(http://mrg1.de/images/2752.JPG)
Sommaren 1973 kunde Djurgårdstrafiken se ut så här. 67:an gick normalt från Söderhallen, men här verkar Hornsberg ha fått stötta upp. Men var är turbrickan?
Är det inte en lustig linjenummerrulle längs t.v.? Ser ut att kunna skyltas fyrställigt.
/Gunnar
Fyra rullar består väl skyltningen av som vanligt. Tre med siffror, och en bokstavsrulle. Så det är nog bara en vanlig fulskyltning som vi ser. Antagligen har väl vagnen gått på en tresiffrig linje innan, kanske t o m någon 600-linje, och chauffören tyckte väl inte att det var viktigt hur det såg ut. Går ju ändå inte att missföstå att bussen går på linje 67.
Det här var ändå bara i början av fulskyltningens tidevarv, och den fulskyltning vi ser på bilden får nog helt skyllas på chauffören. Men kanske borde något trafikbefäl ha anmodat honom/henne att snygga till skyltningen. Det tycker i alla fall jag.
Senare verkar fulskyltningen ha accepterats på alla nivåer i SL, när man blandade rullar i skyltskåpen helt vilt utan att bry sig om det estetiska. Då blir det också lättare att förstå att chaufförerna också slutade att bry sig.
Citat från: Mr G skrivet 17 februari 2012, 10:05:28 AM
Fyra rullar består väl skyltningen av som vanligt. Tre med siffror, och en bokstavsrulle. Så det är nog bara en vanlig fulskyltning som vi ser. Antagligen har väl vagnen gått på en tresiffrig linje innan, kanske t o m någon 600-linje, och chauffören tyckte väl inte att det var viktigt hur det såg ut. Går ju ändå inte att missföstå att bussen går på linje 67.
Vag jag minns så hade H32 tre rullar i ursprungsutförande varav två med siffror. På bilden har rullen med siffrorna 1-19 ersatts av två rullar för att kunna skylta valfri hundratalssiffra. Jag tyckte att "67" var alltför vänstercentrerat men det var nog en illusion.
/Gunnar
Nej Gunnar, den här gången är det ditt minne som sviker. Alla bussar som levererades till dagen H hade tre nummerrullar och en bokstavsrulle. Här har föraren använt hundratalssiffran som tiotal, och en fulskyltning har uppstått.
Citat från: Mr G skrivet 17 februari 2012, 11:51:53 AM
Nej Gunnar, den här gången är det ditt minne som sviker. Alla bussar som levererades till dagen H hade tre nummerrullar och en bokstavsrulle. Här har föraren använt hundratalssiffran som tiotal, och en fulskyltning har uppstått.
Så tycks det vara, minns det nu när jag tänker efter ordentligt. Hade nog Capitol i åtanke. Erinrar mig nu bild på H30 med fyrställiga siffror, skyltad "1972" tror jag, kul grej. Jag tror att första gången jag såg en buss med tre nummerrullar var CF av 1964 års leverans. Kändes annorlunda.
/Gunnar
På H30 och kanske H24, H23 vet jag ej, byttes väl bokstavsrullen ut mot en sifferrulle så att det blev tre sifferrullar istället för två siffer- och en bokstavsrulle. Den första sifferrullen behöll siffrorna 0-19 (ev 1-19), så att det på det viset gick att skylta fyrsiffriga linjenummer upp till 1999. Det har väl inte använts i trafik vad jag vet.
De enda gångerna jag har sett fyrsiffriga linjenummer har varit i Kina, fast det är inte särskilt vanligt ens där. Har ingen dunderkoll på busslinjerna i Kina, men minns att jag har sett fyrsiffriga linjenummer bl a i Guangzhou och Wuhan. Vanligare är att man har ett tecken eller vanlig bokstav jämte linjenumret, så det blir väl som fyrsiffrigt i alla fall, fast det inte ser så ut.
Mitt skyltskåp från H32 4050 ser ut precis som Mr G beskriver ovan. Att bussen gått i Bromma avslöjar de två första missfärgade ettorna.
Såg att ett likadant skåp nyligen såldes på Tradera för 511 kronor.
Trevligt bild men hu va fult att skylta 2-siffrigt längst till vänster. Har aldrig gillat det.
Ska man gissa att den här bussen till vardags gick på linje 603 (som väl var den enda 600-linjen med H32).
Bara att det var en enkeldäckare gör bilden sällsynt. Vad jag kommer ihåg gick det mest H35 på 67-an.
SI
som för övrigt tycker att namnet "Konsthallen" är en förolämpning: implicit Stockholm har bara en konsthall.
Om Liljevalchs konsthall ska stå namn för hållplatsen - kalla den då för f-n det. Eller bättre upp, återta det namn som hållplatsen hette då fotot togs: Allmänna gränd.
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 26 februari 2012, 20:45:22 PM
som för övrigt tycker att namnet "Konsthallen" är en förolämpning: implicit Stockholm har bara en konsthall.
Om Liljevalchs konsthall ska stå namn för hållplatsen - kalla den då för f-n det.
Ähum... den heter numera Liljevalchs/Gröna Lund :-*
(Fast jag tyckte bättre om "Konsthallen". För övrigt är det väl lika fel att ha en hållplats som heter Slussen, som om stan bara hade haft en sluss. Och så vidare...)
Citat från: JDS skrivet 26 februari 2012, 20:57:12 PM
Ähum... den heter numera Liljevalchs/Gröna Lund :-*
(Fast jag tyckte bättre om "Konsthallen". För övrigt är det väl lika fel att ha en hållplats som heter Slussen, som om stan bara hade haft en sluss. Och så vidare...)
När du säger det så drar jag mig till minnes att hållplatsen ett tag hette Konsthallen/Gröna lund. Det var ett tag sedan jag var där och kollade namnet. :-[
Hur som helst har jag inte kommit över namnbytet från Allmänna gränd. ;D
Slussen är lite mera sport. :) Korrekt namn skulle bli Söderström då (Söderport vågar man ju knappast dra till med efter att ringmuren revs, och de sista resterna av Järngraven försvann på 30-talet), men när namnet Slussen etablerades så VAR det väl Stockholms enda sluss. Hammarbyslussen anlades på 20-talet när utloppet vid Danvikstull återöppnades. Hammarby sjö var tidigare en del av Mälaren. Och jag tror att det var i den vevan som Siclkla sluss (eller vad den kan heta) skapades, om nu den ska räknas till Stockholm. ;D Sedan är det väl slut på slussar i Stockholmstrakten.
SI