Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2007, 12:53:45 PM

Titel: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2007, 12:53:45 PM
Folket skriver idag om 7-åriga Malin som fick gå lång väg när bussen gick sönder, hon och hennes mamma är iockså nyinflyttade från Surahammar
Hör och häpna, det handlar om en liten flicka som av skolpersonalen släppts iväg ensam för hemfärd, sedan är mamma Anita upprörd och anser att man inte bör släppa i väg en liten flicka så här och att bussbolaget ju måste ta ansvar även för de minsta. på viket sätt menar hon? Bussen fick ett fel och kan inte köra iväg, är de verkligen säkra på att föraren bad dem gå resten av vägen? det har iaf aldrig hänt mig och jag misstänker att nyinflyttade Malin kan ha misstolkat situationen.
Jag bifogar ett par citat från läsarkommentarerna:
CitatIntressant
Hyffsat vinklad artikel (hade väl inte förväntat mig annat). Om nu mamman är så himla orolig, varför åker hon inte iväg och LETAR efter dottern? Hon sitter hemma och tänker ut något man kan säga till tidningen istället. Skäms på dig!

Matte
CitatMen snälla ..
.. begär du av en sjuåring att hon ska vara så försigkommen att hon med en vuxens självklarhet slår sig i slang med busschauffören för att reda ut något som för henne garanterat var förbryllande och utanför ramarna?

http://www.folket.se/folket/07_standard_article.php?id=158066&avdelning_1=101&avdelning_2=102&t=1409223394 (http://www.folket.se/folket/07_standard_article.php?id=158066&avdelning_1=101&avdelning_2=102&t=1409223394)
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 13:21:36 PM
Som vanligt när det gäller artiklar av den här typen så känns det ganska så vinklat. För det första, bussförarna är inga barnvakter. Kan ens barn inte ta vara på sig själva ska föräldrarna åka med. Med ta vara på sig själva menar jag att barnet ska kunna ta fram info själv på hur det ska ta sig hem på annat sätt, alternativt ha en mobiltelefon att ig hem med. Att sätta en 7-åring själv på bussen att åka en lång sträcka (om det tog en timme extra att gå utgår jag från att det inte rörde sig om att åka 5 hållplatser i tätort) när man till råga på allt just flyttat dit känns fruktansvärt oansvarigt. Att sedan bussföraren sagt till folk att gå tror jag inte heller. Antagligen var de de som borde i närheten som valde att gå istället för att vänta på nästa buss. Däremot skulle jag inte bli förvånad om informationen från förarens sida lämnat en del övrigt att önska. Har själv varit med om att bussen fått punktering på motorväg och fått stanna på en hållplats (som inte trafikeras av den linjen ifråga). När en resenär frågade föraren hur vi skulle ta oss vidare (gå var inget alternativ den gången) fick hon svaret "Inte vet jag, det kommer väl en buss här snart?". Ja det var ju service och mycket representativt för det företagets ansvarstagande för sina kunder. 
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2007, 14:00:11 PM
Som barn är det lätt att missuppfatta vuxnas instruktioner. Jag knatade gladeligen hem ensam från mitt dagis i 4-5 årsåldern när personalen sagt åt mig att börja göra mig i ordning, då min mor var på ingång. Nu kom jag bara fram till ett övergångsställe där jag stannade då jag insåg att det inte fanns några gröna gubbar här, och det var långt innan "stopplagen" kom. Efter c:a 10 minuter dök min (inte lika glada) mor upp på andra sidan gatan, och jag fick lära mig att man inte fick gå hem ensam.
Nåja, NTF:s trafikskola för barn med Televinken verkade fungera iaf ;)

Nu tänker jag inte döma någon i detta fall. Det krävs att man kör vana barn regelbundet, att man känner dem, samt att de kan sitt hemnummer om man ska kunna kontakta föräldrarna för vidare transport om bussen fastnar/havererar. Det är aldrig lätt för nyinflyttade småttingar, eller de som nyss börjat i skolan och är ovana. Barn ber inte om hjälp eller frågar om instuktioner heller, utan finner sin egen lösning utan att besvära andra.

För att ungefär citera liten kille i Rimbotrakten när skolbussföraren frågade vart han bodde:
I det röda trähuset med vita knutar, bredvid vägen vid brevlådan"

:)
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Nico skrivet 10 oktober 2007, 14:25:07 PM

Citat från: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 13:21:36 PMSom vanligt när det gäller artiklar av den här typen så känns det ganska så vinklat. För det första, bussförarna är inga barnvakter. Kan ens barn inte ta vara på sig själva ska föräldrarna åka med.

