Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 01 mars 2012, 18:38:27 PM

Titel: Scania halvautomat
Skrivet av: Stefan P skrivet 01 mars 2012, 18:38:27 PM
Hej

Finns några bussar kvar med Scainas halvautomat den sk. kvitterlådan de första kom med 10 växlar och de senare hade minskat till 5 växlar.

Det fanns en kopplingspedal och en skräm visade vilken växel man skulle ha.
Det fanns en kvar länge i Uppsala med internnr. 2577, finns den växellådan kvar idag?

mvh Stefan P
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Ersa skrivet 01 mars 2012, 18:42:42 PM
Menas första generationens Scania Opticruise? Den hade koppling för start och stopp, men växlade automatiskt därimellan.
Enligt Scanias hemsida verkar man än idag kunna få välja till kopplingspedal om man önskar, men jag skulle gissa att de allra flesta numera köper den helautomatiska version utan kopplingspedal. Vad jag förstått kan man välja mellan 8- eller 12-stegad låda.

http://se.scania.com/produkter-och-tjanster/lastbilar/huvudkomponenter/kraftoverforing/kraftoverforingsteknik/nya-scania-opticruise/
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: j-a skrivet 01 mars 2012, 18:45:23 PM
Om du menar CAG lådorna så var det väl en växlingsautomatik!!Nej som väl är är den borta,Erlandssons trafik hade ett antal Scania ajokki express med dessa lådor,har aldrig varit med om växellådor med större problem än dessa.Visserligen hade nog dom bussarna den första versionen av dessa lådor så dom borde väl ha blivit något bättre med åren ;)kanske??
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Stefan P skrivet 01 mars 2012, 18:50:35 PM
Hej

Ja, den växellådan var ingen hit.
Man var tvungen att koppla ur för få en ny växel.
Det fanns bussar som ställde sig blinkade mellan växellägen då var det kört.

mvh Stefan P
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Robert T skrivet 01 mars 2012, 19:01:54 PM
Vill ni köra såna lådor så titta efter Mercedes lastbilar, lådan heter Telligent. Totalt idiotiskt påfund tycker jag.  ;D
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: 1896 skrivet 01 mars 2012, 22:48:16 PM
Citat från: Stefan P skrivet 01 mars 2012, 18:38:27 PM
Hej

Finns några bussar kvar med Scainas halvautomat den sk. kvitterlådan de första kom med 10 växlar och de senare hade minskat till 5 växlar.

Det fanns en kopplingspedal och en skräm visade vilken växel man skulle ha.
Det fanns en kvar länge i Uppsala med internnr. 2577, finns den växellådan kvar idag?

mvh Stefan P

Ja, Wasatrafik 1902 var halvautomat och finns kvar i Norrköping.

Citat från: j-a skrivet 01 mars 2012, 18:45:23 PM
Om du menar CAG lådorna så var det väl en växlingsautomatik!!Nej som väl är är den borta,Erlandssons trafik hade ett antal Scania ajokki express med dessa lådor,har aldrig varit med om växellådor med större problem än dessa.Visserligen hade nog dom bussarna den första versionen av dessa lådor så dom borde väl ha blivit något bättre med åren ;)kanske??

Vilka av dom var det ?


Ser på SBH att Wasatrafik 1902 och 1911-13 har likadana växellådor, det stämmer ju inte, nu kan inte jag beteckningarna på dom olika lådorna, men 1902 hade ju den halvautomatiska, 1911 hade Scanias variant av Volvos G7, alltså en kort växelspak som satt fast i förarstolen, 1912-13 hade Scanias vanliga manuella lådor.

Nån som kan beteckningarna och som kan uppdatera SBH ?
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 23:04:49 PM
1902 och 1911-13 hade CAG låda som nya, dessa ingick tillsammans med någon SJ Buss och 3 bussar från Jämtland  (JB 298-300) sedan i fältprov med 7 resp 8 växl låda med Comfort Shift resp CAG.

Sedan vill jag protestera lite mot "halvautomat", alla dessa bussar hade koppling och bestod av en helt normal manuell låda som styrdes elektroniskt och med tryckluft.

Halvautomat i bussvärlden förknippar nog de flesta med Wilsonlådor av olika modeller, utan koppling.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Ersa skrivet 01 mars 2012, 23:17:14 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 23:04:49 PM
Sedan vill jag protestera lite mot "halvautomat", alla dessa bussar hade koppling och bestod av en helt normal manuell låda som styrdes elektroniskt och med tryckluft.

Så tråden handlar således om Scanias version av Volvo G7 och G8?
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 23:25:12 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2012, 23:17:14 PM
Så tråden handlar således om Scanias version av Volvo G7 och G8?

