Stockholms inre igår
Under gårdagkvällen luftade jag min D80 och hamnade inte helt oväntat vid Stureplan där följande hände vilket som de flesta av oss förare säkert har varit med om
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/dfe7f92e.jpg)
Hållplatsen vid Stureplan mot Frihamnen/Hjorthagen 20:38, alldeles...tyst var det inte men på något sätt fridfullt för stunden. Inte många människor i rörelse och till synes lugnt i trafiken
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/5ff285d8.jpg)
Ett par minuter senare såg det ut såhär, både buss och taxi rullade in samtidigt eller...ja taxin hade precis hunnit stanna då bussen
kom bakom men droskföraren ignorerade bussförarens signalering och flyttade sig först när resenären hade betalat och klivit ur bilen.
Låt dem smaka på sin egen medicin: Parkera bussen vid en taxistolpe! ;D
Citat från: Kristian skrivet 12 mars 2012, 01:32:29 AM
Låt dem smaka på sin egen medicin: Parkera bussen vid en taxistolpe! ;D
Det är helt omöjligt dom är fullsmokade 24/7 :-\
Taxipuckon...
Att parkera vid taxihållplats är redan gjort stod uppställd i 7 timmar vid den tillfälliga taxihållplatsen Grand Hotel,
detta på grund av att en kinesisk tourleader inte fick sitta längst fram då jag hade spärrat sätena för att bussen blivit ombyggd till övningsbuss med
extra bromspedal vid just den platsen.
Dagen innan försökte han med att det varit inbrott i bussen vilket var mycket svårt för honom att bevisa då jag satt i bussen hela tiden,
det blev en dyr historia för den kinesiska resebyrån,när han kom hem till kina igen så hade han svårt att förklara sitt beteende för byrån.
/Lennart
Men hörni ;D
Reta inte upp er och bli förbannande och höj blodtrycket för skitsaker, går det att stanna före eller efter bilen så gör det utan att tuta eller göra dumma gester, det är i slutänden bara du/ni själva som blir på dåligt humör och andra i trafikmiljön tycker ni är oproffesionella, taxiförare är bara människor också och med en vida sämre arbetsmiljö än en bussförares.
Taxiförare av vissa kategorier tror de äger gatan
Citat från: Håkan_E skrivet 12 mars 2012, 10:34:43 AM
Men hörni ;D
Reta inte upp er och bli förbannande och höj blodtrycket för skitsaker, går det att stanna före eller efter bilen så gör det utan att tuta eller göra dumma gester, det är i slutänden bara du/ni själva som blir på dåligt humör och andra i trafikmiljön tycker ni är oproffesionella, taxiförare är bara människor också och med en vida sämre arbetsmiljö än en bussförares.
Är det inte redan bevisat att blå stombusslinjerna inte fungerar riktigt som det var tänkt? Jag röstar för spår i gatan, spårfordon med klockor istället för signalhorn, samt artiga trevliga professionella förare av dessa fordon. :)
http://www.youtube.com/watch?v=Yc3PNU3AQUo
Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2012, 11:00:39 AM
Är det inte redan bevisat att blå stombusslinjerna inte fungerar riktigt som det var tänkt? Jag röstar för spår i gatan, spårfordon med klockor istället för signalhorn, samt artiga trevliga professionella förare av dessa fordon. :)
http://www.youtube.com/watch?v=Yc3PNU3AQUo
Sä länge inte dessa går på separat gatuområde så blir problemen ännu större, en buss kan svänga runt en felparkerad eller trasig bil, en spårvagn står där den står.
Citat från: Håkan_E skrivet 12 mars 2012, 11:12:34 AM
Sä länge inte dessa går på separat gatuområde så blir problemen ännu större, en buss kan svänga runt en felparkerad eller trasig bil, en spårvagn står där den står.
Jo, men å andra sidan visar erfarenheten att bilister inklusive taxiförare respekterar spåren mycket bättre än utrymme som är reserverat för en buss typ hållplats.
Som den gamla historien från Göteborg när Kal cyklade i spårvagnsspåren och fortsatte trots att spårvagnsföraren klingade med klockan. Till sist ilsknade föraren till och öppnade rutan och skrek:
- Kan du flötta på däj?
- Jo ja kan la men dä kan inte du.