Oaktat hur vinklad artikeln är så ser åtminstone jag detta som ytterligare ett bevis på att många av dagens föräldrar helt och hållet (och oemotsagt) verkar ha delegerat sitt eget föräldraansvar till samhället i stort. Börjar snart bli dags att ifrågasätta om vissa inte bör ha 'körkort' för att bli förälder?!?!


Citat från: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 13:21:36 PMDäremot skulle jag inte bli förvånad om informationen från förarens sida lämnat en del övrigt att önska. Har själv varit med om att bussen fått punktering på motorväg och fått stanna på en hållplats (som inte trafikeras av den linjen ifråga). När en resenär frågade föraren hur vi skulle ta oss vidare (gå var inget alternativ den gången) fick hon svaret "Inte vet jag, det kommer väl en buss här snart?". Ja det var ju service och mycket representativt för det företagets ansvarstagande för sina kunder.

Nja, frågan är nog snarare hur representativt det var för föraren personligen? Finns ju inte någon entreprenör som förbjuder sina förare att ha lite servicekänsla och där ingår information av denna typ. Om det i ett fall som det med punkteringen ovan inte ges någon upplysning alls så är det en blunder av föraren och knappast något man kan säga vara representativt för ett visst företag.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 15:09:35 PM
Citat från: Nico skrivet 10 oktober 2007, 14:25:07 PM

Nja, frågan är nog snarare hur representativt det var för föraren personligen? Finns ju inte någon entreprenör som förbjuder sina förare att ha lite servicekänsla och där ingår information av denna typ. Om det i ett fall som det med punkteringen ovan inte ges någon upplysning alls så är det en blunder av föraren och knappast något man kan säga vara representativt för ett visst företag.


Det är ju möjligt att föraren har brustit i information i det här fallet. Det är också möjligt att informationen var utan anmärkning men att 7-åringen inte uppfattade den. Men hur skulle bussföraren kunna veta att 7-åringen, om hon lämnade bussen, inte hörde ihop med någon annan resande? Det verkar ju inte heller som om skolpersonalen sett till mer än att hon gick på bussen, som av allt att döma var en vanlig buss i linjetrafik.

Apropå bussförare som har svårt för information (rent generellt):
För över tio år sedan åkte jag med Swebus Express från Göteborg till Borås. Någonstans i trakten av Bollebygd började varningsklockan ringa och bussföraren körde av motorvägen på lämplig plats och stängde av motorn. För övrigt inte ett ljud om vad som hänt. När vi stått där 10 minuter hade en resenär fått nog och frågade honom varför han inte sa något. "Jag är dålig på att informera", blev det lakoniska svaret. Det visade sig att bussen stannat för att motorn nästan börjat koka. Några av oss mer framfusiga resenärer fick ta hand om situationen och tala om för föraren att om han lät motorn svalna så skulle han kunna rulla en stor del av vägen till en bensinstation och fylla på kylarvatten. Samtidigt som jag bad att få låna mikrofonen för att tala om vad som hänt.
När han sedan fyllde vatten upptäckte han att en slang läckte rätt kraftigt, varför han inte trodde vi skulle klara oss till Borås. Vi fick då tala om för honom att det var bättre att han körde till Bollebygds station, där han skulle hinna lagom till ett tåg mot Borås (en av de få gånger då tåg ersatt buss!). Han var tacksam för hjälpen men hade han inte fått denna hade han antagligen stått kvar vid Grandalsmotet ännu.
Bussföraren fick inte fortsätta köra för Swebus Express efter detta (vi var några stycken som ringde) men jag såg honom på mer lokala Swebus-linjer. Skall väl också för tydlighetens skull sägas att han var svensk och således inte hade några svårigheter med språket.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Nico skrivet 10 oktober 2007, 15:21:15 PM

Jo, en del verkar ju strunta i att informera bara för att de är blyga eller inte verkar våga tala inför folk. Kanske läge för somliga att ta en kurs i retorik?!   :P  ;)

Sedan är det ju inte lätt det där med att vara blyg. Det här är OT, men enligt utsago så får vi på Råsta innerspeglarna på normalvagnarna bytta från runda vidvinkelspeglar, där man som förare ser allt och motsatt, till rektangulära diton som man knappt ser ett dugg i. Orsaken skulle då vara att innerstadsförarna tydligen kände sig uttittade...  ;D Själv känner jag mig dock hellre uttittad än missar något avgörande inne i vagnen.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2007, 15:23:44 PM
Citat från: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 13:21:36 PM
Har själv varit med om att bussen fått punktering på motorväg och fått stanna på en hållplats (som inte trafikeras av den linjen ifråga). När en resenär frågade föraren hur vi skulle ta oss vidare (gå var inget alternativ den gången) fick hon svaret "Inte vet jag, det kommer väl en buss här snart?". Ja det var ju service och mycket representativt för det företagets ansvarstagande för sina kunder. 

