Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: S Svensson skrivet 08 oktober 2007, 20:04:13 PM

Titel: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 oktober 2007, 20:04:13 PM
Det finns uppenbarligen ett intresse för GDG bussar. Jag har tidigare skrivit om linjevagnar som fått kaross i Kungälv.
Udda bussmärken har funnits också. Ett sådant numera vanligt "varumärke" är Setra. Bussen tillverkas av Kässbohrer och betecknar att den har integralchassi (Selbsttragent).
GDG har haft några sådana också i en tid då sådana var ovanliga.Redan 1971 kom till Göteborgsområdet 2115 EH435 av minsta S90 modellen. Den var till en början brun.Mjölkcholad nedtill och mörk choklad -färg upptill. Senare den mera vanliga GDG färgen som var vanlig till 1982.
Uppenbarligen uppstod tycke och GDG beställde 2 ex av en Setra S80 för linjeändamål. 1315 HDL376 och 1316 HCZ121  för Kungälv och följdes senare av 1515HTA499;1516 HTF329;1517 HRU169;1518 HRD299 och 1519 HWH 392. De sista var avsedda för Dalarna.1515 var troligen i Dalarna först,men omplacerades till Kungälv. Denna havererade troligen där. Mindre bussar kan vara svårkörda. De är inga stora bussar men är heller inte någon personbil. GDG folk berättade att bussen kvaddades och man vet inte hur för den låg innanför en stenmur.På denna syntes inga märken alls.
Ca 1975? övertogs ett företag i Dalarna. Anders Mååg i Insjön. Han hade två Setra S140 eller 150. 2215 var ADZ044 och 2415 HDM089. 2215 omplacerades till Kungälv där den var regionvagn.Kom uppenbrligen från Dalarna i tur på linje 245.
Andra udda vagnar som GDG övertog var 2116 EHG351. Denna var en kort MB-Delta Plan som kallades Nordic. Kom från Nora Bergslags Järnväg. Jag vet inte var denna gick på GDG men när den sålts så "dök" den upp kring Boråstrakten i GDGs vinröda färg. Det var Jan Rydberg,Nitta Taxi,som köpt den. 2315 var en Mercedes-Benz 302 ENU 212.
GDG hade i slutet av 1960 talet och början av 70 talet ganska dålig ekonomi. Detta innebar att av intäkterna som företaget fick så härrörde huvuddelen från  verksamhet som  kiosker och serveringar. Beställnints och turisttrafik gick på sparlåga. Personer som intresserade av detta bereddes inte arbete då. Lennart Carlsson som utvecklade bussresorna gick över till Stena Line och bygde upp deras verksamhet med bussresor. En mindre känd del av Stena. Även på SJ var det svårt med detta. Björn Kroll bildade eget rese och bussföretag och Gunnar Johansson i Borås slutade på SJ och gick till Markresor. Men Gunnar J och Berndt Karlsson (nyligen avliden) gick till Borås Lokaltrafik och utvecklade detta företags betällningstrafik.
GDG var ju ägt av SJ och drevs ju som komplement till SJ. Trafiken på linjen Göteborg-Karlstad minskades ned på järn väg och stationer drogs in. GDG började hör köra linjetrafik med expressbuss.Dessa stannade i regel på gamla jv stationerna. I Skaraborg hade VGJ lagts ned 1970 och SJ ,Mariestad,och LB Partille började köra snabbuss Mariestad-Göteborg med förarebyte i Vara.I samband med sanering av linjenät i Skaraborg tog GDG över linjen 241 och förängde den från Mariestad till Kristinehamn och därifrån till Karlskoga och Örebro.Det kördes även bakvägen till Karlstad.Vi är framme  vid ungefär 1976. GDG tog med SJs goda minne över långlinjetrafiken med buss,den sk Continentbus-trafiken. Hade börjat i Stockholm bla men det gick dåligt ekonomiskt och Hellgrens i Skellefteå samarbetade om långlinjetrafiken. GDG fick ta över och de utvecklade långlinjetrafiken ännu en gång. SJ hde ju hållit på på 50 talet och Linjebuss hade också haft utlandstrafik som man gjorde sig av med 1955. Linjebuss och GDG samarbetade en period om turisttrafik fram till ca 1975. Denna avdelning fanns i Växjö. Linjebuss utvecklade på 70 talet själva turisttrafik. Några från GDG gick över till LB. LB fick problem och avvecklade sin turistsektor. Tyvärr tillhörde en hel del resebyråfolk bussdelen av företaget vilket medförde arbetslöshet när de inte behövdes.
Beställningstrafiken och Continenttrafiken fick 1976-77 bussarna 2628-2630,2728-2730 till Göteborg för trafiken till bla Tyskland. Borlänge fick 2725-2727 för samma trafik från Stockholm. Uppenbarligen tomkörde Borlänge bussarna till Stockholm. Bussen 2727 med förartur omplacerades efter något år till Sandviken så även de körde tur från Stockhoplm. Oftast kl 12.00 torsdagar. Bussarna från Göteborg möttes på färjan till Tyskland och fick byta resenärer inbördes. Ibland var bagaget kvar och det finns många uppgifter om hur man körde väskor till resenärerna efteråt.
Jag kommer att återkomma med uppgifter om fordon som övertogs från andra företag  som gick på beställningar och långlinjer om intresse finns. Sören S
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 08 oktober 2007, 21:27:57 PM
Citat från: S Svensson skrivet 08 oktober 2007, 20:04:13 PM
Det finns uppenbarligen ett intresse för GDG bussar. Jag har tidigare skrivit om linjevagnar som fått kaross i Kungälv.
Udda bussmärken har funnits också. Ett sådant numera vanligt "varumärke" är Setra. Bussen tillverkas av Kässbohrer och betecknar att den har integralchassi (Selbsttragent).
