..chaufförer Martin Thyr kör OmniCity Led genom Värtahamnen, det skakar lite grann i dessa bussar..
http://youtu.be/IKEEpOUEA4Y (http://youtu.be/IKEEpOUEA4Y)
får en buss chaufför hålla händerna som han gjorde i videon?
Det där är ju en populär fråga att roa sig med i kategorin 'finn fem fel' eller vad det heter. ;)
Finns mig veterligt ingen lagtext som strikt anger i detalj hur man ska hålla ratten, däremot finns vissa allmänna rekommendationer som i sin tur sannolikt avgörs av omständigheterna. I slutänden handlar det dock om att föraren i sig måste vara både bekväm och på samma gång beredd... och en alert och duktig förare med ena handen på ratten är i mitt tycke att föredra framför en som inte är lika alert, men som har fullt sjå med att krampaktigt hålla fast i ratten med ett kvart-i-tre-grepp. Efter ett dagspass lär en sådan förare nog nästa behöva badda händerna med liniment medan den som är mera alert men beredd, trots enhandsgrepp ibland, är mer utvilad.
Sen är klippet informativt då det visar att Stockholms gator, oavsett kommun och/eller stadsdel, i många fall inte är några direkta salsgolv utan det skakar ganska ansenligt. Skulle nästan behöva visa upp klippet för vissa väghållare mm. ::)
Citat från: Nico skrivet 10 mars 2012, 12:15:51 PM
Sen är klippet informativt då det visar att Stockholms gator, oavsett kommun och/eller stadsdel, i många fall inte är några direkta salsgolv utan det skakar ganska ansenligt. Skulle nästan behöva visa upp klippet för vissa väghållare mm. ::)
Väldigt tydligt klipp. Speciellt den gällande debatten där stora krafter hellre vill ha kvar dylika blå låggolvsbussar (alternativt införskaffa trådbussar med samma komfort) än att satsa på spårvagnar. För ingen kan väl påstå att dessa bussar är bekvämare att åka i jämfört med Djurgårdslinjen och Tvärbanan?
Citat från: bussfan skrivet 10 mars 2012, 12:02:47 PM
får en buss chaufför hålla händerna som han gjorde i videon?
Det finns ingen lag som säger hur du ska hålla i ratten. Man får hålla i ratten hur man vill så länge man själv känner att man kan ha kontroll påp fordonet.
Jag själv har nästan alltid en hand på ratten och den andra på myntbordet. För mig känns denna ställning bäst och jag känner att jag har bäst kontroll då.
Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2012, 12:22:21 PM
Väldigt tydligt klipp. Speciellt den gällande debatten där stora krafter hellre vill ha kvar dylika blå låggolvsbussar (alternativt införskaffa trådbussar med samma komfort) än att satsa på spårvagnar. För ingen kan väl påstå att dessa bussar är bekvämare att åka i jämfört med Djurgårdslinjen och Tvärbanan?
Jo, jag tycker att blåbussarna i Stockholm City är bekvämare att åka än Spårväg City. För ombord på spårvagnen åker du på en träbit men lite tyg på, sjukt obekvämt! I bussen har iaf stolen lite stoppning...
Sedan att det skramlar är en annan sak, men det så är det ju på alla Scania-bussar som är mer än ca ett år gamla....
Citat från: Carl Eric skrivet 10 mars 2012, 12:39:05 PM
Jo, jag tycker att blåbussarna i Stockholm City är bekvämare att åka än Spårväg City. För ombord på spårvagnen åker du på en träbit men lite tyg på, sjukt obekvämt! I bussen har iaf stolen lite stoppning...
Sedan att det skramlar är en annan sak, men det så är det ju på alla Scania-bussar som är mer än ca ett år gamla....
Du har förvisso rätt i stoppningsfrågan, jag kan inte förstå varför SL:s spårfordon utrustas med så låg stolstandard jämfört med bussarna.
I övrigt tycker jag du har fel. Jag slipper gärna Omnicityledvagnarna, jag kan lista varför:
1. Bussarna saknar i stort sett stötdämpning. Korsningen Odengatan/Sveavägen är helt hemsk att åka över i hastigheter över 15 km/h
2. Det är ett bedrövligt buller i bakre delen av bussen.
3. Bussarna är utrustade med AC-anläggning, ändå är det hett som i en bastu bakom leden på sommaren.
4. Dörrarna för ett j-a oväsen, dels tryckluftsljuden dels gnisslet som uppstår då stänger som inte smörjt korrekt vrids.
5. Bussen följer inga givna spår. Det kan tvärnitas när som helst, svängas hur som helst och i vilken fart som helst. Färden blir mer oförutsägbar än med spårvagn. (Gäller gummihjulstrafik i allmänhet).
6. Jag som är 1,91 lång har svårt att sitta på de flesta platser utan att vika ihop mig, fyrgruppen längst bak och förarstolen brukar dock fungera. Martin Kellermans seriehund Rocky hade en strip om dessa bussar när de var rätt nya där repliken "Bussj***ln är 36 meter lång och ändå måste man sitta som en brandman för att få plats" utskrevs. Inte helt utan igenkänningsfaktor...