Det lät inte så servicemässigt av föraren, och är tråkigt för företagets ledning som ofta har en bättre syn på vad service är än vissa enskilda förare. Då bussen tydligen var trasig borde han ju meddelat sin trafikledning detta, och då blir det ju trafikledningens uppgift att få fram en ny buss samt via andra trafikledningar ta reda på om det finns andra bussar som trafikerar denna hpl. Fast detta förutsätter ju att det är linjetrafik vi talar om. Var det beställningstrafik ute på okänd mark kan det ju bli svårare.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 15:31:48 PM
Citat från: Nico skrivet 10 oktober 2007, 15:21:15 PM
Jo, en del verkar ju strunta i att informera bara för att de är blyga eller inte verkar våga tala inför folk. Kanske läge för somliga att ta en kurs i retorik?!   :P  ;)


Jo, men måste ju kunna ställa krav på en bussförare att han kan informera om det hänt något. Lika lite som en enögd får köra buss (för att nu dra upp den käpphästen) borde en som inte vågar prata med resenärerna få göra det.
Borde det inte ingå i bussbolagets utbildning av sin personal att de får lära sig hur man pratar i mikrofonen och hur man informerar?
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Cero skrivet 10 oktober 2007, 16:57:30 PM
Citat från: Nico skrivet 10 oktober 2007, 14:25:07 PM

Oaktat hur vinklad artikeln är så ser åtminstone jag detta som ytterligare ett bevis på att många av dagens föräldrar helt och hållet (och oemotsagt) verkar ha delegerat sitt eget föräldraansvar till samhället i stort. Börjar snart bli dags att ifrågasätta om vissa inte bör ha 'körkort' för att bli förälder?!?!


Jag tycker inte detta gäller endast föräldrar utan det förefaller som att många lämnat, eller vill lämna, allt ansvar över sitt liv till samhället eller åtminstone någon annan. Det är nästan alltid denna någon annan som är ansvarig, som ska se till att vad som nu hänt inte händer igen, etc. Till detta kommer trygghetsnarkomanin som förefaller mer utbredd än jag trodde. Det senaste jag läste var någon som ville att staten skulle skapa trygghet så att "man vågar byta jobb". :o Häpp. Och hur kommer det sig att ungdomar super sig fulla på fester och sparkar varandra sönder och samman eller som i annan tråd krossar bussfönster? Var är föräldrarna????

Nej, jag håller med dig, det borde ställas högre krav på att vara förälder och kanske rent av på att vara medborgare generellt sett.

/Cero

Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 17:19:47 PM
Citat från: Nico skrivet 10 oktober 2007, 14:25:07 PM

Nja, frågan är nog snarare hur representativt det var för föraren personligen? Finns ju inte någon entreprenör som förbjuder sina förare att ha lite servicekänsla och där ingår information av denna typ. Om det i ett fall som det med punkteringen ovan inte ges någon upplysning alls så är det en blunder av föraren och knappast något man kan säga vara representativt för ett visst företag.


Här framgick tydligen inte ironin ;). Det jag menade var just det du påpekar, att förarens handlande inte stämmer överenns med företagets servicesyn. Men eftersom föraren är företagets ansikte utåt så är det det företaget som får lida då enskilda förare inte bryr sig om att en del av deras jobb är att serva kunderna med information och service som hör resan till.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 17:26:02 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 oktober 2007, 15:23:44 PM
Det lät inte så servicemässigt av föraren, och är tråkigt för företagets ledning som ofta har en bättre syn på vad service är än vissa enskilda förare. Då bussen tydligen var trasig borde han ju meddelat sin trafikledning detta, och då blir det ju trafikledningens uppgift att få fram en ny buss samt via andra trafikledningar ta reda på om det finns andra bussar som trafikerar denna hpl. Fast detta förutsätter ju att det är linjetrafik vi talar om. Var det beställningstrafik ute på okänd mark kan det ju bli svårare.