GDG har haft några sådana också i en tid då sådana var ovanliga.Redan 1971 kom till Göteborgsområdet 2115 EH435 av minsta S90 modellen. Den var till en början brun.Mjölkcholad nedtill och mörk choklad -färg upptill. Senare den mera vanliga GDG färgen som var vanlig till 1982.
Uppenbarligen uppstod tycke och GDG beställde 2 ex av en Setra S80 för linjeändamål. 1315 HDL376 och 1316 HCZ121  för Kungälv och följdes senare av 1515HTA499;1516 HTF329;1517 HRU169;1518 HRD299 och 1519 HWH 392. De sista var avsedda för Dalarna.1515 var troligen i Dalarna först,men omplacerades till Kungälv. Denna havererade troligen där. Mindre bussar kan vara svårkörda. De är inga stora bussar men är heller inte någon personbil. GDG folk berättade att bussen kvaddades och man vet inte hur för den låg innanför en stenmur.På denna syntes inga märken alls.
Ca 1975? övertogs ett företag i Dalarna. Anders Mååg i Insjön. Han hade två Setra S140 eller 150. 2215 var ADZ044 och 2415 HDM089. 2215 omplacerades till Kungälv där den var regionvagn.Kom uppenbrligen från Dalarna i tur på linje 245.
Andra udda vagnar som GDG övertog var 2116 EHG351. Denna var en kort MB-Delta Plan som kallades Nordic. Kom från Nora Bergslags Järnväg. Jag vet inte var denna gick på GDG men när den sålts så "dök" den upp kring Boråstrakten i GDGs vinröda färg. Det var Jan Rydberg,Nitta Taxi,som köpt den. 2315 var en Mercedes-Benz 302 ENU 212.
GDG hade i slutet av 1960 talet och början av 70 talet ganska dålig ekonomi. Detta innebar att av intäkterna som företaget fick så härrörde huvuddelen från  verksamhet som  kiosker och serveringar. Beställnints och turisttrafik gick på sparlåga. Personer som intresserade av detta bereddes inte arbete då. Lennart Carlsson som utvecklade bussresorna gick över till Stena Line och bygde upp deras verksamhet med bussresor. En mindre känd del av Stena. Även på SJ var det svårt med detta. Björn Kroll bildade eget rese och bussföretag och Gunnar Johansson i Borås slutade på SJ och gick till Markresor. Men Gunnar J och Berndt Karlsson (nyligen avliden) gick till Borås Lokaltrafik och utvecklade detta företags betällningstrafik.
GDG var ju ägt av SJ och drevs ju som komplement till SJ. Trafiken på linjen Göteborg-Karlstad minskades ned på järn väg och stationer drogs in. GDG började hör köra linjetrafik med expressbuss.Dessa stannade i regel på gamla jv stationerna. I Skaraborg hade VGJ lagts ned 1970 och SJ ,Mariestad,och LB Partille började köra snabbuss Mariestad-Göteborg med förarebyte i Vara.I samband med sanering av linjenät i Skaraborg tog GDG över linjen 241 och förängde den från Mariestad till Kristinehamn och därifrån till Karlskoga och Örebro.Det kördes även bakvägen till Karlstad.Vi är framme  vid ungefär 1976. GDG tog med SJs goda minne över långlinjetrafiken med buss,den sk Continentbus-trafiken. Hade börjat i Stockholm bla men det gick dåligt ekonomiskt och Hellgrens i Skellefteå samarbetade om långlinjetrafiken. GDG fick ta över och de utvecklade långlinjetrafiken ännu en gång. SJ hde ju hållit på på 50 talet och Linjebuss hade också haft utlandstrafik som man gjorde sig av med 1955. Linjebuss och GDG samarbetade en period om turisttrafik fram till ca 1975. Denna avdelning fanns i Växjö. Linjebuss utvecklade på 70 talet själva turisttrafik. Några från GDG gick över till LB. LB fick problem och avvecklade sin turistsektor. Tyvärr tillhörde en hel del resebyråfolk bussdelen av företaget vilket medförde arbetslöshet när de inte behövdes.
Beställningstrafiken och Continenttrafiken fick 1976-77 bussarna 2628-2630,2728-2730 till Göteborg för trafiken till bla Tyskland. Borlänge fick 2725-2727 för samma trafik från Stockholm. Uppenbarligen tomkörde Borlänge bussarna till Stockholm. Bussen 2727 med förartur omplacerades efter något år till Sandviken så även de körde tur från Stockhoplm. Oftast kl 12.00 torsdagar. Bussarna från Göteborg möttes på färjan till Tyskland och fick byta resenärer inbördes. Ibland var bagaget kvar och det finns många uppgifter om hur man körde väskor till resenärerna efteråt.
Jag kommer att återkomma med uppgifter om fordon som övertogs från andra företag  som gick på beställningar och långlinjer om intresse finns. Sören S
2116 fanns i Karlstad när jag började där -79, den gick bara småturer som flygbuss som längst från verkstan den tog mer motorolja än diesel , försvann från Ksd i början av -80 talet. Även 2415 fanns där ett tag innan den försvann till Sura i Västerås även denna buss var inte så populär bland chaufförerna
mvh Fernestad
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: j-a skrivet 08 oktober 2007, 21:57:37 PM
Kul läsning hoppas på fortsättning.Finns det bilder på dessa fordon också?
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Göran O skrivet 08 oktober 2007, 23:11:22 PM
Vagn 1518 fanns uppställd vid en gård några km norr om Kungälv efter gamla E6:an nu i sommar. Har dock varit borta någon månad nu.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 09 oktober 2007, 17:49:50 PM
Intresse finns, berätta mer....

