Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 20 februari 2012, 16:56:23 PM

Titel: Ingen smickrande besiktningsstatistik.
Skrivet av: Wetjo skrivet 20 februari 2012, 16:56:23 PM
Skolbussar låg i botten på listan...

http://www.expressen.se/motor/handikappbilar-ar-i-samst-skick-av-alla/

Titel: SV: Ingen smickrande besiktningsstatistik.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 februari 2012, 17:15:10 PM
Skolbussar är ju inget som särredovisas....

Det som avses är bussar upp till 17 passagerare som vanligtvis används för transport av rörelsehindrade och i mindre skoltrafik.
Titel: SV: Ingen smickrande besiktningsstatistik.
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2012, 18:14:29 PM
"klarade sig igenom besiktningen utan anmärkning"

Vad var det för anmärkningar då? Det räcker ju att en halvljuslampa sitter snett i fästet, att ABS-lampan lyser trots att ABS:en fungerar, eller att en av fyra nödhammare saknas för att bussen ska få anmärkningar.
Jag har även själv sett två lätta bussar nästan få anmärkningar för saknade nödhammare för att besiktningspersonalen inte hittat någon av de fyra nödhammarna på fönsterstolparna, pga att gardinerna skymde dem i vissa vinklar.
Titel: SV: Ingen smickrande besiktningsstatistik.
Skrivet av: Robert T skrivet 21 februari 2012, 01:49:22 AM
Vad spelar det för roll egentligen att laga fordonet före besiktningen eller efter? Det är ju dom alternativen som används idag.
Endera är man ögontjänare och lagar fordonet en gång per år FÖRE besiktningen eller så är man "ekonomisk" och lagar det efter besiktningen.
Titel: SV: Ingen smickrande besiktningsstatistik.
Skrivet av: lil-sis skrivet 21 februari 2012, 06:12:33 AM
I intervjun jag hörde i Ekot så påpekade han VDn för Svensk Bilprovning att det var just LÄTTA bussar som var sämst.

Tunga bussar, dvs sådana de flesta (?) av oss här kör har däremot blivit bra sedan de påpekade hur dåligt det var förut, bussbranschen har alltså ryckt upp sig!