Beställningstrafik var det inte, det skulle i så fall vara en skandal av sällan skådat mått. Nej det var en expresslinje körd av ett visst kommunalt bolag för Västtrafik i Göteborgsområdet så extrabussar är inget man kan förvänta sig om en buss går sönder. Hade jag varit i den förarens kläder hade jag (förutom att meddela trafikledningen) först och främst ringt bussen på turen efter (en kvart senare) och frågat om den kunde stanna till vid hållplatsen ifråga (som ligger i anslutning till motorvägen, bara av och på igen) och ta över resenärerna. Hade kollegan mot all förmodan nekat mig den tjänsten hade man ju fått ta reda på om det över huvud taget går bussar inom skälig tid från hållplatsen och åt rätt håll som ens kunder ska. I detta fall gjorde det det men eftersom föraren inte hade en aning om saken hade fallet lika gärna kunnat vara tvärt om vilket gör att man inte kan använda det som ursäkt. 
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 10 oktober 2007, 18:22:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 15:09:35 PM
Det är ju möjligt att föraren har brustit i information i det här fallet. Det är också möjligt att informationen var utan anmärkning men att 7-åringen inte uppfattade den. Men hur skulle bussföraren kunna veta att 7-åringen, om hon lämnade bussen, inte hörde ihop med någon annan resande? Det verkar ju inte heller som om skolpersonalen sett till mer än att hon gick på bussen, som av allt att döma var en vanlig buss i linjetrafik.

Apropå bussförare som har svårt för information (rent generellt):
För över tio år sedan åkte jag med Swebus Express från Göteborg till Borås. Någonstans i trakten av Bollebygd började varningsklockan ringa och bussföraren körde av motorvägen på lämplig plats och stängde av motorn. För övrigt inte ett ljud om vad som hänt. När vi stått där 10 minuter hade en resenär fått nog och frågade honom varför han inte sa något. "Jag är dålig på att informera", blev det lakoniska svaret. Det visade sig att bussen stannat för att motorn nästan börjat koka. Några av oss mer framfusiga resenärer fick ta hand om situationen och tala om för föraren att om han lät motorn svalna så skulle han kunna rulla en stor del av vägen till en bensinstation och fylla på kylarvatten. Samtidigt som jag bad att få låna mikrofonen för att tala om vad som hänt.
När han sedan fyllde vatten upptäckte han att en slang läckte rätt kraftigt, varför han inte trodde vi skulle klara oss till Borås. Vi fick då tala om för honom att det var bättre att han körde till Bollebygds station, där han skulle hinna lagom till ett tåg mot Borås (en av de få gånger då tåg ersatt buss!). Han var tacksam för hjälpen men hade han inte fått denna hade han antagligen stått kvar vid Grandalsmotet ännu.
Bussföraren fick inte fortsätta köra för Swebus Express efter detta (vi var några stycken som ringde) men jag såg honom på mer lokala Swebus-linjer. Skall väl också för tydlighetens skull sägas att han var svensk och således inte hade några svårigheter med språket.


Stark blyghet kan vara ett socialt handikapp!

/B
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Ersa skrivet 10 oktober 2007, 18:49:56 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 oktober 2007, 18:22:30 PM
Stark blyghet kan vara ett socialt handikapp!

Visst är det så, men bör man då ge sig in i ett yrke där det ibland krävs att man talar inför folk, om man nu vet med sig att man lider av detta handikapp?
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 18:59:49 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 oktober 2007, 18:49:56 PM
Visst är det så, men bör man då ge sig in i ett yrke där det ibland krävs att man talar inför folk, om man nu vet med sig att man lider av detta handikapp?

Precis. Lider man av vissa fysiska eller psykiska handikapp får man överhuvudtaget inte ta busskörkort. Om man lider av ett social handikapp så bör man i alla fall inte få anställning som bussförare. Det är inte en mänsklig rättighet att få köra buss. Eller ens få körkort överhuvudtaget.
Som resenär har jag rätt att kräva att en bussförare vågar prata med sina resenärer. Likaväl som jag har rätt att kräva att han har tillräcklig synskärpa.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 10 oktober 2007, 19:21:26 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 18:59:49 PM
Precis. Lider man av vissa fysiska eller psykiska handikapp får man överhuvudtaget inte ta busskörkort. Om man lider av ett social handikapp så bör man i alla fall inte få anställning som bussförare. Det är inte en mänsklig rättighet att få köra buss. Eller ens få körkort överhuvudtaget.
Som resenär har jag rätt att kräva att en bussförare vågar prata med sina resenärer. Likaväl som jag har rätt att kräva att han har tillräcklig synskärpa.

