Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jona skrivet 09 oktober 2007, 22:10:29 PM

Titel: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Jona skrivet 09 oktober 2007, 22:10:29 PM
HEJ

Vilken mindre stad/ort i Sverige har flest avgångar i stadstrafiken jämfört med antalet invånare.
Jag menar, alla vet ju att STHLM och Göteborg har tunga linjer med täta avgångar men hur är det med våra mindre städer då?

Tänkte då på Helsingborg, Landskrona eller annan likvärdig mindre ort.

Ska bli kul och få se om ni har några idéer, jag har nämligen inga förslag personligen.

/J
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Andreas Ljungqvist skrivet 09 oktober 2007, 22:34:26 PM
Vet att stadsbuss Linje 1 i Kristianstad har 7 eller 8 minuterstrafik vid några tillfällen..
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: bjalle skrivet 09 oktober 2007, 22:37:31 PM
Riktning mot Resecentrum och Skånehuset/Viby Kyrkan: 7 min trafik mellan 07:00 och 08:00
Riktning mot Gamlegården FRÅN Resecentrum (oftast bara från Resecentrum) 7/8 min trafik mellan 14:25 och 17:10
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2007, 22:41:09 PM
Karlstad med 58 500 invånare i tätortstrafiken har 10-minuterstrafik från cirka 06.00 till 19.00 måndag-fredag på tre linjer. Torde platsa högt på den här listan.
Men det är alltid svårt att definiera. En tätort med få linjer får givetvis högre turtäthet på dessa än en med många linjer, som kanske rentav går parallellt på långa sträckor och erbjuder högre turtäthet om man lägger samman dessa.  
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: bjalle skrivet 09 oktober 2007, 22:41:53 PM
I "stora" Hässleholm  ;D har vi 30 minuters trafik men en gång på morgonen och en på eftermiddagen har vi 3 bussar på en timme i 20 min trafik på linje 1 Ljungdala iaf
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Jona skrivet 09 oktober 2007, 22:53:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2007, 22:41:09 PM
Men det är alltid svårt att definiera. En tätort med få linjer får givetvis högre turtäthet på dessa än en med många linjer, som kanske rentav går parallellt på långa sträckor och erbjuder högre turtäthet om man lägger samman dessa. 


Kan man förenkla uträkningen litegran kanske. Vad sägs om att jämföra antalet turer med antalet invånare i tätorten.
Vilken samhälle får då mest trafik per invånare?
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2007, 23:09:58 PM
Citat från: Jona skrivet 09 oktober 2007, 22:53:22 PM
Kan man förenkla uträkningen litegran kanske. Vad sägs om att jämföra antalet turer med antalet invånare i tätorten.
Vilken samhälle får då mest trafik per invånare?


Man måste ju också väga in hur långa linjerna är. Mest trafikerade kilometer per dygn per invånare kanske. Men så måste man också ta hänsyn till om landsortsbussarna också kan användas i tätorterna.
Det är massor med faktorer och det gör att det nog inte är så alldeles lätt att svara på den här frågan.
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: rikard skrivet 10 oktober 2007, 01:30:38 AM
Vad sägs om L 801 Uppsala - Arlanda som går numera dygnet runt...

http://www.ul.se/upload/PDF/Vintertidtabell_Region_2007_2008/V801.pdf
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 10 oktober 2007, 14:08:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2007, 23:09:58 PM
Man måste ju också väga in hur långa linjerna är. Mest trafikerade kilometer per dygn per invånare kanske. Men så måste man också ta hänsyn till om landsortsbussarna också kan användas i tätorterna.
Det är massor med faktorer och det gör att det nog inte är så alldeles lätt att svara på den här frågan.

Kolla in figur 7 i den här http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_20.pdf (http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_20.pdf) rapporten! Detta handlar alltså om tidtabellskm. Stockholm ligger bäst till, även sett till antal invånare. Här räknas alltså både linjernas längd och antal turer med.

/UB

Moderators edit: Jag har justerat länken så att den syns
Titel: SV: Turtäthet VS folktäthet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 14:55:47 PM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 10 oktober 2007, 14:08:54 PM
Kolla in figur 7 i den här http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_20.pdf (http://www.sika-institute.se/Doclib/2007/SikaStatistik/ss_2007_20.pdf) rapporten! Detta handlar alltså om tidtabellskm. Stockholm ligger bäst till, även sett till antal invånare. Här räknas alltså både linjernas längd och antal turer med.

/UB

Moderators edit: Jag har justerat länken så att den syns

Intressant rapport. Men frågan gällde tätortstrafik och inte länstrafik. Exempelvis hamnar Karlstad, där kommunen genom Karlstadsbuss (som organisatoriskt tillhör Stadsbyggnadskontoret) står för upphandlingen av tätortstrafiken, lite i bakvatten.
Dessutom var de största städerna undantagna i ursprungsfrågan. Det är nog obestridigt att Stockholm har landets bästa tätortstrafik även sett till antalet invånare. I synnerhet om man också räknar med lokaltåg och tunnelbana, vilket SIKA-rapporten gör.