Hej
Efter alla nybyggnader och förflytningar vilken är den äldsta garaget eller depån i Stockholm?
Samma i Göteborg och Malmö?
mvh Stefan P
Kan det för Malmös del vara Nobinas depå som hängt med sedan SJ-tiden? Gamla ML-depån är riven och Arrivas och Veolias depåer är ju rätt nya i den funktionen.
Björknäs och Handen i Stockholm? Hornsberg har funnits sedan 30-talet.
1925 öppnade björknäsgaraget i nacka
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2012, 14:35:07 PM
Björknäs och Handen i Stockholm? Hornsberg har funnits sedan 30-talet.
Hornsberg var väl Stockholms Spårvägars första "renodlade" bussanläggning. Den fyller 80 år den 27 september i år. Det finns två artiklar om Hornsbergshallen på trafikminnen. Om Du börjar med denna länk
http://www.trafikminnen.se/hornsbergs_garaget.html kan Du sedan få mer fakta om byggnaderna via
http://www.trafikminnen.se/hornsbergs_hallen_B.html
/Max
Citat från: homer skrivet 21 februari 2012, 14:44:38 PM
1925 öppnade björknäsgaraget i nacka
Och Grisslingegaraget på Värmdö öppnade väl 1935
Fyller på med ytterligare depåer - samt invigningsår:
Enebyberg 1928-1979.
Handen (Dalarövägen)1938.
Brommahallen 1944.
Brännkyrkahallen 1945. Åren 1963-64 byggdes hallen om för tunnelbanevagnar. I och med detta namnbyte till Nyboda(?)
Hammarbyhallen 1947.
Söderhallen 1956.
Råsta 1963.
Kalhäll 1975.
Åkerby/Täby 1979(?)
Tyresö 1981.
Gubbängen 2011.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 22 februari 2012, 01:06:31 AM
Brännkyrkahallen 1945. Åren 1963-64 byggdes hallen om för tunnelbanevagnar. I och med detta namnbyte till Nyboda(?)
Nja, fortsatte den inte att heta Brännkyrka på bussidan?
Åkerby öppnades vintern 1974/1975 och Enebyberg fanns ju kvar som verkstad och sedermera ren uppställning av "vagnreserven" långt in på -90 talet
Frihamnen invigdes den 1 november 2010
Citat från: Carl Eric skrivet 22 februari 2012, 09:21:15 AM
Frihamnen invigdes den 1 november 2010
Visstja! Den glömde jag. :-[ ;D
/Peter
Åkerbygaraget togs i drift i 27 eller 28 oktober 1974. Har noterat att jag jobbade på TX Åkerby redan på söndagen den 27, men det kan förstås ha inneburit flytt och förberedelser inför måndagen? Minns inte.
/H.
Ingen som har årtal för Norrtälje?
Norrtälje ingick ju i den stora förnyelse som gjordes med början i Åkerby och som följdes av Kallhäll, Södertälje, Bollmora, Märsta och Norrtälje.
Gissar i slutet på -70 talet
Citat från: Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 10:09:40 AM
Norrtälje ingick ju i den stora förnyelse som gjordes med början i Åkerby och som följdes av Kallhäll, Södertälje, Bollmora, Märsta och Norrtälje.
Gissar i slutet på -70 talet
Var stod då Norrtäljes bussar parkerade innan nuvarande garage byggdes? Dvs från SLO-tiden, hela SJ-tiden och fram till 70-talet.
Har väl funnits ett antal "utegarage"? Singö garage, Nysättra garage, Räfsnäs... Fast dessa kanske inte hört till SLO? Bara en gissning...
Jo dessa härstammar just från SLO och de flesta fanns ju kvar även under SJ o SL tiden.
I Räfsnäs fanns det ju buss stationerad för inte sepciellt länge sedan, Singö däremot lär ha lagts ned betydligt tidigare
Singö-garaget ser också mkt skabbigare ut...Vilka fler fanns här i Roslagen?
Nuförtiden är det iaf Bromskär, Östersjö, Älmsta, Hallsta, Norrtälje och Fridströms i Rimbo som gäller.
Det fanns ju garage på Blidö, Yxlan, Häverö, Vätö, Harö etc
Citat från: bjorn_k skrivet 22 februari 2012, 12:50:42 PM
Nuförtiden är det iaf Bromskär, Östersjö, Älmsta, Hallsta, Norrtälje och Fridströms i Rimbo som gäller.
Vätö?
Snackade med en förare i Norrtälje strax innan övergången och han berättade av Nobina skulle placera buss på Vätö.
Nix... Ingen buss här på Vätö. Det skulle inte bli nån på Blidö heller, men det fick man ju backa på...