.. eller hon...  8)
Synskärpa går att korrigera till en viss gräns.  Likaså går det att träna upp sig och bli av med sin blyghet om man bara skapar trygga miljöer.

/Bengt
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 19:38:47 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 oktober 2007, 19:21:26 PM
.. eller hon...  8)
Synskärpa går att korrigera till en viss gräns.  Likaså går det att träna upp sig och bli av med sin blyghet om man bara skapar trygga miljöer.

/Bengt

Det är väl självklart att jag menar att synskärpan skall vara tillräcklig efter korrektion. Kollektivtrafiken torde aldrig kunna upplevas som en trygg miljö för en bussförare.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Jo skrivet 10 oktober 2007, 21:23:03 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2007, 12:53:45 PM
Folket skriver idag om 7-åriga Malin som fick gå lång väg när bussen gick sönder, hon och hennes mamma är iockså nyinflyttade från Surahammar
Hör och häpna, det handlar om en liten flicka som av skolpersonalen släppts iväg ensam för hemfärd, sedan är mamma Anita upprörd och anser att man inte bör släppa i väg en liten flicka så här och att bussbolaget ju måste ta ansvar även för de minsta. på viket sätt menar hon? Bussen fick ett fel och kan inte köra iväg, är de verkligen säkra på att föraren bad dem gå resten av vägen? det har iaf aldrig hänt mig och jag misstänker att nyinflyttade Malin kan ha misstolkat situationen.
Jag bifogar ett par citat från läsarkommentarerna:
http://www.folket.se/folket/07_standard_article.php?id=158066&avdelning_1=101&avdelning_2=102&t=1409223394 (http://www.folket.se/folket/07_standard_article.php?id=158066&avdelning_1=101&avdelning_2=102&t=1409223394)

Nu framgår det ju inte om det var vanlig linjetrafik eller en skolskjuts som även var öppen för allmänt resande. I det sista fallet tycker i alla fall jag det är rimligt att föraren tar ansvaret att de som står vid skolan vid fastställd tidpunkt också kommer hem(Eller dit de ska bli avsläppta) på ett hyfsat säkert sätt. Sedan vet jag inte om det är någon som kommit till skada i sutationer som denna. Även om barn är oberäkneliga i trafiken ser jag inte någon uppenbar fara i detta. JAg tror nog snarare så att barn är extra försiktiga i en situation som denna och att farligheten istället uppkommer i samband med tex. lek.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 21:25:57 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 19:01:07 PM
Kontakta trafikledningen är ju åtgärd 1a, att kontakta en annan kollega beror ju på var vi befinner oss någonstans, på många håll saknas ju kommunikationsradio och mobiltelefon får inte användas i tjänsten annat än om bussen står still, den uppringda föraren kunde ju sitta och köra och inte kunnat svara.
Taget från en helt normal situation norröver

Givetvis ska man direkt informera sina resenärer även om man i princip inte vet annat än att bussen är trasig

//Lars

Naturligtvis är det så. Saknas möjlighet att ta kontakt försvinner det alternativet. I detta specifika fall som jag syftade på finns dock tillgång till Mobitex så det är ganska lätt att få tag i efterföljande tur.

Edit: Förresten Lars en fråga av ren nyfikenhet, har ju inga erfarenheter av hur det fungerar norröver. Har man inte fast tjänstetelefon i bussarna, eller varierar det från operatör till operatör?
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 oktober 2007, 21:27:53 PM
Citat från: Jo skrivet 10 oktober 2007, 21:23:03 PM
Nu framgår det ju inte om det var vanlig linjetrafik eller en skolskjuts som även var öppen för allmänt resande. I det sista fallet tycker i alla fall jag det är rimligt att föraren tar ansvaret att de som står vid skolan vid fastställd tidpunkt också kommer hem(Eller dit de ska bli avsläppta) på ett hyfsat säkert sätt. Sedan vet jag inte om det är någon som kommit till skada i sutationer som denna. Även om barn är oberäkneliga i trafiken ser jag inte någon uppenbar fara i detta. JAg tror nog snarare så att barn är extra försiktiga i en situation som denna och att farligheten istället uppkommer i samband med tex. lek.

Det måste vara linjetrafik då Veolia Transport nämns och i Eskilstuna har de inga småbussar á la Renault master
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Jona skrivet 10 oktober 2007, 22:30:49 PM
Ursäkta urspårningen i denna tråd. Men jag har läst denna rubrik flera gånger idag och läst fel varje gång.
"Milan fick gå lång väg när bussen gick sönder" antar att Milan skulle ta med kameran och förnöjt fota allt han möte under promenaden....

