Idag var Fridströms Setra 9443 på besök i staden, med Ersa bakom ratten och Niclas Rosenius i guidestolen.
Höftskott..
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2943.jpg)
blev sedan språngmarsch upp till domkyrkan där Ersa parkerade bussen
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2944.jpg)
Blev riktigt nöjd med denna bild!
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2948.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2950.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2952.jpg)
Därefter begav jag mig till stationen där jag mötte Mattsson i Edlunds Trafik 7708
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2990.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2991.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2992.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2993.jpg)
Vi beslöt att åka upp till domkyrkan för att hälsa på den röda bussen. På vägen dit filmade jag lite från bussen och vi plockade upp de två bussnackarna vid Stora Torget:
http://www.youtube.com/watch?v=Lewzb63huzI&feature=plcp&context=C3c9925fUDOEgsToPDskLhB2zXAuPpzwcNymJrlAns (http://www.youtube.com/watch?v=Lewzb63huzI&feature=plcp&context=C3c9925fUDOEgsToPDskLhB2zXAuPpzwcNymJrlAns)
Väl där uppe blev det gruppfoto
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2997.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2998.jpg)
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2999.jpg)
Notera bakljusen i olika höjd ;D
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_3000.jpg)
//Jacob
Mycket trevligt, men jag föredrar att helst åka i den sköna röda Setran ;D
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 februari 2012, 19:35:05 PM
Mycket trevligt, men jag föredrar att helst åka i den sköna röda Setran ;D
Alltid trevligt att åka över länsgränsen för att hitta folk som klarar av att kliva upp tre låga trappsteg när de åker landsbygdsbuss. 8)
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 19:38:44 PM
Alltid trevligt att åka över länsgränsen för att hitta folk som klarar av att kliva upp tre låga trappsteg när de åker landsbygdsbuss. 8)
Ja, här i Uppland är vi smidiga och viga ;D ;D ;D
Inga bekymmer med trappsteg här inte.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 februari 2012, 19:50:16 PM
Ja, här i Uppland är vi smidiga och viga ;D ;D ;D
Inga bekymmer med trappsteg här inte.
//Niclas
Jag rynkade dock på näsan idag när jag fick lyfta upp en ca 50kg tung barnvagn som var fullproppad med matvaror. ::)
Citat från: Robert T skrivet 28 februari 2012, 20:45:13 PM
Jag rynkade dock på näsan idag när jag fick lyfta upp en ca 50kg tung barnvagn som var fullproppad med matvaror. ::)
Är den fullpackad med en massa matvaror skulle jag aldrig hjälpa till, endast om man hade haft ett barn i vagnen. Vad jag har för mig så utför vi persontransport inte varutransport ;)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 februari 2012, 20:48:22 PM
Är den fullpackad med en massa matvaror skulle jag aldrig hjälpa till, endast om man hade haft ett barn i vagnen. Vad jag har för mig så utför vi persontransport inte varutransport ;)
//Niclas
Det värsta var att det låg ett barn där i...
Har hr Matsson övergett sin klenod Vegan;)
Mycket snyggt! Gillar den lilla röda. Känns gullig och lagom för regiontrafik. Samt att det är en riktig lågentrébuss. För inte kan man påstå att det är många steg upp till himlen i den :P
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2012, 21:00:11 PM
Har hr Matsson övergett sin klenod Vegan;)
Han fick en tillsägelse. Komma här med en popnitad Säffle utan att ha vett att skämmas, när inte bara två Vegor utan även "min" gamla Star från Vännäs finns tillgängliga! ::)
Citat från: bisquit skrivet 28 februari 2012, 21:38:12 PM
Mycket snyggt! Gillar den lilla röda. Känns gullig och lagom för regiontrafik. Samt att det är en riktig lågentrébuss. För inte kan man påstå att det är många steg upp till himlen i den :P
Den är riktigt optimal i Uppland, och den var oerhört trevlig att växla sig fram manuellt i dagens beställningstrafik längs hela linjesträckningarna för UL 809 och 808 i ett svep tur och retur. Lite gul lack på denna, och vips skulle vi få en av UL:s bekvämaste linjevagnar. Setramodellen med denna höjd heter ju till och med UL!
Den är dock inte godkänd för SL:s landsbygdstrafik där 100% lågentré numera råder över hela landsbygden. Så när kan Norrtälje kommun få byta län, så vi slipper detta innerstadstänk som går tvärt emot övriga Sverige och största delen av EU? ::)
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 21:44:31 PM
Han fick en tillsägelse. Komma här med en popnitad Säffle utan att ha vett att skämmas, när inte bara två Vegor utan även "min" gamla Star från Vännäs finns tillgängliga! ::)
Min uppfattning iaf av lite äldre fordon är att Säffle skrammlar betydligt mer än Carrus??
