Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Mattias Petersson skrivet 11 mars 2012, 17:25:02 PM

Titel: X31K och X32K.
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 11 mars 2012, 17:25:02 PM
Vad är det för skillnad mellan X31K och X32K Öresundstågen?
Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2012, 17:46:34 PM
Citat från: DAB skrivet 11 mars 2012, 17:25:02 PM
Vad är det för skillnad mellan X31K och X32K Öresundstågen?

X32K var sju fordon som köptes av Blekingetrafiken ungefär fem år innan elektrifieringen på Blekinge Kustbana var klar för att de skulle ha fordon när detta blev. Under tiden fram till dess hyrdes de ut till Rikstrafiken/SJ för att användas på Kust-till-kust-banan Göteborg-Kalmar(/Karlskrona). Halva fordonet fick då en inredning med högre standard, men denna återställdes till samma som i X31K när de återlämnades till Länstrafiken Blekinge för ett par år sedan. Den enda skillnaden som består mellan X31K och X32K är att de förstnämnda har två toaletter och de sistnämnda tre toaletter (och därmed ett par sittplatser färre).



Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 11 mars 2012, 18:04:16 PM
Okey har det aldrig hänt dom har kör sträckan mellan Göteborg Köpenhamn nån gång X32K?
Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2012, 18:12:07 PM
Citat från: DAB skrivet 11 mars 2012, 18:04:16 PM
Okey har det aldrig hänt dom har kör sträckan mellan Göteborg Köpenhamn nån gång X32K?

Nej, ombyggda X32K har aldrig använts Göteborg-Köpenhamn med undantag för att det kunde hända under en kortare period sedan de återlämnats och inte hunnit byggas om. De gick då i blandning med Öresundstågs X31K.

Däremot har SJ kört X31K med ombyggd inredning på sträckan de senaste åren. Det är dock slut med detta den 10 april.



Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 11 mars 2012, 18:22:51 PM
SJ kört X31K med ombyggd inredning har man åkt några gånger hilma fint inredning.
Titel: SV: DSB IC4.
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 11 mars 2012, 23:53:06 PM
Sog detta i Köpenhamn sist jag väntade på mitt tåg tycker det är så hilma liggt X31K.
Är detta nyaste modellen tro efter X31K? Om Öresundståget skulle byta om några år kommer dom köra med IC4 tåg sen?

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=168595
http://i588.photobucket.com/albums/ss323/sammy_j001/IC4d.jpg
http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/FC151A8F-62BB-4B87-AE79-C051BBCEB261/541415/b238b31aad1849998771f473e72f53ca_20070622170804L_1.jpg
Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: JB skrivet 12 mars 2012, 13:05:25 PM
IC4-tågen har inte mycket gemensamt med X31K. Om Öresundstågen skullle skaffa nya tåg kommer de nog inte köpa IC4, dels då de är dieseldrivna, men dels då de har blivit ett stort fiasko, de är fortfarande inte i trafik vad jag vet, trots att de beställdes för många år sedan. Dessutom kommer de nuvarande Öresundstågen hålla många år till.

/Jonas
Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 12 mars 2012, 14:33:38 PM
Dessutom har det väl nyligen levererats nya Öresundståg.
Titel: SV: X31K och X32K.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2012, 14:50:35 PM
Citat från: Joakim W skrivet 12 mars 2012, 14:33:38 PM
Dessutom har det väl nyligen levererats nya Öresundståg.

Jo, men enligt många vanligtvis välunderrättade källor är det de sista. Bombardier har tydligen för avsikt att lägga ned tillverkningen om de inte nu när den sista är levererad (vilket skall vara i dagarna, kanske den redan är det) får order på ytterligare ett antal. Det brukar i sådana sammanhang innebära minst tio nybeställningar.

X31K är en nästan 15 år gammal konstruktion som dessutom bygger på en ännu äldre sådan. Det är väl dags kanske att ta fram något modernare. Nu när de börjar fungera hyfsat menar jag.  ;D