/Jona
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 13 oktober 2007, 08:26:59 AM
Att köra buss är att köra buss.
Att vara busschaufför är mera.
Man ska förutom kunna köra även kunna informera och kunna prata med resenärerna och kunna skapa goda relationer till dem.
Det är de resenärerna som en vacker dag kan hjälpa dig när Du verkligen behöver hjälp.

Dagligen får man frågor om allt möjligt och i vad man jag kan svara så gör jag det eller hänvisar till någon som troligen kan svara.
Osäkra resenärer som inte är från stan kan ibland ha en vag och felaktig bild av hur de ska åka som de själv har hittat på internet. Att i ett vänligt och snabbt samtal kunna fråga dem var de ska åka och ibland kunna säga att det är bättre att du åker med en annan linje är också någon som man ska kunna.

Dagar med  låg trafikintensitet finns det ju ibland, speciellt vissa linjer på söndagar.Då är det lätt att komma några minuter för tidigt till en tidsatt hållplats.
Jag ser det som en självklarhet att informera resenärerna om så bara om 2-3 minuter.
"Vi är några minuter tidiga till den här hållplatsen och vi kommer att stå still här i 3 minuter".Ofta lägger jag till ".... det är så på söndagarna att det ibland är så lite folk så då är det lätt att komma för tidigit". Informerat och klart. Alla nöjda.
Visst  kan man ställa krav på busschaufförer att de ska kunna informera om trafikstörningar, motorproblem, orsaker till förseningar eller omläggningar m.m.
På ett proffs ska man kunna ställa professionella krav.

Med vänlig hälsning

Buss-Anders
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Hagri skrivet 13 oktober 2007, 10:01:01 AM
Man skall inte säga för mycket utan att ha hört alla parter. Men det framgår ju att 7-åringen har någon form av skolskjuts för att på ett säkert sätt ta sig till och från skolan. Om sedan 7-åringen helt plötsligt får resan till eller från skolan avbruten av någon orsak och får knalla själv i trafiken under en timmes tid är det inte konstigt att föräldern reagerar.  Det går inte att kräva att föräldrarna skall åka med barnen på skjutsen för att ha koll på dem ända tills de kliver in i klassrummet. På en hel del linjer skulle det dessutom betyda att det skulle behövas en utökning av fordon.
Som tidigare sagts är information A och O. En bussförare behöver ha social kompetens och våga prata så att en hel grupp hör det. Lite utbildning och kompetenshöjning inom företagen är inte fel och skulle antagligen hjälpa dem på traven som bangar för använda mikrofonen. Men hur många företag har "råd" med det?
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Hagri skrivet 13 oktober 2007, 22:26:37 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2007, 12:08:43 PM
"Skolskjuts" med en vanlig busslinje var det frågan om, ett problem är att föraren oftast inte har en aning om vart varje elev hör hemma på sådana linjer, i detta fall kan man tänka sig att flickan följt med någon annan vuxen när de klev av bussen och i ett sådant fall är det omöjligt för föraren att agera.

Jo det finns olika former av resor för skolbarn. Skolskjutsar, linjetrafik, linjetrafik som bara går skoldagar och personbilar plus lite fler varianter. Men det är inte det som är poängen i mitt resonemang. Det som jag tycker är naturligt är att föräldrarna blir oroliga när resorna till och från skolan inte fungerar och barnet har promenerat hem på egen hand. Det är även lite skillnad när det är en sjuåring än om det varit en sjuttonåring.
Att det blivit fel behöver inte betyda att föraren medvettet har skickat ut henne på en promenad.
Förr promenerade eller cyklade förstaklassare som sjundeklassare till skolan på starkt trafikerade landsvägar utan varken gång eller cykelbanor. Det var det som gällde förr och ingen tyckte det var konstigt. Men tiderna förändras och vi med dem. Trafiken har också ett annat tempo och puls än för fyrtio, femtio år sedan vilket vi inte får glömma.
Men redan på den tiden fanns det föräldrar som skjutsade sina barn till skolan medvetna om att småttingar inte har samma förmåga som vuxna att på ett säkert sätt klara sig i trafiken.
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2007, 22:47:31 PM
Citat från: Hagri skrivet 13 oktober 2007, 22:26:37 PM
Jo det finns olika former av resor för skolbarn. Skolskjutsar, linjetrafik, linjetrafik som bara går skoldagar och personbilar plus lite fler varianter. Men det är inte det som är poängen i mitt resonemang. Det som jag tycker är naturligt är att föräldrarna blir oroliga när resorna till och från skolan inte fungerar och barnet har promenerat hem på egen hand. Det är även lite skillnad när det är en sjuåring än om det varit en sjuttonåring.

