(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A6923.jpg)
Hej !
En sommarbild på 70-talet ifrån Falun.
Bussen är urspr. SJ 2863 från 1959. Under 1969 köpte Uno Sydnes Busstrafik i Falun bussen
från SJ och fick då reg.nr W 326 > AJN 396.
Notera högra vindruterorkaren !!
Mvh Peter Ö
Det var trevligt att få se en CF75!!
Ja, den grova bakaxeln var väl lite överkurs på en buss. Märkligt med torkararrangemanget. Kan det ha varit ett test?
Minns den från sin (korta) tid i Hallstahammar (U 706).
Fanns CF75 med 2,50 m bredd? Jag tänker på mittstolpen i framrutan som är annat än den kromade listen. Den antyder 2,50 m bredd.
Citat från: Mr U skrivet 15 mars 2012, 00:00:18 AM
Fanns CF75 med 2,50 m bredd? Jag tänker på mittstolpen i framrutan som är annat än den kromade listen. Den antyder 2,50 m bredd.
Ja, nu när du påpekat det ser jag också att det är något skumt med denna 2863....Det är en CF65 som 1961 ersatte en CF75 som förstördes i en brand på en Scaniaverkstad har jag för mig. Det är alltså en nyare buss som fick överta det gamla inventarienumret. Troligen har åtminstone R75-bakaxeln återanvänts. Det spetsiga navet tyder på det.
När man tittar på motorluckan i förhållande till strålkastarna ser bussen smalare ut än 250.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 15 mars 2012, 08:43:49 AM
När man tittar på motorluckan i förhållande till strålkastarna ser bussen smalare ut än 250.
Mvh Jan G
Det fanns en del CF som var 245 cm breda, innan 250 blev godkänt. Kanske en sådan, men då är vindrutorna nog special.
Ja, om det är en 2,45 m bred CF så är mittstolpen inte original eftersom den kromade listen som mittstolpe fanns på såväl 2,35 som 2,45 bredd.
Jag måste erkänna att jag tycker det ser lite konstigt ut med en högertrafiks buss med ratten på höger sida. Varför var det så?
Det var många vänstertrafikbussar som som byggdes om på det sättet . ofta var det äldre bussar. Ja faktisk bussar från 1940 talet och fram till 1964. Många bussar byggdes om med flytt av förarplats men då företrädesvis nyare bussar .
Jag har rotat i mina papper angående denna buss och hittar följande:
Levererad 1959 som CF7561 med bredd 235 cm till SJ med inv.nr 2863 och chassinr 550020.
Brann 1960, förmodligen mot slutet av året. Det hände hos Scania-Bilar.
Återuppbyggdes på gamla(?) chassit med ny kaross och lev. i slutet av 1961 med nytt chassinr 550422.
Bussen behöll inv.nr 2863, typbeteckning CF7561 och dörrplacering 1-2-0.
Bussen fick en bredare kaross när den återuppbyggdes. Enligt vagnblad var den 250 cm bred.
Ca 1967 delombyggdes den till högertrafik med ratten kvar på höger sida, samt högerdörrar 0-1-0.
1969 såldes den till Sydnes Busstrafik i Falun.
Tack för klargörandet. Det rätade ut frågetecknen. SJ kan inte ha haft så himla många CF75or i sin ägo gissningsvis utan huvuddelen av SJ:s CF bör ha varit CF65or följt av de 160 CF76orna från -64.
Hej !
SJ hade ju även CF 66:or, 3603-3642 !
Mvh Peter Ö
Vart körde Sydnes linjetrafik?
Sydnes var väl en skolskjutsfirma eller kanske också beställnings-?
Mvh Jan G
Jag har för mig att de har kört någon linje år Dalatrafik. Kan bara inte komma på vilken.
Uno Sydne hade i varje fall flera turistbussar, så han körde nog mer än skolskjutsar. Han sålde företaget till Esse Trafik 1986.
Hej
Sydne körde linjen Falun-Aspeboda, den som idag heter 65 hos Dalatrafik. Hemvisten för bussägaren var Smedsbo i Aspeboda. Sydne övertog den busstrafik som Karl-Erik Wallberg hade. Wallberg hade endast skoltrafik med buss och taxibil.
Hälsningar
Sven
(som bott 3 km från nämnda bussägare)