Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 17 februari 2012, 12:11:15 PM

Titel: Tre rullar siffror
Skrivet av: Mr G skrivet 17 februari 2012, 12:11:15 PM
(http://mrg1.de/images/2755.JPG)

Snöstorm i december (ev november) 1969, och jag får möjlighet att testa min för 815 kronor nyinköpta Minolta SRT101 i skarpt läge. Lite oskärpa pga dåligt ljus, här hade nog behövts en lyktstolpe att luta kameran emot.


Hornsberg har nyligen tagit över två fd SJ-linjer, och nu ges möjlighet att fullt ut utnyttja skyltskåpen på dagen H-bussarna. Tre rullar med stora siffror, och en med mindre bokstäver. Den här skyltningen är estetiskt helt korrekt menar jag, även om inte linjenumret är placerat symmetriskt i "krukan". Problemet som kom att uppstå när man tog 100-talssiffran i allmänt bruk i tex Hornsberg, blev att en del förare inte fattade att den första siffran endast skulle användas som hundratal, i övrigt lämna det fältet svart.

Bilden är tagen i Ulriksdal där 604:an hade sin ena ändhållplats, den andra var belägen på Humlegårdsgatan.
Titel: SV: Tre rullar siffror
Skrivet av: HJP skrivet 17 februari 2012, 13:36:27 PM
****
Härlig bild.
Jah hade också en Minolta SRT101. Troligen inköpt samma år som din, men jag vill minnas att den kostade 840 kr.
Jag trivdes mycket bra med den kameran. Så bra, att jag köpte en tiil. Sedan jag hittat en Nikkormat, som jag fick lösa ut med 40 kr från polisen, efter tre månader där, så sålde jag den kameran för 1000 kr, och köpte en till SRT101. Nu kunde jag fotografera med svartvitt och dia, samtidigt  :)

HJP
Titel: SV: Tre rullar siffror
Skrivet av: Max W skrivet 17 februari 2012, 15:53:55 PM
Citat från: Mr G skrivet 17 februari 2012, 12:11:15 PM
Hornsberg har nyligen tagit över två fd SJ-linjer

Bilden är tagen i Ulriksdal där 604:an hade sin ena ändhållplats, den andra var belägen på Humlegårdsgatan.
Vilka minnen!! Tack MrG!
Den andra fd SJ-linjen var ju 603:an (Humlegården-Ekhagstorget). Ett område inom Stockholm Stad som aldrig fick någon "Stockholms-linje" med SS-taxa. Jag minns ju vilka diskussioner detta förde med sig på Spårvägens taxekontor. Ekhagsborna fick betala "SJ-taxa" för sina resor,trots många försök att förhandla fram någon kompromisslösning på taxeområdet.
Resultatet av detta kom ju inte förrän Hjalmar Mehr i samband med sin avgång som borgarråd lanserade "50-kortet". En lansering som möttes med många blandade (och ilskna) reaktioner inom "taxegruppen".

604:an kördes under en tid av bland andra skådespelerskan Fatima Ekman som för tillfället inte hade något engagemang på "Folkan".
Vissa turer på 604:an gick bara till nuvarande Järva Krog. De skyltades 604 J, turerna till Ulriksdal skyltades 604 U. Sen har jag för mig att det fanns en tredje variant, men alla utgick från Humlegården.
Titel: SV: Tre rullar siffror
Skrivet av: Mr G skrivet 18 februari 2012, 14:20:23 PM
Citat från: Max W skrivet 17 februari 2012, 15:53:55 PM
Den andra fd SJ-linjen var ju 603:an (Humlegården-Ekhagstorget). Ett område inom Stockholm Stad som aldrig fick någon "Stockholms-linje" med SS-taxa. Jag minns ju vilka diskussioner detta förde med sig på Spårvägens taxekontor. Ekhagsborna fick betala "SJ-taxa" för sina resor,trots många försök att förhandla fram någon kompromisslösning på taxeområdet.

Men varför var det så? Att området utanför Roslagstull inte ingick i SS-trafiken, fastän det tillhörde Stockholms stad. Kanske fanns det något avtal med SLO/SRJ/SJ som reglerade detta? Och vem stod för fiolerna? 603:an kunde väl knappast täcka sina egna kostnader vid den här tiden, så skattebetalarna måste väl ha fått gå emellan på nåt sätt.

Det fanns en parallell till detta söder om stan med området Flaten-Skrubba som också saknade SS-trafik. Dock hade man haft SS-linjer före kriget, men den trafiken las ner när Adolf gick lös på omvärlden, och när kriget var över återkom inte SS till det området, utan man lät BSS ha hand om trafiken här. Hur detta löstes ekonomiskt har jag ingen aning om.
Titel: SV: Tre rullar siffror
Skrivet av: Max W skrivet 18 februari 2012, 14:56:23 PM
Citat från: Mr G skrivet 18 februari 2012, 14:20:23 PM
Men varför var det så? Att området utanför Roslagstull inte ingick i SS-trafiken, fastän det tillhörde Stockholms stad. Kanske fanns det något avtal med SLO/SRJ/SJ som reglerade detta?
Ja Du, tyvärr har jag ingen aning. När detta var aktuellt funderade jag mycket på VARFÖR???
Titel: SV: Tre rullar siffror
Skrivet av: Stefan Isaksson skrivet 26 februari 2012, 21:03:20 PM
Just linjen till Flaten-Skrubba var väl en säsongslinje, som bara gick sommartid?
Så jag skulle tro att BSS hade den huvudsakliga trafiken även före kriget.

Beträffande trafiken norr om Roslagstull, så fanns det ju i stort sett bara Ekhagen före slutet av 60-talet. I alla fall om linjen ska hålla sig inom Stockholms gränser. Så gissningsvis fanns det inte tillräckligt stort underlag för ännu en busslinje, även om jag antar att det hade varit ganska lätt att förlänga linje 57 som gick till Roslagstull före dagen H.

Men visst kan det haft med linjetillstånden att göra.

SI
Titel: SV: Tre rullar siffror
Skrivet av: Stefan Back skrivet 29 februari 2012, 12:57:45 PM
Hej! Angående detta med områden inom Stockholms Stad som inte fick SS-trafik så försökte nog Spårvägen att muta in det sydöstra hörnet en tid. Flatenbadetbussen 72 från Skanstull är ju känd och gick fram till 1939, men en tid fanns också en buss 61 till Skrubba Sand som var i direkt konkurrens med BSS (då ännu BST) på sträckan. Den linjen blev dock bara något år gammal i början av 30-talet.

Dock har ingen tagit upp Orhem (Gebers), som också var en Stockholmsficka där BSS skötte trafiken och därefter TS/SL Södertörn fram till dessa att nuvarande lösning med linje 180 tog vid.

Stefan B