Felet i sammanhanget är väl att man skickar en eller flera sjuåringar med ordinarie linjetrafik utan att de har någon vuxen med sig. Vem det nu är som gör det: skolan eller föräldrarna. Det är visserligen högst individuellt men i princip är det inte lämpligt att barn under 10 år reser ensamma på bussar i linjetrafik. Bussföraren har inte någon möjlighet att bevaka dem. 
Om man tänker på alla historier man hört om skilsmässobarn som skickats mellan föräldrarna i 30-40 mil med tåg eller expressbuss blir man mörkrädd. Det går säkert bra så länge mamma sätter dem på bussen i A och pappa hämtar dem vid bussen i B. Men vad händer om pappa inte är där? Vad händer om bussen går sönder? Vad händer om mamma läst fel i tidtabellen och just den bussen går bara till C? Vad händer om barnet tröttnar på halva vägen och stiger av bussen i sällskap med någon vuxen? Vad händer om barnet inte vill till pappa utan vill vara kvar hos mamma?
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 14 oktober 2007, 01:48:14 AM
Den här texten skickade jag till tidningen Folkets ang artikeln som ligger till grund för artikeln.

Ställ inga krav på föräldrar
Så mycket konstiga åsikter ser man ofta inte på en gång.
Barn ska bara åka buss själva om det klarar det annars så ska de hämtas eller åtföljas av annan vuxen.
Barnet ska naturligtvis kunna och våga prata med chauffören annars så ska det definitivt inte få åka buss själv.
De ska också av förälderna ha informerats vad de ska göra om något går fel. Dottern skulle ju kunna råka kliva på fel buss eller kliva av vid fel hållplats.
Jag ser det som en självklarhet att hon kan vägen och att hon har övat det hela med mamma eller pappa inte bara en gång utan flera.

"Men ställ inga krav på mig som förälder för jag är född på 70-talet och samhället och alla andra har gjort fel men inte jag inte. Tidningen är min bundsförvant och tillsammams så ska vi hänga ut alla som inte gör som jag vill".

Jasså dottern kom hem frusen. Då måtte hon ha varit för dåligt klädd. Vems ansvar är det eftersom hon inte ens blev varm när hon gick.Jo förälderns.
Alldeles för många barn åker till skolan i gymnastikskor idag även mitt i vintern. Det är som om det aldrig skulle kunna hända något.

Rent mänskligt så kan det ju vara bra om chauffören frågar en sådan liten resenär om man kan hjälpa den.Det finns ju telefon på bussen.

Vad jag kan se på bilden så är mamman mammaledig. Kanske ett alldeles utmärkt möjlighet att leverera och hämta dottern.
Det är nyttigt med promenader och det går att ta barnvagnar på bussen.

Abe
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2007, 05:22:06 AM
Det får mig att tänka på en sak jag fick berättat för mig:
Det var en "incident" när tre 13-åriga tjejer från Rimbotrakten av misstag glömdes kvar på Tekniska muséet i Stockholm av sin lärare vid ett studiebesök. Och eftersom de flesta under 18 år från Roslagen inte har någon koll alls på Stockholm fick två av dem de panik. Det ironiska var att det var den tredje tjejen som var nyinflyttad från glesbygden många mil utanför länsgränsen som tog kontrollen, drog ut de båda andra till Djurgårdsbrunnsvägen och tänkte därefter logiskt trots att hon inte heller var någon van SL-resenär. De hoppade på första bästa buss västerut och sedan vidare till Tekniska högskolan med lite byten och gång. Därefter ombord på en 639:a och så var de hemma ungefär en timme efter skolklassen.

Även där skillnad i uppväxt. De båda tjejerna som levt hela sina liv bara 5 mil från Tekniska muséet hade aldrig behövt planera sin egen resa någonsin, utan bara blivit skjutsade av föräldrarna utan att behöva tänka på väderstreck ö.h.t, medan den tredje tjejen åkt många mil ensam mil i buss i sitt hemlän Frågan är om de båda Rimbotjejerna då ens visste om Stockholm låg norr eller söder om Rimbo. Vissa vet faktiskt inte sånt...
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Nico skrivet 14 oktober 2007, 05:54:54 AM
Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2007, 05:22:06 AMFrågan är om de båda Rimbotjejerna då ens visste om Stockholm låg norr eller söder om Rimbo. Vissa vet faktiskt inte sånt...