Några Setror i Dalarna känner jag inte till, inte mer än att det på -70 talet provades några små bussar på lågfrekventa stadslinjer i Borlänge, men dessa försvann fort....

Mercedesen 2315 gick däremot i Borlänge, men den gick till skrot tidigt....

Jag vet också att många av dessa små Setror finns kvar, lastbilsreggade, men jag har inte det i huvudet....

-88 kom en Setra ledvagn, som senare Wasatrafik övertog och döpte till 1811, (KLL 224) undrar om denna ägdes av GDG eller Dalatrafik ? Gick i alla fall på ett Ludvika omlopp som utgick från Borlänge, och jag vill minnas att denna levererades som manuell, men byggdes om till automat, då den istället sattes in på stadslinjer i Falun. Detta var ju en av osämjorna mellan GDG och Dalatrafik, då Dalatrafik envist hävdade att det skulle vara Ledvagnar och GDG då hävdade
motsatsen....

För våra Ume bor ska berättas att i denna veva lånades en Volvo Säffle ledvagn ner från Ume, (NSD 765) som provbuss, Dalatrafik hade ju redan två Scanior (AWU 265,BWZ 115) antar att man jämförde bussarna, innan man bestämde sig....

Någon har berättat att han på frågan till Dalatrafiks dåvarande VD Roger Asp, om varför man valde Scania, fick svaret: "-ställ upp en scania bredvid en Volvo vid start från hållplats, så får du se".
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Hans J skrivet 10 oktober 2007, 08:43:49 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 oktober 2007, 17:49:50 PM
Intresse finns, berätta mer....

Några Setror i Dalarna känner jag inte till, inte mer än att det på -70 talet provades några små bussar på lågfrekventa stadslinjer i Borlänge, men dessa försvann fort....

Mercedesen 2315 gick däremot i Borlänge, men den gick till skrot tidigt....

Jag vet också att många av dessa små Setror finns kvar, lastbilsreggade, men jag har inte det i huvudet....

-88 kom en Setra ledvagn, som senare Wasatrafik övertog och döpte till 1811, (KLL 224) undrar om denna ägdes av GDG eller Dalatrafik ? Gick i alla fall på ett Ludvika omlopp som utgick från Borlänge, och jag vill minnas att denna levererades som manuell, men byggdes om till automat, då den istället sattes in på stadslinjer i Falun. Detta var ju en av osämjorna mellan GDG och Dalatrafik, då Dalatrafik envist hävdade att det skulle vara Ledvagnar och GDG då hävdade
motsatsen....

För våra Ume bor ska berättas att i denna veva lånades en Volvo Säffle ledvagn ner från Ume, (NSD 765) som provbuss, Dalatrafik hade ju redan två Scanior (AWU 265,BWZ 115) antar att man jämförde bussarna, innan man bestämde sig....

Någon har berättat att han på frågan till Dalatrafiks dåvarande VD Roger Asp, om varför man valde Scania, fick svaret: "-ställ upp en scania bredvid en Volvo vid start från hållplats, så får du se".

Nicklas!

