Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: IntresseTrafik skrivet 22 februari 2012, 08:55:35 AM

Titel: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 22 februari 2012, 08:55:35 AM
I höst kommer det som bekant ett antal Mercedes Citaro i från Holland till Arriva i Stockholm. Funderar på om dessa bussar kan och får köra på bränslet RME.
Har tidigare hört att linjevagnar av märket Setra med Mercedes motor är godkända för RME först från årsmodell 2009. Vet någon om det fortfarande stämmer.
För den uppgiften är ganska gammal, från den tiden då busstillverkarna var skeptiska till RME.
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 09:15:30 AM
I Kalmar län kör man väl på RME i MB maskiner.
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Fredde skrivet 22 februari 2012, 10:03:09 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 09:15:30 AM
I Kalmar län kör man väl på RME i MB maskiner.

Ja, det enda som bussarna drivs av i KLT-trafiken är RME eller biogas.

Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 10:04:19 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 22 februari 2012, 10:03:09 AM
Ja, det enda som bussarna drivs av i KLT-trafiken är RME eller biogas.

Förutom den dispens BiV har att köra på diesel :-)
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2012, 10:17:52 AM
Citat från: IntresseTrafik skrivet 22 februari 2012, 08:55:35 AM
I höst kommer det som bekant ett antal Mercedes Citaro i från Holland till Arriva i Stockholm. Funderar på om dessa bussar kan och får köra på bränslet RME.
Har tidigare hört att linjevagnar av märket Setra med Mercedes motor är godkända för RME först från årsmodell 2009. Vet någon om det fortfarande stämmer.
För den uppgiften är ganska gammal, från den tiden då busstillverkarna var skeptiska till RME.

De är väl skeptiska än idag? Idag år 2012 upphör alla garantier direkt om man (är så dum att man) tankar RME i en splitterny Volvobuss. Då får ägaren själv stå för alla kostnader om motorn skär ihop efter bara några månader.
Mercedes nya Euro6-motor sägs enbart få köras på diesel. Tankar man RME i den, så klarar den inte de utsatta utsläppskraven för Euro6, utan släpper ut mer skadliga avgaser än vad den gör med dieseldrift. Gissningsvis försvinner även motorgarantierna direkt även där.

Men försök få politiker och länshuvudmännen att förstå det...
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 10:57:25 AM
Enligt AGROL så lämnar Scania, MAN o Mercedes garantier med RME användning, däremot inte Volvo
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 februari 2012, 12:31:10 PM
Citat från: IntresseTrafik skrivet 22 februari 2012, 08:55:35 AM
I höst kommer det som bekant ett antal Mercedes Citaro i från Holland till Arriva i Stockholm. Funderar på om dessa bussar kan och får köra på bränslet RME.
Har tidigare hört att linjevagnar av märket Setra med Mercedes motor är godkända för RME först från årsmodell 2009. Vet någon om det fortfarande stämmer.
För den uppgiften är ganska gammal, från den tiden då busstillverkarna var skeptiska till RME.

Kunde man inte skickat OmniLink istf. Citaro?
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 22 februari 2012, 12:38:26 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2012, 12:31:10 PM
Kunde man inte skickat OmniLink istf. Citaro?

Enligt Arriva kommer det både Scania och Mercedes från Holland, fast om Scaniorna är OmniLink eller OmniCity vet jag ej.

/Måns
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 februari 2012, 13:06:58 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 februari 2012, 12:38:26 PM
Enligt Arriva kommer det både Scania och Mercedes från Holland, fast om Scaniorna är OmniLink eller OmniCity vet jag ej.

/Måns

  Dom har bara OmniLink hos Arriva, Holland. Både i 12 m o ledbuss.

  //Niclas
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Stefan P skrivet 22 februari 2012, 16:41:55 PM
Hej

Hur många bussar tar in från Holland?
Har man tappat trafik där?

mvh Stefan P
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 22 februari 2012, 19:28:33 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 februari 2012, 13:06:58 PM
  Dom har bara OmniLink hos Arriva, Holland. Både i 12 m o ledbuss.

  //Niclas

Trevligt, är inte särskilt förtjust i OmniCity i förortstrafik.
När det gäller frågan om RME torde ju ialla fall garantier inte vara något större problem då bussarna är från 2005.

/Måns
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 februari 2012, 19:40:39 PM
Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2012, 16:41:55 PM
Hej

Hur många bussar tar in från Holland?
Har man tappat trafik där?

mvh Stefan P

  Ja, man tappade all trafik i Amsterdam-området i december förra året.

  //Niclas
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:47:53 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 februari 2012, 19:28:33 PM
Trevligt, är inte särskilt förtjust i OmniCity i förortstrafik.
När det gäller frågan om RME torde ju ialla fall garantier inte vara något större problem då bussarna är från 2005.

Nu är ju inte garantierna det viktigaste, utan den dagliga driften. RME täpper till filter, slår ut värmare (Webasto, Strocco) och leder till en massa onödiga driftstopp här och var. Dessutom frodas bakterier i tankarna vilket leder till det ena och andra.
T.o.m. Nobina Norrtälje som hade sån tilltro på RME har nu i vinter fått ge upp sitt utökade löfte till SL och tankar nu diesel under vintern för att bussarna ska kunna rulla på linjerna med någorlunda värme invändigt, och inte haverera här och var ute längs vägarna. Allt som ser bra ut på papperet fungerar ju inte till fullo i verkligheten.

Jag är miljövän, men skulle aldrig hälla den där sörjan i en privatägd dieselbil, ens om jag fick det billigare. (Om jag nu hade ägt en diesel)
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 februari 2012, 09:16:28 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:47:53 PM
Nu är ju inte garantierna det viktigaste, utan den dagliga driften. RME täpper till filter, slår ut värmare (Webasto, Strocco) och leder till en massa onödiga driftstopp här och var. Dessutom frodas bakterier i tankarna vilket leder till det ena och andra.
T.o.m. Nobina Norrtälje som hade sån tilltro på RME har nu i vinter fått ge upp sitt utökade löfte till SL och tankar nu diesel under vintern för att bussarna ska kunna rulla på linjerna med någorlunda värme invändigt, och inte haverera här och var ute längs vägarna. Allt som ser bra ut på papperet fungerar ju inte till fullo i verkligheten.

Jag är miljövän, men skulle aldrig hälla den där sörjan i en privatägd dieselbil, ens om jag fick det billigare. (Om jag nu hade ägt en diesel)

  Nu är det ju allmänt känt i branschen vad jag förstått att man inte kan ha för hög inblandning av RME på vinterhalvåret här uppe i norr pga den låga temperaturen för att RME:n blir för trögflytande under +5.

  //Niclas
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Ersa skrivet 23 februari 2012, 11:37:02 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 februari 2012, 09:16:28 AM
  Nu är det ju allmänt känt i branschen vad jag förstått att man inte kan ha för hög inblandning av RME på vinterhalvåret här uppe i norr pga den låga temperaturen för att RME:n blir för trögflytande under +5.

Men ändå tecknas avtal här och var som kräver 0% fossila bränslen året runt.
Titel: SV: RME Mercedes och Setra
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 23 februari 2012, 12:48:37 PM
Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2012, 16:41:55 PM
Hej

Hur många bussar tar in från Holland?
Har man tappat trafik där?

mvh Stefan P

85 bussar