Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Lars skrivet 18 februari 2012, 15:21:13 PM

Titel: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Lars skrivet 18 februari 2012, 15:21:13 PM
Läs själv och begrunda vad Skånetrafiken säger i Kristianstadsbladet, nu menar de gasbussar i Skåne men det var inte det första jag tänkte när jag läste rubriken.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1607404/Bussbrander-ar-ovanliga.html (http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1607404/Bussbrander-ar-ovanliga.html)


Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: S Svensson skrivet 18 februari 2012, 20:50:49 PM
Ursäkta ! Det hela beror naturligtvis på hur det räknas. Gasbussar har funnits ganska länge. De första bussarna med gasdrift var 701 och 702 i Göteborg. Minst en buss brandskadades och totalförstördes (ec 816) vid Älvstranden,troligen vid Lindholmen. Det har sedan varit några incidenter varav en vid Kvilleområdet.
Det är lite oklart vad som menas i artikeln. Om gas strömmar ut ur en säkerhetsventil så kan den säkert brinna.
Men så har ännu inte skett. Ett annat bränsle som är farligt är Etanol och kanske också Metanol. Det var väl detta bränsle som bussarna i Stockholm drevs med som alltså brandskadades.
Sedan så har de flesta bussbränder haft miljödiesel som bränsle. Frågan är om man ens skall kalla detta bränsle som diesel.
Sedan så kör ett antal bussar ett antal kilometer (eller timmar ) i drift. Man kan göra ett urval av ett antal bussar och se hur mycket dessa kör (i timmar eller kilometer). Just det,det är väldigt få bussar som bränner. Vi kanske inte skall föra in statistiska metoder här.
Däremot är det naturligtvis problem för skyddsombud. Hur följs arbetsmiljölagen. Hur skall bussbränder släckas. Samma gäller naturligtvis för järnvägar också. De två tågsätt som brändes ur i juni 2011 på Bergenbanan blev ju rejält urbrända men ändå omkom ingen. Vi får väl hoppas att inga fler resenärer skadas eller avlider till följd av brand i en buss. Själv har jag fortfarande minne av extra nyhetssändning i regionalradion. En buss har brunnit i backen mot Axamo. Flera döda. De som överlever kommer till Göteborg och Kungälv med SJ 1401 (normal linjevagn på linje 331 Huskvarna-Jönköping-Göteborg. Men som sagt rent statistiskt är bussbränder försumliga.
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: mushkot skrivet 19 februari 2012, 08:57:26 AM
Men, den solaris som började brinna i kristianstad pga elfel i en belyst list då?
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: JDS skrivet 19 februari 2012, 10:57:08 AM
Citat från: mushkot skrivet 19 februari 2012, 08:57:26 AM
Men, den solaris som började brinna i kristianstad pga elfel i en belyst list då?

Hur menar du nu? Rubriken är "Bussbränder är ovanliga". Det kan du inte säga emot med ett enda exempel.

Citat från: S Svensson skrivet 18 februari 2012, 20:50:49 PM
Men som sagt rent statistiskt är bussbränder försumliga.

Försumbara menar du väl. I och för sig håller jag inte med, antalet bussbränder är större än vad jag skulle kalla ett försumbart antal. Däremot kan man kanske säga att risken att skadas i en bussbrand är försumbar.
Titel: Re: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: mushkot skrivet 19 februari 2012, 12:00:51 PM
Citat från: JDS skrivet 19 februari 2012, 10:57:08 AM
Hur menar du nu? Rubriken är "Bussbränder är ovanliga". Det kan du inte säga emot med ett enda exempel.
Har du läst artikeln? Där står att arbetsledaren på veolias verkstad aldrig hört talas om att det börjat brinna i en gasbuss, när det bevisligen brunnit i en av deras egna bussar för bara något år sedan. Därav min reaktion.
Titel: SV: Re: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: JDS skrivet 19 februari 2012, 12:22:11 PM
Citat från: mushkot skrivet 19 februari 2012, 12:00:51 PM
Har du läst artikeln? Där står att arbetsledaren på veolias verkstad aldrig hört talas om att det börjat brinna i en gasbuss, när det bevisligen brunnit i en av deras egna bussar för bara något år sedan. Därav min reaktion.

Jaha, var det så du menade. Ett inlägg utan citat brukar uppfattas som ett svar på föregående inlägg, och det var så jag uppfattade ditt inlägg, alltså som ett svar på S Svenssons påstående "Men som sagt rent statistiskt är bussbränder försumliga".
Titel: SV: Re: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: mil skrivet 19 februari 2012, 13:24:06 PM
Citat från: mushkot skrivet 19 februari 2012, 12:00:51 PM
Har du läst artikeln? Där står att arbetsledaren på veolias verkstad aldrig hört talas om att det börjat brinna i en gasbuss, när det bevisligen brunnit i en av deras egna bussar för bara något år sedan. Därav min reaktion.