Nej, GDG varken köpte in eller ägde den omtalade Setra-ledvagnen. Det var mycket riktigt en manuellt växlad ledbuss med bakmotor, en förträfflig kombination!  ::)

GDG hade mycket väl kunnat inhandla ledvagnar för trafiken. Konflikten mellan Dalatrafik och GDG låg på ett helt annat plan.
Jag kan berätta att vid den sista leveransen av stadsbussar, från Scania till GDG Dalarna, var representanter från Dalatrafik med vid slutbesiktningen av fordonen i Katrineholm för att kontrollera att de uppfyllde de önskemål Dalatrafik ställt då det blev aktuellt att nybeställa stadsbussar. Detta sagt bara för att visa att det inte låg konflikt i allt mellan GDG och Dalatrafik vilket ofta är den allmänna uppfattningen.

/HansJ
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 oktober 2007, 18:57:36 PM
Jag tror att vi går vidare.Västgötland är stort.Buslinjenätet har växt fram på olika sätt. SJ,GDG och LB gick delvis aktivt in för att förvärva småföretag. GDG:s Björn Larsson satt med i en utredning om linjenätet och vad kommuner och företag skulle göra. För området som kallas GL ibland fick GDG ta över bussar. Sedan fick GDG även ta över bussar i Skaraborg. Därefter skedde linjebyte emallan GDG och SJ.
När det hela var gjort fortsatte GDG sin satsning på kort långlinjetrafik och lContinenttrafik.
751231 tog GDG över Linjebuss Västgötanät. Det skall väl också påpekas härvid lag att det var en spillra från tidigare. LB lade ned ganska många linjer redan på 50 talet och början av 60 talet. 40 bussar förvärvades av GDG från LB. För li nje 241 togs LB 66 över .Dessutom togs LB 592 över.2979 BHN 330 och 1850 CGY470 togs över. LB 67 stannade kvar hos LB och omplacerades. Jag tror inte 1850 någonsin gått på linje 241 utan den fick komma med ändå. Den ingick i e n serie expressbussar för Skåne som LB anskafade. Då jag såg den i början av 80 talet vr den ombyggd med linjeinredning. Märkt i fronten med SCANIA 110. Båda hade Höglundskarosser. Ett legendariskt företag som GDG tog över  linjetrafiken för var LGV Trafik AB med busstrafik emellan Trollhättan och Lidköping. Delen Trollhättan - Grästorp var övertagen från Linjebuss LB tog över där i syfte att komma till Göteborg.Men GDG köpte Albinssons linje till Lilla Edet från Trollhättan. Beställningstrafiken fick vara kvar. LGV medförde till GDG 1965 ECD891 en MBOH1517 med Jonckheerekaross. Denna buss såldes 1980 till Valdemarsviks Busstrafik. 2328 FRF635;2231 FCD902 och 2528 HUX030 var de som togs över och blev kvar länge. Av gedigna Autokory-DeltaPlan kaross. Placerade i Vänersborg och senare sedda i Göteborg ibland.Det utökades på linje 241 och jag passerade ofta på fredagarna när 241 skulle gå. Ofta förstärkning på 241 var de båda bussar som 1 april togs över av Thore Samuelsson i Ljung. 1032 AWO999 var en Volvo Kutter 7 och FKJ 887 var en Ikarus med nr 2232 hos GDG. Thore Samuelsson tog en gång på 60 talet över en linje Vårgårda-Ljung från LB där han vr förare. Han fortsatte med en beställningsbuss som senare köptes av Alfredssons i Borås. Th Samuelsson är son till Amandus Samuelsson som startade linjen Bollebygd-Töllsjö och Töllsjö-Alingsås.  som senare överläts till AW Alfredsson och är del av nuv linje 550.GDG tog även över Götene Buss AB från Borell. Tre bussar togs över vrav 2529 HUP572 sattes in på. 241.Denna var en Vo VBK 50.1699BUS580 och 1877 DUS451 var linjevagnarna. Sönerna Borell fortsatte med var sin beställn ingsvagn med egna företag Götene resp Borells Buss AB.
GDG i Alingsås var först i gamla LB byggnader men flyttade till en fabriksbyggnad vid jv stn.Nu helt borta med en väg i stället. Två Alingsåsföretag togs över. Det ena var Erik Carlsson i Norsesund med bussarna CPK007 Vo B57/73,ABJ947 Vo B71518 /63 och APJ 351 en äldre Volvo som togs över 10 jan 1977. Jag känner ej till om något var kvar. Troligen avveckling av företaget. Det tredje företaget  som GDG tog över vr 1 april 1976 som Henry Berden togs över. Företaget låg i  Nårunga utanför Vårgårda. Berden startade bussföretag men sålde detta 1938 till VBHJ. Detta gällde linjen Alingsås-Ljung som G Thyrelius fick trafikera ett tag innan den hamnade hos Linjebuss. LB överlät busstrafik till Berden som även drev cafe i Vårgårda. Övertagna bussar GNB340 CR145/73;APC471 Sc B110/68 och AHB282 B63509/62. Företaget fortsatte med taxi och liten buss i Vårgårda under ledning av Rolf Eriksson och hans fru född Berden.
Tyvärr hittade jag inte GDG inv nr för dessa så sanbbt.
GDG tog på 90 talet över Larvs Busstrafik AB utanför Vedum. Övertagna bussar 2233EON041,eventuellt aldrig ommärkt till GDG, och 2930 KKG878.Ev var en CF110 (BF76/68 med SKVkaross) med övertagandet också.
GDG anskaffade 13 m van Hool för expressbusstrafiken. 2625-2629 hamnade i Dalarna och 2631-2637 sattes in i ett centralt expressbussomlopp från Kungälv senare Göteborg-Nickeln.
1979 hade dessa gått så långt så att det kom 5 nya 2925-2929 som sattes in i expressomlopp. Dessutom kom det godsbussar för expresstrafiken. 3925 plac i karlstad och 3926-3928 placerades i Göteborg centralt. En placering som de innehade troligen hela tiden men de slutade gå i omlopp och gick huvudsakligen i Värmland och Dalarna. Nytt var att turen ca 17.40 från G gick med godsbuss och 2 ton paket till Karlstad-Örebro-Kopparberg-Gävle. En udda buss är även 1317. Den är udda hos GDG och övertagen från Anders Mååg och har regnr BUY016. Den användes av personal emellan NE platsen och Nickeln och ev till Kungälv. Denna är en personbil sk Kleinbus från Volkswagen. Alltså vanlig utanför GDG
Till sist en kommentar om Vasakritik. Det är möjligt att GDG och Dalatrafik hade svårt att samarbeta. Svårigheten blev också störe av att Sandberg hävdade att svensk lag gäller och att Dalatrafiks vD hade egna regler. Det är inte ens fel att två träder säger man. Men jag hörde en gång innan bråket blev större att Dalatrafik vägrade betala för GDG körning eftersom man tyckte att GDG skulle köra "gratis". GDG lagsökte Dalatrafik om att de skulle betala och detta gillade inte någon. Varför darrar Asplöv frågade någon nyligen på TV. Jag tror inte det var mera konflikter emellan LHM och trafikföretag i Dalarna än på andra ställen. Jag har hört ett och annat. Några drev sina teser politiskt och till slut kom det här med LHM trafikeringsrätt. Se gärna GDG och Dalatrafiks konflikt som en del på vägen mot LHM s trafikeringsrätt.
Återkommer med omplaceringar av van Hool. När jag tittade igenom upgifterna hittde jag inte alla GDG nr för de båda företagen utanför Alingsås. Har därför utelämnat dem alla.  Sören S
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Lars skrivet 11 oktober 2007, 18:32:12 PM
Hej
De där Setrorna i Karlstad minns jag men inga nummer, jag jobbade i Karlstad 1985-1986 och 1985 fanns det Setra kvar. Det enda jag körde den var i samband med att jag tvättade och tankade bussarna. Jag kommer ihåg att de var små och det var svårt o se vad som var bak o fram på dem det var nästan bara färgen på lyktorna som var olika..