Frågan är väl även när vissa ska tillåtas att tänka självständigt? Kanske när deras [curling]föräldrar kilat vidare och inte längre kan vara behjälpliga eller hindra glina från att ta eget ansvar?  :o
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 14 oktober 2007, 13:25:32 PM
Citat från: Nico skrivet 14 oktober 2007, 05:54:54 AM
Frågan är väl även när vissa ska tillåtas att tänka självständigt? Kanske när deras [curling]föräldrar kilat vidare och inte längre kan vara behjälpliga eller hindra glina från att ta eget ansvar?  :o
---
Jag måste medge att jag saxade lite från ett av dina inlägg när jag skrev min kommentar men jag hoppas att det inte gjorde något.
Budskapet hade jag i fingrarna men du fick fram det mycket bättre
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Nico skrivet 14 oktober 2007, 17:54:23 PM

Nema problema... utan kör på bara. Jag har absolut ingen copyright på mitt tangentbordsorerande utan det är bara lite allmänna tankar!  :D  ;)
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Axel skrivet 14 oktober 2007, 23:10:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2007, 22:47:31 PM
Felet i sammanhanget är väl att man skickar en eller flera sjuåringar med ordinarie linjetrafik utan att de har någon vuxen med sig. Vem det nu är som gör det: skolan eller föräldrarna. Det är visserligen högst individuellt men i princip är det inte lämpligt att barn under 10 år reser ensamma på bussar i linjetrafik. Bussföraren har inte någon möjlighet att bevaka dem.

Jag vet en liten sexåring, som varje dag fick en enkrona till övergångsbiljett (jag tror det kostade så mycket på SS 1966). Detta var för att kunna åka från eftermiddagshemmet Birkagården vid Karlberg till hemmet i Vasastan. Femman var nerlagd, så det blev buss 50 första biten, därefter var det meningen att parveln skulle åka fyran tre hållplatser till Sveavägen.
Parveln kom dock på att buss 50 gick ända till Östra station och där kunde man också byta till fyran och åka "baklänges" till Sveavägen. Detta gjorde han varje dag under skolåret.

Parveln klarade sig bra och har än idag inga men av äventyret. Inte vad jag vet iallafall, möjligen att han sitter uppe lite för länge och skriver dessa rader på BussSnack
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Andreas Ljungqvist skrivet 14 oktober 2007, 23:18:49 PM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 13 oktober 2007, 08:26:59 AM
Att köra buss är att köra buss.
Att vara busschaufför är mera.
Jag ser det som en självklarhet att informera resenärerna om så bara om 2-3 minuter.
"Vi är några minuter tidiga till den här hållplatsen och vi kommer att stå still här i 3 minuter".Ofta lägger jag till ".... det är så på söndagarna att det ibland är så lite folk så då är det lätt att komma för tidigit". Informerat och klart. Alla nöjda.
Visst  kan man ställa krav på busschaufförer att de ska kunna informera om trafikstörningar, motorproblem, orsaker till förseningar eller omläggningar m.m.
På ett proffs ska man kunna ställa professionella krav.

Med vänlig hälsning

Buss-Anders

Som taget dirket ur skolboken, jag vet av erfarenhet att resenärer tycker att många pratar för mycket i mikrofonen oxå.. Sen är vi chaufförer inte föräldrar till barnen, de enda som ska ta sådant ansvar för barnen är föräldrarna..

Jag vet dessutom hur 7 åringar fungerar, det du säger ena sekunden är borta nästa.. Jag tror att föraren gjort vad han kan, han kan dock inte tvinga någon att stanna kvar i bussen och han kan inte jaga kapp i varenda en som flyr iväg o fråga "vart ska du??" Känns som du borde veta bättre.. Lärare och bussförare som du är....
Titel: SV: Malin fick gå lång väg när bussen gick sönder
Skrivet av: Andreas Ljungqvist skrivet 14 oktober 2007, 23:23:04 PM
Håller med de som efterlyser föräldra ansvar.. Kör 7 åringar ibland flera gånger i veckan och kan ändå inte hålla koll på vem som hör till vilken Hpl mm.. Ibland ska dom till kompisar mm.. Nej föräldrarna måste ta sitt fulla ansvar.. Och att släppa sin dotter (som någon sa) nyinflyttad att åka kollektivt tyder på låg ansvarskänsla..