runt som en vante vid plötsliga stopp eller om fordonet välter.
Att det skulle vara svårt att ta sig ur ett bilbälte efter en krock är ju inget stort problem, såvida man inte hänger i bältet och även då föredrar nog dom flesta att hänga i bältet före att bli utkastad ur fordonet.
Framaxeln sitter fortfarande på rätt plats så att halva bussen är krossad håller jag inte med om.
Vilken uppgift tycker du flygets bälten uppfyller som inte bussars bälten klarar?
Sen kan man ju undra hur intakt bussen var innan räddningstjänsten började evakuera gästerna. Ganska ofta klipper de bort lite fönsterstolpar och plåt för att komma åt med till exempel bårar.
Såg nyheterna på svensk tv precis, och där sades det att barnen använt bälten. Fan trot, i schweiziska tidningar publicerar dom bilder från den aktuella bussresan där i princip ingen har bälte på sig
Ett tvärstopp från 100km/h gör att alla organ i kroppen kastas "runt". Man måste inte dö genom att bli mosad mot en vägg osv.
Olyckan ska tydligen ha skett i samband när chauffören böjde sig och skulle ta fram en dvdfilm
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409119/2012/03/15/Chauffeur-wilde-net-voor-ongeval-dvd-opzetten.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409119/2012/03/15/Chauffeur-wilde-net-voor-ongeval-dvd-opzetten.dhtml)
Citat från: Johan Ek skrivet 15 mars 2012, 17:02:30 PM
Olyckan ska tydligen ha skett i samband när chauffören böjde sig och skulle ta fram en dvdfilm
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409119/2012/03/15/Chauffeur-wilde-net-voor-ongeval-dvd-opzetten.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409119/2012/03/15/Chauffeur-wilde-net-voor-ongeval-dvd-opzetten.dhtml)
Eftersom bussen är en Altano dvs byggs precis som en Neoplan Spaceliner/Setra HDS har jag svårt att se att passagerarna skulle kunnat se vad exakt föraren har gjort eller inte. Oavsätt är det hemskt tragiskt det som inträffat.
//Niclas
Citat från: Johan Ek skrivet 15 mars 2012, 17:02:30 PM
Olyckan ska tydligen ha skett i samband när chauffören böjde sig och skulle ta fram en dvdfilm
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409119/2012/03/15/Chauffeur-wilde-net-voor-ongeval-dvd-opzetten.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1409119/2012/03/15/Chauffeur-wilde-net-voor-ongeval-dvd-opzetten.dhtml)
Du kanske borde skriva att man TROR att olyckan kan ha orsakats av det. Det är så vitt jag vet, och kunnat läsa, inte klarlagt ännu exakt vad som faktiskt orsakade olyckan.
Här står det t.ex. för övrigt att polisen avfärdar den teorin baserat på övervakningskamerorna i tunneln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14528722.ab
//Danne