Dagens korta Norrtäljebesök innehöll mest att umgås med flickvännen, men innan hon slutade skolan passade jag på att fotografera lite. Först ut en tidigare saknad dubbeldäckare, Nobina 7409 som fått andra navkapslar på bägge framhjulen. Blev riktigt nöjd med bilden!
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2236.jpg)
Rött på blått, Nobina 0080 som jag även åkte hem med
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2238.jpg)
Slutligen en fjolla i form av Nobina 5513
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_2241.jpg)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 20:34:22 PM
Rött på blått, Nobina 0080 som jag även åkte hem med
15:00-avgången från Norrtälje?
Den "inofficiella" av kommunen finansierade skolavgången 677E 15:10 från Rimbo till Länsgränsen skedde även idag med en grön normalgolvare, och på returen möttes en röding nära Stortjäran.
Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 20:34:22 PM
Slutligen en fjolla i form av Nobina 5513
Dessa kallas inte fjollor i Roslagen. De har dock gott om andra öknamn.
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 20:42:41 PM
15:00-avgången från Norrtälje?
Nej, 14:00-avgången från Norrtälje. 15:43 från Uppsala och sedan 17:30 från Norrtälje igen. Åkte förbi Fridströms gröna 8700 (antar att det är den du menar) vid Finsta ca 13:25.
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 20:42:41 PM
Dessa kallas inte fjollor i Roslagen. De har dock gott om andra öknamn.
Av mig och i alla fall Carl Eric kallas de för fjollor.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 21:16:42 PM
Av mig och i alla fall Carl Eric kallas de för fjollor.
Visst får man ta med sig främmande "utsocknes" ord när man kommer på besök, bara man är på det klara med att ingen Norrtäljeförare eller Norrtäljeresenär förstår vad som ansyftas med en "fjolla" när det gäller bussarna.
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 21:38:11 PM
Visst får man ta med sig främmande "utsocknes" ord när man kommer på besök, bara man är på det klara med att ingen Norrtäljeförare eller Norrtäljeresenär förstår vad som ansyftas med en "fjolla" när det gäller bussarna.
Och vem bestämmer vad man kallar bussarna? När de kom i Nacka/Värmdö kallades de för fjollor, och jag har inte hört om något annat namn...
Citat från: Carl Eric skrivet 16 februari 2012, 21:46:50 PM
Vem bestämmer vad man kallar bussarna? När de kom i Nacka/Värmdö kallades de för fjollor, och jag har inte hört om något annat namn...
Det är inget man "bestämmer", utan en tradition som växer fram. Om det nu inte finns någon sådan tradition i Norrtälje så saknar namnet mening, du kunde lika gärna kalla dem "grodor". Men om du är flitig kan du kanske skapa en tradition, du får väl åka upp och marknadsföra ditt begrepp hos förarkåren ;D
Dösnygga bussar! Förstår inte varför man skulle ge de ett sånt tråkigt smeknamn. Kärt barn har många namn :)
instämmer med tonnie :)
Citat från: JDS skrivet 16 februari 2012, 21:54:44 PM
Det är inget man "bestämmer", utan en tradition som växer fram. Om det nu inte finns någon sådan tradition i Norrtälje så saknar namnet mening, du kunde lika gärna kalla dem "grodor". Men om du är flitig kan du kanske skapa en tradition, du får väl åka upp och marknadsföra ditt begrepp hos förarkåren ;D
;D
Enligt NE är fjolla en flicka eller en kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt.
Vad är det som gör att en busstyp kallas fjolla? Har busstypen dåliga gångegenskaper eller drabbas den av tokiga elektronikfel?
Fjollor.
http://erret.se/Bussar/Fjollor.htm (http://erret.se/Bussar/Fjollor.htm)
Oj, är det så mycket tok med denna busstyp!