Sedan bör också påpekas att A34orna på Spårväg City inte är ett under av bekvämlighet. De har problem med att hjulen slits snabbt och då blir gången mer "stenkrossaktig".
Stolar o stoppning på Stockholms spårfordon är utvecklade för att erhålla en så vandaliseringsovänlig modell som möjligt, rena plaststolar/bänkar helt utan beklädnad har även varit på projektstadiet.
Man man enkelt jämföra skillnaden mellan de tjocka skumfyllda sofforna på Cx vagnarna i orginal mot de senare supertunna sitsarna.
Citat från: Carl Eric skrivet 10 mars 2012, 12:39:05 PM
Jo, jag tycker att blåbussarna i Stockholm City är bekvämare att åka än Spårväg City. För ombord på spårvagnen åker du på en träbit men lite tyg på, sjukt obekvämt! I bussen har iaf stolen lite stoppning...
Sedan att det skramlar är en annan sak, men det så är det ju på alla Scania-bussar som är mer än ca ett år gamla....
A34 har stoppning i sätena, och den är riktigt bra måste jag säga. Sitter betydligt bättre i dem stolarna, än i bussar. Dessutom är Södertäljes OmniLinkbussar är snart 2 år. Dem skramlar inte direkt mycket tycker jag...
Citat från: Nico skrivet 10 mars 2012, 12:15:51 PM
Det där är ju en populär fråga att roa sig med i kategorin 'finn fem fel' eller vad det heter. ;)
Finns mig veterligt ingen lagtext som strikt anger i detalj hur man ska hålla ratten, däremot finns vissa allmänna rekommendationer som i sin tur sannolikt avgörs av omständigheterna. I slutänden handlar det dock om att föraren i sig måste vara både bekväm och på samma gång beredd... och en alert och duktig förare med ena handen på ratten är i mitt tycke att föredra framför en som inte är lika alert, men som har fullt sjå med att krampaktigt hålla fast i ratten med ett kvart-i-tre-grepp. Efter ett dagspass lär en sådan förare nog nästa behöva badda händerna med liniment medan den som är mera alert men beredd, trots enhandsgrepp ibland, är mer utvilad.
Sen är klippet informativt då det visar att Stockholms gator, oavsett kommun och/eller stadsdel, i många fall inte är några direkta salsgolv utan det skakar ganska ansenligt. Skulle nästan behöva visa upp klippet för vissa väghållare mm. ::)
det va bara en fundering från min sida
Citat från: bussfan skrivet 10 mars 2012, 12:02:47 PM
får en buss chaufför hålla händerna som han gjorde i videon?
Ähh...
Jag antar att du inte har körkort?
Under mina år har jag träffat ytterst få förare som håller ratten i 9-3 eller 9-5 greppet som man en gång lärde ut i trafikskolorna.
Vi som har turen att fortfarande spaka manuella lastbilar o bussar har en aning svårt att alltid ha 2 händer på ratten av en annan anledning?
På -70-80- o början på -90 talet var det än svårare med dåtidens svaga motorer som måste växlas ofta för att orka.
Faktiskt har jag en gång i början på -90 talet fått en kommentar av en äldre kvinna i Norrland om jag inte skulle ha bägge händerna på ratten och inte släppa högerhanden för att göra annat. Svaret blev kort " Att då kommer vi inte så långt damen"
Alltså! Ödsla inte tid på att fundera på sådant du varken har koll på eller har med att göra och låt bli att ta upp utrymme här med dessa kommentarer ;D
Citat från: Håkan_E skrivet 11 mars 2012, 09:20:55 AM
Ähh...
Jag antar att du inte har körkort?
Under mina år har jag träffat ytterst få förare som håller ratten i 9-3 eller 9-5 greppet som man en gång lärde ut i trafikskolorna.
Vi som har turen att fortfarande spaka manuella lastbilar o bussar har en aning svårt att alltid ha 2 händer på ratten av en annan anledning?
På -70-80- o början på -90 talet var det än svårare med dåtidens svaga motorer som måste växlas ofta för att orkai.
Faktiskt har jag en gång i början på -90 talet fått en kommentar av en äldre kvinna i Norrland om jag inte skulle ha bägge händerna på ratten och inte släppa högerhanden för att göra annat. Svaret blev kort " Att då kommer vi inte så långt damen"
Alltså! Ödsla inte tid på att fundera på sådant du varken har koll på eller har med att göra och låt bli att ta upp utrymme här med dessa kommentarer ;D
Asså inte för att jag bryr mig så mycket men nu är det väl du som tar upp onödig plats i forumet eftersom en snäll person har redan svarat på det här lite högre upp... :P
Och sen så är ju ett forum till för att disskutera saker och ställa frågor? och det var ju det han gjorde... Man ska inte behöva ha körkort för att fråga saker... :)
Man håller väl i ratten som man själv tycker känns behagligt? för man vill väl inte sluta dagen med att man har ont i handlederna?
Ser inte så bekvämt ut att hålla ratten som i filmen men smaken är som baken ;D dock skramlar det ju för jä####... och värdelösa solskydd i vindrutan..
Men den där trevliga bussföraren kör som han alltid gör och han visste inte att han skulle ut på weben för allmän beskådan,
sen skäms han lite för att han pratar så mycket skit hela tiden ;D ;D ;D