Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 08:17:51 AM

Titel: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 08:17:51 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B5Slp11mars64Web.jpg)

Inom en månad skulle både Metropoler och Jitterbuggar vara borta från Slussplan. Metropolens varma kylare kunde man värma sig vid under en kall dag som här den 11 mars 1964.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 11 mars 2012, 11:06:14 AM
Snart 50 år sedan alltså! Känns obegripligt!
Apropå fulskyltning, det var ett hemskt fult"frimärke", särskilt "3:an" men jag undrar om det där inte är originaluppsättningen?

Mr H
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: HJP skrivet 11 mars 2012, 11:42:03 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 08:17:51 AM
Inom en månad skulle både Metropoler och Jitterbuggar vara borta från Slussplan. Metropolens varma kylare kunde man värma sig vid under en kall dag som här den 11 mars 1964.

Mvh Gunnar
****
Wow! Den bilden passade bra på söndagen  :)
Tackar&Bockar!

HJP
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 14:26:26 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Pappskylt.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 11 mars 2012, 11:06:14 AM
Apropå fulskyltning, det var ett hemskt fult"frimärke", särskilt "3:an" men jag undrar om det där inte är originaluppsättningen?

Mr H

Jo, det är säkert originalutförandet från 50-talets mitt. Se även exemplen ovan som visats tidigare här.
Själv blev jag besviken när frimärkena för de nya Metropollinjerna kom i april-64. Smala siffror som inte gav den tyngd som jag menar Metropolen förtjänade.

/Gunnar
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan linje 8E
Skrivet av: AGR skrivet 12 mars 2012, 08:03:28 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 08:17:51 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B5Slp11mars64Web.jpg)

Inom en månad skulle både Metropoler och Jitterbuggar vara borta från Slussplan. Metropolens varma kylare kunde man värma sig vid under en kall dag som här den 11 mars 1964.

Mvh Gunnar

Undrar var 8E vände, ingen pappskylt i fönstret om avvikande destination.
Mvh AGR
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Peter Rost skrivet 12 mars 2012, 09:53:17 AM
Kan det varit så att 8E vände vid Nybroplan, istället för Tessinparken?

/Peter
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 mars 2012, 12:47:50 PM
Citat från: AGR skrivet 12 mars 2012, 08:03:28 AM
Undrar var 8E vände, ingen pappskylt i fönstret om avvikande destination.
Mvh AGR


Den var destinationsskyltad "Södersjukhuset", turnumret svårläst.

/Gunnar
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: robergh skrivet 12 mars 2012, 13:05:49 PM
Vilket minne du har Gunnar! :D

Jag kan tänka mig att han vänt vid Norrmalmstorg och vänder åter mot Södersjukhuset och vid vändningen tagit ner pappskylten "Norrmalmstorg" utan att ersätta den med någon ny skylt då han kör hela linjesträckningen till Sös. Jag har för mig att det fanns turer på linje 8E som vände vid Norrmalmstorg, Smålandsgatan - Birger Jarlsgatan (h) - Hamngatan (h).

Mr H
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 mars 2012, 17:27:20 PM
Citat från: Mr H skrivet 12 mars 2012, 13:05:49 PM
Vilket minne du har Gunnar! :D

Mr H

Gräver jag ännu djupare i minnet så får jag fram att det var A5 67 som drog....

/Gunnar
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Hasse L skrivet 12 mars 2012, 22:56:01 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista8E.jpg?t=1331588302)
Antar att det är eftermiddagstrafik.
Linje 8E M-F fr.o.m. 16.12.1963. Kanske gällde denna tabell ännu i mars -64.

/H.
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 mars 2012, 08:09:07 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 12 mars 2012, 22:56:01 PM
Antar att det är eftermiddagstrafik.
Linje 8E M-F fr.o.m. 16.12.1963. Kanske gällde denna tabell ännu i mars -64.

/H.

Tack för denna! Det var e.m. som syns på ljuset på bilden. Jag var dock inne även en morgon efter tillåtelse från min lärare som var förstående.

/Gunnar
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Ulf Broman skrivet 14 mars 2012, 20:07:56 PM
När man ser (enligt tabellen) att turen bör ha gått hela vägen från Tessinparken till Södersjukhuset, varför behövde man skylta med 8E?
Eller hängde det ihop med de andra delarna? Fast på den utgående turen behövde man väl inte heller skylta något annat fram till Slussen, eller gjorde man det ändå?
På den ingående turen var det förstås intressant att se att denna vagn inte ens skulle till Slussen, men skyltades det inte på annat sätt?
Eller hade man beteckningen 8E på dem för att trafikledare och de i vagnhallarna skulle kunna hålla reda på dem?
(om några av svaren är självklara, så växte jag ju inte upp i Stockholm; och jag förstår att frågan inte är så buss-orienterad).
Titel: SV: Slussplan inför scenförändring för 48 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 mars 2012, 08:54:00 AM
Citat från: Ulf Broman skrivet 14 mars 2012, 20:07:56 PM
När man ser (enligt tabellen) att turen bör ha gått hela vägen från Tessinparken till Södersjukhuset, varför behövde man skylta med 8E?

Just denna tur var skyltat "8" i motorvagnens front. Enhetlighet/logik kanske inte var 100%-igt.

/Gunnar