Någon depå på Vätö har inte varit aktuellt från Nobina, så det måste i sådanafall bero på något missförstånd.
För er som är intresserade av gamla bussdepåer i Roslagen skulle varit med på senaste föreningsmötet då det visades bilder från 40-50-talet på alla små (och en del stora) depåer.
Nästa föreningsmöte är den 13 mars då det blir fler roliga bilder från Björknästrafiken samt en del gamla SJ-depåer.
Välkomna. /Henrik
Citat från: bjorn_k skrivet 22 februari 2012, 13:09:21 PM
Nix... Ingen buss här på Vätö. Det skulle inte bli nån på Blidö heller, men det fick man ju backa på...
Blidö fanns med i planen från början. Dock var inte det exakta läget bestämt. Dom flesta depåerna brukar man få backa på, så man kommer ut med bussen.. ;)
/Henrik/
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 10:20:04 AM
Var stod då Norrtäljes bussar parkerade innan nuvarande garage byggdes? Dvs från SLO-tiden, hela SJ-tiden och fram till 70-talet.
In på 70-talet stod de vid ramper öster om stationshuset. Där hade det väl varit spårområde tidigare? När upphörde trafiken till hamnen? Runt 1965?
Övriga garage i Roslagen 1973 var Rimbo(4595-97), Hallstavik(4590-91,93), Älmsta(6720-22), Vätö, Räfsnäs(6711), Blidö, Linanäs(6794-95) och Åkersberga. Osäker om vilken av 4592 eller 4594 som fanns på Vätö resp. Blidö.
Hej
Finns det två garage i Rimbo?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2012, 16:32:52 PM
Hej
Finns det två garage i Rimbo?
mvh Stefan P
Fridströms garageplan, där bussarna står. Sen har vi Vallby (-hage?), som Nobina valt att inte använda men måste betala för ändå. Alltså tomt på bussar där...
Citat från: JDS skrivet 22 februari 2012, 01:34:57 AM
Nja, fortsatte den inte att heta Brännkyrka på bussidan?
Heter det fortfarande enligt 161:ans linjebeskrivning ;D
http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/161.pdf (http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/161.pdf)
Hej
Tack för alla intressanta svar. om nu lägger till vilket är det äldsta garaget som nu är i drift?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 25 februari 2012, 10:06:01 AM
Hej
Tack för alla intressanta svar. om nu lägger till vilket är det äldsta garaget som nu är i drift?
mvh Stefan P
Men borde väl vara Björknäs då?, som framkom här vara från 1925. Tror nog inget kan vara äldre av dem som är i drift; de flesta äldre garage var ju rätt små och blev ju fort urvuxna - varvid det också blev naturligt att flytta garaget till annan plats - och i de fall de blev kvar - har de ju nu övergivits eftersom de ofta bara rymt ett fåtal bussar.
Det kanske allra äldsta garage som finns kvar som plats i Stockholmsområdet - men som dock inte används längre är väl ett med nästan samma namn - Björkliden från 1923 - fast den brann ju under 1940-talet och i nuvarande form är de äldsta delarna där från 1938. Så det handlar ju också om hur man räknar...
En följdfråga till detta är väl om det finns något kvar av de ursprungliga delarna av Björknäs idag? Och hur man nu räknar det i sådana fall.
Citat från: Omnilasse skrivet 25 februari 2012, 11:23:57 AM
Men borde väl vara Björknäs då?, som framkom här vara från 1925. Tror nog inget kan vara äldre av dem som är i drift; de flesta äldre garage var ju rätt små och blev ju fort urvuxna - varvid det också blev naturligt att flytta garaget till annan plats - och i de fall de blev kvar - har de ju nu övergivits eftersom de ofta bara rymt ett fåtal bussar.
Det kanske allra äldsta garage som finns kvar som plats i Stockholmsområdet - men som dock inte används längre är väl ett med nästan samma namn - Björkliden från 1923 - fast den brann ju under 1940-talet och i nuvarande form är de äldsta delarna där från 1938. Så det handlar ju också om hur man räknar...
En följdfråga till detta är väl om det finns något kvar av de ursprungliga delarna av Björknäs idag? Och hur man nu räknar det i sådana fall.
Björknäsgaraget har legat på samma plats hela tiden, men byggts om i flera omgångar. Någon av de ursprungliga byggnaderna finns inte kvar. Depån byggdes om runt 1980 o fick då nuvarande utseende med verkstad och kontorsbyggnad.
De äldre garagebyggnaderna revs då, och dessa hade i sin tur ersatt ännu äldre sådana på omkring 1940.