Men han kankse syftar på det aldrig har brunnit pga gasen i en buss medan elfel alltid finns och kan förkommar oavsett vad en buss drivs med. Det kan börja brinna av MÅNGA orsaker resenärer som ä'r klåginfriga och sabbar elkablar så kortis och gnistor uppstår. Slitage kablar som nöts mot något. etc som sagt man vet ej vad han syftade på för orsaker då han sade att det aldrig brunnit. sedan är frågan med hur omfattande sakdor han bedömmer då han uttalade sig
Titel: SV: Bussbränder är vanliga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2012, 15:00:39 PM
Citat från: mil skrivet 19 februari 2012, 13:24:06 PM
Men han kankse syftar på det aldrig har brunnit pga gasen i en buss medan elfel alltid finns och kan förkommar oavsett vad en buss drivs med. Det kan börja brinna av MÅNGA orsaker resenärer som ä'r klåginfriga och sabbar elkablar så kortis och gnistor uppstår. Slitage kablar som nöts mot något. etc som sagt man vet ej vad han syftade på för orsaker då han sade att det aldrig brunnit. sedan är frågan med hur omfattande sakdor han bedömmer då han uttalade sig

Det som är intressant att ta reda på är ju om en brand blir värre om bussen drivs med gas jämfört med andra drivmedel när branden väl har uppstått. Det finns väl ännu inget som tyder på att det är så.

När det brinner närmare 200  bussar om året  i Sverige vill jag inte hålla med om att bussbränder är ovanliga. Däremot är det ovanligt att de leder till dödsfall.



Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Calle skrivet 19 februari 2012, 21:21:14 PM
Tycket inte heller att bussbränder är så ovanliga. Här i Göteborg brinner det lite då och då, senast var väl GS 109 och 239 som brann upp. När Den Oudsten trafikerade Göteborg med omnejd så brann dessa ganska ofta.
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Walter skrivet 20 februari 2012, 09:03:12 AM
Och igår brann ytterligare en av Arrivas bussar i Helsingborg, denna gång såg det ut att vara en A26.
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 februari 2012, 09:44:39 AM
Nu förstår jag varför man "utökar" så mycket med att köpa nya bussar dit.. ;)
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: 5783 skrivet 20 februari 2012, 13:17:19 PM
Det är väl som med Leif Silbersky... Mord etc är ovanligt. Säg det till de anhöriga. Ett mord är ett för mycket.
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 20 februari 2012, 15:07:24 PM
Citat från: Walter skrivet 20 februari 2012, 09:03:12 AM
Och igår brann ytterligare en av Arrivas bussar i Helsingborg, denna gång såg det ut att vara en A26.

Enligt Arriva så var det ingen brand, utan rökutveckling efter att en kylarslang gått sönder
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 februari 2012, 17:21:26 PM
Skilj mellan riktig brand (med öppen låga) och rökutveckling beroende på varmgång i lager, bromsar, från kylvätska etc.
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2012, 18:21:19 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 20 februari 2012, 17:21:26 PM
Skilj mellan riktig brand (med öppen låga) och rökutveckling beroende på varmgång i lager, bromsar, från kylvätska etc.

Det finns ju all anledning att skilja på det. Rökutveckling enligt de kriterier du nämner är ju också helt oberoende av drivmedel på bussen.

För övrigt har Haverikommissionen bestämt sig för att utreda branden med två bussar i Helsingborg.
http://www.busstidningen.se/2012/02/19/haverikommissionen-utreder-brinnande-biogasbussar/


Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Calle skrivet 21 februari 2012, 18:03:23 PM
Har inte alla "nya" bussar automatiskt sprinklersystem i motorrummet?
Titel: SV: Bussbränder är vanliga
Skrivet av: S Svensson skrivet 22 februari 2012, 17:58:43 PM
 

När det brinner närmare 200  bussar om året  i Sverige vill jag inte hålla med om att bussbränder är ovanliga. Däremot är det ovanligt att de leder till dödsfall.
[/quote]
Jag kanske inte skall förringa det hela. 200 bussar är nog en hel del. Men ser man till hur många busskilometer en buss går så är det nog inte så ofta en buss bränner. Eller INTE? För kan det vara så att det inte finns inrapporterat korrekt statistik.
Naturligtvis kommer jag ihåg bussbränder hos Göteborg-Spårvägar,Landvetterbuss, Leja-Touring men även då brandsläckningsutrustningen löste ut på några Kessbohrer-Setra.
Man kan dela in saker i ett absolut värde (antalet bussbränder) och ett relativt värde (hur många kilometer går alla bussar och hur många bussar brandskadas och då hur många kilometer gick dessa).
Lite subjektivt tänker jag på bussar med så kallad miljödiesel som på mig verkar brandfarligt. Inte spika eller dra skruv i bränsleslangar och likaledes tvätta rent motorerna. Tack
Titel: SV: Bussbränder är vanliga
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2012, 18:57:40 PM
Citat från: Calle skrivet 21 februari 2012, 18:03:23 PM
Har inte alla "nya" bussar automatiskt sprinklersystem i motorrummet?

Citat från: S Svensson skrivet 22 februari 2012, 17:58:43 PM
Lite subjektivt tänker jag på bussar med så kallad miljödiesel som på mig verkar brandfarligt. Inte spika eller dra skruv i bränsleslangar och likaledes tvätta rent motorerna. Tack

Korrekt. Miljödieseln sägs brinna nästan lika bra som etanol, så många moderna välutbyggda sprinklersystem klarar bara av att bromsa förloppet.
Titel: SV: Bussbränder är ovanliga
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 19:57:51 PM
Lättdiesel brinner bättre än etanol o bensin under vissa förhållanden, rätt temperatur och rätt tryck.

En läckande spridare där bränslet duschas ut på turbo eller grenrör leder ofelbart till en rejäl brasa, däremot är det sällan som gamla skitiga motorer tar fyr, dock förvärrar sådant inkl oljeintränkt isolering en redan befintlig brand.

Därför hjälper det sällan med ett kliniskt motorrum för att hindra att brand uppstår, det är en konstruktionsfråga istället, hur man placerar prylar i motorrummet, en trasig spridare ska inte kunna leda till en totalförlust.