Är det nån som möjligtvis kan ha bild på Sertrorna?

Lars
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 11 oktober 2007, 18:47:43 PM
Citat från: Lars skrivet 11 oktober 2007, 18:32:12 PM
Hej
De där Setrorna i Karlstad minns jag men inga nummer, jag jobbade i Karlstad 1985-1986 och 1985 fanns det Setra kvar. Det enda jag körde den var i samband med att jag tvättade och tankade bussarna. Jag kommer ihåg att de var små och det var svårt o se vad som var bak o fram på dem det var nästan bara färgen på lyktorna som var olika..

Är det nån som möjligtvis kan ha bild på Sertrorna?

Lars
1516-1517
mvh Fernestad
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Lars skrivet 11 oktober 2007, 19:15:50 PM
Tack Ulf

Nu vet jag numren.

I nästa inlägg från Svensson om Västergötland och GDG står det om övertagandet av Larvs busstrafik. Jag körde en del mellan Årjäng och Vänersborg den sk bussen Dalslänningen på åttitalet (GDG Årjäng körde trafiken efter järnvägsnedläggelsen av DVVJ mellan Årjäng och Vänersborg på ÄLAB linje 702 och förare från Arvika var ersättare) där kom det ibland en GDG målad Vanhool som ersättningsbuss var det 2930, den hade snyggare inredning än GDGs bussar och tutan var riktigt rolig starkhorn som låt som en polissiren. ett litet tryck på den o bilarna bara slängde sig åt sidan men var ljudet kom från fattade de inte riktigt.......
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2007, 19:39:12 PM
Citat från: Lars skrivet 11 oktober 2007, 19:15:50 PM
Tack Ulf

Nu vet jag numren.

I nästa inlägg från Svensson om Västergötland och GDG står det om övertagandet av Larvs busstrafik. Jag körde en del mellan Årjäng och Vänersborg den sk bussen Dalslänningen på åttitalet (GDG Årjäng körde trafiken efter järnvägsnedläggelsen av DVVJ mellan Årjäng och Vänersborg på ÄLAB linje 702 och förare från Arvika var ersättare) där kom det ibland en GDG målad Vanhool som ersättningsbuss var det 2930, den hade snyggare inredning än GDGs bussar och tutan var riktigt rolig starkhorn som låt som en polissiren. ett litet tryck på den o bilarna bara slängde sig åt sidan men var ljudet kom från fattade de inte riktigt.......