Citat från: Camilla skrivet 17 februari 2012, 12:14:39 PM
Fjollor.
http://erret.se/Bussar/Fjollor.htm (http://erret.se/Bussar/Fjollor.htm)
Tyvärr sann läsning. Nåja, om 5-6 år slipper vi dem.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2012, 13:46:01 PM
Tyvärr sann läsning. Nåja, om 5-6 år slipper vi dem.
Det är först då jag lär sätta mig i en passagerarstol i en roslagsbuss igen... Minnet från sommaren är fortfarande färskt.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 februari 2012, 11:48:46 AM
Enligt NE är fjolla en flicka eller en kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt.
Vad är det som gör att en busstyp kallas fjolla? Har busstypen dåliga gångegenskaper eller drabbas den av tokiga elektronikfel?
Fjolla är i Stockholm en beteckning på en homosexuell man. En sådan anses svänga lite mer med baken när han gick än heterosexuella män när de gick och det anses också dessa bussar göra.
Jag tycker den här förklaringen är anledning nog till att man inte skall prata om "fjollor" om dessa bussar, i synnerhet inte när det gäller områden där beteckningen inte används.
När dessa bussar beställdes 2001 var de specade för Värmdö o Nacka, bälten på linjevagnar var inget som var i ropet då.
F.ö så beställdes bussarna (som de första 8500 LE) med det som Volvo kunde erbjuda, den första bussen i serien fick styrbar stödaxel som prov och i den trafiken var automat det enda som kunde komma ifråga, Nobina:s specialversion av I-shift med spärrad manuell möjlighet är ju bara en ytterst kostsam mångstegad automatlåda med kostsamt underhåll, knappast något att satsa på istf att utbilda sin personal...
Det är ju bara kolla på Errets hemsida så kan ni ju få se hur en trasig fjolla kan se ut fast den bara är några år gammal.
5512 Till 5548 är fjollor.
http://erret.se/Bussar/Forteckning.htm (http://erret.se/Bussar/Forteckning.htm)
http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm (http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm)
Är det så d--vligt! Det trodde jag inte. Jag måste säga att som resenär tycker jag att dessa vagnar i 55xx - serien är helt okej att åka i. Värre bussar har jag färdadts i - den saken är säker. ;) Och då talar jag om bussar nyare än 2002. Är det några i förarkåren som uppskattar denna vagnstyp ur körsynpunkt?
/Peter
Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 20:34:22 PM
Först ut en tidigare saknad dubbeldäckare, Nobina 7409 som fått andra navkapslar på bägge framhjulen.
En VDL går med annorlunda navkapslar i ett försök att få vänsterspegeln att inte bli rejält skitig, som den idag blir bara efter några kilometer. Det kan vara denna buss. Vad detta krångel med vänsterspegeln beror på vet jag inte säkert, men det har tagit många timmars arbete att försöka lösa det på olika vis. Och än har man inte kommit fram till en lösning.
Hur ser det ut på andra marknader? En snabb bildsökning visar att VDL Synergy har riktiga hängspeglar som tillval. Är dessa de vanligaste bland köparna?
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Delfinbuss_UFK738_110714.jpg)
Citat från: Peter Rost skrivet 18 februari 2012, 02:12:12 AM
Är det så d--vligt! Det trodde jag inte. Jag måste säga att som resenär tycker jag att dessa vagnar i 55xx - serien är helt okej att åka i. Värre bussar har jag färdadts i - den saken är säker. ;) Och då talar jag om bussar nyare än 2002. Är det några i förarkåren som uppskattar denna vagnstyp ur körsynpunkt?
/Peter
Jag hade inga problem med bussarna när de kom till Björknäs, däremot var de mer eller mindre förseriebussar som hade en mängd felaktiga konstruktionslösningar som på ett eller annat sätt fick åtgärdas efterhand.
