Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2012, 23:09:26 PM

Titel: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2012, 23:09:26 PM
Jag hade hört talas om att några bussmänniskor varit i Kanada och tittat på en lämplig buss för servicelinjer. Bland dem ett par från Borås Lokaltrafik och de hade blivit förtjusta i busstypen. Inte estetiskt men funktionellt får man tänka. Således kunde man sommaren 1987 se den första Ontarion - fast den hette Orion då - på Borås gator. Borås Lokaltrafik stod för importen genom sitt dotterföretag BL Teknik. Formellt betraktades dock bussarna som privatimporterade. Det kom att bli en bit över 100 sådana bussar på olika håll i landet. Namnet Orion byttes snabbt mot Ontario på nya bussar eftersom det fanns ett Ford-modell som hette Orion och Ford protesterade mot att bussen fick samma namn.

I Borås ersattes Ontario-bussarna i stort sett av DAB Silkeborg i samband med att Linjebuss tog över servicelinjerna sommaren 1995. Ett antal Ontario fanns dock dels som reserv och dels på de linjer som gick en liten bit utanför centralorten. Borås Lokaltrafik sålde sina bussar och Linjebuss klarade Ontario-behovet genom att flytta bussar från olika håll i landet.

Jag visar några Ontario-bussar utan något annat samband annat än att jag råkat fotografera dem.

PAG820 var från början Malmö Lokaltrafik 521 och kom till Linjebuss när de köpte ML. Denna buss flyttades till Trollhättan och därav Älvsborgs-färgerna, som passade bra i Borås också.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_201122_.jpg)

NLJ918 var från början Malmö Lokaltrafik 512 men såldes till Trollhättans Trafik AB där den fick nummer 112. Även detta bolag köptes av Linjebuss och därmed fick bussen nytt nummer till 1312 och sedan 1310.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_204032_.jpg)

Så begär vi oss till Skara där Söne Trafik körde Mjuka Linjen med två Ontario-bussar, senare bytta mot DAB Silkeborg. En av dem var PDA210. Systervagnen PDA218 blev för övrigt den 100:de Ontarion som såldes i Sverige.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_204064_.jpg)


I Lund hittade jag PAE987 som började som Varbergs Omnibus 7. Linjebuss köpte även detta bolag och då fick bussen nummer 1007. Efter tiden i Lund var den faktiskt i Borås en tid med Lunda-färgerna kvar.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_205078_.jpg)

Slutligen PAG683 i Linjebuss egen färgsättning. Även denna började hos Malmö Lokaltrafik, närmare bestämt som 515. ML hade planer på att starta en mängd servicelinjer och köpte 15 Ontario och 10 små Neoplan för detta. De flesta linjerna kom inte i gång och de sålde därför många av bussarna till andra bussbolag. Jag har noterat att den tidigare varit i Lund och kan det varit då den fick Linjebuss färger? Lunds egna färger kom väl inte förrän en bit in på 1990-talet och infördes successivt.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_205126_.jpg)
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 12 mars 2012, 00:28:06 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2012, 23:09:26 PM
Klipp klipp..
Jag visar några Ontario-bussar utan något annat samband annat än att jag råkat fotografera dem.

PAG820 var från början Malmö Lokaltrafik 521 och kom till Linjebuss när de köpte ML. Denna buss flyttades till Trollhättan och därav Älvsborgs-färgerna, som passade bra i Borås också.
(http://www.savenfjord.nu/32.print/P%20_201122_.jpg)
Dessa bussar hade väl en dörr i aktern?
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2012, 08:39:06 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 mars 2012, 00:28:06 AM
Dessa bussar hade väl en dörr i aktern?

Ja, en dubbeldörr till och med. Rullstolar och barnvagnar togs in den vägen. En del bussförare öppnade den också för avstigning även om det kanske inte var tänkt så.

Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 mars 2012, 08:50:00 AM
Detta är en busstyp som man helst vill glömma. Den fanns i Örebro på sin tid och jag provåkte den för skoj skull. Det var trångt och dåligt om utrymme invändigt och körningen var ryckig. Man skyllade på motorstyrningen. För sin uppgift fann jag bussen tämligen värdelös. Man kan väl säga att man fick väldigt lite buss för väldigt mycket pengar. Geometriskt hade den samma axelavstånd som en 12-metersbuss, men sämre hjulutslag. Det var alltså en väldigt osmidig buss. I efterhand är det svårt att förstå att det faktiskt gick att sälja drygt 100 sådana här missfoster.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: 1896 skrivet 12 mars 2012, 17:33:19 PM
Tryckluftstorkare och helljusreglering med en fotknapp på golvet, var ju som att kliva in i en 20 år gammal buss.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Björn Ax skrivet 12 mars 2012, 19:58:26 PM
Underbart kalla på sommaren var dem också. ;)

Blev ju absolut inte varmt när man som förare sitter på motorn. *ironi*

Nej jag jublade när denna sort bussar försvann från Uppsala.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Erling.L skrivet 12 mars 2012, 21:40:45 PM
Första gången jag körde en av dessa la fram dörren av o fick stänga den med rullstols bälten, o sedan köra resten av turen med stor försening vilket gjorde jag låg o stress körde 3tim i den utan o komma ur F sätet.

En förman o en reparatör fick bryta loss mig ur sätet o en Färdtjänstförare som skulle börja för dagen körde hem mig.



Så saknar dem ej.

I gbg gick dom under smeknamnet WC anka när ja flyttade till stan
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: ronäs skrivet 12 mars 2012, 22:44:20 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 mars 2012, 08:50:00 AM
Detta är en busstyp som man helst vill glömma. Den fanns i Örebro på sin tid och jag provåkte den för skoj skull. Det var trångt och dåligt om utrymme invändigt och körningen var ryckig. Man skyllade på motorstyrningen. För sin uppgift fann jag bussen tämligen värdelös. Man kan väl säga att man fick väldigt lite buss för väldigt mycket pengar. Geometriskt hade den samma axelavstånd som en 12-metersbuss, men sämre hjulutslag. Det var alltså en väldigt osmidig buss. I efterhand är det svårt att förstå att det faktiskt gick att sälja drygt 100 sådana här missfoster.

Håller med dig Mats, det var ingen rolig buss. Körde den en hel del under varma sommar dagar, var bedrövligt varmt och trångt. Svår att komma intill vid hållplatserna på ett smidigt sätt.
Gick även under namnet sopmaskiner.
Hälsningar
Stig
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Ivo skrivet 14 mars 2012, 15:32:59 PM
Håller med er alla som inte tyckte om denna buss. Det enda som var nästan lyckat var låg entren. Annars satt man dåligt, fjädringen fanns inte, den bullrade, svängradien var dålig jämfört med en vanlig 12 meters. Må den vila i frid. Vi som körde dessa behövde verkligen vila efter en dag bakom ratten på dessa vagnar.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 14 mars 2012, 21:10:52 PM
Ja denna vagntyp saknas inte av någon förare .. klumpiga att köra med dålig svängradie på vissa ställen var det enklare köra med 12m buss..  många dagar jag fick huvudvärk av att köra dessa buller lådor.. för den som ville var det busenkelt att köra av drivknutar.. bara ge full gas vid fullt ratt utslag.  Styrstagen gick av de var för klent gjorda. ..  Men B-L gjorde väl en hacka på alla delar.

På bild 1 kan man alltid trösta sig med Scania Van Hool  :D
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 14 mars 2012, 22:06:14 PM
Vad jag förstått har det funnits tre fronter på de Ontario II som funnits i Sverige. Först en front som den första som egentligen hette Orion hade. Den hade runda strålkastare. Sedan har vi den front som man kan se på bilderna som jag tror var den vanligaste fronten. Men de nyaste hade en annan front. Kanske fanns den nyaste fronten bara i Uppsala. De nyare gula Ontario II i Uppsala tycker jag förresten påminner lite om amerikanska skolbussar.

Uppsala var om jag inte har helt fel allra sist i Sverige med Ontario II. Det verkade faktiskt som om det dessutom var hit alla överblivna Ontario II anlände ett tag. Ett kort tag hade vi t ex en Ontario II med Älvsborgslack märkt Servicelinjen. Annars fanns det under en längre tid Ontario II i Uppsala med ML-lack (Malmö). De första Ontario II i Uppsala var Uppsalagröna. Men sedan kom det snart en massa överblivna från andra delar av landet. Jag minns att jag frågade om man hade planer att lacka om dessa men fick svaret att det inte skulle behövas. Tydligen menade man att den säregna formen var ett "varumärke" i sig själv. Till slut skulle alla ersättas, men med nya Ontario II som var gula med den nya fronten. Jag misstänker att redan när den nya serien Ontario II levererades till Uppsala hade så gott som alla andra städer avvecklat denna modell.