När jag kollade in den linjen var det denna som gick som ersättningsbuss för de målade:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/2925.JPG)
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: j-a skrivet 11 oktober 2007, 20:08:05 PM
2930 ,var det den som saknade toalett?
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Lars skrivet 11 oktober 2007, 20:32:47 PM
Hej staffan!
Det kan nog stämma att 2628 gick som ersättning ibland men kollade med Svensk busshistoria o det var 2930 som jag lyckades köra till Årjäng från Vänersborg.
När det där om toalett kom upp så minns jag att den sasknade det men att bussarna till Årjäng skulle va utrustade med WC
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: j-a skrivet 11 oktober 2007, 20:35:54 PM
2628 fanns under tiden 1990-91 på Dalregementet som militärbuss,den hade kvar GDG lacken.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2007, 17:03:19 PM
Sista leveransen av Scania stadsbussar till GDG, var 10 st CN 112 varav tre placerades i Sandviken, två i Avesta och två i Ludvika, och tre i Falun, det satt miljömotorer i dessa, så det blev liv på miljöpartister i Borlänge, när ingen av dessa stationerades i Borlänge, följdaktligen lånades två från Falun ett tag, 1857 och 1859, kan ha varit våren -88 som dessa fick gå i Borlänge.

Vad gäller Vanhool Jumbo, så kom dom flesta till Borlänge -90, för att gå på skolkörningar, 2526-27 + 2727 från Sandviken 2626-27, 2725, 2729, 2827,2830 hade man redan, var 2828 skrotad ? 2829 var det i alla fall, vart tog 2629 och 2634 vägen, som gått i Ludvika ? kom 2625 ? i alla fall då 2628, 2728, 2730, 2826 och en del av dessa blev senare militärfordon.
Det kom också mercedes bussar, 2368 hade man redan, 2367, 2371, 2566 och kom 2568 ?
det kom också en linjevagn 1627.

