Imorse så lossnade ett släp på en södergående 10:a i höjd med Veckefjärden strax söder om Övik
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.4461384-slap-lossnade-pa-e4 (http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.4461384-slap-lossnade-pa-e4)
Tur det gick bra
Vilken typ av koppling används på dessa släp?
Kan inte vara annat än VBG drag
Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 13:49:27 PM
Kan inte vara annat än VBG drag
VBG är bara ett märke och jag är ganska säker på att det INTE är VBG.
Citat från: Lars skrivet 17 mars 2012, 13:39:40 PM
Tur det gick bra
Vilken typ av koppling används på dessa släp?
Citat från: Håkan_E skrivet 17 mars 2012, 13:49:27 PM
Kan inte vara annat än VBG drag
Citat från: KG skrivet 17 mars 2012, 14:30:52 PM
VBG är bara ett märke och jag är ganska säker på att det INTE är VBG.
Det sitter Rockinger koppling på bussarna och motsvarande ögla på släpvagnarna.
För dom flesta är det vad man brukar kalla ett VBG drag, precis som att alla terrängbilar är jeepar och alla skotrar är Vespor!
Sydafrika (http://www.jost.co.za/roccouplings.asp) vs. Vänersborg (http://www.vbg.no/sv/) intressant, man får vad man betalar för när man köper billigt!
Citat från: Lars skrivet 18 mars 2012, 01:38:36 AM
Sydafrika (http://www.jost.co.za/roccouplings.asp) vs. Vänersborg (http://www.vbg.no/sv/) intressant, man får vad man betalar för när man köper billigt!
Rockinger är precis som Jost tyskt, men dom säljer säkert även i Sydafrika.
Vi har kört med ett likadant drag som dom använder sedan 2003 och jag skulle gissa att släpet har rullat 30.000mil.
Det skulle vara intressant och få veta varför vagnen lossnade.
Jost/Rockinger historia, kolla vid 2001 (http://www.jost-world.com/company/history/jost.html?L=1)
Citat från: Blue skrivet 18 mars 2012, 02:34:18 AM
Rockinger är precis som Jost tyskt, men dom säljer säkert även i Sydafrika.
Vi har kört med ett likadant drag som dom använder sedan 2003 och jag skulle gissa att släpet har rullat 30.000mil.
Det skulle vara intressant och få veta varför vagnen lossnade.
Jost/Rockinger historia, kolla vid 2001 (http://www.jost-world.com/company/history/jost.html?L=1)
Ok kanske även VBG tillverkas långt borta nånstans numera.
Ett av problemen med tillverkning på andra sidan klotet är ju att komma undan med att betala den lön som arbetaren är värd!
Att en och annan kulhandske på vanliga kärror släpper när det slarvats med kopplingen händer ju ibland men ett sådant drag som detta ska ju inte kunna släppa lika enkelt, men nåt kan ju gått sönder men vad?
Min erfarenhet av Rockinger är inte så bra. Måste stå jämnt och ut minst en extra gång för att lätta på lufttrycket och få bort ev spänning i draget, för att det ska gå i.
Är det bara jag som tycker att det är lite långsökt att börja dra in tillverkningslandet i sammanhanget? Visst kan det röra sig om ett fabrikationsfel men det kan väl ungefär lika gärna drabba europeisktillverkade kopplingar. Det kan ju också vara användaren som inte kopplat ihop fordonen ordentligt.
Ber om ursäkt om någon blev irriterad för att jag benämnde draget som "VBG" drag men det är ju fortfarande den gängse benämningen oavsett om jag snackar med verkstan eller en försäljare eller förare.
Här på forumet hade förvirringen blivit total om jag skrivet "ögledrag" eller nåt annat, det viktigaste var att berätta att det inte var kulkoppling vilket jag antar att en del kan ha trott.
Orsaken till olyckan sägs ha varit metallutmattning till följd av överbelastning (knäck)
Jag får också be om ursäkt för att blanda in tillverkningsland!
Detta med VBG är nog som i många andra ting att i folkmun kallar man en sak vid fel namn utan att tänka på att namnet kanske är en enskild tillverkare och inte sakens rätta benämning.