En annan ska börja köra lite spanska grejor;)
Sl vet ju knappt vad Landsbyggdstrafik är. Å än mindre vad komfortbussar är.. 8)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2012, 21:49:57 PM
Min uppfattning iaf av lite äldre fordon är att Säffle skrammlar betydligt mer än Carrus??
En annan ska börja köra lite spanska grejor;)
Japp, en Säffle skramlar nästan alltid mera än en Carrus. Det är vi och de flesta andra helt eniga om.
Irizar är sällan fel. Om det är det som menas. :)
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 21:56:59 PM
Irizar är sällan fel. Om det är det som menas. :)
Irizar PB med Scania K420/K400 chassi i "linjetrafik";);)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2012, 21:49:57 PM
Min uppfattning iaf av lite äldre fordon är att Säffle skrammlar betydligt mer än Carrus??
En annan ska börja köra lite spanska grejor;)
Ja skrämmande så fint de två gammla stockholmsvegorna som trafikerar linje 677 går... allt verkar sitta ordentligt fast, och gediget... en stolsrad mindre så skulle man sitta "tokbra" är 195cm lång så har lite svårt att få plats.. =)
Tänk om det blivit lite vegor mellan Rimbo-Stockholm... mumma...
Citat från: sajola skrivet 28 februari 2012, 22:11:00 PM
Ja skrämmande så fint de två gammla stockholmsvegorna som trafikerar linje 677 går... allt verkar sitta ordentligt fast, och gediget... en stolsrad mindre så skulle man sitta "tokbra" är 195cm lång så har lite svårt att få plats.. =)
Tänk om det blivit lite vegor mellan Rimbo-Stockholm... mumma...
Hehe, ledbuss-Vega kanske skulle varit nåt :D inte för att jag gillar Vegor så mycket men ändå..
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2012, 22:10:45 PM
Irizar PB med Scania K420/K400 chassi i "linjetrafik";);)
BUS4YOU? ;)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 28 februari 2012, 22:16:31 PM
BUS4YOU? ;)
//Jacob
Nu är ju detta lite OT men det är rätt svar...
Irizar i4 LE på Scania skulle jag vilja prova i linjetrafik i Sverige. Förutsatt att lågentrékraven i Norrtälje och delar av övriga Uppland är skrivna i sten i framtiden. Lite jobbigt bara att själv tvingas privatimportera en egen i4 LE från Spanien för att kunna prova den.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2012, 21:00:11 PM
Har hr Matsson övergett sin klenod Vegan;)
Nej, har jag väl egentligen inte gjort, men måste säga att jag gillar båda bussarna :)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2012, 21:49:57 PM
Min uppfattning iaf av lite äldre fordon är att Säffle skrammlar betydligt mer än Carrus??
En annan ska börja köra lite spanska grejor;)
Säffle har väl alltid varit en av de sämsta vad gäller skrammel .. Carrus/Wiima alltid till det bättre dock ska sägas att sista årsmodellen blivit bättre ur skrammelsynpunkt iaf än så länge ;) 8700 är oxå bättre ur skrammel och värmesynpunkt..
Härliga bilder!!! ;D
Även jag blev impad av den fina röda Setran, vad trafikerar den till vardags?
/MrH
Citat från: MrH skrivet 03 mars 2012, 15:42:39 PM
Även jag blev impad av den fina röda Setran, vad trafikerar den till vardags?
Den införskaffades för att köras på "SL-skollinjerna" 646 & 649 under Keolis avtal, och beställdes därför färdig med rullstolslyft, kraftiga rullstolsfästanordningar, trepunktsbälten och klimatanläggning.
Numera rullar den enbart på lite skolkörningar och kortare beställningar. Detta då det i och med det nya avtalet är helt omöjligt att få dispens för att köra nigbara bussar med två trappsteg fram på någon SL-linje. 5000 kr i vite blir det om man kör hem ungarna i denna buss, istället för i en 10 år gammal bälteslös lågentrébuss.
I teorin skulle den dock kunna rulla i UL-trafik på 147, 806, 808 och 809 i 8-10 år framöver, då den uppfyller alla krav UL satt för sin nya trafik som Nobina drar igång i sommar.
Det som fungerar på ena sidan länsgränsen ska ju inte kunna fungera på andra sidan, sa Upplänningen.