(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A16010.jpg)
Hej !
Bilden på SJ buss 1543 är en av de bussar man tog över från GDG i Göteborgsområdet, fd. GDG 1131.
Bilden tagen i mitten på 70-talet. Man skulle kunna tro att det är Magnus Knutssons 0616 som står till vänster i bild,
men så äro icke fallet.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 05 mars 2012, 17:45:39 PM
Man skulle kunna tro att det är Magnus Knutssons 0616 som står till vänster i bild,
men så äro icke fallet.
Mvh Peter Ö
Snarare är det väl SvOf 1120 (tidigare ägd av Jan Sjöberg), alltså en Volvo B58 Hägglund. Men det kan inte vara den heller eftersom 1120 rullade i Skåne under sina aktiva tid.
En trevlig bild i alla fall även om det är en ovanligt risig Volvo B58 med GDG-kaross. När GDG ägde dem fick de inte förfalla på det sättet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2012, 18:49:42 PM
Snarare är det väl SvOf 1120 (tidigare ägd av Jan Sjöberg), alltså en Volvo B58 Hägglund. Men det kan inte vara den heller eftersom 1120 rullade i Skåne under sina aktiva tid.
Jag vill nog ha det till en ScV BF76 om man ser till det bakersta sidofönstret, de tre takluckorna och sidolisterna.
Jag instämmer med Mats. Detta måste vara en Scania-Vabis, något som bland annat syns på den nedre listen mellan fram- och bakdörren. Den var högre upp på Volvobussarna, i höjd med listen bakom bakdörren. Detta för att ge plats åt motorluckorna som fanns nedtill på sidan mellan dörrarna.
Citat från: Peter Öden skrivet 05 mars 2012, 17:45:39 PM
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A16010.jpg)
Hej !
Bilden på SJ buss 1543 är en av de bussar man tog över från GDG i Göteborgsområdet...
Mvh Peter Ö
Måste vara första gången det visas en Alpus med SJ-märkning här på forumet?
Jättetrevligt att få se :D/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2012, 21:00:34 PM
Måste vara första gången det visas en Alpus med SJ-märkning här på forumet?
Jättetrevligt att få se :D/Ulf
Jag ser ingen Alpus, det började GDG:s karosser kallas först 1982... ;)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 mars 2012, 21:58:27 PM
Jag ser ingen Alpus, det började GDG:s karosser kallas först 1982... ;)
//Jonas G
Det här är väl t o m en Lier, dvs norskbyggd innan tillverkningen hamnade i Kungälv.
Intressant också att när de här bussarna övergick från GDG till SJ(där de blev 1541-1548) så valde man åtta bussar med udda inv nr hos GDG, 1127, 1129, 1131 osv!
Jo, det är en Lier-buss! De första bussarna i detta utförande tillverkades av Lier Karosserifabrik norr om Drammen i Norge. För att trygga bussförsörjningen köpte GDG Lier Karosserifabrik, flyttade maskinerna till Kungälv vid årsskiftet 1971/72 och fortsatte tillverkningen där. Enda skillnaden blev att Lier-märket försvann från karosserna. Annars var de likvärdiga de norskbyggda. När busstillverkningen ökade mot slutet av 1970-talet skedde väl någon omflyttning så att bussverksamheten och Alpus verksamhet bytte lokaler med varandra. När sedan den nya bussmodellen utvecklades och började tillverkas 1982 hade väl bussverksamheten rent organisatoriskt slagits ihop med Alpus, varvid namnet Alpus började användas på bussarna. De bussar som tillverkades 1972-1981 i GDG regi kallades nog bara GDG-karosser. Internt kallades de "hembyggen".
Hej
Tack för en fin bild.
Hur många tillverkades av GDG hembyggen och av Alpus?
Den andra bussen som sägs vara en Scania är en likadan som Karlskoga Lokaltrafik 22, 23 fast de senare två bakdörrar?
mvh Stefan P
Om jag har räknat rätt tillverkades det 142 GDG "hembyggen" och 337 Alpus 260S/SR.
Jovisst, de gamla Karlskogabussarna 22, 23, 26 och 27 var likadana som Scania/Hägglundaren i bakgrunden, dock med dörrar 1-1-1, kraftigare bakaxel, lägre utväxling, samt stadsbussinredning.