De sista åren stod ett par Ontario II uppställda i Uppsala som var slaktade. De användes som reservdelsförråd.

Jag har faktiskt aldrig hört ett enda positivt ord om Ontario II. Förare klagade och gillade inte att köra dessa. Bland annat gillade de inte att sitta ovanpå motorn. Men också verkstadspersonal har jag hört gnälla på Ontario II. Så de var nog kanske inte helt lyckade. Men det är lite märkligt att man här i Uppsala höll sig kvar så länge och envist med Ontario II medan alla andra avvecklat dessa och ersatt med annat.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: yngrot skrivet 14 mars 2012, 22:10:03 PM
Ja Uppsalas med den gula lacken med nya fronten var de sista som såldes i Sverige.. och det bara bara dit med den fronten.. och inte vart den snyggare heller med den fronten ..  :P 
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: 1896 skrivet 14 mars 2012, 23:19:20 PM
Åjo, lite snyggare vart det allt med den amerikaniserade fronten, men jämfört med en fruktansvärt ful nivå, så lite bättre blev det.

I övrigt hade vi i Borlänge en liten grupp på 3-4 förare som körde Mjuka Linjen konstant, så vi andra slapp ju bussarna för det mesta.

Vi hade också bussarna garagerade i Scanias tvätthall, ända tills Scania kom på att tvätthallen skulle vara tom utifall nån ville tvätta sin lastbil, så det blev till att ställa upp dessa på rampen med elkoppling.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: bisquit skrivet 15 mars 2012, 20:26:48 PM
Vi hade 2 som Rullade på 91:an Karlsson i Örebro.. Sen 1992 eller 94? Blev dem ersatta av Korvkioskar..
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 mars 2012, 00:57:09 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 mars 2012, 23:19:20 PM
Åjo, lite snyggare vart det allt med den amerikaniserade fronten, men jämfört med en fruktansvärt ful nivå, så lite bättre blev det.


Vet inte om jag håller med här. Jag har nog aldrig varit något fan av just Ontario II. Och när vi hade dessa i Uppsala så tyckte jag de var vedervärdiga. Redan de äldre Ontario II tyckte jag såg ganska hemska ut med sitt extrema utseende. Fast när jag fick se den nyare versionen som kom till Uppsala tyckte jag bara de såg ännu värre ut. Har googlat lite och tittat på bilder och jag tycker nog att de lite äldre faktiskt ser lite bättre ut i alla fall än de nyaste som fanns i Uppsala.

Men lustigt nog så blir jag ändå nostalgisk när Staffan nu har uppmärksammat Ontario II. Kanske beror det på att man alltid tycker det är kul att minnas det som fanns förr? ;)

Men nu till en fråga. Tillverkas det Ontario II idag? Att de inte säljs i Sverige är självklart. Men tillverkas det trots detta Ontario II och säljs i andra länder i världen?
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 16 mars 2012, 08:09:49 AM
Det var länge sedan Ontario II slutade tillverkas. I dag görs bara fullstora stadsbussar typ Orion VII. Företaget Orion ägs av Daimler Buses numera.
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 mars 2012, 16:57:05 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 16 mars 2012, 08:09:49 AM
Det var länge sedan Ontario II slutade tillverkas. I dag görs bara fullstora stadsbussar typ Orion VII. Företaget Orion ägs av Daimler Buses numera.


Då tolkar jag det som att de har ett samband med Mercedes? Det borde innebära att om någon i Sverige vänder sig till Orion för att köpa bussar så hänvisas man till Mercedes och då får en Citaro eller liknande?
Titel: SV: Till minne av Ontario II
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 16 mars 2012, 19:05:54 PM
Genom Orion har ju Mercedes möjlighet att sälja låggolvsstadsbussar som är anpassade till i Nordamerika, precis som Volvo har genom ägandet av Nova Bus. Jag tror inte att varken Mercedes eller Volvo är intresserade av att anpassa dessa amerikanska bussar till Europa. I stället får vi hålla till godo med Mercedes Citaro resp Volvo 7900.