En sådan historia skulle knappast kunna hända i verkligheten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2012, 11:18:41 AM
Jo, men å andra sidan visar erfarenheten att bilister inklusive taxiförare respekterar spåren mycket bättre än utrymme som är reserverat för en buss typ hållplats.
Visst är det så. Och min teori är att det är just pga denna "påtvingade respekt" för spårområdet som gör att Stockholms handelskammare, hela taxikåren samt alla budbilsförare är så kraftigt mot spårvagnar. En buss kan man blockera och parkera in utan att det får följder, men ett sådant beteende vågar man sig inte på med ett spårbundet fordon.
Med risk för att nån exploderar så tänkter jag ändå yttra mig och säga att körningen i Stockholm City skulle ju vara betydligt
tråkigare om det inte vore för alla taxi och bud/lastbilar.
Det är ju det som är charmen med alltihop. Jag sitter också och knorrar, men vet ju innerst inne att det är ju dom som skapar
trafikmiljön som jag älskar !!
Jag finner glädje i att ställa min ledbuss på tvärsan framför och blockera hela gatan medans jag lastar av och på när en taxi
eller nåt annat står "illa" .
Snart börjar dagens härliga arbetspass, å Måndag är det. Kan det bli bättre ? ;)
Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 12:50:56 PM
Jag finner glädje i att ställa min ledbuss på tvärsan framför och blockera hela gatan medans jag lastar av och på när en taxi
eller nåt annat står "illa" .
Tänkvärt är att det är inte okej att jag själv bryter mot någon trafikregel bara för att någon annan gör det på ett sätt som ger konsekvenser för mig!
Om min hållplats är blockerad och jag inte kan angöra den som sig bör så innebär det till exempel inte att jag får stanna för på-/avstigning i en korsning.
Citat från: Taunusch skrivet 12 mars 2012, 13:04:26 PM
Tänkvärt att det är inte okej att jag själv bryter mot någon trafikregel bara för att någon annan gör det på ett sätt som ger konsekvenser för mig!
Om min hållplats är blockerad och jag inte kan angöra den som sig bör så innebär det till exempel inte att jag får stanna för på-/avstigning i en korsning.
Haha, jadu det vore ju intressant att testa i praktiken. När jag står vid Cityterminalen mot Essingen och sen ska över Kungsbron så är det helfragen linje
samt i princip alltid en 6-8 taxibilar framför på stannförbudet så där lägger vi ner verksamheten då då.
Detta är ju bara ett av mängder med tillfällen där man tvingas köra över heldraget.
Jag kan ärligt säga att jag och alla andra chaufförer i Stockhom City dagligen säkert ett tiotal gånger bryter mot trafikreglerna för att det över huvud taget
ska fungera alls.
I teorin har du rätt men det skulle aldrig fungera i praktiken.
Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:19:25 PM
Haha, jadu det vore ju intressant att testa i praktiken. När jag står vid Cityterminalen mot Essingen och sen ska över Kungsbron så är det helfragen linje
samt i princip alltid en 6-8 taxibilar framför på stannförbudet så där lägger vi ner verksamheten då då.
Detta är ju bara ett av mängder med tillfällen där man tvingas köra över heldraget.
Jag får föra ett fordon över en heldragen linje eller på ett spärrområde om det behövs för att jag ska kunna passera ett hinder på vägen eller för att utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för mitt fordon. Lagstödet för detta återfinns i Trafikförordningen 3 kap. 11§.
Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:19:25 PM
Jag kan ärligt säga att jag och alla andra chaufförer i Stockhom City dagligen säkert ett tiotal gånger bryter mot trafikreglerna för att det över huvud taget
ska fungera alls.
I teorin har du rätt men det skulle aldrig fungera i praktiken.
Förare A ställer till det för förare B. Om detta får till följd att förare B ställer till det för förare C - vem har vunnit på det då? I så fall är ju förare A och förare B lika goda kålsupare båda två?
Citat från: Taunusch skrivet 12 mars 2012, 13:31:57 PM
Förare A ställer till det för förare B. Om detta får till följd att förare B ställer till det för förare C - vem har vunnit på det då? I så fall är ju förare A och förare B lika goda kålsupare båda två?