Det lustiga tycker jag, är att SJ-buss först köpte 2 st -74:or, 1430-31, och sedan -76 köpte dessa 8 st -71:or.
338 st Alpus, den första 1265 var ju inte numrerad.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2012, 16:51:18 PM
Det lustiga tycker jag, är att SJ-buss först köpte 2 st -74:or, 1430-31, och sedan -76 köpte dessa 8 st -71:or.
338 st Alpus, den första 1265 var ju inte numrerad.
1430 och 1431 kom väl över till SJ via något linjebyte i Skaraborg 1974.
1127, 1129, 1131, 1133, 1135, 1137, 1139 och 1141 kom över till SJ 1976 då Mölnlyckelinjerna togs över. Jag vill minnas att det sades att GDG släppte iväg de sämsta bussarna till SJ. Det var väl problem med dessa tidiga plastbussar att plasten släppte från stålstommen så att denna rostade. För att slippa renovera alla bussar släppte alltså GDG de dittills orenoverade bussarna till SJ, om nu ryktena stämmer.
Just ja, 338 blir det med prototypen!
Sen är ju frågan hur det är med 1834, som iaf numera har Säffle kaross ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2012, 17:30:05 PM
Sen är ju frågan hur det är med 1834, som iaf numera har Säffle kaross ? ???
Ja, det där var något skumt. Den såldes 1991 till Håby Truck för export och plötsligt hade den sedan en Säffle-kaross från SJ 1556! Gifte Håby Truck ihop det bästa från två olika bussar eller hur gick detta till?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2012, 17:40:45 PM
Ja, det där var något skumt. Den såldes 1991 till Håby Truck för export och plötsligt hade den sedan en Säffle-kaross från SJ 1556! Gifte Håby Truck ihop det bästa från två olika bussar eller hur gick detta till?
Man har bara bytt plåtar, reg plåtar.
Citat från: Håkan_E skrivet 06 mars 2012, 17:48:21 PM
Man har bara bytt plåtar, reg plåtar.
Så reg.plåten fråb GDG 1834 var i bättre skick och hamnade på SJ 1556?! Hur gick det då med chassinr? Ändrades det också?
Vad hände med 1834 då ? Skrot eller export ? ???
Ett ganska vanligt förfarande bland husbussar
Hembygget här har i alla fall den modernare fronten med runda lysen och nätgrill. Men lysena kan ju ha blivit bytta. Jag körde en gång 1128 som hamnat i Ludvika i stället för någon annan buss som havererat neråt Göteborgshållet. Liksom denna hade den gamla instrumentpanelen och oerhört primitiv bestyckning av förarplatsen med knappar och reglage. Med tiden blev de allt bättre och fick även ett normalt skuffgolv där godset inte hasade sig längt fram i utrymmet. Ett annat namn på Hembygget var Pappkartongen.
Mvh Jan G
Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2012, 17:08:06 PM
1430 och 1431 kom väl över till SJ via något linjebyte i Skaraborg 1974.
1127, 1129, 1131, 1133, 1135, 1137, 1139 och 1141 kom över till SJ 1976 då Mölnlyckelinjerna togs över. Jag vill minnas att det sades att GDG släppte iväg de sämsta bussarna till SJ. Det var väl problem med dessa tidiga plastbussar att plasten släppte från stålstomen så att denna rostade. För att slippa renovera alla bussar släppte alltså GDG de dittills orenoverade bussarna till SJ, om nu ryktena stämmer.
Just ja, 338 blir det med prototypen!
1430/SJ1492 och 1431/SJ1491 var utlånade till SJ Tidaholm,
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2012, 12:50:17 PM
1430/SJ1492 och 1431/SJ1491 var utlånade till SJ Tidaholm,
De blev alltså inte köpta av SJ, utan återgick till GDG?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2012, 12:59:13 PM
De blev alltså inte köpta av SJ, utan återgick till GDG?
Skrev inte klart, bussarna lånades ut -74 och köptes sedan av SJ samtidigt med de andra 11-vagnarna 78-08-01
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2012, 20:26:50 PM
Hembygget här har i alla fall den modernare fronten med runda lysen och nätgrill. Men lysena kan ju ha blivit bytta. Jag körde en gång 1128 som hamnat i Ludvika i stället för någon annan buss som havererat neråt Göteborgshållet. Liksom denna hade den gamla instrumentpanelen och oerhört primitiv bestyckning av förarplatsen med knappar och reglage. Med tiden blev de allt bättre och fick även ett normalt skuffgolv där godset inte hasade sig längt fram i utrymmet. Ett annat namn på Hembygget var Pappkartongen.