GNB 240 är GDG 1301 senare stationerad i Ludvika.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 oktober 2007, 18:36:10 PM
Jag har en plac lista för borlänge 1990. Om det är intresse så kan jag följa upp denna.
2625 lev Dalarna. omplac Alingsås som förstärkning för 841.
262-2627 Dalarna
2628 lev G best,omplav Vänersborg - Borlänge
2629 lev G best, omplac Ludvika - Borlänge
2630 lev G best, omplac Kungälv reserv
2728 lev G best, omplav Alingsås- Borlänge
2729 lev G best,omplac Alingsås -Borlänge - Västerås
2730 lev G best, ompac Karlstad
2631  G xp ,omplac Karlstad
2632  G xp. omplac Karlstad
2633  G xp. omplac Vänersborg (museivagn,fanns avst på gamla verkstad.
2634  G xp,omplac Ludvika
2635  G xp, vissa prov åt Volvo. gått över 300000 mil
2637  G xp,ompac Karlstad
2925  Gxp, omplac Töreboda
2926  G xp, kvar G  till Komarken trafikskola ,ev åt Swebus
2927  G xp,omöplac Töreboda till Vänersborg för xp tur,såld Magnus Krokström.
2928  G xp, omplac Malung åter Kungälv reserv till trafikskola vid LindholmenG
2929  G xp, omplac Karlstad
2075  G xp (första B10M vH 310) såld  Stjernberg,Skene)
2825   Karlstad ---2826 Lidköping ---2827-2830 kvar Dalarna
         ingen anteckning om omplacering
2876,2878 van Hool och 2875,2877,2879 Lier La Strada
2975,2976 van Hool och 2977,2978 Lier la Strada
2979 BHN 330 B58-Höglund,Säffle övt från  LB  66
2980 DPB979 B58-Ikarus regnr "dyker upp" som GDG linjevagn
2025 ADK634 12 m vH utan AC Sandviken
2026 AFM811 12 m vH med AC Borlänge
2125 CHM068 12m utan AC, G-Kungälv
2126 AHN593 12m med AC
2225-2229 vH 13m utan AC för X presslinjer
2230 EHN149 12 m med AC G-Kungälv,G best till Alingsås xp först såld
2325-2326 13 m? utan AC för Arvika
2327 ESA670 13m? Borlänge
2425-2426 13m dörr 1-1-0 G-Kungälv
2427-2429 13 m best dörr1-0-0 plac Kungälv ev omplac till Vänersborg
Vänersborg hade fö flera ScV-Lier turister som linjevagnar .ev vr 2754 någon annanstans.
3925 plac Karlstad
3926-3928 G xp troligen sålda direkt efter slutanvändning. Troligen reg på G hela tiden men tjänstgjorde på hela GDG nätet.
Hoppas uppgifterna var intressanta och gamla minnen kom till liv.
GDG var under åren 1909-1918 inte GDG utan GSG. Vad gäller bussarna gick GDG in i Stockholm och även om man kallade sig GDG så visst var det väl GSG- Göteborg-Stockholm-Gävle på 80 talet.
I dag är det inte mycket kvar av GDG expressnmät.Blöandningen mellan vanlig linjetrafik och långlinje finns ej. Trafik får inte ske inom ett län och i dag kör Swebus Express emellan 4 städer,Oslo.Stockholm-Göteborg och Malmö.Mindre orter lämnas åt sidan.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: j-a skrivet 14 oktober 2007, 19:22:21 PM
Hade 2026 verkligen AC??
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 oktober 2007, 20:40:22 PM
Jag kan ha skrivit fel. Vad säger läsarna.Just nu kan jag inte kontrollera min anteckning. Jag har heller inget minne av denna buss. 2126 kommer jag ihåg och 2230 minns jag både i G och i A och som såld.Men med AC bortagen då.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: j-a skrivet 14 oktober 2007, 21:22:22 PM
På mina bilder på 2026 från början av 80 talet finns då ingen Ac,inte kan den ha blivit bortplockad så tidigt?
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 14 oktober 2007, 21:31:00 PM
Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2007, 18:36:10 PM
Jag har en plac lista för borlänge 1990. Om det är intresse så kan jag följa upp denna.
2625 lev Dalarna. omplac Alingsås som förstärkning för 841.
262-2627 Dalarna
2628 lev G best,omplav Vänersborg - Borlänge
2629 lev G best, omplac Ludvika - Borlänge
2630 lev G best, omplac Kungälv reserv
2728 lev G best, omplav Alingsås- Borlänge
2729 lev G best,omplac Alingsås -Borlänge - Västerås
2730 lev G best, ompac Karlstad
2631  G xp ,omplac Karlstad
2632  G xp. omplac Karlstad
2633  G xp. omplac Vänersborg (museivagn,fanns avst på gamla verkstad.
2634  G xp,omplac Ludvika
2635  G xp, vissa prov åt Volvo. gått över 300000 mil
2637  G xp,ompac Karlstad
2925  Gxp, omplac Töreboda
2926  G xp, kvar G  till Komarken trafikskola ,ev åt Swebus
2927  G xp,omöplac Töreboda till Vänersborg för xp tur,såld Magnus Krokström.
2928  G xp, omplac Malung åter Kungälv reserv till trafikskola vid LindholmenG
2929  G xp, omplac Karlstad
2075  G xp (första B10M vH 310) såld  Stjernberg,Skene)
2825   Karlstad ---2826 Lidköping ---2827-2830 kvar Dalarna
         ingen anteckning om omplacering
2876,2878 van Hool och 2875,2877,2879 Lier La Strada
2975,2976 van Hool och 2977,2978 Lier la Strada
2979 BHN 330 B58-Höglund,Säffle övt från  LB  66
2980 DPB979 B58-Ikarus regnr "dyker upp" som GDG linjevagn
2025 ADK634 12 m vH utan AC Sandviken
2026 AFM811 12 m vH med AC Borlänge
2125 CHM068 12m utan AC, G-Kungälv
2126 AHN593 12m med AC
2225-2229 vH 13m utan AC för X presslinjer
2230 EHN149 12 m med AC G-Kungälv,G best till Alingsås xp först såld
2325-2326 13 m? utan AC för Arvika
2327 ESA670 13m? Borlänge
2425-2426 13m dörr 1-1-0 G-Kungälv
2427-2429 13 m best dörr1-0-0 plac Kungälv ev omplac till Vänersborg
Vänersborg hade fö flera ScV-Lier turister som linjevagnar .ev vr 2754 någon annanstans.
3925 plac Karlstad
3926-3928 G xp troligen sålda direkt efter slutanvändning. Troligen reg på G hela tiden men tjänstgjorde på hela GDG nätet.
Hoppas uppgifterna var intressanta och gamla minnen kom till liv.
GDG var under åren 1909-1918 inte GDG utan GSG. Vad gäller bussarna gick GDG in i Stockholm och även om man kallade sig GDG så visst var det väl GSG- Göteborg-Stockholm-Gävle på 80 talet.
I dag är det inte mycket kvar av GDG expressnmät.Blöandningen mellan vanlig linjetrafik och långlinje finns ej. Trafik får inte ske inom ett län och i dag kör Swebus Express emellan 4 städer,Oslo.Stockholm-Göteborg och Malmö.Mindre orter lämnas åt sidan.
Varför blev dessa bussar omplacerade 1990 till Blg!!???? Och en del av uppräknade bussar var skrotplacerade på garageplan i Kuä 1986. 2980 har ju inte existerat sen slutet på 70-talet dök upp igen 1981 som 1169 "nygammalt"
mvh Fernestad
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: j-a skrivet 14 oktober 2007, 21:47:37 PM
Vad hände med 2636 ,har för mig jag såg den också på skrotplan i Kungälv i slutet av 80 talet,då var den krockad
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 15 oktober 2007, 16:43:36 PM
2979 finns kvar som racebuss.

