Allt rör ju inte bara bussar i sig utan även de som kör dem och deras utbildning... och där har det blivit betydligt enklare numera. Hittade i alla fall följande bild när jag råkade rensa lite bland några lådor och hittade en del av min pappas efterlämnade prylar. Enligt den något kortfattade bildtexten så ska det röra sig om en förarutbildning på Hornsbergshallen med bl.a. linjekännedom och taxehantering som tydligen precis är lyckligt överstånden. Farsgubben är herrn längst till vänster i övre raden och jag måste säga att det var bättre snits på den tiden. ;)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Family%20and%20friends/BiljettkursHBH1968-Korrigerad900x600.jpg)
Bilden bör vara från vårvintern 1968 då min pappa ska ha börjat runt mars 1968... Apropå att det ur en synvinkel blivit lättare, ni som var med när det begav sig kan väl bekräfta... för jag minns att jag fick höra en del om vilket snärj det var "med alla dessa zoner som fanns hit och dit" och hur mycket smidigare det var med dagens ABC-zon istället. Inte blev han så långvarig på Hornsberg heller utan redan 1972 sadlade han om till droskbranschen istället även om han sen återkom till bussarna och körde en hel del fram till sin pension och även lite grann efter.
Edit: Korrigering av årtal, det ska tydligen vara vårvintern 1969 och inte 1968. Stort tack till den Bussnackmedlem (nämner inga namn ifall anonymitet föredras, men du är mycket välkommen på forumet om du känner för att berätta mer) som berättade detta och själv finns med på samma bild.
5-zonssystem var inte Sååå längesen :)
Var väl uppe i 13 zoner ett tag?
Fem zoner fram till omkring 2005? Zon C4 sträckte sig från Finsta i norr, med Rimbo och Gottröra i mitten, och Brottby i söder, medan Angarn hörde till Zon C3. Lite bökigt var det på den tiden, när zongränserna ologiskt nog gick rätt igenom socknar och bygder som hörde ihop. T.ex rätt genom Skederids socken, mellan Finsta och Husby/Syninge. Bättre idag då de betydligt färre zongränserna oftast följer kommungränserna.
Första zontaxan 1973 innehöll 23 zoner. Jag tror C12 var högsta nummer. Åtta kuponger var maxpris, det trycktes så småningom särskilda 8-zonskuponger för att slippa bläddra fram 8 kuponger ur dragspelet och sätta fyra stämplar.
Jisses... Vore intressant att ta del av utbildningsmaterialet... Kartor och annat...
Jag har sparat en pärm från min bussutbildning på Hornsberg 1981, då fick man även utbildning som spärrvakt i tunnelbanan i bussutbildningen och kartan vi hade i taxekursen över tunnelbanan hade jag kvar.
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2012/zonkarta_1978-01-29.jpg)