Mvh Jan G
Nya instrumentpanelen kom väl -76, med 16 vagnarna.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2012, 16:27:41 PM
Nya instrumentpanelen kom väl -76, med 16 vangnarna.
kom på 15-vagnarna 1975, alla 8 hamnade i Karlstad, och en av bussarna kom till länsbussarna när de tog över all trafik i Örebro län
Citat från: Håkan_E skrivet 06 mars 2012, 18:21:51 PM
Ett ganska vanligt förfarande bland husbussar
Ja, det finns flera exempel. T o m med andra chassityper än angivet. Men bilprovare är ju inte generellt experter på busschassin.
Anledningen till att man gör så är att man har/köper en gammal husbuss som är slut, och vill slippa kostsam omtypning av ett nybygge (och förut provtryckning, certifiering och besiktning av gasolinstallation). Enklare då att skaffa en annan fräschare buss, helst med samma chassityp, och flytta reg- samt typskylten samt flytta över eller bygga ny inredning.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2012, 07:24:12 AM
Jo, det är en Lier-buss! De första bussarna i detta utförande tillverkades av Lier Karosserifabrik norr om Drammen i Norge. För att trygga bussförsörjningen köpte GDG Lier Karosserifabrik, flyttade maskinerna till Kungälv vid årsskiftet 1971/72 och fortsatte tillverkningen där. Enda skillnaden blev att Lier-märket försvann från karosserna. Annars var de likvärdiga de norskbyggda. När busstillverkningen ökade mot slutet av 1970-talet skedde väl någon omflyttning så att bussverksamheten och Alpus verksamhet bytte lokaler med varandra. När sedan den nya bussmodellen utvecklades och började tillverkas 1982 hade väl bussverksamheten rent organisatoriskt slagits ihop med Alpus, varvid namnet Alpus började användas på bussarna. De bussar som tillverkades 1972-1981 i GDG regi kallades nog bara GDG-karosser. Internt kallades de "hembyggen".
Tack till Mats(och alla andra)som har sådana intressanta kunskaper inneboendes :)/Ulf
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 07 mars 2012, 16:10:14 PM
Skrev inte klart, bussarna lånades ut -74 och köptes sedan av SJ samtidigt med de andra 11-vagnarna 78-08-01
Hyrdes 11-vagnarna 1976-78 eftersom Du skriver att SJ inte köpte dem förrän 1978? Mölnlyckelinjerna togs ju över redan 1976, under tiden jag var i Göteborg, och bussarna gavs då SJ-nummer.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2012, 10:34:05 AM
Hyrdes 11-vagnarna 1976-78 eftersom Du skriver att SJ inte köpte dem förrän 1978? Mölnlyckelinjerna togs ju över redan 1976, under tiden jag var i Göteborg, och bussarna gavs då SJ-nummer.
Naturligtvis samtidigt, fingrarna kommer på fel tangent ibland.det var bara 14-vagnarna som det gällde
Lånet gällde 14-vagnarna, de kom inte tillbaks till GDG. Mölnlycketrafiken överläts 1976-08-01
Bussen till höger om 1543 vad är de fören buss..ser ut som en CR?? Den verkar stå på hpl G som var linje 2 mot Stenungsund om kortet är taget -76. Stenungsund tillhörde Uddevalla busslinjegrupp.
Citat från: lycbr skrivet 09 mars 2012, 21:04:57 PM
Bussen till höger om 1543 vad är de fören buss..ser ut som en CR?? Den verkar stå på hpl G som var linje 2 mot Stenungsund om kortet är taget -76. Stenungsund tillhörde Uddevalla busslinjegrupp.
Det är väl en av SJ:s många CR110L
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 mars 2012, 21:08:31 PM
Det är väl en av SJ:s många CR110L
Ja och CR110L var det normala på Stenungsundslinjen som vid denna tid tillhörde Uddevalla busslinjegrupp. Det fanns inga andra SJ-linjer i Göteborg där denna busstyp förekom.