Volvo:s val av dörrkonstruktion var inte bra i tät linjetrafik, chassiet:s viktfördelning hade kunnat gjorts bättre men är inte speciellt mkt värre än föregångarna (som även dem fick dubbdäck fram i vissa distrikt, Gotland t.ex)
Förutom barnsjukdomarna så har ju systrarna som levererades till andra håll i landet inte fått samma mottagande från personalen så jag tror mig veta att det nog inte bara är Volvo som levererat en tveksam produkt.
Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2012, 03:41:22 AM
En VDL går med annorlunda navkapslar i ett försök att få vänsterspegeln att inte bli rejält skitig, som den idag blir bara efter några kilometer. Det kan vara denna buss. Vad detta krångel med vänsterspegeln beror på vet jag inte säkert, men det har tagit många timmars arbete att försöka lösa det på olika vis. Och än har man inte kommit fram till en lösning.
Spegeln sitter ju långt ned mot vägbanan och väldigt tätt in mot karossidan, så det är väl stänk från mötande trafik som "sugs" mot spegeln pga turbulensen bakom den. Vore idé att flytta spegeln framåt, utåt lite grand, och också uppåt.
Nå väl vad man än kallar dem för så var ju de första 8500 inte de bästa bussar Volvo gjort dock på slutet vart det bättre de vi fick 2010 är rätt ok .. Men tyvärr 8500 med nya fronten och nya förarplatsen inte så bra massa skrammel och en förarplats med minder utrymme både på längd och bredd.. vilket säga bero på lagkrav om minsta bredd vid ingång i bussen .. Men varför Volvo gör en förargrind som är låg och inte heller täcker steget till förarplatsen kan man ju fundera över..
Ang bilder från Errets sida så visar de flesta på resenärer som beter sig som svin ombord.. :P och det beror ju inte på bussen i sig..
Hornspeglar/hängspeglar är som jag förstått egentligen standard på Synergy, men enligt uppgift/rykten så valde Nobina bort dessa pga högre kostnad och större risk för bortkörning av *oförsiktiga* kollegor... Dessa nära inpå busskroppen sittande speglar var i själva verket helt otestade i svenskt väglag (dvs slask, regn och snö) och mycket riktigt blev det rejält underkänt och nära ett skyddsstopp för någon månad sedan... Nu har de nya "borstarna" börjat monteras och det ser ut som att det hjälper till ganska stor del, men det är fortfarande en konstruktionsmiss som är grundproblemet och som inte iochmed detta åtgärdas utan endast symptomen, dvs turbulens bakom spegeln som drar upp skit från hjulhusen som fastnar på spegel och sidoruta...
Citat från: Håkan_E skrivet 18 februari 2012, 09:17:26 AM
Jag hade inga problem med bussarna när de kom till Björknäs, däremot var de mer eller mindre förseriebussar som hade en mängd felaktiga konstruktionslösningar som på ett eller annat sätt fick åtgärdas efterhand.
Volvo:s val av dörrkonstruktion var inte bra i tät linjetrafik, chassiet:s viktfördelning hade kunnat gjorts bättre men är inte speciellt mkt värre än föregångarna (som även dem fick dubbdäck fram i vissa distrikt, Gotland t.ex)
Förutom barnsjukdomarna så har ju systrarna som levererades till andra håll i landet inte fått samma mottagande från personalen så jag tror mig veta att det nog inte bara är Volvo som levererat en tveksam produkt.
Om bara barnsjukdomarna kunde gå över nu efter 10 år, hade de kanske varit okej att köra. Jag har kört många olika Säfflebussar, både äldre och nyare, men dessa hör till de sämre. Strax över B7LA-nivå. Dessa måste ju ha kostat Nobina stora summor pengar att hålla i liv de senaste 10 åren, så jag tycker nog lite synd om Nobina ändå. De hade kunnat få en bättre produkt för sina pengar.
De gamla UL-kärrorna med Säffle 2000NL-kaross samt de nyare 006x-serien är bägge så mycket bättre i kvalitet. Bägge dessa serier rullar och rullar utan krångel och klagomål. :)