2980 kände jag inte till, men det var intressant.

Det där med AC har jag aldrig brytt mig om, men jag vet att 25 och 27 vagnarna hade.

Anledningen till att det stationerades mycket bussar i Borlänge -89-91 var att man fick skolskjutsarna som någon sorts tröst för att man förlorat linjetrafiken, och jag har sett en siffra på att man hade 40 st beställningsvagnar vid denna tidpunkt i Borlänge, antar att man försökte satsa på beställningar också, jag vet att man hade mycket personal att hålla med jobb, och en satsning gjordes ju också på Taxi verksamhet. Skolskjutsarna förlorades i upphandling -91.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 oktober 2007, 23:32:12 PM
Som jag skrev för en månads sedan. 2635 och 2636   rapporterades finnas vid skrotplatsen i Nykroppa. Tyvärr vet jag inte nu hur det var.Jag kontrollerade senare med bilreg och det var oklart vad som hänt med 2636. Det är möjligt att båda drogs därifrån som Vasa hävdat. Eftersom 2635 var rostig undertill  så kanske den stått ute en lång tid.
Vad som hände 2633 vet jag inte heller. När jag var i Vg sommaren 1990 var gamla garaget kvar och fullt med gamla bussar som sades vara avsedda för museiändamål,däribland Lier 1025 som först skulle få Swebusnr 0001. Nu gick detta senare  till en Mazda och 2-4 till Vo 745.(de senare i Borlänge).Även 550 fanns i Borlänge fastän den senare fick annat nr beroende på tvenumrerande.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 16 oktober 2007, 18:25:37 PM
550 ? Vad var det för något ? Jag känner bara till Vanhool:en 550....

Taxi bilarna fick nummer, men jag har inte dom i huvudet just nu....
Men det var ungefär 20 st med färdtjänst bussarna....
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 oktober 2007, 20:12:26 PM
Det blev fel. Tittar i listan och ser att det skall vara 0551 NDO802 som är en VW Transport.
GDG-(Swebus nummer) 0002 MPS814; 0003 MYB 485; 0004 MHF 663;0005 GDP361 ;0006 KLA 405.  Borlänge 90-08-06 förteckning.
Vad gäller NDO802 så fann jag att detta nr inte stämde.Detta innebar att SJ-(Swebus) gav den ett annat nr Vad jag kommer ihåg på rak arm så bör det varit 3212. Nu hittade jag inte detta exakt till undrlaget till Färdskrivaren. I vilket fall tog jag med detta i det jag sände in.

GDG-(Swebus) nr 0001 gavs till buss 1025 men togs tillbaka på den lista som sändes ut och 0365 gavs nr 0001 LKT767 Mazda 626 komb sedan reg på Swebus Continent juli/aug 1990.
Detta innebär också att gamla 1-6 inte var kvar 1 jan 91 då "nya" Swebus tog över.
Fö så hade jag en Karlstads lista på samma ställe. Volvo B10M med Alpuskaross 0290 - 0292 har automatlåda liksom 0468 och 0469 (1861 och 1862) har. Det har sagts mig muntligt att 1576-1578 alltså hade Allison GB644 medan de andra 1861-1862 hade 5HP500. Kan detta stämma. 0520 i Årjäng hade/har handikapplift.
901105 hade Sandviken 3098,3100,3103,3105.3106.3107,3108,3109;Hofors 3099,3101,3104;Ockelbo 3097 och 3102.Dessa GDG bussar fick SJ-(Swebus)nummer.
JGP 752 är enl bilregistrets utdrag 900814 både belagd med körförbud och avställd (2636). LCL597 har enbart kf.
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 17 oktober 2007, 18:35:11 PM
Ja, reg nr på VW:n känner jag igen, men inte inv nr, Bussarna i Värmland låter troligt att det var automater i dessa, men exakt vilken typ, vet jag ej, det där med handikapp lift var intressant, vad gick denna på för körning ? var det något special, eller något test ?

Av bussar i Sandviken kan nämnas att 407, alltså GDG 1789 senare stationerades där.

Och övriga skolbussar till Borlänge, var förutom 1005 som Bengt Andersson körde, togs 1101 i trafik + att 1604 och 1904 kom från Sandviken, och så kom 1815 från Surahammars trafik, och denna lilla Merca var riktigt snygg i GDG design....
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 18 oktober 2007, 13:54:40 PM
3222-23 känns dessa nr igen ? man hade ett antal Mercedes O309 också.....
....förutom då 1815.....
Titel: SV: GDG bussar avdeln ing "udda"
Skrivet av: S Svensson skrivet 18 oktober 2007, 21:02:03 PM
Joda, men dessa köptes av Swebus själva.De är inte några GDG vagnar. Jag vill minnas att dessa var avsedda för Kramfors till att börja med.