Må så vara, men hur menar du att det ska gå till? Jag kommer inte ha mitt jobb kvar i många dagar om jag sätter igång och drar in alla hållplatser
där det finns ett hinder för att angöra den ;)
Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:35:05 PM
Må så vara, men hur menar du att det ska gå till? Jag kommer inte ha mitt jobb kvar i många dagar om jag sätter igång och drar in alla hållplatser
där det finns ett hinder för att angöra den ;)
Taxichauffören kanske inte heller får ha kvar sitt jobb om han inte gör sina resenärer nöjda?
Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:35:05 PM
Må så vara, men hur menar du att det ska gå till? Jag kommer inte ha mitt jobb kvar i många dagar om jag sätter igång och drar in alla hållplatser
där det finns ett hinder för att angöra den ;)
Nu är det ju så att du enligt lag inte får HINDRA eller STÖRA annan trafik det är straffbart. Så om du bara för din njutning skull ställer dig så att förare c som inte är involverad från början så är det en lag överträdelse.
JAg ser det skrämmande att läsa viss inlägg där det står at tman finner glädje i att stälal en buss tvärs över gatan bara för att någon står på min hållplats. Då får man faktiskt stanna BAKOM hindret om du inte säkert kan åka förbi och sstanna framför så du inte hindrar eller stör övrig trafik
Jo, jag vet ju att diskutionen skulle bli så här, det är ju det som är lite roligt.
Och nåt som verkligen ställer till för förare C är ju om jag stannar bakom och aldrig kommer iväg,
istället för att jag blockerar i 30 sekunder och sen är på rull igen.
Ha en bra dag allihop.
Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2012, 12:04:07 PM
Visst är det så. Och min teori är att det är just pga denna "påtvingade respekt" för spårområdet som gör att Stockholms handelskammare, hela taxikåren samt alla budbilsförare är så kraftigt mot spårvagnar. En buss kan man blockera och parkera in utan att det får följder, men ett sådant beteende vågar man sig inte på med ett spårbundet fordon.
Jag tror du har en poäng där.
En spårvagnsförare som "råkar" köra på ett fordon som står så att det inte lämnar fri väg för spårvagnen kan alltid förklara sig med att han/hon inte hann bromsa. Det är svårare för en bussförare att hävda detta.
Citat från: MartinMartin skrivet 12 mars 2012, 13:42:14 PM
Jo, jag vet ju att diskutionen skulle bli så här, det är ju det som är lite roligt.
Och nåt som verkligen ställer till för förare C är ju om jag stannar bakom och aldrig kommer iväg,
istället för att jag blockerar i 30 sekunder och sen är på rull igen.
Ha en bra dag allihop.
I grund och botten handlar det om att försöka vara så smidig som möjligt och det är nog det jag gissar att Martin försöker att förmedla här ovan. Skulle man stenhårt 'hålla på sin rätt' skulle man inte ta sig många meter med en buss, i synnerhet inte i innerstan. Bättre då att anpassa sig till omständigheterna och försöka att göra så gott det går.
Skillnaden är att förare B inte bryter mot någon regel på skoj utan för att denne i princip måste medan förare A hela tiden har ett alternativ.
Heldraget kan jag korsa av och till; inte på skoj utan för att det inte finns mycket till alternativ för att klara min uppgift.
Taxiföraren kan välja att inte ställa sig vid just en busshållplats men jag med mina 18 meter buss släpper ogärna av/på folk utanför/mellan hållplatser om jag inte absolut måste.
Det finns en skröna om en bussförare som lesnade en dag på att bilarna parkerade på hållplatsen,
så en dag stannade han så att dörrarna kom i jämnhöjd med den parkerade bilens motorhuv.
Passagerarna tittade förvånat när föraren tog micken och sa att det är bara gå över huven på grund av felparkerad bil,
hållplatsen skulle efter denna incident tydligen vara bilfri då "lapplisorna" började cirkulera mer frekvent på platsen.
I trafiken så gäller det att ge och ta hela tiden då flyter det.
/Lennart
Citat från: Bussmicke skrivet 12 mars 2012, 10:38:24 AM
Taxiförare av vissa kategorier tror de äger gatan
Den typen av människor finns inom alla fordonsslag, även bussar...
Citat från: groenis skrivet 13 mars 2012, 04:12:22 AM
I trafiken så gäller det att ge och ta hela tiden då flyter det.
En viktig observation är dock att om någon stannar på ett dåligt ställe så flyter det inte alls. Det enda givande och tagande som behöver äga rum i det fallet är att den som har stannat behöver flytta på sig, så att övriga kommer fram.