Och föregångaren CAG (G771/775) som presenterades 1985.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2012, 08:45:55 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2012, 23:17:14 PM
Så tråden handlar således om Scanias version av Volvo G7 och G8?
Stefan P frågade helt uppenbart om CAG-lådan, så då är det väl om den som denna tråd handlar. CAG-lådan var ju sådan att man bestämde växlingstillfället genom att trycka ned kopplingspedalen. Då skedde växlingen mha en robot till den växel datorn hade valt eller den jag själv hade förvalt med en liten spak.

CS-lådan däremot, fungerade som en vanlig manuell låda, dvs man trampade ur och valde önskad växel med en växelspak. En robot skötte då växlingen. Man kunde också välja önskad växel i förväg och sedan endast trampa ur när man ville att växlingen skulle ske, dvs i analogi med CAG-lådan.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Ersa skrivet 02 mars 2012, 10:22:56 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2012, 08:45:55 AM
Stefan P frågade helt uppenbart om CAG-lådan, så då är det väl om den som denna tråd handlar.

Åja, helt uppenbart var det väl ändå inte för alla på detta forum. Därav mina motfrågeställningar som mestadels lämnades obesvarade.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 mars 2012, 10:32:36 AM
Angående lådorna med Comfort Shift (CS) så var det från början bara att styrningen flyttades från en dator till en växelspak och försök gjordes med flera olika manuella lådor innan GR lådan blev standard tillsammans med CS.

Sedan så fungerade CS systemet inte riktigt som en förväljarlåda på samma sätt som Volvo:s G7/8 annat än i vissa applikationer.
(Även Volvo:s motsvarighet fanns väl med denna funktion avaktiverad)

På Volvo:s låda kunde man flytta spaken i förväg och sedan genomföra växling till den växeln genom en kopplingsmanöver, i Scania behövdes i de flesta fall ett tryck på spaken mot önskad växel samtidigt som kopplingsmanövern för att övervinna en säkerhetsspärr i växelkulissen.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2012, 10:43:17 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 10:22:56 AM
Åja, helt uppenbart var det väl ändå inte för alla på detta forum. Därav mina motfrågeställningar som mestadels lämnades obesvarade.
Nej, och det var därför jag förtydligade vad som var "uppenbart".
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Stefan P skrivet 02 mars 2012, 11:28:52 AM
Hej

Jag menade CAG lådan, men kanske utryckte mig otydligt.

mvh Stefan P
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 mars 2012, 11:37:05 AM
Citat från: Stefan P skrivet 02 mars 2012, 11:28:52 AM
Hej

Jag menade CAG lådan, men kanske utryckte mig otydligt.

mvh Stefan P
Nejdå, den som är bekant med lådan förstod!
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: 1896 skrivet 02 mars 2012, 17:45:37 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 01 mars 2012, 23:04:49 PM
1902 och 1911-13 hade CAG låda som nya, dessa ingick tillsammans med någon SJ Buss och 3 bussar från Jämtland  (JB 298-300) sedan i fältprov med 7 resp 8 växl låda med Comfort Shift resp CAG.



Jag har ju kört bussarna som nya, då ska jag väl veta vad det var för låda i dom ?
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 mars 2012, 17:58:10 PM
Wasabussen var uppe i Östersund både före leverans och senare, den fick liksom de andra som nämns ombyggda lådor som väldigt ny.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: j-a skrivet 02 mars 2012, 18:38:01 PM
Bara ordet CAG låda får mig att rysa >:(får mig att direkt tänka på magnetventiler,kvitteringskontakter,shimsbrickor och inte att förglömma kabelbrott :P
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 mars 2012, 19:12:43 PM
Sedan tycker jag att lådan fick lite oförtjänt dåligt rykte, visst var årgångarna 1985-87 fulla av barnsjukdomar men de uppgraderingar som kom 1988 vad gällde kvitterkontakter och magnetventiler minskade antalet stoppande fel drastiskt, den sista provbussen med 8 växl CAG 1990 var riktigt trevlig att köra.

Jag är ganska övertygad att de bussar som gick på platser med tillgång till intresserade meckar som ville lära sig att justera in lådorna gick bra medans på andra håll med verkstäder som bara bytte ut prylar lyckades mindre bra eller rent av dåligt, vilket givetvis påverkade förarna negativt.

När man väl hade lärt sig att ställa in kontakter, shimsa och montera skydd mot snö o småsten så började lådorna fasas ut, mot CS för Scania och G7 för Volvo, andra problem men sällan färre.

Krånglande G7:or var ett gissel på många håll, bussar som fick bärgas eller linka hem på nödprogrammet.
Titel: SV: Scania halvautomat
Skrivet av: 1896 skrivet 03 mars 2012, 16:09:05 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 02 mars 2012, 17:58:10 PM
Wasabussen var uppe i Östersund både före leverans och senare, den fick liksom de andra som nämns ombyggda lådor som väldigt ny.

Varför känner inte jag till det ?  ???